Garšīgā imunitāte burciņā: dzērvenes, ķiploki, rieksti

Netradicionālā medicīna
Lolita Lūse
Lolita Lūse
22. aprīlis
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
«Ēdiet paši, dodiet bērniem – un visi būsiet veseli!» piekodina vecmāmiņa, likdama ceļasomā lielākas un mazākas burciņas: te dzērvenes ar ķiplokiem, te biešu un burkānu sula ar konjaku, te citroni ar medu. Kad burkas būs tukšas, ome sola pagatavot vēl.

Stiprina imunitāti, paaugstina hemoglobīna līmeni, sargā no vīrusiem un gripas – šādus un citus solījumu var dzirdēt no cilvēkiem, kas lieto pašgatavotus burciņās un pudelēs sapildītus produktus veselības stiprināšanai. Ideja un pagatavošana ļoti vienkārša: ņem izsenis zināmas vitamīniem bagātas dabas veltes (dzērvenes, citronus, riekstus, ķiplokus), samaļ tos, pievieno kādu dabisko konservantu (visbiežāk – medu) un pilda burkās. Un tad stingri piekodina sev un citiem: no šīs burkas jāapēd pa karotītei rītā, no šīs – pusdienās, bet no tās pudeles jāiedzer pa 100 gramiem ik vakaru – būsim visi stipri un veseli.

Arī manā ledusskapī ir bijuši šādi omes gatavoti maisījumi: gan maltas dzērvenes ar medu un riekstiem, gan biešu sula ar konjaku. Jāatzīstas godīgi: esam bijuši slinki ēdāji. Pirmajā nedēļā pa karotei rītā, pa karotei vakarā, bet tad… piemirstas, un burka vai sulas pudele ledusskapī bēdīgi sagaida savas steidzīgās vecumdienas. Pievēru acis un, slēpdamies vai pati no sevis, ar milzīgiem sirdsapziņas pārmetumiem maisījumu izmetu: kur citur to liksi?

Aprunājoties ar vairākiem speciālistiem, skaidrs ir viens: šādi maisījumi ir labi, tomēr tie jāgatavo ar apdomu – cik daudz saime var izlietot tikai šonedēļ, nevis visas ziemas garumā.

Veselīgo maisījumu gatavošanas zelta likumi

  • Ja sastāvdaļas pērc, izvēlies bioloģiskos produktus.
  • Labāk gatavo biežāk, bet mazāku porciju.
  • Liec neliela tilpuma traukos.
  • Glabā ledusskapī.
  • Ietin trauku folijā, lai sargātu to no gaismas.

Komentē speciālisti

ASTRĪDA STIRNA, Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra Narkoloģijas palīdzības dienesta vadītāja: Ar alkoholu – ļoti uzmanīgi

«Veselīgie maisījumi ir mūsu senču receptes. Daudzās no tām kā sastāvdaļa ieteikts konjaks, šņabis vai cits alkoholisks dzēriens. Ārsti nenoliedz: alkohols savulaik bija labākais relaksants, taču tagad dzīvojam citā laikā – mums ir daudz saudzīgāki un arī efektīvāki medikamenti.

Vienmēr jāpatur prātā: kas vienam der, citam var būt kaitīgs un reizēm pat bīstams. Tādēļ alkohols maisījumos jāpievieno ļoti pārdomāti, turklāt lieku reizi pajautājot: vai tiešām man vai kādam citam to vajag?

Piemēram, cilvēkiem ar alkohola atkarību šādas zāles imunitātei var izprovocēt atkarības slimības recidīvu, proti, cilvēks var atsākt dzert.

Tāpat bērniem nekādā ziņā nevajadzētu lietot spirtu saturošus maisījumus. Pat ne karoti, lai arī alkohola saturs maisījumā ir pavisam neliels. Nenobriedis organisms ir daudz jutīgāks, un fizioloģiski tā iedarbība ir daudz spēcīgāka.

Dažkārt cilvēki iesaka saaukstēšanās gadījumā izdzert nelielu daudzumu tīra alkohola kopā ar karstu tēju vai lietot to kā sviedrēšanas līdzekli. Te nu jāatceras, ka liels alkohola daudzums mazina organisma imunitāti, savukārt infekcijas slimību gadījumos alkohola lietošana var pat saasināt slimību.»

VIJA ENIŅA, farmācijas doktore: Man ir sava recepte — bez ķiplokiem

«Maisījumu receptes ir dažādas, bet teikšu godīgi: produktu ilgstoši glabājot, vitamīnu un citu labumu daudzums tajā ļoti mazinās. Tādēļ noteikti nevajag gatavot veselīgos maisījumus lielos daudzumos – jātaisa vien tik, lai varētu to izēst vienas vai divu nedēļu laikā, un tad atkal gatavot jaunu maisījumu.

Man pašai patīk tāds barojošāks maisījums: samaļu glāzi žāvētu aprikožu, glāzi valriekstu vai citu riekstu, glāzi mūsu pašu dzērveņu un visu samaisu ar medu – pusglāzi vai glāzi, bet var  likt arī vairāk vai mazāk, kā nu kuram garšo. Maisījumu lieku ledusskapī un baudu no rītiem, pa ēdamkarotei pievienojot brokastu putrai. Šādam maisījumam var pievienot ķiplokus, bet tas der tikai mājās dzīvotājiem, darba cilvēkiem tas īsti nebūs piemērots – nav ko kolēģus kaitināt.»

LOLITA NEIMANE, dietoloģe: Ne viss ir jāsamaļ un jāizspiež sulās

«Nenoliedzami: veselīgas ir gan dzērvenes, gan medus, gan ķiploki, bet es pati nekad neesmu gatavojusi maisījumus, kas jāglabā nedēļām ilgi.

Būtu interesanti šādu ilgstoši glabātu maisījumu aiznest uz laboratoriju, lai noteiktu, cik vērtīgo vielu tajā palicis. Domāju, ka rezultāts būtu bēdīgs.

Visticamāk, daudzas no veselīgo maisījumu receptēm radušās padomju gados. Tolaik daļu produktu nevarēja brīvi nopirkt, tādēļ – ja cilvēks nopirka, piemēram, citronus, bija radoši jāizdomā, kā tos saglabāt iespējami ilgi.

Kāpēc mūsu dienās malt citronus un glabāt tos burkā, ja jebkurā laikā var ieiet veikalā un nopirkt svaigus? Turklāt ir saldētavas – daudz vairāk vērtīgo vielu saglabājas saldētos, nevis samaltos un ilgstoši glabātos produktos. Arvien vairāk speciālisti runā par to, ka cilvēki uzturā lieto par maz šķiedrvielu. Es ieteiktu maksimāli daudz uzturā lietot svaigus produktus – dzērvenes, ķiplokus, burkānus un citus dārzeņus –, nevis censties visu sablendēt vai izspiest sulās. Protams, ja cilvēkam ir gremošanas traucējumi vai nav zobu – tad jāmaļ un jāspiež, bet citādi – ne.»

13 veselīgo maisījumu receptes

  1. Dzērveņu vitamīns
    Samaļ 200 gramu dzērveņu un piecas daiviņas ķiploka un samaisa ar 50 gramiem medus.
  2. Saldais rieksts
    Ņem vienādu daudzumu sastāvdaļu: medu, valriekstus, dzērvenes un žāvētas aprikozes. Produktus samaļ un sajauc ar medu.
  3. Rozā buča
    Irbenes izberž caur sietu un sajauc ar tādu pašu daudzumu medus. Šis maisījums der gan imunitātei, gan sirds stiprināšanai.
  4. Dzeltenais spēks
    Samaļ piecus citronus ar visu mizu un piecas galviņas nomizotu ķiploku. Sajauc ar puslitru medus.
  5. Žāvēto augļu mikslis
    Ņem pa puskilogramam rozīņu (daļu gaišo, daļu tumšo), aprikožu, melno plūmju, valriekstu un divus citronus. Visu samaļ un sajauc ar puslitru medus.
  6. Alvejas brīnums
    No četriem lieliem citroniem izspiež sulu, pievieno pusglāzi alvejas sulas, 300 gramu medus un puskilogramu valriekstu. Visu samaisa un pievieno 200 gramu šņabja.
  7. Alvejas prieks
    100 gramu alvejas sulas sajauc ar četru citronu sulu, vienu samaltu apelsīnu, puskilogramu maltu valriekstu un 300 gramiem medus.
  8. Sulu varavīksne
    Izspiež sulu no pusotra kilograma biešu, pusotra kilograma burkānu, kilograma granātābolu un kilograma citronu. Sulu kokteili samaisa ar kilogramu medus.
  9. Kagors saka: labrīt!
    Ņem pa glāzei sarkano biešu, burkānu, melno rutku sulas, pievieno viena ķiploka un viena citrona sulu, glāzi medus un glāzi kagora. Dzer pa pusglāzei no rītiem.
  10. Griķu labums
    Samaļ kilogramu nevārītu griķu putraimu, kilogramu valriekstu un pievieno medu. Putraimu vietā nevajag ņem griķu miltus, jo visvairāk vērtīgo vielu ir tieši griķu putraimu apvalkos. Šis maisījumus ir labs dzelzs avots.
  11. Ingvera uzmundrinājums
    Divi citroni ar plānu miziņu, ingvera sakne (apmēram sprīža garumā), 250 gramu medus. Ingveru sarīvē un sajauc ar medu, citronu smalki sagriež ar visu mizu. Liek kārtām burkā.
  12. Vīģu maisījums
    300 gramu samaltu svaigu vai žāvētu vīģu sajauc ar ēdamkaroti kanēļa un glāzi medus.
  13. Mundruma kokteilis
    Sajauc vienādu daudzumu biešu, burkānu, citronu sulas, medus un konjaka.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

 

Privātā Dzīve

Vairāk

Receptes

Vairāk

Veselība

Vairāk

Ieva

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+