Kam jāpievērš uzmanība, uzturā lietojot ātri pagatavojamos ēdienus?

Uzturs
Santa.lv
Santa.lv
23. februāris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Pixabay
Ātri pagatavojamos ēdienus, piemēram, ar ūdeni aplejamās nūdeles, makaronus un kartupeļu biezeņus, veselības un uztura speciālisti nereti dēvē par tukšo enerģiju vai tukšajām kalorijām. Kas ir šo ātri pagatavojamo ēdienu sastāvā, kāda ir to ietekme uz veselību un kā tas atšķiras no mājās gatavotām maltītēm, skaidroja Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums Pārtikas revidents.

Dietoloģe un Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) asociētā profesore Laila Meija atklāj: “Ar ogļhidrātiem ir bagāti daudzi produkti – jebkura biezputra, kartupeļi, maize un tamlīdzīgi. Ogļhidrātu produkti paši par sevi nav slikti, tikai ir jāievēro proporcija starp rafinētiem un pilngraudu produktiem.”

Kad mēs ēdam produktus, kuru sastāvā ir šie rafinētie milti, glikozes jeb cukura līmenis asinīs strauji ceļas un pēc tam arī krītas, tāpēc sāta sajūta ir tikai uz īsu brīdi un drīz jau atkal ir vēlme kaut ko apēst. Vēl jāņem vērā, ka pārmērīga ogļhidrātiem bagātu ēdienu lietošana uzturā ne tikai rada īstu izaicinājumu mūsu gremošanas traktam, bet arī var sekmēt liekā svara veidošanos.

Lai salīdzinātu, kā atšķiras mājās gatavotas maltītes no tām, kuras pieejamas Latvijas veikalos kā ātri pagatavojami ēdieni, zinātniskajā laboratorijā BIOR tika noteikts tauku, cukura un sāls analīzes mājās gatavotos ēdienos.

1. Tauki

Dietoloģe Laila Meija saka, ka īpaši jāuzmanās no produktiem, kuru sastāvā ir “augu tauki” – tas nozīmē to, ka pievienotā taukviela, visticamāk, ir gana nekvalitatīva, tāpēc ražotājs nav norādījis konkrētu vielas nosaukumu.

Piemēram, mājās gatavotās nūdelēs vienā porcijā ir tikai viens grams tauku, savukārt ātri pagatavojamās – 16 reizes vairāk.

Tas ir tāpēc, ka ātri pagatavojamās nūdeles ražošanas procesā tiek izmērcētas palmu eļļā, lai tās būtu iespējams pagatavot bez vārīšanas.

2. Sāls

Arī sāls daudzums ātri pagatavojamos ēdienos ir ievērojami lielāks, proti, vienā porcijā ātri uzsildāmās soļankas vai nūdeļu tie ir 4 – 5 grami, kas ir ieteicamā sāls dienas norma.

Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas un Medicīnas Centra ARS gastroenteroloģe un interniste Zane Straume piebilst: “Pastiprināta sāls un dažādu garšvielu nitrātu pievienošana ikdienas uzturam mūsu organismam atņem šķidruma daudzumu.

Un, ja mēs nebalansējam ar adekvātu šķidruma uzņemšanu, laicīgi nepadzeramies, tad mēs burtiski tā kā sažūstam.”

3. Cukurs

No visiem ātri pagatavojamajiem ēdieniem visvairāk cukura, kā izrādās, ir soļankā! Vienā ātri pagatavojamās soļankas porcijā ir 15 gramu jeb trīs tējkarotes cukura. Vēl salīdzinoši daudz cukura ir arī brokastu auzu putrā – līdz pat 11 gramiem. Tas ir gandrīz uz pusi vairāk nekā mājās gatavotai putrai.

4. Aromatizētāji un konservanti

Ātri pagatavojamiem ēdieniem tiek pievienotas arī citas vielas, kas nodrošina gan ēdiena kārdinošo smaržu un garšu, gan arī ilgāku derīguma termiņu. Tie ir dažāda veida garšas pastiprinātāji, aromatizētāji un arī konservanti jeb tā sauktās E vielas, kam jāpievērš uzmanība.

Iespējamas veselības problēmas

“Tas, kas ir pievienots – palmu eļļa, cukuri, garšas pastiprinātāji un dažos gadījumos arī guāra sveķi, daļai cilvēku var veicināt diskomfortu gremošanas traktā,” atklāj Laila Meija.

Dietoloģe arī aicina rūpīgi izvērtēt šo produktu ietekmi uz veselību un to, cik bieži ēdienkartē iekļaut ātri pagatavojamos ēdienus, īpaši šobrīd, kad pasaulē plosās Covid-19 pandēmija.

“Pandēmijas aspektā organismā pretestības spējas mazinās gan nepilnvērtīga uztura dēļ, gan arī aptaukošanās dēļ, un šādiem pacientiem slimības gaita ir smagāka”.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

 

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+