• Šobrīd

    weather img

    Rīga 0°C Mākoņains, D vējš, 4.12 m/s

    Ēdiens labākai smadzeņu darbībai

    Kā pareizi?
    Dagnija Zīverte
    Dagnija Zīverte
    21. jūlijs, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Tas, kā strādā mūsu smadzenes, ir vistiešākajā mērā atkarīgs no tā, ko liekam savā mutē.

    Turklāt smadzenes jau nav atbildīgas tikai par to, kādu atzīmi saņemsim eksāmenā, vai cik labi spēsim iegaumēt iepirkumu sarakstu bodē. Smadzenes nosaka, kā strādā mūsu sirds un plaušas, kā spējam kustēties, kāds ir mūsu emocionālais noskaņojums, un tā tālāk. Tāpēc uzturēt savus bēniņus Šveices pulksteņa cienīgā kārtībā – tā ir mūsu lielākā atbildība, kad plānojam savas maltītes.Tātad – ar ko jāpabaro smadzenes?

    Omega 3 taukskābes

    60 procentus smadzeņu masas veido tauki, un smadzenes izmanto omega 3 taukskābes par būvmateriālu jaunu smadzeņu un nervu šūnu būvēšanai. Tāpat šīs taukskābes spēj palēnināt vecuma radītās izmaiņas smadzeņu funkcijās – atmiņas pasliktināšanos un arī Alcheimera slimības veidošanos. Un vēl ir pierādīts, ka omega 3 taukskābes palīdz uzlabot atmiņu, atvairīt depresiju un citas garīgas saslimšanas, kā arī mazināt to simptomus.

    Uz šķīvja liksim treknās zivis (lasi, foreli, sardīnes, siļķes, mencas un to aknas), mielosimies arī ar austerēm, anšoviem, ikriem, valriekstiem, čijas sēklām.

    Antioksidanti

    Antioksidanti palīdz atvairīt tā saukto oksidatīvo stresu un iekaisuma procesus – tie savukārt paātrina smadzeņu novecošanu un dažādas deģeneratīvas slimības. Piemēram, antioksidantu labie darbi attālina tādas neiroloģiskas saslimšanas kā Alcheimera slimība un Pārkinsona sindroms.

    • Viena no jaudīgākajām antioksidantu bumbām ir mellene – īpaši pateicoties tās sastāvā esošajiem antocianīniem (kas, starp citu, vairāk ir mūsu meža, nevis audzētavu mellenēs).
    • Kurkumas sakne ir vēl viens izslavēts antioksidantu avots. Pierādīts, ka kurkumas aktīvā viela kurkumīns spēj uzlabot atmiņu, atvairīt Alcheimera slimību vai palēnināt tās norisi, tas stimulē augšanas hormonu veidošanos smadzenēs. Vēl noskaidrots, ka kurkumīns spēj cīnīties pret depresijas simptomiem, kā arī stimulēt baudas un prieka hormonu serotonīna un dopamīna veidošanos smadzenēs.
    • Antioksidantus, starp citu, satur arī kafija. Turklāt arī kofeīnam piemīt dažas labas īpašības – tas bloķē miegainību raisošo hormonu adenozīnu, tāpēc mūs padara modrākus un saasina uzmanību.

    K vitamīns

    Noskaidrots, ka K vitamīna klātbūtne organismā uzlabo atmiņu, stimulē smadzeņu šūnu veidošanos un aktivitāti, palīdz mācīšanās un iegaumēšanās procesos.

    K vitamīna galvenā mājvieta ir zaļie dārzeņi – brokoļi, lapu kāposti, Briseles kāposti, mangolds, arī liellopu aknas un cūkgaļa.

    Cinks

    Cinks ir ārkārtīgi svarīgs dalībnieks smadzeņu veselības procesos – tas palīdz uzturēt nervu impulsu pārvadi smadzenēs, piedalās šūnu augšanas un dalīšanās procesā, kā arī olbaltumvielu un DNS sintēzē. Cinka trūkums organismā tiek saistīts ar tādām slimībām kā depresija, Alcheimera slimība, kā arī Pārkinsona sindroms.

    Cinka jaudīgākā krātuve ir sarkanā gaļa – piemēram, 100 gramos maltas liellopu gaļas ir gandrīz puse nepieciešamās cinka devas. Vienu lēnu solīti aiz gaļas cinka satura ziņā turas vēžveidīgie un citas ūdens radības – vēži, krabji, garneles, mīdijas. Taču īstas cinka bumbas ir austeres (apēdot pusduci austeru, mēs tiekam pie trīskārtīgas cinka dienas devas). Cinku satur arī ķirbja un sezama sēklas, kā arī pupiņas un lēcas.

    Magnijs

    Magnijam ir liela loma mācību un atmiņas procesos. Magnijs uzrauga arī to, kā strādā neiromediatori – ķīmiskas vielas, kas palīdz nosūtīt un saņemt ziņas starp smadzeņu šūnām. Tas arī palīdz pasargāt no nomāktības, depresijas, arī migrēnas un pat epilepsijas. Brīnišķīgi magnija avoti ir avokado, banāni un rieksti – mandeles, Brazīlijas un Indijas rieksti. Lai uzņemtu papildu magniju, uzturā jāiekļauj vairāk pākšaugu – pupiņas, lēcas, zirnīšus, turku zirņus, sojas pupiņas un citus. Īpaši daudz magnija atrodams arī sēkliņās – ķirbju, sezama sēklās, linsēklās, kā arī čijas sēklās.

     

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Privātā Dzīve

    Vairāk

    Ieva

    Vairāk

    Mans Mazais

    Vairāk

    Māja un Dārzs

    Vairāk

    Auto

    Vairāk

    Astes

    Vairāk

    Klubs

    Vairāk

    Santa+