• Kurš bija pirmais influenceris?

    Kultūra
    Annas Psiholoģija
    Annas Psiholoģija
    10. aprīlis, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Skaistas fotogrāfijas, bohēmisks dzīvesveids, gatavas atbildes uz visiem jautājumiem un apskaužama dāvanu un reklāmas līgumu straume. Kāds tagad sapņaini aizvēra acis, cits skeptiski pasmīnēja, bet es gribētu palūkoties uz šo jautājumu no cita skatpunkta: vai šī parādība vispār ir kaut kas jauns? Viedoklī dalās OLGA KAZAKA, Dr. sc. comm., A. W. Olsen & Partners partnere, Pirmās PR grāmatas autore, LU docente

    Mēs influencerus saistām ar digitālo laikmetu, taču patiesībā viņi pastāvēja arī analogajā. Vēl vairāk – kādā tvītā pāvests Francisks pat minējis, ka Jaunava Marija bija pati pirmā influencere.  

    Bet ielūkosimies vēsturē! 18. gadsimta vidū Anglijā dzīvoja jauns podnieks Džosaia Vedžvuds, kurš izstrādāja lieliskus traukus un dekorus un līdz 35 gadu vecumam jau bija atzīts par vienu no labākajiem meistariem. Trauku rūpnieciskā ražošana ļāva Vedžvudam pārdot izstrādājumus par vidusšķirai pieņemamu cenu, taču viņš gribēja aptvert augstāku segmentu un piešķirt keramikai elitāru statusu. Tāpēc Vedžvuds 1765. gadā izveidoja servīzi speciāli karalienei Šarlotei, un pēc tam viņa ražojumus sāka pārdot ar «karaliskās atzinības zīmi».

    Var teikt, ka šis bija viens no pirmajiem mūsdienu influenceru mārketinga piemēriem. Kopš tā laika arī citi uzņēmumi ir saņēmuši prestižo karaļa galma piegādātāja statusu, un asociācijas ar karalisko ģimeni tiem palīdzēja uzsvērt savu preču izcilo kvalitāti. Savukārt vidusšķirai šie zīmoli kļuva par iespēju ieviest savā dzīvē sabiedrības augstāko slāņu cienīgu greznību.

    Slavenību kultūras fenomens noformējās līdz 19. gadsimta beigām.

    Izmantojot asociācijas ar slavenībām, daži zīmoli sāka pievienot precēm kartītes.

    Piemēram, kartītes ar Oskara Vailda portretu tika pievienotas visdažādākajām precēm, no krūšu palielināšanas ziedēm līdz operas biļetēm. Vēlāk Marka Tvena vārdu un attēlu izmantoja, lai pārdotu pildspalvas, cigārus, automobiļus un pat ogles. Starp citu, 19. gadsimta beigās uzņēmumi savas produkcijas reklamēšanai nereti izmantoja slavenību attēlus arī bez viņu atļaujas.

    Bija arī paņēmieni, kas precīzi tādā pašā veidā tiek izmantoti mūsdienu influenceru mārketingā. Piemēram, 19. gadsimtā drēbnieki ne tikai par brīvu šuva tērpus populāriem dendijiem, bet arī atstāja kabatā vizītkarti un naudaszīmi, lai jauneklis, saviesīgā sarīkojumā saņēmis komplimentus par apģērbu, neaizmirstu ieteikt meistaru paziņu lokam.

    Jauns līmenis tika sasniegts videoreklāmas veidošanās laikmetā – divdesmitā gadsimta piecdesmitajos un sešdesmitajos gados. Tieši tad tika izstrādāta leģendārā kampaņa A Diamond is Forever (starp citu, žurnāls Advertising Age to ir atzinis par gadsimta labāko saukli), kas pārliecināja visu pasauli, ka dimants nav tikai oglekļa paveids, bet gan vissvarīgākā laimīgas saderināšanās ķīla. Tieši ar šo kampaņu sākās product placement ēra, kad reklāmisti vispirms dāvināja kinozvaigznēm gredzenus ar dimantiem, bet pēc tam maksāja medijiem, lai tie rādītu ar briljantiem rotātās slavenības, kā arī rakstītu romantiskus stāstus par viņu burvīgo saderināšanos ar pareizo gredzenu. Šajā kampaņā aizsākās arī prakse aizdot rotaslietas zvaigznēm publiskiem pasākumiem, – ar ko tas atšķiras no mūsdienu influenceru mārketinga?

    Šis laiks iezīmēja pavērsienu reklāmā ar slavenību piesaistīšanu.

    Agrāk zīmols blakus sauklim varēja izvietot populāras aktrises fotogrāfiju, tagad aktrise pati reklamēja preci daudzmiljonu auditorijas priekšā.

    Profesionālu sportistu un aktieru līgumi ar zīmoliem 80. un 90. gados kļuva par ikdienu.

    Sociālo tīklu realitātes aspekts ir izraisījis jaunas kategorijas zvaigžņu parādīšanos – personas, kas nosaka modi. Tieši viņus mēs dēvējam par influenceriem. Tie ir emuāristi, kas vispusīgi atspoguļo savu dzīvi, integrējot tajā reklamējamās preces un pakalpojumus. Viņiem nav obligāti jābūt slavenībām tradicionālajā izpratnē. Influenceru attiecības ar sekotājiem ir daudz tuvākas nekā tradicionālajām slavenībām. Turklāt tagad tiem pat nav jābūt īstiem cilvēkiem. Piemēram, arvien lielāku popularitāti gūst digitālie influenceri – radošu grupu veidoti virtuālie tēli. Visslavenākā to vidū ir modes emuāriste Lil Miquela, kas aktīvi reklamē vairākus lielus zīmolus.

    Kāpēc tas viss iedarbojas? Pirmām kārtām milzīgajā informācijas plūsmā slavenas vai mums autoritatīvas personas tēls palīdz koncentrēt uzmanību uz preci, pakalpojumu vai zīmolu.

    Preces saikne ar personu, pret kuru mēs izjūtam simpātijas, pārvērš saukli un attēlu par kaut ko personīgu.

    Slavenais psiholoģijas profesors Roberts Čaldīni apgalvo, ka šāda reklāma piekļūst pat visskeptiskāk noskaņotajiem patērētājiem.

    Lai kādu formu nākotnē iegūs influenceru mārketings, skaidrs, ka autoritātes un viņu dzīvesveids bija, ir un būs pieprasīts, jo palīdz mums uzzināt aktuālās tendences, piedāvā gatavas pareizas uzvedības receptes, motivāciju un galu galā sapni.

    Galvenais tajā visā – nepazaudēt sevi.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē