Šobrīd aktuāli jautājumi un atbildes par lietotni Apturi Covid

Aktuāli
Aiva Alksne
30. novembris, 2020
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: No publicitātes materiāliem
Jau kopš maija mums ir iespēja savā tālrunī lejupielādēt lietotni Apturi Covid. Daudzi to ir izdarījuši, citi joprojām dažādu iemeslu dēļ vilcinās, visbiežāk tāpēc, ka īsti nezina, kā to izdarīt, un neizprot, kā reāli lietotne darbojas. Atbild ŅIKITA TROJANSKIS, SPKC sabiedrības veselības analītiķis.

– Pēc kāda principa darbojas lietotne?

– Katrs telefons, kurā lejupielādēta lietotne, reizi dienā ģenerē tā saucamo atslēgu – burtu un ciparu virkni –, kas ir unikāla šim telefonam, un katru dienu to maina. Reizi 3–5 minūtēs telefons izsūta Bluetooth signālu, kas šo atslēgu satur. Šādā veidā mūsu telefoni nepārtraukti apmainās ar saviem unikālajiem identifikatoriem.

Ja cilvēkam tiek konstatēts Covid-19, tad visas unikālās atslēgas par to periodu, kad viņš bija infekciozs, tiek augšupielādētas centrālajā serverī. Visi telefoni reizi dienā vai reizi četrās stundās (atkarībā no telefona modeļa) pārbauda, vai pēdējo 14 dienu laikā nav satvēruši šīs unikālās atslēgas, kas ir centrālajā serverī.

Ja kāda no šīm atslēgām satverta, telefons domā apmēram tā: ahā, esmu saskāries ar šo unikālo atslēgu, tātad mēs esam bijuši kādu laiku kopā. Tālāk tiek pētīts, vai kopā būts pietiekami ilgi. Ja tas ildzis vairāk nekā 15 minūtes un būts tuvāk par diviem metriem, tad lietotājam atnāk paziņojums: «Mieru, tikai mieru, tev ir konstatēta saskarsme ar Covid-19.»

– Kā tiek iedarbināta lietotne, lai šāds paziņojums pienāktu?

– Kad cilvēkam ir konstatēts Covid-19, ar viņu sazinās SPKC epidemiologs un piedāvā: vai jūs vēlaties ar lietotnes palīdzību aktivizēt savu kontaktu apziņošanu? Ja cilvēks to vēlas (un parasti vēlas), mēs izveidojam un aizsūtām uz telefonu aktivizācijas kodu. Tad cilvēks ieiet savā lietotnē iestatījumu sadaļā, uzspiež uz zaļās pogas Ievadīt SPKC kodu, ievada 8 ciparu kombināciju, un sākas kontaktu apziņošana.

Tajā brīdī inficētā cilvēka unikālās atslēgas nonāk uz mūsu servera, un visi telefoni, kuros lejupielādēta lietotne, salīdzina, vai bijusi ar kādu no tām saskare.

Līdz šai nedēļai aktivizēti 350 kodi, un tas nozīmē – 350 cilvēki, kuriem laboratoriski konstatēts Covid-19, ir aktivizējuši kontaktu apziņošanu.

– Ko man darīt, ja saņemu šādu paziņojumu?

– Tā kā lejupielādējot lietotni, cilvēks var izvēlēties norādīt savu tālruņa numuru vai nenorādīt, tālāk iespējami divi scenāriji.

Pirmais – ja cilvēks izvēlējies savu telefona numuru nenorādīt. Tad lietotnei ir informatīvs raksturs – saņemot paziņojumu: «Mieru, tikai mieru, tev ir konstatēta saskarsme ar Covid-19,» – cilvēks uzzina, ka pēdējo divu nedēļu laikā viņam ir bijis kontakts ar Covid-19 slimnieku.

Lietotne atgādina par iespēju ievadīt savu tālruni, kas ļauj epidemiologam ar viņu sazināties, lai noskaidrotu saskarsmes detaļas un konsultētu par turamāko rīcību. Dažreiz, saņemot paziņojumu, cilvēks pats zvana uz mūsu informācijas tālruni, un tad viņu pārvirza tālāk pie epidemiologa, kas strādā ar lietotni.

Otrs scenārijs – ja cilvēks ir ievadījis savu tālruņa numuru, tas automātiski nonāk mūsu sistēmā, un epidemiologs dienas laikā ar viņu sazvanās. 

– Vai lietotne ļauj uzzināt, kad, kur un no kā cilvēks ir inficējies?

– Veidojot lietotni, datu drošība bija pirmajā vietā, tāpēc lietotne nekonstatē laiku un nereģistrē cilvēka atrašanās vietu.

Viss, ko mēs zinām, ir datums, kad saskarsme notikusi, un vai tā ilgusi 15, 20 vai 30 minūtes (tālāk lietotne laiku vairs nefiksē).

Tik skopas ziņas, protams, apgrūtina epidemioloģisko procesu, bet mēs esam iemācījušies pēc iespējas vairāk izlobīt no informācijas, ko noskaidrojam sarunā ar cilvēku, piemēram, lūdzam atcerēties, kur viņš bija dienā, kad kontakts konstatēts. Bet mēs nevaram pateikt, kurš tieši bija tas cilvēks, ar kuru bija šis kontakts.

– Vai lietotne reaģē arī, piemēram, tad, ja strādāju, biroja ēkā un inficētais cilvēks atrodas aiz sienas pavisam cita biroja telpās? Vai arī – slims ir kaimiņš blakus dzīvoklī aiz sienas un mūsu telefoni stāv nolikti 2 metru attālumā?

– Izstrādājot lietotni, tika veikti neskaitāmi drošības un konfigurācijas testi, lai izveidotu to tādu, kas pietiekami jutīga pret īstu saskari, bet lai nedotu viltus pozitīvus signālus.

Gadījumus, kad lietotne reaģē plānu sienu dēļ, esam iemācījušies atšifrēt.

Nu, piemēram, ja pēdējās nedēļas laikā cilvēkam ir bijušas 60 saskarsmes vai katru dienu 8 saskarsmes, tad ir divi varianti – vai nu tas ir ģimenes loceklis un cilvēks zina par savu kontaktu, vai arī tas ir kolēģis vai kaimiņš aiz sienas, un tādā gadījumā mēs nekonstatējam viņus kā tuvus kontaktus un uz viņiem ierobežojumi kā uz kontaktpersonām neattiecas.

– Vai lietotne cilvēkam uzliek kādus pienākumus?

– Lietotne veidota uz brīvprātības principa, tāpēc, ja lietotnē pienācis paziņojums par kontaktu ar Covid-19, tas neuzliek pienākumu ievērot karantīnu. Svarīgākais ir lietotnes informatīvais aspekts – mēs vienkārši informējam cilvēkus par to, ka ir bijusi saskare, un konsultējam par turpmāko rīcību: rūpīgi novērot savu pašsajūtu un izvērtēt nepieciešamību apmeklēt publiskus pasākumus.

Ja sarunā ar epidemiologu tiek konstatēts, ka saskare ar saslimušo bijusi tuvāk par 2 metriem un ilgāk par 15 minūtēm, cilvēks tiek noteikts kā tuvā kontaktpersona, kas turpmāk ir ģimenes ārsta uzraudzībā un kam izsniedz darba nespējas lapu.

– Kāpēc paziņojums par kontaktu ar Covid-19 citreiz atnāk ar laika nobīdi?

– Tas nav atkarīgs no lietotnes vai SPKC. Piemēram, diviem cilvēkiem noteiktā dienā (nosauksim to par x) notiek saskare. Viens sāk just simptomus dienā x+2, piesakās testam, nodod to un rezultātu uzzina dienā x+7. Tad mēs aktivizējam kodu un kontaktu apziņošana notiek dienā x+7 vai x+8. Tāpēc tai kontaktpersonai, ar kuru tikšanās bijusi dienā x, paziņojums atnāk tikai pēc 7 vai 8 dienām.

Covid-19 vislipīgākais ir vienu vai divas dienas pirms simptomu parādīšanās, līdz ar to mums ir jāapzina arī tās saskarsmes, kas bija cilvēkam, kad viņš vēl bija asimptomātisks.

Klasiskajā ceļā to izdarīt būtu gandrīz neiespējami, bet ar lietotni tas ir iespējams – tā uzglabā informāciju divas nedēļas.

– Vai lietotnei vienmēr jābūt ieslēgtai?

– Jāpārliecinās, ka Bluetooth ir ieslēgts vismaz tad, kad jūs to vēlaties, īpaši, kad apmeklējat publiskas vietas, ejat uz veikalu, uz darbu, braucat sabiedriskajā transportā. Tāpat jāpārliecinās vai ir ieslēgti mobilie dati vai Wi-Fi, jo tikai tad telefons var piekļūt serverim. Citādi, pēc ilgāka laika tos ieslēdzot, tiešām var sanākt brīnīties, kāpēc paziņojums atnācis pēc 10 vai 11 dienām.

Un vēl – reizi dienā vajadzētu ieiet lietotnē, lai to aktivizētu – telefons tad automātiski lejupielādē informāciju par atslēgām un skatās, ir bijusi saskarsme vai ne. Ja ir bijusi saskarsme, dažu minūšu laikā lietotnes galvenajā skatā, kur rakstīts kontaktu fiksēšana, parādīsies paziņojums.

 

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+