Mācības un darbs pie datora. Kā nenodarīt pāri acīm

Aktuāli
Santa.lv
Santa.lv
16. aprīlis
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Ja daudziem pieaugušiem darbs pie datora pašlaik nozīmē vien darba telpas maiņu pret biroju mājās, tad bērniem un pusaudžiem tas ir kas jauns – attālinātā mācīšanās paredz krietni vairāk pie datora pavadīta laika, nekā ierasts. Ko darīt, lai nekaitētu acīm? Atbild oftalmoloģe klīnikā AIWA Clinic Dr. Dace Lietuviete.

Vairāk laika pie datora tagad pavada gan pieaugušie, gan bērni, kuriem tā ir piespiedu situācija attālināto mācību dēļ. Turklāt acis noslogo ne tikai lūkošanās datorā, bet arī planšetē vai viedtālrunī. Tas nozīmē, ka acis ilgstoši skatās tuvumā. Arī poza nereti ir nepareiza – tā var traucēt galvas, tostarp acu apasiņošanu. Svarīgs faktors ir apgaismojums, kādā lieto ierīci, un telpas kvalitāte – vai tā ir vēdināta, kāds ir gaisa mitrums telpā. Tas viss ietekmē acis. 

Pazīmes, kas jāpamana

Diez vai, sajūtot acīs nelielu diskomfortu, bērns tūlīt par to sūdzēsies, taču ir pazīmes, kuras vecākiem vajadzētu pamanīt, piemēram, biežāka acu mirkšķināšana, kas liecina par acu sausumu. Jāieklausās, ja bērns min acu miglošanos vai asarošanu. Noteikti jāpievērš uzmanība, ja sūdzas par galvassāpēm, ja kļūst trauksmaināks, uzbudināmāks. Mēdz būt arī smilšu sajūta acīs.

“Gan bērnam, gan pieaugušajiem, palielinoties redzes slodzei, vajadzētu veikt nopietnu redzes apskati, jo, iespējams, ir nepieciešamas brilles. Ja tās jau ir izrakstītas, tad noteikti jāvalkā, atbilstoši ārsta norādījumam. Taču, kamēr nokļūšana pie speciālista ir apgrūtināta, mājās var veikt darbības, kas palīdzēs acīm atpūsties un saglabāt labu redzi,” saka Dace Lietuviete.

10 padomi, kā mācīties un strādāt pie datora, nekaitējot acīm:

  1. Jāraugās, lai datora ekrāns būtu pietiekami apgaismots, bet ne par daudz – uz tā nevajadzētu krist tiešai saules gaismai, arī mākslīgajam apgaismojumam vai atspīdumam. Ekrānam jābūt tīram, bez traipiem.
  2. Jaunākas paaudzes dators būs redzei saudzīgāks, jo tā ekrāns nemirgos un tam ir antirefleksais pārklājums. Svarīgi mainīt uzstādījumus un, atbilstoši lietotājam, pielāgot gan datora ekrāna spilgtumu, gan burtu lielumu.
  3. Ja darbs pie datora norit sausā, saulainā telpā, būtu nepieciešams, gaisu telpā mitrināt.
  4. Atrodoties pie datora ilgstoši, ik pēc 20 minūtēm jāņem pārtraukums, lai atpūtinātu acis. Attālums no tām līdz ekrānam ir neliels, tādēļ aptuveni 20 sekundes jānovirza skatiens vismaz piecu metru tālumā.
  5. Atpūtas pauzē vēlams piecelties, izstaipīties, izkustināt sprandu un citus sasprindzinātos muskuļus, arī izvēdināt telpu.
  6. Strādājot pie datora, jāievēro ergonomika – optimāls attālums līdz datoram un pareiza, ērta poza (augumam atbilstošs krēsla augstums, acu augstums attiecībā pret ekrānu utt.).
  7. Datoru vajadzētu pārtraukt lietot divas trīs stundas pirms došanās gulēt, jo datora izstarotā gaisma var nelabvēlīgi ietekmēt miegu.
  8. Ja bērnam vai pieaugušajam jau ir redzes problēmas un brilles vai kontaktlēcas lieto ikdienā, ilgstošam darbam pie datora ieteicams izvēlēties brilles, nevis kontaktlēcas. Brilles labāk pasargās acis no izžūšanas. Turklāt jebkurš svešķermenis, arī kontaktlēcas, papildus sausina acis.
  9. Īpaša uzmanība bērna redzei jāpievērš tad, ja redzes problēmas ir vecākiem, jo tās mēdz pārmantoties.
  10. Vismaz stundu dienā bērniem vajadzētu pavadīt brīvā dabā. Izpētīts, ka tas var mazināt redzes defektu progresēšanu. Vismazāk cilvēku ar redzes problēmām var sastapt valstīs, kuru ainavā ir kalni, kur cilvēki daudz un bieži lūkojas tālumā.

 

3 vingrinājumi acīm

  • Vispirms fiksēt skatienu uz kādu priekšmetu tālumā, tad – uz kādu priekšmetu tuvumā. Atkārtot vairākas reizes.
  • Acu muskuļu treniņam var izmantot pildspalvu – pacelt to vertikāli un tuvināt degunam, līdz pildspalva dubultojas. Tad to attālināt, lai redzama tikai viena pildspalva, un atkal – tuvināt. Efekts sasniegts, ja, maksimāli pietuvinot pildspalvu degunam, tā nedubultojas.
  • Pildspalvu virzīt uz augšu, uz leju, pa labi, pa kreisi un ar acīm sekot līdzi kustībai. Vingrinājumu var veikt arī, neizmantojot priekšmetu.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+