Vai sāls tiešām ir kaitīgs?

Sāls uzturā
28. oktobris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com
Sāls ir viena no iecienītākajām garšvielām daudzās virtuvēs. Ir grūti atrast recepti, kurā ēdienam nevajadzētu pievienot sāli vai piparus. Bet vai tas nenodara skādi organismam?

10 lietas, kas tev jāzina par sāli

  1. Ģenētiski cilvēks ir ieprogrammēts patērēt tikai 1–2 gramus sāls dienā, taču ik dienu apēdam vidēji 10–12 gramus.
  2. Jo vecāks cilvēks, jo sāls viņam kaitīgāks. Taču arī jauniem cilvēkiem sāls patēriņš jāierobežo – kurš gan vēlas, lai viņam asinsvadi ātri vien kļūst veci!
  3. Sāls negatīvā ietekme vairāk izpaužas cilvēkiem, kam ir liekais svars.
  4. Jo vairāk sāls uzņemam, jo lielāka slodze nierēm, kas spiestas visu lieko sāli izvadīt laukā. Taču nieres ilgstoši nespēj strādāt tik saspringtā režīmā, tāpēc sāls sāk uzkrāties un piesaistīt šķidrumu – rodas šķidruma aizture, tūska. Sāls sāk bojāt asinsvadu sieniņas – asinsvadi kļūst neelastīgi, stīvi, ceļas asinsspiediens, kas savukārt rada infarkta un insulta risku.
  5. Ir dati, ka sāls veicina audzēju attīstību, aptaukošanos, negatīvi ietekmē kaulus un veicina osteoporozi.
  6. Pētījumi pierāda: samazinot sāls patēriņu dienā tikai par diviem gramiem, būtiski samazinās iespēja mirt no sirds un asinsvadu slimībām.
  7. Lai samazinātu apēstā sāls daudzumu, pats galvenais ir iegādāties pēc iespējas mazāk produktu, kas satur daudz sāls: desas, gaļas izstrādājumus, sālītas un kūpinātas zivis, čipsus un citus sāļus produktus. Daudz sāls ir arī sieros, maizē. Vajadzētu pārdomāt, ar kādiem produktiem tu sāli visvairāk uzņem, un izvēlēties šos produktus retāk.
  8. Ēdot ātrās ēdināšanas vietās, var apvaicāties, kurš ēdiens ir mazāk sāļš, var palūgt ēdienam sāli nepievienot. Ieteicams arī biežāk atteikties no mērcēm un pikantiem ēdieniem, to vietā izvēloties tādus, kuros ir maksimāli daudz svaigu augļu un dārzeņu.
  9. Ja organisms ir pieradis pie sāļa ēdiena, mazāk sāļš ēdiens sākumā var šķist negaršīgs, taču, ja divas trīs nedēļas pacietīsies, pēc tam vairs negribēsies sāli bērt, jo mainīsies garšas sajūtas, spēsi izbaudīt ēdiena dabisko garšu.
  10. Sāls mūsu organismā ir pietiekami, tā trūkums mums nedraud.

 

Nevajag uzreiz pēkšņi vienā dienā sāli vispār izslēgt no ēdienkartes – tā uzņemšana jāsamazina pakāpeniski.

Cik gramu sāls ir 1 tējkarotē?

Strīķēta tējkarote sāls – 5 grami.

Tējkarote ar mazu kaudzīti – 7 grami.

Tējkarote ar lielu kaudzi – 10 grami.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs