Kā rūpēties par savu mentālo veselību Covid-19 laikā?

Palīdzība
Juris Aņisimovs
27. februāris
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Unsplash
Iestājoties globālai pandēmijai šķiet, ka dzīve ir apstājusies. Kultūras pasākumi nenotiek, kinoteātri un citas izklaides vietas ir slēgtas, ēdināšanas iestādes izsniedz ēdienu tikai līdzi ņemšanai. Darbs norit attālināti, tāpat kā skolēnu un studentu mācību process. Kā rūpēties par savu mentālo veselību Covid-19 laikā? Konsultē krīžu un konsultāciju centra Skalbes psiholoģe Zane Avotiņa.

Dzīve infekciju slimību uzliesmoja laikā, piemēram, Covid-19, var būt satraucoša, pat biedējoša un ietekmēt mentālās veselības stāvokli.

Nenoteiktības apstākļos ir dabiski just paaugstinātu stresu saistībā ar jaunās informācijas parādīšanos par slimības izplatību, garām darba stundām vai neskaidrību par ģimenes finansiālo vai veselības stāvokli.

Izjust raizes par savu, tuvinieku un draugu veselības stāvokli, par saslimušo slimības gaitu kā arī piedzīvot bailes no iespējamas saslimšanas ir dabiski.

Izvēlēties uzticamus avotus

Lai saglabātu psihoemocionālu līdzsvaru, svarīgi ikdienā ievērot palīdzošus soļus. Izvēlieties uzticamus, drošus informācijas avotus, kur atrast nepieciešamo informāciju par vīrusa pazīmēm, izplatību un ieteicamām rīcības stratēģijām.

Informācijas plūsma šodien ir apjomīga un tai pat laikā nekontrolējama. Ne visiem cilvēkiem izdodas atsijāt pamatotu, patiesu informāciju no melīgas, uzpūstas informācijas. Tas var radīt dezinformētību, pastiprināt trauksmi vai, gluži pretēji, bezatbildīgu rīcību.

Nepatērē pārāk daudz informācijas

Samaziniet laiku, ko pavadiet informācijas meklēšanai par vīrusa slimību. Pārmērīga TV, radio un ziņu, kā arī interneta vietnēs pieejamās cita veida informācijas skatīšanās, klausīšanās un atkārtota pārbaude nesamazina vīrusa izplatību.

Ziņu atkārtota skatīšanās vai apstiprināšana no pārmērīgi daudz informācijas avotiem nemazinās raizes, bet tikai pastiprinās trauksmi. Rūpējieties par sevi!

Lietas, kas palīdzēs pretoties stresam

Pamata lietas, kas stiprina mūsu spējas pretoties stresam: miega režīms (pietiekams miega stundu skaits un laicīga došanās pie miera), fiziskās aktivitātes (pastaigas, vingrošana, sportiskās aktivitātes), regulāra un sabalansēta ēšana (samaziniet saldumus, kofeīna daudzumu, izvairieties lietot alkoholu), svaigs gaiss (ja nav iespējama distancēta uzturēšanās svaigā gaisā, regulāri vēdiniet telpas), hobijs vai intereses.

  1. Pieņem nenoteiktību
    Mācieties pieņemt nenoteiktību! Ne visas dzīves norises ir iespējams ieplānot un kontrolēt. Sāciet ar ikdienas situācijām, piemēram, neuzstāj, lai otrs tev atbild nekavējoties, atļauj sev kaut ko neizdarīt no ieplānotā un nepārmest sev.
  2. Akceptē savas emocijas
    Akceptējiet un nenoliedziet izjustās emocijas. Nenosodiet sevi, ja jūties satraukts, bēdīgs vai nobijies. Pieņem, ka izjust emocijas ir dabiska reakcija un tā ir mūsu dzīves pieredzes daļa. Savu izjūtu apspiešana un noliegšana ir tikai īslaicīgs risinājums.
  3. Iedrošini citus
    Atgādiniet sev un citiem par dzīvesspēku un izturību! Pasaulē ik pa laikam ir kādas katastrofas, epidēmijas, globālas izmaņas. Taču laika griezums rāda, ka kopumā cilvēce ir izturīga un spējīga pielāgoties izmaiņām.

 

Ja nepieciešama palīdzība, zvani uz diennakts krīzes tālruņiem +371 67222922, +371 27722292

 

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+