• Bizness laukos. Kā attīstīties un neizputēt: Ķelmēnu maizes stāsts

    Karjera un bizness
    Katrīna Jaunslaviete-Ķipure
    13. aprīlis, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Žurnāla “Lauku Māja” gada pirmajos numuros rakstījām par savas uzņēmējdarbības uzsākšanu laukos un to, kā veicināt sava zīmola atpazīstamību. Noslēdzošajā rakstā – par posmu, kad uzņēmums jau ražo, ir ieskrējies un ir jāiet tālāk. Pieredzē dalās uzņēmēja.

    Stāsta Rūta Mūrniece, ar ģimeni saimnieko zemnieku saimniecībā Ķelmēni:

    «Sākot veidot savu uzņēmumu, jābūt sapnim, un no tā jārada mērķis. Pašā sākumā mums nebija biznesa plāna un skaidras idejas – vienīgā ideja bija nopelnīt iztiku un būt neatkarīgiem saimniekiem savā sētā. Tas, ka audzēsim graudus, saimniekosim bioloģiski un cepsim maizi, sākumā nepavisam nebija skaidrs.

    Mērķim ir jābūt visu laiku, taču svarīgi ir tas, ka mērķis laika gaitā var mainīties, jo pielāgošanās ir nemitīga – laikapstākļiem, tirgum, likumdošanai, savām iespējām.

    Mūsu pieredze rāda, ka lielos mērķus vajag saskaldīt mazākos, lai ir gandarījums par ikdienas darbu.

    Savas saimniekošanas laikā esam tiekušies uz brīvību un kvalitatīvu produktu, tāpēc bija ļoti svarīgi nodrošināt pašiem savu kaltēšanas iespēju un kombainus. Ir liels gandarījums cept maizi no pašu un kaimiņu audzētiem rudziem.

    Uzņēmuma attīstība ir notikusi ļoti pakāpeniski, taču ne brīdi neapstājoties. Kā sākumā, tā arī šobrīd uzņēmumā nopelnītā nauda tiek likta attīstībā. Piemēram, ceptuve ir būvēta pa posmiem – pirmā daļa atradās zem mājas, pagrabstāvā, pēc kāda laika tika uzbūvēta pirmā piebūve un vēl pēc kāda laika tā tika paplašināta.

    Tāpat ir bijis arī ar graudu kalti, graudu torņiem, traktortehniku. Lielākam atspērienam ir palīdzējuši projekti, taču vēl joprojām pa kādam graudu uzglabāšanas tornim katru gadu būvējam klāt.

    Kur atrodamies šobrīd? Mēs to gribētu saukt par stabilu attīstības fāzi, lai gan uzņēmuma dzīvi kopumā varētu raksturot kā ciklisku procesu. Ik pa laikam speram kādu soli paplašināšanās virzienā vai īstenojam kādas pārmaiņas. Piemēram, sākotnēji saimniekojām ar konvencionālām metodēm, taču, apgūstot jaunas zināšanas, saimniekošanas veidu nomainījām uz bioloģisko. Pie tā arī palikām.

    Un, lai arī šis apstāklis pašā pamatā izmaiņas neradīja – graudus joprojām audzējām, novācām, kaltējām, malām un maizi cepām –, tas radīja ļoti lielas izmaiņas saimniekošanas pamatprincipos kā tādos.

    Izejvielas ar laiku kļuva pieejamākas, bija iespēja sertificēt arī galaproduktu – maizi – kā bioloģisku produktu. Izmaiņas un līdz ar to arī iespējas visu laiku mainās, tas dod uzņēmējdarbībai sirdspukstus, un tādēļ pēc katra mierīgāka vai stabilāka posma atkal seko jauns attīstības un pārmaiņu posms.»

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē