• Ar ko aptieku kosmētika atšķiras no veikalā nopērkamās?

    Skaistumkopšana
    Gundega Gauja
    Gundega Gauja
    31. jūlijs, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Uz aptieku lielākoties dodamies pēc medikamentiem, taču tur pieejams arī visai plašs kosmētikas klāsts. Kas slēpjas aiz apzīmējuma «aptieku kosmētika», un ar ko tā atšķiras no veikalos nopērkamās? Konsultē Ināra Stepanova, Zane Melberga un Ērika Pētersone.

    Atrast savai ādai visvairāk piemēroto kosmētiku ir liela māksla, sevišķi, ja āda ir ar kādām īpatnībām, prasībām. Ierastā rutīna lielai daļai no mums ir gājiens uz kosmētikas preču veikalu, taču liela kosmētikas izvēle ir arī aptieku plauktos, un, nē, tā nebūt nav domāta tikai un vienīgi ādai ar kādām problēmām.

    Patiesībā kosmētika jau vēsturiski gatavota un tirgota tieši aptiekās – tie bija farmaceiti, kas meistaroja pirmos krēmus, pūderus un vaigu sārtumus.

    Pirmās šādas ražotnes radās termālo ūdeņu un kūrortu tuvumā, un vēl joprojām daļa aptieku kosmētikas ražotāju vēsturiski ir saistīti ar šīm termālo ūdeņu ieguves vietām, kur savu kosmētiku veido uz šo ūdeņu bāzes.

    Mūsdienās aptieku kosmētika var būt ražota gan kosmētikas ražotāju koncernos, gan farmācijas uzņēmumos. Koncepcijā ietilpst noteikums, ka šīs produktu līnijas primāri tiks tirgotas tieši aptiekās komplektā ar zinoša farmaceita konsultāciju. Tiesa, pēdējā laikā daļa zīmolu ir pieejami arī ārpus tām. Tam var būt vairāki izskaidrojumi, piemēram, notikusi uzņēmumu apvienošanās, tāpēc kļuvuši pieejami plašāki izplatīšanas tīkli.

    Būtībā aptieku kosmētika domāta jebkuram lietotājam, taču biežāk ko tieši sev piemērotu te varēs atrast, ja bijusi ne tik veiksmīga pieredze ar citu veidu kosmētiku, jo ādai ir kādas īpatnības, problēmas, paaugstināts jutīgums. Šīs kosmētikas līnijas lielākoties tiek veidotas, lai palīdzētu risināt konkrētas ādas problēmas, – kuperozai, sausai vai jutīgai ādai, pret akni, pinnēm utt. Ir zīmoli, kuru līnijās pieejams viss vajadzīgais kosmētikas produktu klāsts – no attīrošiem un kopjošiem līdzekļiem līdz dekoratīvajai kosmētikai, un ir ne tik plašas līnijas, jo tās jau pēc savas filozofijas neietver visus šos produktus.

    Daudzi, iespējams, domā, ka aptiekās nopērkamo zīmolu kosmētika ir ārstnieciskā kosmētika, taču tā nav – tie ir kosmētikas līdzekļi, nevis medikamenti vai zāles.

    Šī kosmētika neārstē, tomēr iedarbojas uz noteiktām ādas problēmām.

    Piemēram, mūsdienās arvien vairāk sieviešu arī pieaugušā vecumā saskaras ar akni – uz sejas metas pumpas. Te nepieciešami krēmi, kuru sastāvā ir aktīvās vielas, kas iedarbojas uz tauku dziedzeriem, lai tie mazāk izdalītu tauku sekrētu, un vielas, kas samazina iekaisumu radušo baktēriju vairošanos. Tā ir kosmētikas kopjošā iedarbība, kuras rezultātā ādas stāvoklis uzlabojas.

    Kas tādā gadījumā jāsaprot ar apzīmējumu «ārstnieciskā kosmētika»? Tā ir situācija, kad tu pēc krēma aptiekā ierodies ar dermatologa izrakstītu recepti, un tev šo krēmu izgatavo aptiekā uz vietas. Visbiežāk tas nozīmē, ka krēmam pievienota zāļu tablete, un tādējādi tiek panākta, piemēram, ādas iekaisuma mazināšanās. Šāds īpaši pagatavots krēms, losjons vai cits produkts jau ir uzskatāms par zālēm – tas ir medikaments ārīgai lietošanai, ko lieto noteiktu laiku ārsta uzraudzībā.

    Kas raksturo aptieku kosmētiku?

    1. Tiek veikti zinātniski pētījumi
      Būtībā katram respektablam kosmētikas zīmolam – un aptieku kosmētikas ražotājiem pilnīgi noteikti – ir savas zinātniskās laboratorijas un institūti, kur notiek klīniskie pētījumi, produkti tiek dermatoloģiski testēti, tie top sadarbībā ar dermatologiem, dažkārt arī citiem speciālistiem, piemēram, oftalmologiem un ginekologiem. Šiem zīmoliem ir savi reģistrēti patenti un izgudrojumi, jo produkti bieži satur novatoriskas dermatoloģiski aktīvas vielas, kuru vērtīgās īpašības jāpierāda medicīniskos pētījumos. Tātad šī kosmētika lietotājam ir droša, ko ne vienmēr var droši apgalvot par ierindas kosmētiskajiem līdzekļiem.
    2. Īpašs sastāvs
      Sastāvā nav ļoti daudz dažādu komponentu, augu ekstraktu, lai maksimāli izvairītos no iespējamām alerģiskām reakcijām, jo dažreiz nav viegli noskaidrot, kas tieši cilvēkam izraisa alerģiju. Šīs kosmētikas sastāvu neveido ļoti garš sastāvdaļu saraksts, biežāk tas ir diezgan īss, turklāt vielas tajā parasti uzskaitītas atbilstošā daudzuma secībā. Tas palīdz vieglāk orientēties, ja ādas īpatnību dēļ kādai vielai sastāvā vajadzētu būt pēc iespējas mazāk.
      Šī kosmētika satur salīdzinoši mazāk krāsvielu, smaržvielu, konservantu un citu kaitīgu piedevu. Derīguma termiņa laika atskaite visbiežāk sākas nevis no izgatavošanas, bet no iepakojuma atvēršanas brīža – parasti kosmētika jāizlieto sešu vai divpadsmit mēnešu laikā (uz to norāda īpaša atzīme).
      Tā nav ekokosmētika, lai arī sastāvā var būt dabiskas izcelsmes komponenti. Pēdējā laikā bieži tiek atspēkots apgalvojums, ka jāizvēlas tikai dabiskie savienojumi, jo ķīmiskie ādai ir nelabvēlīgi. Ķīmiskā molekula ir prognozējamāka, precīzāka un tāpēc var labāk sasniegt mērķi atbilstoši ādas īpatnībām. Tāpat nevar kategoriski apgalvot, ka pilnīgi dabiskie jeb ekolīdzekļi būtu labāk panesami, mazāk alerģiski.
    3. Farmaceita konsultācijas
      Ne visās aptiekās, bet lielākajās ir tā dēvētie skaistuma konsultanti. Tie ir īpaši apmācīti aptieku darbinieki, kas izprot ādas tipus un tās problēmas – pārzina kosmētiku, kas piemērota kuperozai, pigmentētai, piņņainai, īpaši sausai, jutīgai, atopiskai ādai.
    4. Arī dekoratīvā kosmētika ir specifiska
      Aptiekās var meklēt arī dekoratīvo kosmētiku, kaut izvēle nav ļoti plaša. Pamatā tie ir tonējošie krēmi, pūderi, grima bāzes, BB krēmi, CC krēmi, paštonējošie līdzekļi, lūpu balzami. Šai kosmētikai bieži pievienoti dabiskie saules aizsargfiltri. Kopumā aptieku dekoratīvā kosmētika vairāk domāta kādu defektu, ādas nepilnību (apsārtuma, pigmenta pleķu, izsitumu) maskēšanai.
    5. Īpašs iepakojums
      Tāpat kā selektīvo zīmolu kosmētikai, aptieku produktu fasējumam vajadzētu būt veidotam tā, lai tas saturētu iespējami mazāk kaitīgu vielu un notiktu minimāla produkta saskare ar gaisu. Lielākoties produkti ir hermētiski noslēgti un tiek lietoti ar dozatora, pumpīša palīdzību. Ja krēms tomēr ir kārbiņā, parasti tam tiek pievienotas speciālas špātelītes, lai tam nebūtu jāpieskaras ar pirkstiem.
    6. Kosmētika var būt gatavota uz vietas vai pēc individuāla pasūtījuma.
      Dažkārt kāds aptieku tīkls pats sāk ražot uz vietas savu kosmētiku, ja farmaceitiem ir pietiekamas zināšanas un uzkrāta pieredze, kā to darīt. Tā, piemēram, «Mēness aptieka» piedāvā kosmētikas līniju «Kamēlija», ko ražo uz vietas. Šī kosmētika nesatur parabēnus, sulfātus, tai ir salīdzinošs īss derīguma termiņš dabisko sastāvdaļu dēļ.
      Savukārt «Saules aptieka» piedāvā pakalpojumu – piesakoties uz pārbaudi, var noskaidrot ādas mitruma līmeni, elastību, taukainību un pigmentācijas pakāpi. Atkarībā no iegūtajiem rezultātiem farmaceits vai nu ieteiks kaut ko no gatavajiem aptieku kosmētikas zīmoliem, vai uz vietas izgatavos krēmu tieši tavai ādai. Tas saturēs tieši tos augu ekstraktus, eļļas, hialuronskābi, pantenolu, vitamīnus, koenzīmus, kas vajadzīgi konkrētajā gadījumā. Pievienoto konservantu daudzums būs minimālais iespējamais – vēl mazāks nekā parasti aptieku kosmētikas līnijās. Individuāli pagatavota krēma izmaksas – aptuveni 40 eiro par 50 ml.

    Kādas ir cenas?

    • Aptieku kosmētika ir vidējā cenu līmenī. Tā ir dārgāka par budžeta zīmolu produkciju, bet noteikti lētāka nekā selektīvo zīmolu izstrādājumi.
    • Aptieku kosmētikas cenu diktē aptieku uzcenojumi, tāpēc viena un tā paša ražotāja krēmam dažādās aptiekās cena var diezgan ievērojami atšķirties.
    • Aptiekas čakli īsteno mārketinga pasākumus, diezgan regulāri izsludinot dažādas izpārdošanas, kad kādā noteiktā mēneša datumā vai nedēļas dienā zīmolam tiek piešķirta 25–30 procentu atlaide.

    Zīmoli, ko var nopirkt tikai aptiekās:

    • «La Roche-Posay», «Eucerin», «Vichy», «Babe», «Avene».
    • Citiem zīmoliem, piemēram, «Bioderma», «Uriage», «Filorga», daļa produktu pieejami arī veikalos – visbiežāk tās ir līnijas vai atsevišķi produkti no līnijām, kas piemēroti plašākam lietotāju lokam, teju visu tipu ādai. Tad ražotājs pieņem lēmumu tos tirgot arī ārpus aptiekām.

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē