Kā un kāpēc iemīlēt vitamīnu bumbu papriku

Ēd un lasi
Anija Pelūde
Anija Pelūde
20. augusts, 2018
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Marco Verch, Flickr.com
Paprika ir arī ļoti veselīga, tāpēc ir vērts saprast saldenā dārzeņa garšas īpašības un izmantot šo vitamīnu bumbu savā labā. Mīlēt dārzeņus māca Rīgas Stradiņa universitātes, Jaunķemeru rehabilitācijas centra un Tukuma privātprakses uztura speciāliste Ilze Lutere.

“Man riebjas paprika. Vienmēr ir riebusies, un nedomāju, ka reiz tas mainīsies. Laikam nepatīk tās specifiskā garša un smarža. Lasu paprikas gabaliņus laukā no salātiem, no visa, bet gatavot pildītu lielo piparu man nenāk ne prātā. Domā, ka manām un paprikas attiecībām ir nākotne? Es īsti tam neticu.” saka Anija, IEVAS Veselības galvenā redaktore.

Kāpēc daudziem negaršo paprika?

«Man negaršo paprika…» Vēl vakar tieši tādus pašus vārdus teica nejauši veikalā pie dārzeņu stenda satiktā paziņa, skatoties, kā es to izvēlos. Tā mūsu saruna pārvērtās gastronomiskās apcerēs, kā papriku iemīlēt. No vienas puses, varētu teikt: negaršo – neēd, jo, visticamāk, ja tu ēd citus dārzeņus un augļus, paprikas ignorēšana nekādu kaitējumu tavai veselībai nenodarīs. Tomēr šādi apgalvot nebūtu īsti godīgi, jo bieži vien mēs kāru muti ēdam gardi pagatavotus ēdienus, nemaz pat nenojaušot, ka tur iekšā ir arī TAS. Jā, jā, paprika!

Kādas garšas īpašības jāņem vērā, papriku gatavojot?

Zaļa, sarkana, dzeltena, oranža, melna, raiba – paprikas ir tik krāšņas un dažādas! Turklāt katrai ir sava garša un sava bioloģiskā vērtība. Zaļā patiesībā ir nenogatavojusies paprika, tāpēc tai ir rūgtena, kā mēdz teikt, svaigas zāles garša. Pēc sauļošanās tā kļūst krāsaina, un tai parādās saldena, augļaina garša. Ir receptes, kurās vienu papriku var aizstāt ar citu, tomēr reizēm tas nestrādā – piemēram, nevajadzētu zaļo papriku pasniegt kopā ar olīvām vai rūgtenu olīveļļu, jo šīs garšas labi nesader. Zaļā satur mazāk cukuru, tāpēc tā būs noderīgāka tiem, kas izvairās no cukuriem.

Pareizi pagatavota, paprika visdrīzāk garšotu arī tās nīdējiem!

Kādas ir vērtīgās vielas, kuru dēļ papriku der iemīlēt?

Jo paprika krāsaināka un vairāk pabijusi saulē, jo tajā vairāk gan cukuru, gan antioksidantu. Krāsa īstenībā ir veids, kā paprika sevi pasargā no kaitīgā saules starojuma, tāpat kā mēs to darām, ieziežot sevi ar pretsaules krēmiem. Turklāt katrs antioksidants ir savā krāsā. Hlorofils un folāti – zaļi, likopēns – sarkans, bēta karotīns un zeaksantīns – dzelteni, oranži.

Katram no šiem krāsainajiem kareivjiem mūsu organismā ir savs uzdevums. Piemēram, likopēns sargā no vēža un ir labs sirds un asinsvadu sistēmai. Karotīni – vērtīgi acu veselībai, aizkavē novecošanas procesus. Folāti samazina neirodeģeneratīvo – Pārkinsona, Alcheimera, vecuma demences – slimību risku, uzlabo gremošanu. Un vēl! Sarkanā paprika ir līderis dārzeņu, augļu un ogu vidū C vitamīna ziņā. Pat citronā ir četras reizes mazāk šā vitamīna nekā paprikā! Šajās C vitamīna sacensībās vienīgi mežrozīšu augļi pārspēj papriku.

Sarkanā paprika ir līderis dārzeņu, augļu un ogu vidū C vitamīna ziņā. Pat citronā ir četras reizes mazāk šā vitamīna nekā paprikā!

Kā gatavot papriku, saglabājot vitamīnus un citas vērtīgās vielas?

Veikalos papriku var nopirkt grilētu, aplietu ar eļļu un konservētu burciņā, samaltu pulverī (arī kūpinātu), tomēr papriku vislabāk ēst svaigu, jo cepot tā zaudē līdz 70 procentiem antioksidantu aktivitātes. Izņemot likopēnu, kuram siltums pat patīk. Tāpēc, gatavojot sacepumus un sautējumus, labāk izvēlies sarkano un oranžo, nevis zaļo papriku.

Katra paprikas krāsa slēpj sevī atšķirīgu vitamīnu un vērtīgo vielu kombināciju, ko ir vērts izmantot savas veselības stiprināšanai.

Lai nedaudz mazinātu karstuma radītos zaudējumus antioksidantu frontē, cepot papriku, ir lietderīgi pievienot oregano jeb raudeni vai timiānu, kas arī garšas ziņā saldajam piparam lieliski piestāv. Arī papriku gatavot, ja uz to tā draudzīgāk paskatās, ir tīrais prieks, jo – ko tik no tās nevar dabūt gatavu! Ja, tāpat kā man, pie dūšas tik labi neiet svaiga paprika, iesaku to apdedzināt cepeškrāsnī vai uz grila, tad ietīt pārtikas plēvē, lai padziest, un pēc tam nomizot. Plānā ādiņa gluži kā plēvīte viegli nonāks nost! Tā tu iegūsi gaļīgu, saldenu, krēmīgi sulīgu produktu, ko var blendēt kopā ar citiem dārzeņiem, sēnēm vai piena produktiem, piemēram, vājpiena biezpienu vai svaigo sieru, un iegūt smēriņus, mērces un krēmus. Šādu papriku var griezt arī pie salātiem, likt pie zupām, biezeņiem.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+