Smēķēšana un balti zobi — vai tas ir iespējams?

Ja tavā ikdienā ir iekļauta arī smēķēšana, gan jau būsi pamanījusi, ka tavi zobi ieguvuši dzeltenīgāku nokrāsu, ka zobakmens uz tiem veidojas ātrāk un ka elpa vairs nav svaiga… Ko darīt? Un galvenais, balti zobi – kā tos tagad atgūt? Par smēķēšanu un tās ietekmi uz zobiem konsultē zobu higiēniste Rīgas 1.slimnīcas poliklīnikā Šarlotes Līga Putrinska.
Zobi
Anda Hailova
1. marts

Saglabāt

Foto: https://stocksnap.io/photo/XK7QYY8NQV

Smēķēšana ir tava ikdiena? Lūk, kas darās tavā mutē:

  • Katra izsmēķētā cigarete to sausina. Kā? Visnegatīvāko ietekmi uz mutes audiem rada ķīmiskās vielas, ko satur cigaretes, taču ļoti slikti ir arī tas, ka smēķēšanas laikā mutes audi tiek sakarsēti un izžūst. Sausā mutē uz zobiem vairāk uzkrājas aplikums, kas savukārt veicina caurumu rašanos. Tāpat smēķētājas siekalām samazinās dabiskā spēja atjaunot zobu emalju un savairojas baktērijas, jo aplikums ir ideāla vieta, kur to darīt.
  • Ātrāk veidojas zobakmens. Jo vairāk smēķēsi, jo vairāk gan virs, gan zem smaganu līnijas veidosies ciets, mineralizēts zobakmens. Zobakmens virsma ir raupja, un tādai mīkstais aplikums pieķeras daudz vieglāk. Šādu zobakmeni būs grūti noņemt pat zobu higiēnistam.
  • Sašaurinās asinsvadi. Tas izraisa smaganu apasiņošanas traucējumus, un tās sāk atkāpties (arī aplikums un zobakmens šajā procesā pieliek savu roku), un rodas tā saucamā erozija – zobu kakliņa atsegšanās. Palicis bez sargājošās emaljas, šāds kakliņš ir jutīgāks pret saldu, skābu, zobu birstītes pieskārienu, jebkuru citu kairinājumu… No kabatas, kas izveidojusies starp zobu un smaganu, grūtāk iztīrīt ēdiena paliekas, līdz ar to vairāk veidojas aplikums un zobakmens. Protams, kur ēdiena paliekas, tur dzīres baktērijām! Iekaistot zoba saknei un apkārtējiem audiem, sekas bieži mēdz būt zoba kaula bojājums – parodontoze. Tās izārstēšanas iespējas smēķētājai ir divas reizes mazākas nekā nesmēķētājai – pierādīts fakts!
  • Var būt melna mataina (lingua villosa) mēle. Normāli no mēles diegveida kārpiņām nolobās keratīns (olbaltumviela) un mēle izskatās tīra un gluda. Smēķētājai šis keratīns var nenolobīties, tāpēc notiek mēles virsmas kārpiņu palielināšanās, kurās vairāk aizķeras ēdiena atliekas, bet tas rada aplikumu un nepatīkamu elpu. Šāda mēle noteikti jātīra vai nu ar speciālu mēles tīrītāju, vai ar sudraba karotīti, tikai jārēķinās, ka to nebūs viegli izdarīt. Manā praksē vairākām gados jaunām smēķētājām ir šāda mēle. Cigarešu dūmi, katra izdzerta glāze sarkanvīna, tase tējas vai melna kafija šādas mēles kārpiņas nokrāso tumšākas.

Skaiti kā mantru: atmetīšu smēķēšanu, mazāk veidosies zobakmens!

Kā dabūt baltus zobus?

Vissvarīgākais ir zobu aplikumu noņemt mehāniski. Zelta standarts! Ne skalojamie līdzekļi, ne košļājamo gumiju lietošana pēc ēdienreizes to nelikvidēs.

1. Ar kādu zobu suku?

Pīpētājām īpaši piemērota būs zobu birstīte ar mazu galviņu, jo ar tādu ir mazāka tīrīšanas kustības amplitūda un zobu izdodas notīrīt kārtīgāk. Pīpētājām, kam mutē jau izveidojušās erozijas, noteikti vajadzētu izmantot vienkūlīša zobu birstīti, ar kuru iespējams rūpīgi notīrīt katru zobu atsevišķi, jo ar tām gan varēs daudz labāk notīrīt aplikumu, gan kūlītis dziļāk aizsniegsies starp zobiem. Taisnības labad jāteic, ka vienkūlīša birstītes nav pārāk populāras. Kurai gan pietiek spēka vēl papildus darboties pēc tam, kad lietota parastā zobu suka?! Smēķētājas zobu tīrīšanā labu efektu var panākt ar elektrisko zobu suku, jo tā veic vibrējoši rotējošas kustības. To es novēroju arī savā praksē, ka pat pamatīgiem pīpmaņiem, kas lieto elektrisko zobu suku, uz zobiem redzamais melnais aplikums veidojas mazāk. SMĒĶĒTĀJU KĻŪDA! Cerēt, ka ar cietāku zobu suku un abrazīvāku zobu pastu izdosies zobus labāk noberzt. Nē, tā tikai par daudz tiks noberzta emalja un savainotas smaganas. Pareizi izmantot zobu suku ar mīkstiem sariņiem.

2. Kādu zobu pastu?

Te izvēles principi ir tādi paši kā nepīpētājām – zobu pasta bez saldinātājiem (izņemot ksilitolu), bez tādas antibakteriālas vielas kā triklozāns! Ja tev gadījies nopirkt šo vielu saturošu zobu pastu, tad nelieto ilgāk par četrām nedēļām, pēc tam maini pret citu, saudzīgāku. Un vispār jebkuru zobu pastu ieteicams mainīt ik pēc diviem trim mēnešiem, citādi notiek mikrofl oras pielāgošanās. Tāpat nav vēlams ilgstoši lietot zobu pastas ar augstu abrazivitāti (uz iepakojuma rakstīts – baltinošās, zobu pastas smēķētājiem). Klasiskie abrazīvi ir sāls, soda, silīcijs – dažādu izmēru granulas. Abrazīvās daļiņas darbojas gluži kā smilšpapīrs – pulē zobu un likvidē pigmentu. Tīrot zobus ar abrazīvu pastu katru dienu, var panākt pretēju efektu: emalja kļūst poraina un daudz uzņēmīgāka pret iekrāsošanos – tajā sāk ķerties aplikums un zobi kļūst dzeltenīgāki, nespodrāki. Parasti uz baltinošām pastām ir norādīts relatīvais dentīna abrazivitātes indekss – RDA, tātad, cik daudz abrazīvo vielu satur pasta. Ja RDA ir lielāks par 150, kas skaitās ļoti augsta abrazivitāte, tādu zobu pastu nevajag lietot biežāk kā reizi nedēļā.

ŅEM VĒRĀ! Baltinošās zobu pastas ar abrazīviem nekad nelieto kopā ar elektrisko zobu suku!

3. Un kā ar mutes skalotājiem?

Tas ir tikai palīglīdzeklis un neaizstāj mehānisku zobu tīrīšanu ar zobu pastu un diegošanu. Pareizi būtu skalotājus lietot pēc zobārsta vai zobu higiēnista ieteikuma. Piemēram, ārstējošo līdzekli ar hlorheksidīnu lietojot ilgāk par divām nedēļām, var panākt pretēju efektu. Arī skalojamos līdzekļus ar triklozānu, kas ir antibakteriāla viela, ikdienā nevajadzētu izmantot. Tiesa, triklozāns atrodams arī daudzu zobu pastu sastāvā, bet – krietni mazākā daudzumā nekā muti dezinfi cējošos šķīdumos. Mutes skalojamie satur arī farmaceitisko alkoholu, kas sausina muti, saldinātājus, kas slikti ietekmē zobus. Tikai ksilitols, kas ir dabiskais saldinātājs, ne tikai nekaitē zobiem, bet pat uzlabo to stāvokli, jo veicina pastiprinātu siekalu izdalīšanos un līdz ar to zobu emaljas atjaunošanos. Tāpēc bezcukura košļājamās gumijas ar ksilitolu arī ir prātīga izvēle. Ja nu tiešām nepieciešams mutes skalojamais, tad labāk izvēlēties ēteriskās eļļas, piemēram, eikaliptu, mentolu un pēc ķimenēm smaržojošo timolu. Pētījumos pierādīts, ka tās var droši lietot sešus mēnešus un ilgāk, jo neietekmē negatīvi mutes dobuma mikrofl oru, turklāt ieguvums ir to spēja cīnīties ar baktērijām un mazināt aplikumu. Vislabāk muti izskalot ar tīru ūdeni. Vari uzvārīt piparmētru tēju, kas arī atsvaidzinās elpu.

Smēķētāja «svētie pienākumi»:

  1. Regulāri reizi pusgadā apmeklē zobu higiēnistu, lai noņemtu aplikumu un rūpīgi notīrītu zobakmeni.
  2. Ik rītu un vakaru zobu tīrīšanai atvēli 2–3 minūtes.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs