Meditācija čaiņikiem

Garīgā veselība
Elva Karičkina
3. aprīlis
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock
Šajā laikā daudzi runā, ka iekšējo mieru un spēju tikt galā ar trauksmi un krīzes situāciju var panākt meditējot. Vieglāk pateikt nekā izdarīt! Savā pieredzē dalās fiziķis Mārcis Auziņš, kurš regulāri meditē jau 10 gadus.

Secība soli pa solim: 

  • Vispirms apsēdies uz krēsla un sajūti trīs stabilus atbalsta punktus – ar abiem dibena vaigiem stabili sēdi uz krēsla priekšējās malas, bet ar kopā saliktām kājām veido trešo atbalsta punktu taisnā leņķī, pilnas pēdas novietojot uz zemes.
  • Rokas ar plaukstām uz leju vari novietot uz ceļiem.
  • Sēdi taisnu muguru (staltu, taču ne saspringtu), atbrīvojot saspringumu arī plecos un sejā, – jānonāk pie tā saucamā Monas Lizas smaida.
  • Mēli turi pie aukslējām, tas samazina siekalu veidošanos.
  • Galvu mēģini stabili nobalansēt kā bumbiņu uz mugurkaula tornīša, skatienu vēršot mazliet uz priekšu.
  • Acis turi aizvērtas, taču nesažmiedz. Ja meditācijas laikā kļūsti miegaina, acis mazliet drīksti pavērt vaļā, bet nesāc vērot konkrētus objektus.
  • Elpo caur degunu un vēro to. Kā? Viens no labākajiem veidiem – mēģināt elpu sajust uz augšlūpas vai nāsīs. Iztēlojies, ka deguns ir kā vārtrūme, kur elpa ieplūst iekšā un izplūst ārā. Ļauj elpai būt absolūti brīvai, nevis speciāli elpo gari, īsi vai noteiktu sekunžu laiku. Ar laiku tā pati no sevis nomierināsies un kļūs gandrīz nemanāma.
  • Kad esi nofiksējusi elpu, mēģini nomierināt prātu, dari to divās dimensijās. Iedomājies krustu – tas simbolizē šīs divas dimensijas. Pirmā dimensija – es atrodos tieši šeit un tagad, nevis pagātnē vai nākotnē. Budisti saka: pagātne ir vēsture, bet nākotne – nezināma mistērija, vienīgais brīdis, kurā notiek tava dzīve, ir šeit un tagad. Meditācijas laikā pārstāj cepties par to, kas noticis pirms stundas, vakar vai kāpēc nemācēji atbildēt uz priekšnieka nelāgo uzbraucienu pirms pāris mēnešiem.

Tāpat nenodarbojies ar nākotnes plānošanu, nedomā par to, ka pēc meditācijas gaidāma sarežģīta saruna vai ko gatavosi ģimenei vakariņās. 

  • Otra dimensija ir stabils, neitrāls punkts, kurā neesi pārāk bēdīga, saskumusi, sliktā omā, bet arī neatrodies eiforijā vai nirvānā. Meditācijas mērķis nav nonākt septītajās debesīs, bet gan piedzīvot stabilitāti un mieru. 

3 būtiski iesācēja jautājumi par meditāciju

1. Ko iesākt ar uzmācīgajām domām?

Ir pilnīgi skaidrs, ka iesācējs minūtes meditācijas laikā desmit reižu domās kaut kur aizceļos. Tas nav nekas traks. Konstatē faktu: ahā, esmu sākusi domāt par kaut ko. Un tad mēģini no domas pakāpties malā, mēģini to atlaist vaļā, atstāt pusvārdā. Budisti iesaka: brīdī, kad tev prātā ienāk kāda doma, iedomājies, ka tā nav tava, ka tā pieder citam cilvēkam, un nolem tajā neklausīties, to neattīstīt. Jā, pašreiz mēs dzīvojam nemierīgā laikā, kad domas ir īpaši lipīgas, uzmācīgas, satraucošas un neliek mieru.

Ja nu pavisam nevari no kreņķīgās domas aizmukt, tad mēģini darīt citādi – paglābies tajā iekšā, ļaujies tai!

Prātā saki tai: labi, tad es sev ļaušu domāt par šo slikto lietu – kāpēc no tās nevaru tikt vaļā, kāpēc tā mani uztrauc! Pēc piecām, septiņām minūtēm ar pārsteigumu konstatēsi, ka lieta, par kuru uztraucies, ir sarežģīta, grūta, bet ar to ir iespējams dzīvot vai vismaz patlaban nolikt maliņā. Meditācija šajā trauksmainajā laikā nenozīmē, ka vajag uzbūvēt sev apkārt iluzoru bezrūpības būri vīruss uz mani neattiecas un izlikties, ka nekas slikts ar tevi un tavu ģimeni nemaz nevar notikt. Meditācija problēmas nopietnību nemazinās, taču palīdzēs nebūt iekšējā panikā.

2. Cik ilgi meditēt?

Ar piecām minūtēm būs par maz, jo visdrīzāk nepaspēsi ieiet meditatīvā stāvoklī. Iesācējam derēs 10 minūšu meditācija – tas ir pietiekami, lai nomierinātu prātu. Pakāpeniski šo laiku var pagarināt, taču arī pieredzējuši skolotāji nemeditē ilgāk par 30 minūtēm, ja vien viņu mērķis nav veikt kādus noteiktus vingrinājumus.

Meditācija ir apziņas un prāta disciplīna – ja nolem, ka meditācijas seanss ilgs 10 minūtes, tad stingri to ievēro.

Labi noder viedtālruņa lietotne – taimeris ar gonga signālu, meditācijai noslēdzoties, lai nav ar vienu aci jāšķielē pulkstenī, cik daudz laika atlicis.

3. Kā zināt, vai meditācija izdevās?

Meditācijas skolotāji atbildētu, ka jautājums pēc būtības ir nepareizs. Nav izdevušos vai neizdevušos meditāciju. Dažreiz nokļūstam dziļākā meditatīvā stāvoklī un izjūtam nonākšanu plūsmā, citreiz neizdodas tik viegli atslēgt prātu un izvairīties no uzmācīgām domām, taču tas uzreiz nenozīmē, ka meditācija veikta slikti. Pieņem, ka šodien meditācija bija tieši tāda, kādai tai bija jābūt, un paslavē sevi: malacis, vismaz šodien es to izdarīju!

Pilns raksts un cita vērtīga informācija žurnālā IEVA.

  • Iesakām lieliskas iespējas bez maksas sportot un baudīt kultūru, neizejot no mājas
  • Kā tas ir – slimot ar Covid-19? Stāsta divas sievietes, kas patlaban ir slimas
  • «Mēs joprojām ceram, ka izdosies tikt cauri vieglāk nekā citām valstīm..» Intervija ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta direktori Lieni Cipuli
  • Kā saņemt valsts atbalstu krīzē?
  • Kā palīdzēt bērnam mācīties attālināti
  • «Kolēģi smej, ka krīzes esot mana stihija». Saruna ar ārlietu ministru Edgaru Rinkēviču
  • Komponista Arņa Medņa dzīves atziņas
  • Kā notiek meditēšana – īsa pamācība iesācējiem
  • Noderīgas idejas kārtībai tavā drēbju skapī
  • Izaudzē stādus samtenēm, asterēm un puķzirnīšiem
  • Kā atrast pastaigu maršrutus, kur nav citu cilvēku
Ieva nr13

 

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Noderīgi un interesanti

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs