• Vai ir sākusies Clubhouse ēra? Komentē digitālā mārketinga speciālists Artūrs Mednis

    Sabiedrība
    Iveta Sazonova
    2. aprīlis, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Nez no kurienes uzradusies, platforma Clubhouse nupat kļūst megapopulāra – gan Latvijā, gan pasaulē. Lietotne ir jauns un neredzēts risinājums komunikācijai internetā, turklāt īpašu pievilcību tai piešķir tāda kā noslēpumainība un ekskluzivitāte – ne visi tur var iekļūt.

    Kas ir Clubhouse?

    Ekskluzīva, tikai ar ielūgumiem pieejama sociālo tīklu lietotne – konferences zvanu, sarunu radio un mājas ballīšu hibrīds. Pamatā šai lietotnei ir audiotērzēšana. Lietotāji var klausīties sarunas, intervijas un diskusijas starp interesantiem cilvēkiem par dažādām tēmām – tas ir tāpat, kā klausīties podkāstu, tikai tiešraidē un ar iespēju pašam paust viedokli.

    Jūtos kā viedo pulciņā

    Pirmais uzdevums – dabūt ielūgumu. Ja zini, ka lietotnē piereģistrējies kāds draugs vai paziņa, vienkārši palūdz, lai uz tavu tālruni nosūta ielūgumu. Tad, spiežot uz attiecīgo saiti, varēsi ievadīt datus un sākt piedalīties tērzēšanā. Ir vēl viens veids (to izmantoju arī es) – ja nezini nevienu, kas varētu tevi uzaicināt, sāc ar to, ka lejupielādē lietotni un piereģistrējies. Tad būs mazliet jāpagaida – iespējams, tevi apstiprinās kāds no iekšienes. Tas darbojas šādi: ja kādam, kas jau ir Clubhouse, telefonu numuru sarakstā saglabāts tavs numurs, tev pienāks paziņojums par iespēju tevi paņemt bariņā. Tad saņemsi vēl vienu ziņu – par to, ka esi tikusi iekšā, savukārt profila informācijā vienmēr uzrādīsies tieši tas cilvēks, kurš ir atbildīgs par tavu klātbūtni lietotnē Clubhouse.

    Un tā – esmu sadabūjusi sev ielūgumu un iekļuvusi Clubhouse. Mans pirmais iespaids ir – esmu nonākusi viedo pulciņā. Pati lietotne sākumā piedāvā vairākus ārzemju aktīvākos diskusiju veidotājus, bet ar laiku piesekoju arī Latvijā zināmiem cilvēkiem. Diskusijas ir ļoti dažādas, piemēram, par vegānisku dzīvesveidu un zaļo domāšanas, par biznesa gudrībām, par sekotāju piesaisti Instagram un influenceru aktivitātēm.

    Pirmā diskusija, kurā piedalos, ir par studijām un to jēgu Latvijas kontekstā. Sākumā jūtu mazu uztraukumu, jo manī taču klausās vairāki desmiti pilnīgi nepazīstamu cilvēku, ir arī bažas, ka fona trokšņi varētu nomākt manis teikto.

    Diskusijas dalībnieki ir tik atsaucīgi, ka ar laiku pat rodas sajūta – te savācies draugu bariņš papļāpāt kādā online čatā.

    Traucē tikai tas, ka nav iespējams reaģēt uz kādu domu un iemest ar kādu sirsniņu citam runātājam. Bet tam noteikti ir arī savi plusi – māca nosēdēt biksēs, kamēr kāds runā. Tā viss notiek mazajās istabās, bet ik pa laikam Clubhouse tiek izveidotas arī lielās istabas ar Latvijā pazīstamiem cilvēkiem par nopietnām tēmām un ne tikai.

    Kā tur iekšā izskatās?

    Minimālistiski – bēšīgs fons, uz kura daudz, daudz teksta. Sākumā pat īsti nevar saprast, kur jāspiež un kas jādara. Jāpierod pie tā, ka vārdiem ir savi apzīmējumi, piemēram, pamest diskusiju apzīmē ar pīsiņa emoji, kļūt par runātāju – ar plusiņa emoji. Un vispār kopējā vietnes noformējumā dominē tieši emoji – tie ir gan automātiskajās e-pasta vēstulēs par reģistrēšanos, gan paziņojumos un citās detaļās. Visticamāk, tādam cilvēkam, kas ikdienā nelieto šos smaidīgos, dzeltenos cilvēciņus un skaidri nepārzina to nozīmi, visas Clubhouse funkcijas būs sarežģītāk apgūt.

    Kaut kas nekad neredzēts mūsdienu saziņas platformās – nav absolūti nekādas iespējas veidot atgriezenisko saiti. Nevar komentēt, spiest like, reaģēt uz kāda sacīto, uzdot jautājumus vai kā citādi komunicēt, izņemot runāšanu (ja tevi ielaiž tērzētāju klubiņā).

    Kā viss notiek?

    Jāsāk ar to, ka Clubhouse pieejams tikai iPhone lietotājiem, turklāt tikai ar ielūgumiem vai kāda apstiprinājumu no iekšienes – tāds, lūk, mārketinga triks! Piesaista uzmanību, jo katrs taču grib paokšķerēt, kas tad tur īsti notiek. Kad piereģistrējies, vari atrast domubiedrus un sekot līdzi diskusijām, kurās viņi piedalās vai kuras veido.

    Katrs arī pats var izteikt viedokli, bet tikai tad, kad ir pacēlis roku un kad istabas izveidotājs apstiprinājis dalību.

    Clubhouse izvēlnē iespējams arī atķeksēt tēmas, par kurām vēlies klausīties sarunas, kā arī savas intereses, lai nepalaistu garām aktuālās diskusijas.

    INTERESANTI

    Līdz šim garākā saruna Clubhouse turpinājusies 12 dienas. Mainījušies runātāji un moderatori, bet visu šo laiku istaba bijusi aktīva.

    Clubhouse nākotne: ko varam sagaidīt?

    Prognozē ARTŪRS MEDNIS, jauno mediju un digitālā mārketinga speciālists.

    • 3 iemesli, kāpēc lietotnei ir nākotne.
    • 3 iemesli, kāpēc tās nav.
    • 3 iespējamie scenāriji, kas ar lietotni notiks nākotnē.

    Kāpēc tas varētu turpināt dzīvot?

    1. Clubhouse ir citāds. Tas ir kas pavisam jauns un atšķirīgs no pārējiem sociālajiem tīkliem – tajā nav attēlu un video, nav iespējas rakstīt komentārus, čatot, nav arī vēstuļu. Tur nevar laikot un šērot. Clubhouse ir tikai audio sarunas reālajā laikā. Tie, kas noguruši no glamūrīgā vizuālā satura pārējos tīklos, pārnāks uz Clubhouse. Ņemot vērā straujo izaugsmi šobrīd, ātri tiks sasniegta kritiskā masa – pietiekami liels cilvēku skaits, lai jebkura diskusiju istaba būtu pilna ar klausītājiem Un tas, protams, motivē satura veidotājus – jo vairāk lietotāju, jo vairāk jaunu interesanta satura veidotāju.
    2. Bailes kaut ko palaist garām. FOMO (no angļu valodas – Fear Of Missing Out) jeb bailes palaist garām ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc tik daudzi grib iekļūt Clubhouse un pamēģināt šo lietotni. Citi sociālie tīkli ir asinhroni – tos var nedēļu nelietot, tad ienākt, un, patērējot konkrētu laiku (vairāk nekā parasti), iepazīties ar visu, ko esi palaidis garām. Taču tā nav ar Clubhouse – sarunas istabās notiek tiešajā laikā, tās nav ierakstāmas, nav iespēju noklausīties runāto vēlāk. Tas (komplektā ar paziņojumiem telefonā par istabām, kurās sarunās piedalās cilvēki, kam tu seko) rada lielu atkarību un vēlmi šajā lietotnē ienākt biežāk un uzturēties ilgāk. Bailes palaist garām Clubhouse sarunas ir pietiekami spēcīgas, tās uzvar konkurencē ar iespēju citos tīklos apskatīties nokavēto video vai bildīti dienu vēlāk.
    3. Citi iemesli. Tādi kā kovida lokdauns un cilvēku vēlme komunicēt; mazāk vērtīgs saturs citos tīklos; nogurums no laikabiedru uztūnētajiem selfijiem. Un vēl – vienkārši pasaulē ir daudz dīvainu cilvēku, kuriem nav, ko darīt.

    Kāpēc Clubhouse varētu nomirt?

    1. Cilvēkiem apniks vieni un tie paši runātāji. Ne visi ir tik drosmīgi, lai piedalītos sarunā, kur nu vēl, lai uzsāktu savu tematisko istabu. Rezultātā jau šobrīd Latvijas Clubhouse komūnā novērojams, ka vieni un tie paši daži desmiti cilvēku katru dienu runā dažādās pašu veidotās istabās. Pašlaik tas ir interesanti, jo viņi nerunā par vienu un to pašu. Bet cik ilgi? Ja neradīsies jauni, interesanti runātāji ar jaunām tēmām, klausītājiem esošie apniks.
    2. Tas bankrotēs. Ja Clubhouse neatradīs sakarīgu monetizācijas sistēmu, beigsies investoru nauda. Uzturēt šādu servisu, lai arī tur nav video, tomēr reālā laika sarunu dēļ ir samērā dārgi. Šobrīd uzņēmumā ir vairāk nekā simts investoru, lielākā daļa no viņiem nav lieli (izņemot dažus), un viņi, protams, gribēs redzēt arī iespēju atpelnīt ieguldītos līdzekļus.
    3. Ieguldītais laiks neatmaksājas. Palielinoties Clubhouse lietotāju skaitam, augs arī istabu skaits, klausītāji sadalīsies pa tām, un tikai retajā istabā klausītāju skaits būs simtos, kur nu vēl tūkstošos. Tāpēc, ka saturs netiek ierakstīts un ja vēl būs maz klausītāju, satura veidotājiem būs žēl sava ieguldītā laika. Viņi sapratīs, ka vairāk atmaksājas veidot, piemēram, Youtube video un būt atkal aktīvākiem citos tīklos ar lielāku iespēju monetizēt, atkārtoti izmantot jau esošo saturu. Aizejot labākajiem satura veidotājiem, Clubhouse pametīs arī klausītāji.

    Iespējamie nākotnes scenāriji

    1. Apple iegādājas Clubhouse. Šis būtu viens no loģiskākajiem risinājumiem – tā kā lietotne ir ekskluzīva tikai iPhone lietotājiem, Apple to tā arī varētu atstāt, lai Clubhouse kļūst par vēl vienu saziņas rīku, kas konkurē ar Whatsapp, Messenger un citiem. Tas kļūs vēl populārāks, un tā ir unikālā iOS priekšrocība pār Android un Windows, kas veicina klientu pārslēgšanos uz iPhone.
    2. Clubhouse ievieš monetizācijas iespējas. Tās būtu: iespēja abonēt noteiktus kanālus vai konkrētu lietotāju saturu, grupas; iespēja ziedot naudu satura veidotājiem; biļešu pārdošana uz dažādām diskusijām. Tad Clubhouse varētu paturēt noteiktu daļu maksas sev un dalīties ar satura veidotājiem, ļaujot viņiem nopelnīt – tas arī veicinātu labāka satura veidošanu.
    3.  Facebook ievieš Clubhouse funkcionalitāti pie sevis. Tad ar Clubhouse notiktu tas pats, kas notika ar Vine, drīzumā notiks ar Periscope un kaut kad vēlāk notiks ar Snapchat – šie servisi beidza savu pastāvēšanu.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē