Kas veido stāvās dusmu grumbas pierē un kā ar tām cīnīties?

Skaistums
Gundega Gauja
Gundega Gauja
18. maijs
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Līdz ar spožo pavasara sauli un acu sažmiegšanu manā pierē atkal sāk parādīties divas stāvās grumbas tieši starp uzacīm… Kā lai tās izgludina?! SKAIDRO Dr. JEKATERINA PUDOVA – dermatoloģe, triholoģe Veselības centra 4 Estētiskās medicīnas klīnikā 4. dimensija. Latvijas Dermatovenerologu asociācijas un Eiropas Dermatovenerologu asociācijas biedre.

Šī situācija ar grumbu pierē mums, dermatologiem, ir labi pazīstama… Turklāt visai bieži sieviete atnāk tāpēc, ka uz grumbiņu pierē ir norādījuši apkārtējie cilvēki, vaicājot: «Kas tev tā par grumbu pierē, vai tu dusmojies?» Viņa it kā pat nejūtas dusmīga, bet apkārtējie šīs rieviņas mēdz uztvert tieši tā. Tāpēc pieres grumbas mēdz saukt arī par rūpju vai dusmu rievām. Ar vecumu tam gan nav nekādas saistības – grumba var uzrasties jebkurā vecumā, un tā veidojas arī ļoti jaunām meitenēm.

Visbiežāk starp uzacīm novēro divas vertikālas grumbas, un tām ir trīs stadijas… Pavisam vieglas rieviņas, kas parādās, saulītē sažmiedzot acis. Sezonāla rakstura grumbiņas – parādās pavasarī, ir izteiktākas vasarā, bet ziemā lielākoties pazūd. Un visbeidzot – dziļas rievas pierē, kas redzamas pastāvīgi.

Iemesli, kāpēc rodas rievas pierē

  • Muskuļu darbības īpatnības. Muskulis starp uzacīm ir šķiedrains, tāpēc vertikālās krunkas var izpausties dažādi – viena, divas, citreiz vairākas sīkas… Var būt arī horizontāla grumbiņa starp uzacīm virs deguna – to veido citi muskuļi, kas velk šķiedras uz leju. Tāpēc tā ir visai individuāla padarīšana – ja viens muskulis nav izteikts, horizontālas rievas nav, veidojas tikai vertikālās. Mēdz būt tikai pamatīga horizontālā krunka pierē – biežāk vīriešiem, kas rauc degunu. Tas arī ir izskaidrojums tam, kāpēc pat visspožākajā saulē tu savelc starp uzacīm krunku, bet tava draudzene – ne. Jo viņai mīmikā vienkārši iesaistās kādas citas muskuļu grupas.
  • Emocijas. Jā, tā tomēr ir. Pat ja noliedz, ka dusmojies, visdrīzāk tu negribi to apzināties, atzīt un tāpēc – noliedz. Dusmas un stress sejā atspoguļojas tieši vietā starp uzacīm.
  • Anatomiskas īpatnības. Daudzas emocijas sejā ir neapzinātas vai anatomiski noteiktas. Piemēram, horizontālas krunciņas starp uzacīm var būt anatomiski noteiktas, ja ir dziļi iesēdinātas acis vai arī noslīdējuši augšējie acu plakstiņi. Tad, lai labāk redzētu, tev tīri fizioloģiski ir jāvelk piere uz augšu un – krunka gatava!
  • Ārējās vides iedarbība, piemēram, saule. Reflektori aizsargājoties no saules, mēs sažmiedzam acis un savelkam pieri, līdz ar to arī acu muskuļus un centrālo pieres muskuļu kompleksu. Tā ātrāk veidojas vārnu kājiņas jeb krunciņas ap acīm un – arī rieva starp uzacīm. Mums visām ir muskuļu grupa starp uzacīm, bet ir anatomiskas atšķirības. Vienai muskulis var būt ļoti spēcīgi izteikts, un, ja to vēl arī visu laiku izmanto, žmiedzot acis, muskulis ir pārtrenēts un dabūjam šo neglīto rievu. To var salīdzināt ar iešanu uz sporta zāli – ja piecreiz nedēļā pumpējamies, muskulis ir pārkačāts. Ja ejam tikai paretam – muskulis būs tonusā, bet nebūs tik izteikts. Faktiski to nosaka iedzimtība – ko un kad no sejas muskuļiem vairāk nodarbinām.

         

Smēķēšana ietekmē ādas kvalitāti, tāpēc smēķētājām visas grumbas sejā ir dziļākas jau pašas par sevi, arī grumba starp uzacīm.

Ko darīt?

Teikšu tā – grumbai, kas tev tik ļoti nepatīk, jāpievērš uzmanība, tikko tā sāk veidoties, jo skaidrs, ka tai būs tendence iet tikai dziļumā. Uzreiz jāsaka – ar krēmiem te nebūs līdzēts. Bet – atkarībā no grumbiņas dziļuma, ir citas iespējas… Lūk, trīs situācijas un risinājumi.

  1. Pastāvīgas grumbas vēl nav, rieviņas pierē parādās tikai pie mīmikas.
    Pirmais, ko vari darīt – censties kontrolēt mīmiku. Mēdz teikt: «Nu, beidz sažmiegt to pieri un kontrolē sevi!» Taču daudzas lietas notiek neapzināti un reflektori, turklāt mums ir ļoti atšķirīgas nervu sistēmas.

    Ja vari vienoties ar sevi, ka tagad roku necelsi, tad pietiks rokā iedurt un tu acumirklī izdarīsi neapzinātu kustību. Ar grumbiņu pierē ir līdzīgi. Bet uzmanību uzacu zonai pievērst var un vajag. Ja par savu grumbu domāsi – tā nemazināsies, bet ja piedomāsi, lai nerauktu pieri, mēģināsi arī saulē atbrīvot seju – tas var palīdzēt. Būs grūti, bet to var iemācīties.

  2. Grumba ir sezonāla, parādās pie biežākas pieres raukšanas. Ja pieri nerauc – arī grumbiņas gandrīz nav redzamas.
    Šis ir labākais brīdis, kad vērsties pie estētiskās dermatoloģijas speciālista un veikt botulīntoksīna (botoksa) injekcijas. Tās ir gandrīz nesāpīgas (kā oda dūriens) potes grumbiņu vietās, kas pārtrauc impulsu pārvadi starp nervu galiem un pieres raucējmuskuli. Sanāk tā – gribi saraukt uzacis, bet nevari. Redzams efekts – jau pēc 2–3 nedēļām un saglabājas 3–4 mēnešus noteikti, bet tas var ilgt arī līdz pusgadam un pat 8 mēnešiem.

    Daba ir gudra, tāpēc drīz atkal izveidojas jaunas nervu saites un muskulis atsāk strādāt. Tas ir labi, ja injekciju efekts nav paticis, jo – nekas nav zaudēts. Nav arī jāsatraucas, ka injicētais botokss pierē uzkrājas – nē, tas izdara savu darbiņu un noārdās. Procedūru ieteicams veikt ne biežāk kā divreiz gadā, jo toksīns ir olbaltumviela, un vienā brīdī var iestāties receptoru nejutība pret preparātu – vienkārši vairs nebūs efekta. Tā gan notiek tikai vienā procentā gadījumu. 

  3. Grumbiņa ir dziļa un – visu laiku.
    Ja vēlies perfektu rezultātu, iesākumā jāveic botulīntoksīna injekcijas, tad jāpagaida pāris nedēļas, līdz parādās pilns efekts, un tad atlikušie nelīdzenumi jāaizpilda ar filleru injekciju.

    Fillers ir kā gels, kurš sastāv no hialuronskābes, kas ir dabīga molekula – mūsu ādā tā jau dabiski ir, taču novecojot hialuronskābes kļūst mazāk, tāpēc āda kļūst sausāka, veidojas krunciņas. Ja botulīns savelk muskuli, filleri aizpilda krunciņas un, tā teikt, atbalsta muskuli no apakšas. Tā ir kā pildviela – izceļ ādu uz āru, nogludinot to. Procedūra ir nedaudz sāpīgāka nekā botoksa injekcijas, jo jāveic vairāk dūrienu, bet var izmantot anestēziju. Tiesa, filleri ir dažādi… Pierē ir lieli asinsvadi, tāpēc tur drīkst izmantot tikai nepermanentos fillerus, kas uzsūksies.

    Ja tev iznākumā kaut kas tomēr nepatīk, šos fillerus varēs izšķīdināt. Ja krunciņa ir ļoti dziļa, injekcijas var veikt vairākos piegājienos. Efekts turas vismaz 6–9 mēnešus vai pat gadu. Ja kāds salons sola divu gadu efektu, esi uzmanīga! Taču ir bijuši gadījumi, kad sieviete pārstāj intensīvi lietot pieres muskuli, jo izveidojas jauns pieradums, un efekts tiešām ilgst līdz diviem gadiem. Tāpat jārēķinās, ka, neskatoties uz to, ka hialuronskābe ir dabīga ādas sastāvdaļa, injekcijas satur arī saistvielas, tāpēc teorētiski var būt dažādas alerģiskas reakcijas.

Citas iespējas

  • Sejas fitness. Efekts nebūs tūlītējs, jo būs nepieciešami konkrētu muskuļu regulāri ikdienas treniņi. Lai vingrinājumus apgūtu, jādodas uz sejas fitnesa apmācībām – kaut vai vienu nodarbību, lai saprastu, kas un kā. Lai sāktu pamanīt kādu efektu, iespējams, vajadzēs pat mēnesi. No dziļās rievas šādi diez vai izdosies tikt vaļā, bet esmu redzējusi visai labus rezultātus – tikai jābūt spēcīgam gribasspēkam.
  • Sejas teipošana – arī jāiziet apmācība pie speciālista, jo tas tev būs jādara pašai katru vakaru pirms gulēšanas. Teipošana ļoti labi uzlabo arī asins mikrocirkulāciju ādā un naktī palīdz atbrīvot pa dienu sejā uzkrāto sasprindzinājumu. Taču mēdz būt arī otrādi. Ir cilvēki, kas naktī guļ ar savilktu seju, to pat nepazinoties, – to nosaka emocionālais stāvoklis. Man ir bijusi kliente, kurai pa dienu krunkas nav, bet tā rodas naktī, un no rīta pierē jau ir riktīga bedre. Tas parasti saistīts ar psiholoģiskām problēmām.
  • Botoksam līdzīgie krēmi. Ir nopērkami krēmi ar atzīmi – botox effect, crank less. Tie satur peptīdu molekulas, kas imitē līdzīgu darbību kā botoksa injekcijas. Reālu efektu varēs redzēt tikai ap acīm, uzacu krunkām – ļoti minimāli. Šie krēmi ir arī dārgi – ap 100 eiro. Ja botoksa injekcijas maksā ap 175 eiro, spried pati, kas izdevīgāk.
  • Sejas kosmētiskās dziļās strukturējošās masāžas jeb modulēšana. Šo procedūru veic kosmētikas salonos. Biežāk – sejas apakšdaļas modelēšanai, lai to tonizētu, bet tikpat labi modulēšana strādā arī pret grumbu pierē. Vajadzēs veselu kursu – iesākumā 1–2 reizes nedēļā, lai relaksētu sasprindzināto muskuli, un tad, lai noturētu efektu. 
  • Fitnesa treniņš, joga, meditācija. Kad darām kaut ko, kas sagādā prieku, prāts relaksējas un arī piere atslābst. Tas atstāj iespaidu arī uz grumbu veidošanos. Esmu redzējusi, ka sieviete aizbrauc uz mēnesi uz Indiju, kur meditē, nodarbojas ar jogu, un pārbrauc bez mūžīgās grumbas pierē.

Esi uzmanīga!

Ja izvēlies pret grumbiņu pierē veikt injekcijas, nevajag taupīt naudu, jo ir svarīga ievadāmās vielas kvalitāte un ārsta kvalifikācija. Ja filleru speciālistam nav pietiekamu zināšanu anatomijā un gadās kļūda, var iedurt asinsvadā un nobloķēt to. Tad aizbloķējas kapilāri, sākas ādas atrofija un nekroze ar paliekošām rētām. Tāpēc svarīgi izvēlēties labu klīniku un speciālistu ar atbilstošu kvalifikāciju!

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+