• Izpletņlēcēja Laura Štāne: Pēc brīvā kritiena ikdienas sīkumi vairs nešķiet tik nozīmīgi un stresa vērti

    Atpūta
    Elīna Ansaberga
    17. oktobris, 2019
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: SHUTTERSTOCK
    Izlēkt no lidmašīnas un nesties lejā ar ātrumu 200 km/h – vieniem tas var radīt zosādu, bet citiem ar vienu reizi nepietiek. Tad jākārto licence un jāpievēršas izpletņlēkšanas sportam. Stāsta izpletņlēcēja Laura Štāne.

    Licences iegūšana

    «Sākumā mani vairāk interesēja lidojumi vēja tunelī – sāku ar lidojumiem Aerodium, tad pamazām pārgāju uz izpletņlēkšanu,» stāsta Laura, kura nodarbojas ar izpletņlēkšanu jau XX gadu. «Savu licenci ieguvu Dubaijā ar latviešu instruktoriem, kas organizē speciāli tam paredzētas nometnes. Dubaijā izpletņlēkšanas pamatkursu iespējams iziet ātrāk un daudz intensīvāk, jo laikapstākļi ir labāki.

    Latvijā tas var ilgt vairākus mēnešus, jo laiks ir mainīgāks.

    Bieži vien sanāk gaidīt piemērotus apstākļus, un var gadīties, ka aizbrauc līdz lēkšanas vietai, taču to nevar darīt, jo vējš kļuvis pārāk stiprs. Tas iemāca pacietību, jo nav jēgas dusmoties uz vēju vai mākoņiem.

    Lai gan esmu ieguvusi licenci, joprojām skaitos studente, tomēr tagad man ir tiesības lēkt vienai. Licencēm ir vairākas kategorijas, tās mainās atkarībā no lēcienu skaita. Man pašlaik ir 89 lēcieni ar izpletni un iegūta B kategorija.»

    Stabils kritiens

    Sākot individuālās apmācības, pirmie lēcieni notiek kopā ar diviem instruktoriem, kas lēciena brīdī ir katrs savā pusē un palīdz stabilizēties un noturēties gaisā, jo vienkārši krist ir jāmāk, lai ķermenis neaiziet rotācijā. Apmācību kursā ir vēlams 15 minūtes praktizēties vēja tunelī, lai iemācītos ieņemt stabilu pozīciju gaisā.

    Katrā lēcienā ir noteikti uzdevumi, kas jāapgūst un jāizpilda. Ja lēciena laikā uzdevums netiek izpildīts, to atkārto, kamēr izdodas un lēcienu ieskaita. Šo apmācību kursu var iziet tepat Latvijā vai arī Pēterburgā, kur ir slēgtais tunelis, tajā iespējams iemācīties arī sarežģītākas lietas. Katrs lēciens tiek filmēts un pēc tam analizēts, lai vieglāk saprastu savas kļūdas un redzētu izaugsmi. 

    Pats grūtākais solis

    «Sajūtas ir ļoti dažādas, savādas, sevišķi, kad atveras lidmašīnas durvis un ir dzirdams troksnis,» stāsta Laura. «Pats grūtākais ir izkāpt no lidmašīnas, dabūt sevi stabilā pozīcijā un atvērt izpletni. Brīvā kritiena laikā iespējams piedzīvot diezgan lielu adrenalīna devu, pēc lēciena ir sajūta, ka galva ir daudz skaidrāka, un ikdienas sīkumi vairs nešķiet tik nozīmīgi un stresa vērti.» Lēcieni notiek 3000 līdz 4500 metru augstumā – atkarībā no lidlauka un lidmašīnas tipa.

    Lēcienam seko aptuveni minūti ilgs brīvais kritiens un pēc tam lidojums ar izpletni.

    Izpletnis tiek atvērts 1500 metru, vēlākais, 1000 metru virs zemes. Ja tas netiek izdarīts, 300 metru virs zemes atvērsies rezerves izpletnis. «Šajā sportā nepārtraukti ir, ko apgūt, tāpēc neapnīk. Ir pieejami atsevišķi kursi izpletņa vadīšanai, piemēram par precīzu nosēšanos. Šādas iemaņas ir nepieciešamas, ja lidmašīna aizlido tālāk par plānoto nosēšanās vietu. Tad ir jāmāk izpletni aizvadīt līdz tai vietai, kur paredzēts nosēsties,» dalās Laura.

    Ekipējums

    Kamēr mācās, tiek nodrošināts viss ekipējums ar studentu izpletņiem. Pēc lēciena izpletni saloka profesionālis, tāpēc nākamajā lēciena reizē viss ir droši un pārbaudīti. Kad ar izpletņu lēkšanu sāk nodarboties regulārāk, katrs pamazām sāk nodrošināt sevi ar ekipējumu. Sākumā iegādājas ķiveri, augstuma mērītāju, pīkstuli ausī, kas lēciena laikā informē par augstumu, tad lēcēja tērpu, bet pašu pēdējo iegādājas izpletni.

    Sākumā lēkšana notiek ar lielāku izpletni, bet līdz ar prasmju apgūšanu ir iespējams lēkt ar mazāku izpletni. Izpletņa samazinājums ir diezgan straujš, un to nākas mainīt visai bieži, tāpēc individuāli tiek iegādāts tāds izpletnis, lai ar to var lēkt ilgāku laiku. Jo mazāks izpletnis, jo vajag mazāku somu – tas ir parocīgāk un ergonomiskāk. Izpletņa iegāde nav lēts prieks, bet ļoti pārdomāts ilgtermiņa pirkums. 

    Cik maksā brīvdienu lēciens jeb pirmā reize?

    Tandēma lēciena cena Latvijā – no 145 €; ja klāt ir foto un video mirkļu iemūžināšana, jārēķinās ar vēl vismaz 60 €. Cenā ietilpst viens tandēma lēciens ar instruktoru vienai personai.

    Izpletņlēkšanas veidi

    • Standarta izpletņlēkšana – vairāk pazīstama kā fun jumps. Lēciena laikā tiek piedzīvots brīvais kritiens un majestātiska piezemēšanās uz zemes, planējot ar izpletni. Lai šo lēcienu veiktu individuāli, pirms tam jāiegūst attiecīga kvalifikācija un nepieciešami tandēma lēcieni pieredzējuša un kvalificēta instruktora pavadībā.
    • Tandēma lēciens parasti ir pirmais solis uz profesionālu izpletņlēkšanu, kā arī atklājums daudziem, ka izpletņlēkšana nav sporta veids, bet gan aizraujoša brīvā laika pavadīšana. Tandēma lēcienā viss notiek kopā ar instruktoru, tas nozīmē, ka jūs esat sakabināti vienā sistēmā. Tandēma lēcienā ir iespējams izbaudīt brīvo kritienu, un pēc izpletņa atvēršanās var censties aptvert tikko notikušo, kā arī baudīt elpu aizraujošo skatu, līdz kājas atkal skar zemi. Šajā lēcienā visas tehniskās lietas ir instruktora pārziņā. Lai lēktu tandēmā, nav nepieciešama īpaša mācīšanās, pirms lēciena instruktori dos vajadzīgās norādes.
    • Brīvais lidojums ir gaisa akrobātikas paveids, kad gaisā tiek veidotas iepriekš izdomātas figūras. Pieredzējuši lēcēji gaisā lido viens zem otra, apvienojot vertikālo un lejupvērsto orientāciju. Vertikālā izpletņu lēkšana ir viena no brīvā lidojuma variācijām, kuras laikā lēcējs var sasniegt vairāk nekā 300 km/h ātrumu.
    • Brīvais kritiens un akurāta piezemēšanās – šo bieži vien dēvē par klasisko lēcienu. Lēcējs brīvā kritiena laikā veic regulāras darbības, un pēc izpletņa atvēršanās tiek veikta ļoti precīza nolaišanās atzīmētajā punktā, cik vien tuvu tam iespējams. Šādi lēcējs iegūst punktus. Jo tuvāk norādītajam mērķim nosēžas, jo labāks rezultāts.
    • Wingsuit flying jeb cilvēka – lidvāveres – lidojums tiek raksturots kā īpaši bīstams sporta veids. Lai veiktu šo lēcienu, jābūt ļoti pieredzējušam, jo tehniski tas ir ļoti sarežģīts. Profesionāļi mēdz veikt lēcienus starp klinšu nogāzēm, kas prasa pamatīgu dūšu. Lēcienā tiek izmantots speciāls kostīms jeb spārnots kombinezons, kur kājas un rokas savienotas ar tādu kā spārnu. Lai dotos šādā lidojumā, jāuzkrāj pieredze vismaz 500 brīvā kritiena lidojumos.
    • Canopy Formation – šis lidojums prasa īpašu rūpību izpletņa vadīšanā, jo lēcēji atver izpletni uzreiz pēc tam, kad ir izlēkuši no lidmašīnas. Šajā lēcienā netiek izbaudīts brīvais lidojums, jo izpletņlēcējs, esot gaisā, veic precīzu piezemēšanos uz cita izpletņa. Lēcēji šādi veido dažādas figūras gaisā ar atvērtiem izpletņiem.
    • BASE lēciens – atzīts par bīstamu un dažos gadījumos par nelegālu, jo tiek veikts no fiksētiem objektiem, piemēram, māju sienām, tiltiem, klintīm vai antenām.

    Uzmanību!

    Pirms lēciena rūpīgi jāizvērtē savs veselības stāvoklis. Lēkt ar izpletni nav ieteicams tiem, kam ir sirds slimības. Viņu pirmā pieredze var kļūt arī par pēdējo – gaisā neviens mediķis nevarēs sniegt pirmo palīdzību.

    Tiem, kam pēc pirmā lēciena āķis lūpā un gribas izmēģināt vairāk nekā tikai tandēma lidojumu, jāiziet Izpletņlēkšanas apmācība AFF (Accelerated Free Fall). Apmācību kurss iekļauj astoņas nodarbības, kuru laikā iespējams iemācīties veikt lēcienu ar izpletni patstāvīgi.

    Fakti

    1. Izpletnis kopā ar sistēmu sver vidēji astoņus kilogramus.
    2. Ātrums, ar kādu krīt brīvajā kritienā, – ap 200 km/h.
    3. Pieredzējušie lēcēji, kas maina lēciena leņķi, traucas pret zemi ar ātrumu vairāk nekā 300 km/h.
    4. Brīvā kritiena ilgums ir no 45 līdz 60 sekundēm.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē