Misters Lieliskais — tomāts

Tomāti
Anija Pelūde
2. aprīlis
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Tomātiņ, uz galda! Un pēc tam – katlā un mutē! Tu vaicā – kāpēc tieši šādā secībā? Jo tā tas tavai veselībai sniegs vislielāko labumu. Profesores Ilzes Konrādes skola.

Likopēna labie darbi

Līdzīgi kā citi dārzeņi un augļi, tomāti ir labs A un C vitamīna avots, tie satur arī pietiekami daudz šķiedrvielu, taču divas lietas tomātus ieceļ karaļa lomā. Vispirms – mēs patiešām ēdam daudz tomātu! Vismaz sezonas laikā, jo nezinu latvieti, kuram būtu dārzs un kurš tajā nebūtu uzcēlis siltumnīcu un neaudzētu tomātus.

Otrs – tomātam krāsu piešķir tāda vērtīga viela kā karotinoīds likopēns, kas ir ļoti spēcīgs antioksidants. Saulainie itāļi vidēji apēd ap 7,4 mg likopēna dienā, bet visiem labajiem efektiem pietiek ar 6,5 mg dienā, kas atbilst nedaudz mazāk par 2 glāzēm tomātu sulas. Nu ko, nav daudz!

3 ieguvumi

  • Aizsargā ādu no UV staru negatīvajiem efektiem

Tas, ka saules ultravioletie stari slikti ietekmē ādas elasticitāti un veicina ādas vēža risku, zināms jau sen. Āda pati cenšas sevi pasargāt, izstrādājot savu antioksidantu barjeru, bet Mančestras Universitātes zinātnieki gribēja noskaidrot, vai papildus uzņemtais likopēns spēj tās aizsardzības sistēmai palīdzēt.

Pētījumā viena sieviešu grupa katru dienu papildus apēda 4 ēdamkarotes tomātu biezeņa, otra – ēda ierasto uzturu. Lai gan pētījums nebija plašs, rezultāti bija gana interesanti: tomāti samazināja dozētu UV staru radīto saules apdegumu par 33 procentiem, kas līdzinās krēmam ar saules aizsardzības faktoru 12.

Turklāt tomāti samazināja DNS bojājumus, kas raksturīgi ādas novecošanas procesam.

Savukārt, veicot ādas biopsiju, tika konstatēts, ka sievietēm, kuras bija ēdušas vairāk tomātu, bija daudz augstāks prokolagēna saturs, kas nosaka ādas elastību. Turklāt šiem pozitīvajiem efektiem nepieciešamais likopēna daudzums ir viegli uzņemams: 300 ml tomātu sulas vai makaroni ar tomātu mērci, vai šķīvis tomātu zupas.

  • Mazāks vēža risks

Hārvarda Universitātē veikts pētījums rāda, ka bagātīga tomātu lietošanu samazina prostatas vēža risku par 35 procentiem, bet saslimušo vidū agresīvas vēža formas samazinājās par 53 procentiem. Tomēr joprojām nav skaidrs, vai efekta iemesls ir tikai likopēns vai tomēr vēl kādi citi uztura faktori, kas saistīti ar bagātīgu tomātu ēšanu. Zinātnieki turpina pētīt, bet mēs ar nepacietību gaidām rezultātus.

  • Mazāks sirds un asinsvadu slimību risks

Septiņu pētījumu metaanalīze, kurā apkopoti dati par vairāk nekā 100 000 cilvēku, pierādījusi, ka tiem, kas uzņem vairāk likopēna, insulta risks samazinās par 20 procentiem. Līdzīgus rezultātus itāļu zinātnieki ieguvuši arī par miokarda jeb sirds infarktu. Tiešām, ir vērts makaronus aprakt zem Boloņas mērces!

Ledusskapis soda tomātu

Pat norauts no ķekara, tomāts turpina gatavoties, kļūstot saldāks, aromātiskāks un… veselīgāks. Japāņu zinātnieki pierādījuši, ka vienas vai divu nedēļu laikā istabas temperatūrā veselīgā likopēna daudzums tomātos dubultojas. Tomēr ķīmiskā reakcija, kura atbild par šo transformāciju, nedarbojas temperatūrā, kas zemāka par 10 grādiem. Tāpēc vienmēr atstāj tomātus uz galda vai palodzes!

Zināšanai! 2 reizes vairāk likopēna, ja tomātus glabāsi uz galda.

JĀ katliņam!

Likopēnam ir intriģējoši efekti uz veselību, tikai viena bēda – tas noslēpts dziļi augļa šūnās, un mūsu ķermenim nav tik viegli to iegūt. Taču – ir variants! Tomātus 30 minūtes pasutinot – zupām, sautējumiem vai jebkādam citam nolūkam –, ne tikai sabrūk tomātu šūnu struktūra, atbrīvojot pigmentu, bet likopēna molekulas no grūti izmantojamām pārveidojas šķīstošā formā, kuru mūsu ķermenim vieglāk uzsūkt. Jā, vismaz attiecībā uz likopēnu, konservēta tomātu pasta ir vērtīgāka nekā svaigs tomāts!

Zināšanai! 2 reizes vairāk likopēna, ja tomātus nedaudz apstrādāsi termiski.

Labums slēpjas mizā un MAZUMĀ 

Fitovielas tomātā nav izvietotas vienmērīgi. Ja, piemēram, gribi izmantot likopēnu, atceries: tomāta mizā tā ir piecas reizes vairāk nekā mīkstumā! Arī citi spēcīgie antioksidanti – flavonoīdi, kas ietekmē holesterīna sintēzi un asinsspiedienu – sastopami gandrīz tikai un vienīgi tomāta miziņā. Tādēļ mazi tomāti, kuriem virsmas laukums proporcionāli mīkstumam ir lielāks, būs bagātīgāki ar fitovielām.

Teksasas zinātnieki pierādījuši, ka mazāk sārtajās tomātu šķirnēs likopēna ir 15 reižu mazāk nekā sarkanajos ķirštomātiņos. Un tos taču var mest mutē kā ogas!

Ziemā – dienvidniekus

Korkas Universitātes zinātnieki pierādījuši, ka ziemā labāk ēst dienvidu zemēs augušos tomātus nekā vietējo siltumnīcu produkciju. Likopēns tomātos veidojas kā atbildes reakcija uz saules stariem, tādēļ dienvidos augušiem tā daudzums izrādījās 3 reizes lielāks.

Ieguvums no zaļiem tomātiem

Vēl negatavie tomāti un šķirnes, kas saglabā smaragdzaļo krāsu, arī nogatavojoties satur ļoti maz vai gandrīz nemaz likopēna, toties tie ir pilni ar divām citām fitovielām: tomatīnu un tomatidīnu. (Ak, dodot vielām vārdus, zinātniekiem varētu būt vairāk fantāzijas!) Eksperimentos ar dzīvniekiem un muskuļšūnu kultūrām pierādīts, ka šīs vielas samazina muskuļu atrofiju un var uzlabot muskuļu spēku. Vēl vairāk – šūnu kultūrās tomatīns aptur krūts un resnās zarnas vēža šūnu augšanu! Tātad zaļo tomātu čatnijiem un salsām ir vieta uz mūsu galdiem, tomēr par to pozitīvo efektu nepieciešams vēl vairāk zinātnisku pierādījumu.

 

 

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Noderīgi un interesanti

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs