Paraugdārzenis – kāposts

Uzturs
18. oktobris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Vai zini, kāpēc kāposts ir pats galvenais dārzenis virtuvē? Jo tas ir visvieglāk pieejams un ļoti veselīgs! 7 fakti par paraugdārzeni — kāpostu.
  1. Kāposti uzturā ir nozīmīgs ogļhidrātu, šķiedrvielu, organisko skābju, vitamīnu un minerālvielu avots. Īpaši svarīgi tie ir skābju un bāzu līdzsvara uzturēšanai organismā, jo kāposti galvenokārt satur sārmainās minerālvielas – kāliju, kalciju, fosforu, dzelzi un citus.
  2. 100 gramos kāpostu C vitamīns ir 45 grami – tikpat, cik apelsīnos. Sarkanajos kāpostos C vitamīna ir nedaudz vairāk. Kas ir ļoti īpaši – kāpostos nav askorbātoksidāzes, kas šķeļ C vitamīnu, tādēļ šis vitamīns saglabājas kāpostos visu uzglabāšanas laiku un arī tos dažādā veidā pārstrādājot – cepot, sautējot, vārot un skābējot.
  3. Lai zinātu, kuri kāposti tieši tev būtu vislabākie, jāņem vērā to ķīmiskais sastāvs. Sarkanajos kāpostos purīnvielu ir vairāk nekā baltajos, tāpēc tiem, kam ir podagra vai citas locītavu vainas, labāk izvēlēties baltos kāpostus. Savukārt nātrija baltajos ir četras reizes vairāk nekā sarkanajos. Tāpēc tiem, kam ir augsts asinsspiediens, noderīgāki būs sarkanie kāposti. Jo arī kālija, kas palīdz izvadīt lieko šķidrumu (ja ir tūska), sarkanajos ir vairāk. Tomēr, protams, tas nenozīmē, ka nekad nevar ēst citas krāsas kāpostus – visu ar mēru. 
  4. U vitamīns, kas sastopams kāpostos un patiesībā nav vitamīns, bet gan S-metilmetionīns, ir lielisks palīgs cīņā ar kuņģa un zarnu trakta iekaisumiem un čūlām. Tas palīdz arī aknu funkcijas uzlabošanai.
  5. K vitamīns piedalās visos vielmaiņas procesos, asins recēšanā un ir īpaši svarīgs bērniem kaulu augšanas veicināšanai, bet senioriem – lai uzturētu normālu kaulu blīvumu un veicinātu brūču dzīšanu.
  6. Folijskābe un B6 vitamīns īpaši nepieciešams, plānojot grūtniecību un iznēsājot bērniņu.
  7. Tā kā kāpostos ir ļoti maz cietes un neliels saharozes daudzums, tam ir zems glikēmiskais indekss, tāpēc tie ir lielisks palīgs cukura diabēta pacientiem ēdienkartes papildināšanai. Un niecīgais kaloriju daudzums der tievētājiem cīņā ar lieko svaru.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs