Kas jāzina, pērkot lietotu divriteni?

Velosipēds
Gundega Gauja
Gundega Gauja
Ieva
Ieva
1. jūnijs
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Pixabay
Divritenis sabiedriskā transporta vietā – tā šobrīd ir prātīga ideja. Nav tik daudz naudas vai nevēlies to tērēt, lai pirktu jaunu un labu, bet ar sliktu braukt negribas, arī ar jaunu sliktu ne? Tad risinājums ir lietots velosipēds.

Konsultē:

  • KRIŠJĀNIS RATINIKS jeb VELOMENS, velotūrisma kompānijas Velomens īpašnieks;
  • KRISTAPS BRATKA, veloservisa Velodraugs saimnieks;
  • EMĪLS KRIŠJĀNIS, aktīvās atpūtas inventāra veikala Gandrs pārstāvis.

Speciālisti uzsver: lietots velosipēds – tas ir plašs jēdziens. Tas var būt gan būtībā jauns ritenis, ar kuru iepriekšējais saimnieks izbraucis vien pāris reižu, gan padsmit gadu vecs seniors, kas darbojas un arī izskatās labi, bet sevī slēpj visu plejādi tehnisku problēmu. Kā izvēlēties? Eksperti saka: tā būs īsta loterija, taču – ir vērts mēģināt!

Veikalos, kur pārdod jaunus velosipēdus, vari lūgt padomu profesionāliem konsultantiem, bet, pērkot riteni no rokas, tu piedalies laimes spēlē ar neparedzamu rezultātu, jo lietota divriteņa patieso tehnisko stāvokli nevarēsi novērtēt ne tu pati, ne līdzpaņemtais draugs vai paziņa, kas šajā jautājumā it kā orientējas labāk par tevi.

Skarbā patiesība ir tāda – pat ja ritenis ir glīts, bez vizuāliem defektiem, ar groziņu un zvaniņu, tas neko nepasaka par tā patieso tehnisko stāvokli.

Arī daudzi pārdevēji paši tā īsti nenojauš, ko viņi pārdod, īpaši, ja ritenim iepriekš jau bijuši vairāki īpašnieki. Nopērkot riteni par, teiksim, 100 eiro, vēl tikpat var nākties iztērēt par tā remontu, bet var notikt arī tā, ka bez lielām investīcijām ar šo velosipēdu brauksi vēl gadiem. Secinājums – ja tev noskatītais ritenis patīk, ja tam nav acīm redzamu defektu un arī testa braucienā nekādi trūkumi neparādās, pērc nost un brauc! Tobrīd tu tāpat neko vairāk nevari izvērtēt! Laiks jebkurā gadījumā parādīs, kas lācītim vēderā.

AR KO SĀKT

  • Apdomā, kādam mērķim tev nepieciešams ritenis. Ja dzīvo pilsētā un ritenis tev vajadzīgs, lai pa asfaltu kaut svārciņos vizinātos uz darbu, izvēlies pilsētas tipa velosipēdu. Tādu pērkot, vari īpaši neiespringt, jo šie divriteņi pēc uzbūves ir vienkārši, un – jo mazāk detaļu, jo mazāk iespēju nepatikšanām. Ja meklē riteni nedēļas nogales izbraucieniem pa ceļiem un meža takām, īstā izvēle būs sporta ritenis. Tad iepērkoties jābūt vērīgākai, jo šiem velosipēdiem ir vairāk detaļu un līdz ar to – vairāk zemūdens akmeņu.
  • Izvēlies pirkšanas vietu. Vieglāk būs lietoto velosipēdu veikalos – konsultanti palīdzēs piemeklēt atbilstoša izmēra divriteni par tev pieņemamu cenu. Visbiežāk tie būs lietoti riteņi, kas atvesti šurp no citām Eiropas valstīm, lielākoties no Nīderlandes. Ritenis būs pārbaudīts, saremontēts, dažkārt tiks solīta arī īsāka vai garāka garantija, taču šāda riteņa tehniskās kvalitātes ilgtermiņā tik un tā ir un paliks mīkla. Otrs scenārijs – meklē savu divriteni sociālajos tīklos un interneta sludinājumu vietnēs. Visai droša vide ir Facebook, jo vari redzēt pārdevēja profilu, vārdu, uzvārdu, varbūt atrast arī kopīgus paziņas, tātad neesat pilnīgi svešinieki. Facebook tirgus placī arī var redzēt karti un to, kādā ģeogrāfiskā attālumā ir tavs nolūkotais ritenis.
  • Konsultējies. Ja pēc sludinājuma esi atradusi sev piemērotu lietotu velosipēdu, nesteidzies uzreiz pirkt, bet aizsūti sludinājuma saiti kādam tehniskākam draugam vai paziņam – lai novērtē, vai maz vispār vērts braukt riteni skatīties. Īsu konsultāciju par noskatīto riteni var iegūt, arī nosūtot saiti uz servisa Velodraugs lapu Facebook.
  • Piezvani un uzdod svarīgākos jautājumus.
  1. Kāds ir riteņa/rāmja izmērs? Internetā atrodamas rāmju izmēru tabulas, kas var būt izteiktas centimetros, collās vai ar burtiem M, L, XL utt. Tiesa, pašreizējais riteņa īpašnieks, iespējams, nemaz nezina rāmja izmēru, tāpēc vienkārši vari sākt ar jautājumu: esmu 165 cm gara sieviete – vai šis ritenis man derēs?
  2. Kur ritenis ir glabāts? Labāk, ja tas glabājies vismaz zem nojumes vai – vislabāk – apkurinātās telpās. Katrā ziņā ne uz balkona vai sētmalē, jo tad tas draud ar lieliem remontdarbiem.
  3. Cik ritenim gadu, un cik intensīvi tas lietots? Tam būs nozīme, kad nāksies meklēt rezerves daļas. Vislabāk, ja ritenim nav vairāk par pieciem gadiem – tad ar detaļām problēmu nebūs. Un labāk, ja velosipēds ir aktīvi lietots, nevis stāvējis pažobelē.

 

Ja esi saņēmusi uz šiem jautājumiem vajadzīgās atbildes un tās tevi apmierina, dodies aplūkot riteni dzīvē!

APSKATE UN TESTIŅŠ

  1. Vizuālais novērtējums. Ja skaidri redzams, ka kaut kas ir sasists, saliekts, sabuktēts vai sarūsējis, uzreiz saki: nē, paldies – liekas klapatas tev nav vajadzīgas.
  2. Pārbaudi riepas. Tām jābūt piepumpētām cietām – tādām, ka nevar iespiest pirkstu, sevišķi, ja grasies pirkt sporta riteni. Nē plaisām un nodilumiem!
  3. Notestē rāmja izmēru dzīvē. Apsēžoties tev jāvar nolikt abu kāju pirkstgalus uz zemes, lai negrīļotos, un jāvar brīvi un ātri nokāpt uz jebkuru pusi. Rāmja izmērs arī nosaka to, cik tālu un cik komfortabli būs novietota stūre, sēdeklis. Tev uz riteņa jājūtas ērti.
  4. Izbrauc kārtīgu apli. Pārliecinies, vai nav dzirdami aizdomīgi trokšņi – kaut kas rīvējas, grab. Ritenim būtu jābrauc klusi. Pārbaudi bremzes – tu sajutīsi, vai tās strādā labi vai kaut kas ir ne tā. Bremžu remonta izmaksas var būt ļoti dažādas – iespējams, būs tikai jānomaina nodiluši bremžu klucīši par pāris eiro, bet var būt bremžu sistēmas, kuru remonts maksās desmitiem eiro.
  5. Pārbaudi ātruma pārnesumu slēdžus. Ja pērc pilsētas riteni, tam var būt arī tikai viens ātrums – braucot pa asfaltu, tev nemaz nevajag riteni ar daudziem pārnesumiem. Ja runa ir par sporta riteni ar 20–30 ātrumiem, tiem visiem vajadzētu iziet secīgi cauri, lai pārliecinātos, ka viss pārslēdzas, nekas nelec pāri zobratiem.
  6. Apskati ķēdi. Ja tā braucot lec nost, iet tukšgaitā – saki pārdevējam: nē, paldies. Pilsētas tipa velosipēdam gan, visticamāk, tu ķēdi nemaz nevarēsi kārtīgi apskatīt, jo tā būs nosegta. Tad to var novērtēt tikai veloservisā.
  7. Pārbaudi sānu brīvkustības. Pacel riteņa vienu daļu un iegriez ratu. Ja rats it kā peld, negriežas simetriski, tas nav labi. Pārbaudi arī otru riteni un, ja redzi sānu brīvkustību, arī tas ir iemesls teikt: nē, paldies. Dažādas riteņa ratu sānu kustības, skaņas riteņos var liecināt par nodilumu rumbās, gultņos.
  8. Kad nopirkts, dodies uz veloservisu. Ja vizuālais skats tev patīk un testa brauciens noritējis sekmīgi, ņem ciet! Bet savai drošībai tomēr pēc tam parādi savu jauno riteni meistaram. Protams, tas nozīmē papildu izmaksas, vajadzētu rēķināties ar apmēram 30 procentiem no tava pirkuma vērtības. Ja pārbaudē atklājas nopietni defekti, diemžēl loterijā neesi izvilkusi lielo lozi, bet var notikt arī tā, ka būs vajadzīgs vien nedaudz eļļas zobratiem.

KUR meklēt lietotu riteni?

  • Veloveikali: MyBike, Velo Ogre, Velo Depo, VeloMoto. Strazdu Grava.
  • Facebook tirgus (marketplace) vai grupās Lietoti velosipēdi – pērk, pārdod, maina; Velosipēdu tirgus; Velo Baza:r; VelOOgre
  • Sludinājumu portālā ss.lv.

Cik kas maksā?

  • Par lietotu pilsētas divriteni nav vērts tērēt vairāk kā 150 eiro. Ar lietotiem sporta riteņiem ir nedaudz sarežģītāk – to savukārt nevajadzētu pirkt lētāku par 200 eiro.
  • Apkope un vienkāršākie remontdarbi veloservisā izmaksās ap 25–30 eiro, taču, ja pēkšņi būs jāmaina arī specifiskas detaļas, izmaksas grūti iepriekš prognozēt.
  • Augstā pieprasījuma dēļ pieraksta rinda servisos šobrīd ir vidēji 1–2 nedēļas.

 

 

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

 

Noderīgi un interesanti

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs

Santa+