Apliecinājums ambīcijām un pašpārliecībai — testējam jauno KTM 790 Adventure (R)

KTM rāda, kā ceļojumu padarīt par ralliju un ralliju – par ceļojumu. KLUBS uzvelk ķiveri…
Motocikli
Ilmārs Līkums
27. augusts

Drukāt

Saglabāt

Foto: Foto no publicitātes materiāliem

Ātra braukšana grupā pa grants ceļu ir tik intensīva, ka prasa gandrīz visu smadzeņu jaudu un, kad kolēģis acu priekšā par mata tiesu izvairās no iegāšanās grāvī, pat vēl vairāk. Mazliet par lielu ātrums, mazliet par maz prasmju? Taču sevis nobaidīšana, pārvarēšana, izvēloties darīt vairāk, nekā varēts iepriekš, motobraukšanā sniedz vislielāko gandarījumu.

Ko līdzīgu es redzu notiekam arī austriešu kompānijā KTM. Ignorējot skepsi par tirgus izaugsmes perspektīvām, tā kopš gadu tūkstošu mijas rāda, ka ar gudru pieeju un sportisku neatlaidību iespējams ir viss, pat, kā šķita, neticamais. Apsteigusi visus konkurentus Eiropā, kompānija pagājušajā gadā izgatavoja vairāk nekā 260 000 motociklu un 2022. gadā izlaides apjomu plāno palielināt līdz 400 000.

Lieciet klāt 18 secīgus (!) triumfus Dakaras rallijreidā, neskaitāmas uzvaras motokrosā (kopā ar Paula Jonasa pasaules čempiona titulu) un enduro, kampaņu motosporta elitē MotoGP, 70 modeļus nepilnās divās desmitgadēs, un kļūst skaidrs, ka te ir darīšana vai nu ar maniakiem, vai lieliem gudriniekiem, vai arī ar ļoti gudriem maniakiem.

Šīs sezonas KTM galvenā aktualitāte – 790 Adventure un 790 Adventure R – ir vēl viens apliecinājums ambīcijām un pašpārliecībai.

Piedzīvojumu motocikli, līdzīgi SUV un krosovera tipa automobiļiem, pašlaik bauda milzīgu popularitāti, taču nav cita formāta, kur būtu tik grūti sasniegt labu lietošanas īpašību kompromisu un vispusību.

«Mazais» universālais modelis 690 Enduro no paša KTM klāsta sniedz sacīkšu tehnikai līdzīgas izjūtas, taču doties tālākā ceļā kavē diskomforts un dārgi novēršams nepraktiskums – zinu no personīgās pieredzes. Lielie ceļojumu «kombaini» 1290 Adventure R vai BMW R 1200 GS Adventure maksā milzu naudu un bezceļam ir piemēroti tikai to rokās, kuriem ir pieredze sporta braukšanā vai bijusi reti redzēta apņēmība metodiski uzkrāt un slīpēt prasmes.

Tāpēc vismaz gadus desmit piedzīvojumu braucēji ir alkaini ilgojušies pēc motocikla, kas varētu autentiskas, sportiskas spējas bezceļā apvienot ar piemērotību gariem piedzīvojumu un tūrisma braucieniem. Rallija tehnikas iezīmes – ar praktiskumu.

KTM īpaši uzklausīja 950/990 Adventure īpašniekus, kuri iepriekšējās paaudzes tehniku uzskatīja par piemērotu tieši šādai lietai un vienkārši atteicās modernizēties un pārkāpt uz «digitālajiem» lieljaudas močiem.

Tā ir specifiska motociklistu pasuga ar noslieci uz askēzi un tieksmi sevi pārbaudīt sarežģītos apstākļos, pat ja mantiskais stāvoklis ļauj baudīt tieši pretējo (painteresējieties par tādu Mārtiņu Silu un Sandiju Hānu). Papildus savas vīzijas materializēšanā KTM piesaistīja dieva līmeņa bezceļa braucēju Krisu Bērču un citus. Kurš gan te spēj palikt vienaldzīgs?

Tagadiņ… kad aiz muguras palikuši daži kilometru desmiti uz asfalta un grants ceļiem, Pierīgas mežu irdenās smiltis un saknes, man ir skaidrs, ka dažas lietas nav pa spēkam pat KTM, un Pestītāja otrajai atnākšanai līdzīga sensācija, kā arī būtu loģiski domāt, nav notikusi.

790 Adventure bez degvielas sver 189 kg, tātad nav neiedomājami viegls (interneta forumu speciālistu līga cerēja, ka motocikls svērs par vēl 10 kg mazāk), taču dažādi tehniskie risinājumi patiešām iesēj intrigu.

No modeļa 790 Duke pārņemtais divcilindru dzinējs, kompakts, ievietots zemu rāmī, padarīts par daļēji nesošu elementu un ar izmainītu griezes līkni pieskaņots Adventure vajadzībām, ir ļoti vienmērīgs un spēcīgs, ar viegli dozējamu atdevi.

Garā aizmugurējā dakša motociklu padara stabilu, taču vienlaikus tas ir precīzs un ar harmonisku stūrēšanu bez nepatīkamiem pārsteigumiem, kaut ne tuvu tik rotaļīgs un manevrēt mudinošs kā šajā ziņā vienkārši fantastiskais 790 Duke.

Piekare ir vairāk stingra nekā komfortabla un pirmajā brīdī atmiņā patiesi atsauc 990 Adventure, liekot noprast, ka patieso varējumu parādīs tad, kad tai liks smagi strādāt, un mīksta dīvāna komfortu piedāvāt vispār netaisās.

Faktiski galvenais diferencētājs starp parasto Adventure un R versiju ir tieši piekare: R mašīnai dakša un amortizators ir tādi paši kā KTM sacīkšu tehnikai. Tas dod ne tikai lielāku klīrensu (un sēdekļa augstumu, kas labāk piemērots gariem vīriem), bet arī augstāku amortizācijas kvalitāti un vadāmības dinamiku, kas man uzreiz iepatikās labāk. Runa nav par «dienu pret nakti», un, ja motocikls lielāko daļu laika pavadīs uz asfalta, zemākais Adventure, iespējams, ir gudrāka izvēle, taču nianses liecina par R pārākumu pat mērenā tempā.

Cita sadaļa, kur jaunais KTM pārliecina, ir ergonomika. Redzot motociklu, nešķiet, ka tas spētu piedāvāt labu aizsardzību no gaisa plūsmas vai nokrišņiem, taču pie konstanta kreisēšanas ātruma pasargāts šķiet gan rumpis, gan kājas, un tikai vējstikls atgādina, ka aerodinamika ir joma, kur KTM vēl varētu pilnveidoties.

Liels iespaids uz uzsēdi un komfortu ir unikālajai degvielas tvertnei, kas ir aizguvums no rallijreida. Degviela tvertne – 20 litru, kas dod 400+ km nobraukumu ar vienu uzpildi, – atrodas zemu un abpus dzinējam, gan būtiski pazeminot smaguma centru, gan ļaujot sašaurināt sēdekļa priekšgalu, tā būtiski paplašinot kustības brīvību.

Un, ticiet, apvienojumā ar sēdpozīciju, kas kārtīgi pieslēdz motociklam, tas strādā: manevrēšana, pretēji tam, ko var gaidīt no tāda svara, ar mazu ātrumu ir negaidīti viegla, pastaigu mežā starp kokiem padarot par… pastaigu.

Runājot par 790 Adventure, man, protams, gribētos piedāvāt eksperta redzējumu, bet trūkst pieredzes, un pērnvasar salauztā potīte jaunas pašpārliecības dīgšanu padara lēnāku, toties tas ir labs iemesls runāt par moderno motociklu drošību. 790 Adventure standarta klāstam – braukšanas režīmiem, vairākrežīmu ABS, kas atpazīst līkumus, un pretbuksēšanas sistēmai, kas zina, kad motocikls ir sasvērts, – piemīt atbrīvojošs efekts. Ja nedara klajas muļķības, strespilnās epizodēs motocikls sniedz palīdzīgu roku, kompensē kļūdas, un nepatīkamas sekas izpaliek.

Tas viss skan kā pozitīva bilance, taču, atgriežoties no iepazīšanās brauciena, mani nepameta spēcīga «nieze». Jaunais Adventure ir seksīgs, sportisks, bet ne dabiski izskatīgs, tā motors nomināli ir ļoti pareizs, bet bez savdabas, tehniskā kompozīcija – perfekta piedzīvojumiem, bet bez emocionāla aicinājuma: hei, laižam pāri tur tam laukam! Neadekvātas gaidas? «Vēlmju domāšana»?

Nogaidījis, kad beigsies oficiālā programma, pierunāju KTM pārstāvjus, kas pirmo reizi rīkoja nopietnu prezentāciju visai Baltijas presei, dot man ekstra laiku, uzlēcu Adventure R un izmetos no sporta kompleksa 333. Neprasiet, cik ātri es tiku līdz Kangaru kalniem vai kādā stāvoklī pēc tam bija mana apakšveļa, bet man šķiet, ka tajā brīdī beidzot sajutu ko ļoti svarīgu.

Proti, visā šajā stāstā ar zemo bāku, sporta moča ergonomiku un nikno piekari pavīdēja pierādījumi, ka runa par jauna līmeņa piedzīvojumu motociklu nav tukša salmu kulšana. Beidzot varot sakoncentrēties un iepazīstoties par milimetru tuvāk, motocikla raksturā parādījās azartiska nots, vēlme gonkot, un laikam uz to es tiku cerēju visvairāk.

Lai vai kā, tas ir tikai prologs, un, ja KLUBA redaktors piekritīs un apstākļi nepretosies, šovasar mēs pie advenčera vēl atgriezīsimies – kopā ar, manuprāt, otru svarīgāko sezonas jaunumu, Triumph 1200 Scrambler

 

KTM 790 Adventure (Adventure R)

  • Dzinējs: rindas divcilindru, 790 cm3
  • Jauda, grieze: 95 ZS pie 8000 apgr./min, 88 Nm pie 6600 apgr./min
  • Piekares gājiens: 200/200 mm (240/240 mm)
  • Klīrenss: 233 mm (263 mm)
  • Svars: 189 kg, bez degvielas
  • Degvielas tvertne: 20 l
  • Sēdekļa augstums: 830/850 mm (880 mm)
  • Cena: 12 670 € (13 765 €)

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs