Modes diēta Keto – vai efektīva?

Ketogēnā jeb keto ir zema ogļhidrātu satura diēta – uz šķīvja triumfē dažādu veidu tauki. Tā vairāk piemērota cilvēkiem, kas sevi uzskata par pārliecinātiem gaļēdājiem, bet saldummīļiem šī diēta nebūs pa prātam. Konsultē MADARA NEBOTE, uztura speciāliste.
Uzturs
Elva Karičkina
31. maijs

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock

Kas ir ketogēnā diēta?

Ja ievēro šo diētu, ēdienkarte izskatās šādi: 75 procentus ikdienas uztura veido tauki, 15 procentus olbaltumvielas un 5 procentus ogļhidrāti. Un tas nozīmē, ka galvenokārt jāēd trekna gaļa un zivis, dažādas augu eļļas, rieksti, sviests, trekni piena produkti, olas un dārzeņi, kuros maz ogļhidrātu, bet jāatsakās no maizes, graudaugiem, pākšaugiem, saldiem augļiem un saldumiem.

Cilvēka organisms ir uzbūvēts tā, ka visvieglāk un ātrāk enerģiju iegūst no ogļhidrātiem (glikozes). Badošanās laikā vai tad, kad tiek apēsts ļoti maz ogļhidrātu, organisms, lai iegūtu enerģiju, pirmo izmanto uzkrāto glikozi no aknām un muskuļiem. Ja tā turpinās vēl dažas dienas un organismā glikozes rezerves ir pilnībā iztērētas, hormona insulīna līmenis asinīs samazinās, un organisms, neiegūstot ogļhidrātus, kā alternatīvo enerģijas ieguves variantu sāk izmantot taukus. Aknās, šķeļot taukus, veidojas ketonvielas, no kurām tiek iegūta enerģija glikozes vietā. Un tā kā tauku rezervju cilvēka organismā ir diezgan daudz, ar šo enerģiju sevi var nodrošināt ilgi.

Normas robežās, ievērojot šo diētu, neko sliktu sev nevar nodarīt, taču ļoti jāuzmanās, jo ketonvielu pārprodukcija var izraisīt ketoacitozi – tās rezultātā skābju-bāzu līdzsvars asinīs mainās uz skābo pusi, un tas var būt pat bīstami dzīvībai.

Ketoacidoze visbiežāk rodas cilvēkiem, kuriem ir cukura diabēts, jo viņiem organismā trūkst insulīna, kas novērš ketonu pārprodukciju. Taču ketoacidoze dažkārt var būt novērojama arī cilvēkiem, kuriem nav cukura diabēta, bet kuriem uzturā pietrūkst ogļhidrātu, tātad ketoacidozi var veicināt arī ilgstoša, ​​ļoti zemas ogļhidrātu satura diētas (arī Keto diētas) ievērošana.

  •  Nedrīkst ēst: graudaugus (kviešus, kukurūzu, rīsus, pārslas u.c.), cukuru (arī medu, agaves sīrupu, kļavu sīrupu u. c.), saldus augļus (ābolus, banānus, apelsīnus u. c..), cieti saturošus dārzeņus (kartupeļus, saldos kartupeļus), pākšaugus (pupiņas, turku zirņus u.c.), zemesriekstus, saldinātus dzērienus un saldumus. 
  • Drīkst ēst: gaļu, zivis, olas, zaļās lapas (salātus, spinātus, lapu kāpostus u.c.), piena produktus ar augstu tauku saturu (cietos sierus, krēmsierus, sviestu, treknu pienu u. c.), riekstus un sēklas, avokado, ogas ar zemu glikēmisko indeksu (piemēram, avenes un kazenes), saldinātājus ar zemu glikēmisko indeksu (piemēram, stēviju), augu eļļas.

Kas jāņem vērā?

Ievērojot keto diētu, pirmajās dienās var būt jūtams izteikts nespēks, jo organisms ir pieradis enerģiju iegūt no ogļhidrātiem. Kādam šo izturēt būs vieglāk, citam – grūtāk. Diētas blakusparādības var izpausties kā bieža urinācija, sausa mute, acetona aromāts no mutes, no ādas un urīnā (jo viena no ketonvielām ir acetons), slikta dūša, garastāvokļa svārstības, aizcietējumi. Vēdera izejas problēmas var veidoties tāpēc, ka, ēdot tikai gaļu, neuzņemam pietiekami daudz šķiedrvielu dārzeņu veidā. Tāpēc ir svarīgi, lai uzturā būtu pietiekami daudz zaļo dārzeņu. Tāpat jāuzmanās no dehidratācijas un papildus jādzer daudz ūdens. Ja diēta tiek ievērota ilgtermiņā, bieži vien ir novērojams atsevišķu vitamīnu un minerālvielu deficīts (piemēram, B grupas vitamīni, cinks, magnijs), paaugstinās osteoporozes un nierakmeņu risks, asinīs ir paaugstināts urīnskābes līmenis, kas ir riska faktors podagrai.

Ievērojot keto diētu, maksimālais atļautais ogļhidrātu daudzums ir līdz 50 gramiem, taču realitātē ir sarežģīti atrast tīru produktu, kas saturēs tikai taukus vai olbaltumvielas, bet ne ogļhidrātus. Piemēram, pienā 100 gramos ir 5 grami ogļhidrātu, bet avenēs 100 gramos ir 12 grami ogļhidrātu, tātad ļoti rūpīgi jāseko līdzi ogļhidrātu saturam arī atļautajos produktos. Uzmanīties vajadzētu arī, lietojot uzturā pārlieku daudz piesātināto tauku (trekna gaļa, sviests, margarīns), jo tie paaugstina zema blīvuma (jeb slikto) holesterīnu, kas pēcāk izgulsnējas asinsvados.

Kādi ir ieguvumi?

Vēsturiski šī diēta izmantota medicīniskos nolūkos – tā radīta, lai palīdzētu mazināt lēkmju biežumu ar epilepsiju sirgstošiem bērniem, pirms vēl tika izdomātas efektīvas zāles lēkmju mazināšanai. To izmanto arī policistisko olnīcu sindroma, Alcheimera un Pārkinsona slimību ārstēšanai, ārstu uzraudzībā kontrolējot bioķīmiskos rādītājus. Pagaidām veikti tikai īstermiņa pētījumi un gandrīz visiem, kas ievērojuši keto diētu vismaz 12 nedēļas, konstatēta ķermeņa masas samazināšanās, nostabilizējies cukura līmenis un asinspiediens. Pēc tam, kad ievērota keto diēta, ķermenis var iemācīties efektīvāk iegūt enerģiju arī no taukiem, nevis tos tikai nogulsnēt. Tomēr nekādus brīnumus šī diēta nesola – tādus pašus rezultātus var gūt arī, ievērojot veselīgu ēšanas režīmu – vienkārši samazinot uzņemto kaloriju daudzumu ikdienā.

Ja cilvēkam nav veselības problēmu un iepriekš nav izdevies zaudēt svaru ar citām metodēm, keto diētu var izmēģināt kā alternatīvu, bet ne ilgermiņā.

Jāuzsver, ka keto diēta nav piemērota cilvēkiem, kuriem ir vielmaiņas traucējumi, paaugstināts holesterīna līmenis, nierakmeņi, sirds asinsvadu slimības, gastroezofageālā atviļņa slimība, podagra. Tā, protams, nav pieļaujama bērniem un topošajām māmiņām. Katrā ziņā katram, kurš nolēmis izmēģināt keto diētu, vispirms vajadzētu konsultēties ar ārstu, lai pārliecinātos, ka tiešām nav nekādu veselības problēmu, kuru dēļ šī diēta nebūtu vēlama.

Diētu spektrā keto diēta salīdzināma ar ātrskrējēju zaķi – svars tiek zaudēts ātri, un tikpat ātri to var arī atgūt, uzturā atsākot lietot ogļhidrātus (spektra pretējā pusē ir diētas, kas salīdzināmas ar bruņurupuci – svars tiek zaudēts lēnām, bet stabili, un ilgtermiņā zaudētais svars netiek atgūts).

Lai zaudētu svaru, galvenais nosacījums ir kilokaloriju deficīts – mums jāpatērē vairāk, nekā apēdam.

Tāpēc arī, ēdot treknu gaļu no rīta līdz vakaram, cilvēks nekļūs slaidāks, varbūt vienīgi izjutīs ilgāk sāta sajūtu.

Un no ogļhidrātiem veselam cilvēkam nav jābaidās. Iespējams, pareizāks risinājums, lai iegūtu tādu pašu slaidinošu efektu kā no keto diētas, būtu – izrevidēt savu pašreizējo ēdienkarti: izslēgt no tās ātros ogļhidrātus, aizstāt tos ar šķiedrvielām bagātiem dārzeņiem un pilngraudu produktiem, nebērt pie kafijas vai tējas cukuru, un svara zudums būs novērojams jau pēc pāris nedēļām, turklāt efekts būs noturīgs arī ilgtermiņā.

Slavenība, kas atzīst Keto diētu

Aktrise Halle Berija (51) neslēpj, ka jau vairākus gadus ievēro keto diētu, tā palīdzot risināt arī problēmas, ko rada 2. tipa cukura diabēts. Aktrise stāstījusi, ka ir liela gaļēdāja un labprāt iekļauj uzturā arī avokado, kokosriekstu eļļu un sviestu. Viņa uzskata, ka keto diētas ievērošana palielina fizisko izturību, palīdz ādai izskatīties veselīgākai, tā pat samazinot migrēnas lēkmes.

 

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs