Interesanti! Akropoles atvēršana veicinājusi iepirkšanās bumu Latvijā

Tirdzniecības centra Akropole atvēršana un saulainais laiks izraisījuši lielāko mazumtirdzniecības apjoma pieaugumu pēdējā pusotra gada laikā. Strauji pieaug arī interneta pirkumu skaits.
Iepirkšanās
31. maijs

Drukāt

Saglabāt

Foto: Shutterstock

Swedbank ekonomiste Linda Vildava informē, ka mazumtirdzniecības uzņēmumu pārdošanas aprīlī, salīdzinot ar pērno gadu, pieauga par 7%. Tas ir straujākais izaugsmes temps pēdējā gandrīz pusotra gada laikā. Mazumtirdzniecības izaugsme pārtikas veikalos diezgan būtiski paātrinājusies un augusi par 6.7% un savu lomu, visticamāk, spēlējis saulainais aprīlis, kas ļāva laicīgi atklāt piknika sezonu. Savukārt, nepārtikas veikalos izaugsmes temps saglabājies līdzīgs kā iepriekš – proti, 8.1%.

Spilgtākais notikums šī gada aprīlī mazumtirdzniecībā neapšaubāmi bijis “Senās Grieķijas pilsētiņas” – Akropoles – atvēršana. Pēc tirdzniecības centra pārstāvju sniegtās informācijas atklāšanas četrās dienās centru apmeklējuši 150 tūkstoši cilvēku.

Pircēji pārvācas uz internetu

Bez fiziskās iepirkšanās šogad diezgan strauji aug arī mazumtirdzniecība pa pastu un internetā. 2019. gada pirmajos četros mēnešos apjomi gada laikā auguši par piektdaļu, ievērojami straujāk nekā kopējā mazumtirdzniecības izaugsme. Straujā izaugsme daļēji skaidrojama ar maziem kopējiem apjomiem un vājākiem izaugsmes tempiem iepriekš, tomēr norāda arī uz pakāpenisku pircēju paradumu maiņu par labu tiešsaistes pirkumiem. Pēdējo piecu gadu laikā iepirkšanās īpatsvars Latvijā reģistrētos interneta veikalos mazumtirdzniecībā ir dubultojies līdz aptuveni 3–3.5%. Tas ir rezultāts digitālo ierīču, īpaši telefonu lietošanai.

Cilvēku īpatsvars, kas internetu izmanto galvenokārt caur telefonu, pēdējo piecu gadu laikā astoņkāršojies, sasniedzot teju 50%. Tas arī ļāvis attīstīties mobilajām aplikācijām, kas piedāvā iepirkties internetā. Tomēr cilvēki Latvijā, šķietami, galvenokārt iepērkas ārzemju internetveikalos. Latvijā uzņēmumu īpatsvars, kas aktīvi pārdod internetā, ir neliels, tomēr pēdējo piecu gadu laikā arī tas audzis par divām trešdaļām. Šī brīža zemie apjomi var tradicionālajiem mazumtirgotājiem radīt nepatiesu drošības sajūtu, ka interneta iepirkšanās Latvijā nav izaicinājums. Jā, maz ticams, ka tā tik drīz izkonkurēs ierasto iepirkšanos. Tomēr, pieaugot popularitātei, tehnoloģiju attīstībai un pakalpojumu pieejamībai, pāreja uz iepirkšanos internetā var arī kļūt straujāka.

Pirktspēja turpina augt

Šobrīd pieejamie dati liecina, ka mazumtirdzniecībai varētu turpināties gana laba izaugsme šogad. Algu pieaugums, lai arī lēnāks, tomēr joprojām pārsniedz inflācijas kāpumu, kā rezultātā iedzīvotāju pirktspēja pieaug. Arī patērētāju noskaņojuma dati pēdējos mēnešos ir gana iepriecinoši, iedzīvotāju pārliecībai par savu finanšu situāciju tuvākā gada laikā uzlabojoties un tādējādi arī plāniem izdarīt lielākus pirkumus pieaugot. Šo iemeslu dēļ mājsaimniecību patēriņš būs galvenais kopējās ekonomikas izaugsmes virzītājspēks šogad.

Lasi vēl:

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs