Kur meklēt palīdzību, ja gadījies iegādāties nekvalitatīvu preci

Zelta padomi
Dace Rudzīte
Dace Rudzīte
19. septembris, 2018
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Konsultē: SANTA ZARĀNE, Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vecākā konsultante.

Ja gadījies iegādāties nekvalitatīvu preci, saņemt štruntīgu pakalpojumu vai internetā pasūtītā prece nav piegādāta, vispirms jāmēģina vienoties ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju.

Ja vienošanos neizdodas panākt, pārdevējam raksta iesniegumu, uz kuru saskaņā ar likumu jāatbild 15 darba dienu laikā.

Ja pārdevējs 15 dienu laikā neatbild vai vienošanās nenotiek, ar sūdzību var vērsties PTAC. Sūdzību var iesūtīt elektroniski, parakstot ar elektronisko parakstu (to var iesniegt arī vietnē latvija.lv autentificējoties caur internetbanku), nosūtīt pa pastu vai atdot klātienē PTAC Rīgā vai Daugavpilī. Sūdzība sastāv no notikušā izklāsta un klāt pievienotiem dokumentiem, kas apliecina darījumu un cilvēka mēģinājumu sazināties ar pārdevēju. Kāds būs PTAC izskatītās sūdzības rezultāts, atkarīgs no konkrētā gadījuma. Apmēram ceturtajā daļā sūdzību tiek panākts pircējam labvēlīgs iznākums – atdota nauda, piedāvāta cita, bet līdzvērtīga prece vai arī piegādāta prece. Parasti PTAC sniedz skaidrojumu vai konsultāciju par notikušo, un tikai neliela daļa sūdzību netiek izskatītas vai tiek atsauktas. Nereti par negodprātīgu komersantu rīcību Valsts policija ierosina kriminālprocesu. PTAC darbojas Patērētāju strīdu risināšanas komisija, kas ir ārpustiesas strīdu risinātāja. ja iegādātā prece bijusi vismaz 20 eiro vērta (šī summa neattiecas uz PTAC iesniedzamajām sūdzībām), dokumentus var iesniegt komisijai. Tās sastāvā darbojas pensionēti tiesneši un pieaicināti eksperti atkarībā no nozares, piemēram, ja strīds ir par brillēm, kāds optikas pārstāvis, ja par mēbelēm, tad mēbeļu ražotājs. Tad komisija izskata un izšķir strīdu un pieņem lēmumu. Ja patērētājam izrādījusies taisnība, komisija lēmumu, kam ir rekomendējošs raksturs, nosūta pārdevējam. Tas var būt lūgums 30 dienu laikā kompensēt patērētājam radušos zaudējumus.

Ideja! Ja veikals piedāvā iespēju reģistrēties vai izveidot savu lietotāja profilu, dari to, jo tad veikalam par tevi saglabājas informācija. Ja pazaudēsi savu pirkuma čeku, veikalnieks savā sistēmā redzēs, ka pirms gada pie viņiem pirki elektrisko maizes krāsni, un tās garantija būs spēkā. 

Par kādām precēm cilvēki PTAC pērn sūdzējās visbiežāk?

  • Apavi – 26%. Lai gan PTAC neizdala, par ko tieši bija sūdzība, parasti tā saistīta ar dažādiem defektiem. Piemēram, atlīmējas zoles, noplīst apavu dekori, zābakiem salūst rāvējslēdzējs, apavi krāso vai laiž cauri mitrumu.
  • Mobilie telefoni – 21%.
  • Elektropreces – 16%.
  • Tekstilizstrādājumi – 3%.
  • Mēbeles – 3%.
  • Automašīnas – 2%.
  • Citas preces – 29%.

Ko der atcerēties pirms preces pirkšanas, lai mazinātu iespēju nopirkt nekvalitatīvu preci?

  • Dārga prece ne vienmēr nozīmē kvalitāti. Vienlaikus savos pirkumos esi saprātīga un vērīga un padomā, vai tev tiešām vajag lētu štruntiņu, kas kalpos mēnesi, ja var pielikt pāris eiro un nopirkt kvalitatīvāku preci.
  • Iegādājoties lielāku preci, sevišķi internetā, papēti atsauksmes gan par interneta veikalu, gan par noskatīto preci. Vienalga, vai iepērcies veikalā vai internetā, svarīga ir uzticēšanās pārdevējam un labas atsauksmes par plānoto preci.
  • Iepērkoties parastā veikalā, vienmēr uzvelc apģērbu un pielaiko kurpes, bet elektropreces vienmēr lūdz ieslēgt, lai pārliecinātos, kā tās strādā. Pārdevējs to nedrīkst atteikt!
  • Visām precēm jābūt CE marķējumam, kas apliecina šīs preces atbilstību drošuma prasībām. CE marķējums nozīmē, ka ražotājs uzņemas atbildību par šo preci, un to uzņemas arī pārdevējs, kam jābūt dokumentācijai, kurā ražotājs apstiprina, ka prece ir kvalitatīva. CE marķējums vajadzīgs kā blenderim, tā zāģim un traktoram.
  • Pērkot lielo tehniku, piemēram, traktoru, siena presi, ekskavatoru, tiem, tāpat arī elektroprecēm un būvniecības precēm, jābūt atbilstības deklarācijai, kam var uzticēties.
  • Čeku saglabā vismaz noteiktos divus gadus, bet, ja ir pagarinātā garantija, tad visu tās laiku. ieteicams saglabāt arī apavu un apģērbu čekus, jo pat par pāragri izbalējušu t-kreklu var iet uz veikalu diskutēt, jo arī tam ir divu gadu garantija. Tiesa, pierādīt savu taisnību šajā gadījumā var būt sarežģīti.
  • Arī darba apģērbam ir divu gadu garantija, ja to pērk privātpersona. Juridiskām personām pārdevēji bieži vien samazina garantijas termiņu, jo tad tērps (arī elektropreces un dažādas iekārtas) tiek lietots intensīvāk un vairāk nolietojas.

   

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+