7 noderīgi padomi, kā pasargāt savu auto no zagļiem

Automašīnas
Toms Timoško
Toms Timoško
Auto Bild
Auto Bild
13. septembris, 2019
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: SHUTTERSTOCK
Ieraudzīt, ka tava automašīna ir nozagta vai apzagta, nudien nav patīkami. Kas jāzina automašīnu īpašniekiem, lai savu spēkratu nosargātu, un ko darīt, ja to tomēr izvēlējušies zagļi?

Ar keyless go sistēmu – uzmanīgi!

Kopš automašīnas arvien vairāk pārvalda elektroniskās sistēmas, zādzības process kļuvis vieglāks. Tas īpaši attiecas uz automašīnām, kas aprīkotas ar komforta pieeju jeb tā saukto keyless go sistēmu. Jā, šī sistēma būtiski atvieglo autovadītāja ikdienu – pietiek tikai ar to, ka atslēga ir kabatā vai somiņā, lai spēkratu gan atslēgtu, gan iedarbinātu. Bet šādas ērtības patīk arī zagļiem. Ar atbilstošu ekipējumu šāda tipa automašīnas var nozagt dažās sekundēs. Ar melnajā tirgū pieejamu elektronisko aparatūru palīdzību zagļi, esot mājas tuvumā, attālināti uztver atslēgas signālu un pārraida to uz automašīnu. Bez manāmām ielaušanās pēdām garnadži iedarbina auto un aizbrauc sev vien zināmā virzienā. Atslēgas kodu var nolasīt arī tad, ja pusdienojat kafejnīcā, esat peldbaseinā vai citviet. Lai no šāda scenārija izvairītos, keyless go atslēgas vēlams glabāt īpašā nodalījumā vai futlārī, kas bloķē atslēgas signālu un neļauj to attālināti pārtvert. Šādus folija maciņus var nopirkt internetveikalos gan ārzemēs, gan Latvijā, un to cena ir 10–20 eiro.

Šeit gan svarīgi atcerēties, ka šāds maciņš mazinās jūsu ikdienas ērtības, jo arī auto īpašniekam nāksies atslēgu ik reizi ņemt ārā no futlāra. Turklāt labāk pirkt divus maciņus, jo otrs vajadzīgs rezerves atslēgai, kas, visticamāk, stāv mājās.

! Maldās tie, kuri domā, ka mājas pagalmā automašīna ir pilnīgā drošībā. Šāgada pirmajos piecos mēnešos Latvijā zagļi no pagalmiem aizdzinuši 19 automašīnas, iepriekš nozogot aizdedzes atslēgas: zagļi iekļūst mājoklī, paņem atslēgas kopā ar imobilaizeri vai citu drošības sistēmu, kas nereti stāv turpat līdzās atslēgām.

Papildaprīkojums.

Tā kā standarta drošības sistēmas automašīnas zagļiem nav šķērslis, atkarībā no auto cenas un riska grupas apdrošinātāji var automašīnai likt uzstādīt drošības papildaprīkojumu. Līdzās slepenajam slēdzim (ap 50 eiro) un signalizācijai (ap 150 eiro) var būt nepieciešams arī imobilaizeris, kas var būtiski apgrūtināt vai vismaz paildzināt garnadžu darbu. Izvēloties dažādas sistēmu paaudzes un uzlaušanas grūtības pakāpes, imobilaizera ierīkošana izmaksā no 150 līdz 500 eiro. No lietošanas ērtuma viedokļa tas nebūs traucēklis – kabatā tikai jātur kompakta izmēra čips.

Īpašas viltības.

Zādzībai patērētais laiks ir ļoti svarīgs, tāpēc jebkura neordināra pieeja auto drošības sistēmu jautājumos būs tikai bonuss. Netipiskā vietā novietots slepenais slēdzis vai grūti uzlaužams imobilaizeris var aizkavēt zagli uz tik ilgu laiku, ka ļaundari nolemj vairs neriskēt un doties cita auto meklējumos.

Stūres saslēdzējs.

Vēl labāk, ja uzliksiet vizuāli mazāk estētisku, taču noderīgu stūres saslēdzēju. Tik veciem trikiem zagļi nav gatavi un fiziska spēka izmantošana mūsdienās ir krietni mazāk aktuāla.

Radio meklēšanas sistēma.

Ja auto cena pārsniedz pāris desmitus tūkstošus eiro, iespējams uzstādīt radio meklēšanas sistēmas, kas seko auto atrašanās vietai. Šeit būs nepieciešamas lielākas investīcijas (aptuveni 1000 eiro + ikgadējā abonēšanas maksa), taču lielākoties ikviens nozagtais auto pēcāk esot atrasts. Piemēram, Sherlog mājaslapā redzami visi auto, kuri pēc zādzības nonākuši atpakaļ pie saimnieka. Dažos gadījumos auto atrasts jau pēc stundas.

Marķēšana.

Marķēšana ir labs līdzeklis, lai pasargātu auto no apzagšanas. Visbiežāk pieejama lukturu (ap 40 eiro), sānskata spoguļstiklu (ap 35 eiro) un pilna virsbūves stiklojuma marķēšana, kā arī salona marķēšana, kas redzama vien UV apgaismojumā (ap 120 eiro).

Pat ja zaglis nakts aizsegā nepamana sarkano brīdinājuma zīmi uz spoguļiem, kas norāda par marķētu detaļu, otrreizējā tirgū šādai precei nav vērtības, jo neviens nevēlas iegādāties spoguļus ar svešu marķējumu. Ja policija uziet nelegālu rezerves daļu noliktavu, pēc marķējuma numura būs iespējams atpazīt, kam šie auto elementi pieder, un likumiskajam īpašniekam tos būs iespējams atgūt.  

Nereti KASKO apdrošinātājs iekļaus spoguļu marķēšanu polisē kā obligātu prasītu.

Marķēšanas process norit ļoti ātri. Pirms būsiet paspējis izdzert kafijas tasi, darbs jau būs pabeigts.

KASKO apdrošināšana.

Pat izvēloties drošāko stāvvietu un modernākās pretaizdzīšanas sistēmas, nav iespējams simtprocentīgi garantēt aizsardzību pret zagļiem. Kā drošības spilvens negaidītām situācijām ir KASKO apdrošināšana – tā ne tikai atlīdzinās zaudējumus tad, ja auto ir apzagts vai nozagts, bet izmaksās atlīdzību, piemēram, ja notrieksiet meža dzīvnieku.

Polises cena var būt no 200 eiro un pārsniegt 1000 eiro slieksni. Kas nosaka cenu?

  1. Pirmkārt, apdrošinātājs ņem vērā auto marku, modeli, izlaiduma gadu, spēkrata vērtību un aprīkojumu.
  2. Otrkārt, tiek ņemts vērā arī autovadītāja vecums, stāžs, līdzšinējā negadījumu vēsture un atlīdzību izmaksu apjoms. Arī auto izmantošanas teritorija ir svarīga. Ja polise darbosies Eiropas Savienības robežās, apdrošināšana maksās dārgāk nekā tad, ja tā būs spēkā tikai Baltijas valstīs. Pat mūsu mazajā Latvijā būs nozīmīgi, kādā pilsētā auto tiek reģistrēts: lielpilsētas burzmā risks apskādēt auto ir potenciāli lielāks nekā laukos, tāpēc būs atšķirības polišu cenās.
  3. Treškārt, polises cena atkarīga no izvēlētājiem segumiem – atlīdzība hidrotrieciena gadījumā, atslēgu pazaudēšana, vējstikla maiņa, salonā esošo mantu apdrošināšana, auto remonts dīlera servisā utt. Jo vairāk labumus izvēlas, jo dārgāka polise.
  4. Ceturtkārt, būtiskas cenu izmaiņas veido pašrisks – jo lielāks ir pašrisks, jo zemāka polises cena. Brīdī, kad autovadītāju neapmierina augstā KASKO polises cena, apdrošinātājs var nākt klajā ar patīkamāku cenas piedāvājumu, taču ne vienmēr tiek izskaidrots, ka vadītāja pašriski ir krietni paaugstināti. Šādās situācijās vadītājs zaudē lielu daļu no auto vērtības, piemēram, zādzības gadījumā, bet pēc nelielas avārijas pat nav nozīmes vērsties pie apdrošinātāja, jo lielais pašrisks nosaka, ka šādi bojājumi jāsedz no paša kabatas.

 

!Līdzīgi kā OCTA polises gadījumā, arī KASKO cenu ar laiku var samazināt, ja uz ceļa uzvedaties apdomīgi un saglabājat savu autovadītāja biogrāfiju tīru.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

 

Noderīgi un interesanti

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs

Santa+