• Šobrīd

    weather img

    Rīga +25°C Skaidrs, D vējš, 0.51 m/s

    UZVARI CĪŅĀ AR BLAUGZNĀM

    Kā pārstāt malt vienu un to pašu domu?

    Mentālā veselība
    Iveta Sazonova
    8. jūnijs, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Angļu valodā ir labs vārds overthinking, kuram nav īsti piemērota latviska vietnieka. Ar to apzīmē pārlieku lielu un ilgu domāšanu par kaut ko, neproduktīvu domu malšanu galvā. Gluži kā dziesmā – domas kā aitas, jāmācās tās vēl ganīt… Šīs aitas ir kā bieži, bet nevēlami ciemiņi, kuri uzkavējas pārāk ilgi un nevēlas pamest tik iemīļoto izklaides vietu – tavu galvu. Kāpēc un kā atvadīties?

    Overthinking situācijā uzsvars ir tieši uz to, ka šīs nav vis jaukas, patīkamas, piepildošas domas, kas mūs padara priecīgas un laimīgas. Tieši otrādi – tās ir intensīvas un uzmācīgas, klaigā un neliek mieru. Tādas, no kurām gribas tikt vaļā, tomēr tas lielākoties nesanāk. Starp citu, šādas domas ne tikai gan īstermiņā, gan ilgtermiņā bojā emocionālo komfortu un harmoniju, bet arī gluži fiziski iztukšo spēkus, jo resursi tiek tērēti pilnīgi bezjēdzīgi.

    Kā atpazīt nevēlamās domas?

    Interesanti, ka neproduktīvai domāšanai, kas tevi tikai izsmeļ tukšu, laika gaitā radušies pat tādi kā modeļi, kas palīdz tās atpazīt. Liela daļa saistīta ar kavēšanos pagātnē, un var izklausīties aptuveni šādi.

    • Bāc, man nevajadzēja tā izteikties, būtu varējusi piemeklēt citus vārdus. Tagad visi padomās, ka esmu muļķe (vai jebkāds cits raksturojums, kas tevi uztrauc).
    • Vajadzēja palikt iepriekšējā darbā, tur es būtu laimīgāka nekā tagad.
    • Vecāki man neiemācīja būt pašpārliecinātai, mans zemais pašvērtējums vienmēr iegāž, tāpēc nav ko brīnīties.
    • Nezinu, vai es pareizi izdarīju, varbūt vajadzēja… Bla, bla, bla.

    Pastāvīga raizēšanās ietver negatīvas, nereti arī katastrofālas domas par nākotni.

    • Rīt prezentācijā noteikti apkaunošu sevi un aizmirsīšu visu, kas man jāpasaka, jo es taču neprotu izteikties.
    • Es zinu, ka man nekad nebūs pietiekami daudz naudas, lai pensijā dzīvotu normāli.
    • Es priekšniekam nepatīku droši vien tā dēļ, ko toreiz pateicu… Tāpēc skaidrs, ka viņš man nekad nepaaugstinās algu.

    6 soļi, kā tikt galā ar neproduktīvo domāšanu

    Gluži kā citi ieradumi, arī pašas domu modeļu maiņa var būt liels izaicinājums. Bet, pastāvīgi praktizējot, vari iemācīt savām smadzenēm vienkārši domāt citādi. Tā saudzēsi gan savu mentālo veselību, gan arī līdzcilvēkus.

    Pastāvīgi praktizējot, vari iemācīt savas smadzenes vienkārši domāt citādi.

    1. Piefiksē brīžus, kad iesprūsti savā galvā. Apzināšanās ir pirmais solis uz labsajūtu. Sāc pievērst uzmanību tam, kā un ko tu domā. Ja pamani, ka kādai no domām atkal un atkal spied pogu replay, atzīsti sev, ka šāda veida domāšana ir neproduktīva.
    2. Koncentrējies uz problēmas risināšanu. Vaimanāšana ne pie kā laba nenovedīs, savukārt risinājuma meklēšana gan! Ja tava problēma izriet no kaut kā, ko tu vari kontrolēt, tad beidz īdēt un izdomā piecus iespējamās situācijas risinājumus. Savukārt tad, kad tu neko nevari darīt, meklē stratēģijas, lai samierinātos vai mainītu savu attieksmi pret notiekošo.
    3. Izaicini savas domas. Negatīvām domām ir spēks aizraut. Tāpēc, pirms izfantazē, ka slimības lapa būs iemesls tavai atbrīvošanai no darba vai viens neizpildīts darbs liks tev kļūt par bezpajumtnieku, atzīsti pati sevi, ka pārspīlē. Atceries, ka emocijas tev traucē uz situāciju raudzīties objektīvi. Domās atkāpies no sevis pāris metru tālāk un skaties tikai uz reāliem faktiem. Velc sevi atpakaļ pie realitātes!
    4. Ieplāno pārdomu laiku. Ilgstoša problēmu risināšana bieži ne pie kā laba nenoved, taču īsi pārdomu brīži vai prāta vētra ar kādu domubiedru var lieti noderēt. Savā dienas plānā iekļauj aptuveni 20 minūtes domāšanas laika, kurā atļausi sev uztraukties un gremot vienu un to pašu informāciju. Kad laiks beidzies, sāc darīt ko citu. Taču, ja sāc atgriezties pie nomācošajām domām, mēģini iegaumēt – rītdien būs laiks problēmu risināšanai. Bet pagaidām atslēdz savu uztraukšanās gēnu.
    5. Praktizē apzinātību. Visiem ir zināms apgalvojums, ka nav pagātnes, nav nākotnes, ir tikai tagadne, tikai šeit un tagad. Ja to paturēsi galvā un spēsi domāt racionāli, tas nozīmē, ka tu dzīvo apzinātu dzīvi. Apzinātības vingrinājumu apgūšana var paņemt laiku, taču tai noteikti ir labvēlīga ietekme uz overthinking pārtraukšanu.
    6. Pārslēdz kanālu. Jo vairāk tu centies apstādināt domas, jo vairāk iekšējā balss var tam pretoties – cīņa dod pretēju efektu. Mēģini nevis pelt un kritizēt sevi, ka nespēj apstādināt domu virpuli, bet gan pievērsties nodarbei, kur nav vietas negatīvajām domām. Berz māju, kārto skapi vai gatavo ēst – tā ir sava veida meditācija.
    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Privātā Dzīve

    Vairāk

    Ieva

    Vairāk

    Mans Mazais

    Vairāk

    Māja un Dārzs

    Vairāk

    Auto

    Vairāk

    Astes

    Vairāk

    Klubs

    Vairāk

    Santa+