• 10 etiķetes kļūdas, ko nevajadzētu pieļaut sociālajos tīklos

    Sociālie tīkli
    Iveta Sazonova
    15. augusts, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Sociālajos tīklos – kā jau jebkurā publiskā telpā – jāievēro daži uzvedības noteikumi, lai visu priekšā neizgāztos kā veca sēta. Apkopojām svarīgākos nerakstītos uzvedības likumus, kas jāzina katram.

    Izvairies no šīm darbībām sociālajos tīklos:

    1. Paziņu tagošana bez atļaujas. Draugu atzīmēšana jeb tagošana kopbildēs var šķist nekaitīga, taču pirms tādas darbības noteikti jāsaņem atļauja no visiem, kas fotogrāfijā redzami. Ja attēlu publicēsi bez atzīmēm, tas ir viens, bet, izveidojot tagu, šis ieraksts parādīsies arī drauga kontā. Var rasties nepatīkama situācija, ja konkrētajam cilvēkam, piemēram, nepatīk, kā viņš šajā bildē izskatās, vai arī kādu iemeslu dēļ viņš vispār nav gribējis, lai šī fotogrāfija nonāk viņa tīklošanās lokā.

    2. Privātās ziņas e-pastu vietā. Ja Instagramā vēlies uzrunāt kādu lietotāju darba jautājumā, pievērs uzmanību viņa bio aprakstam – ja tur cilvēks norādījis savu e-pastu, tad vispirms jāraksta tieši tur, nevis pa tiešo Direct Messages jeb privātajās ziņās. Tas nozīmē, ka konkrētajam cilvēkam tā ir ērtāk un tieši tur viņš apskata visus piedāvājumus.

    3. Negatīva viedokļa paušana par savu darbavietu. Mūsdienās arvien biežāk gadās, ka darbinieks tiek atlaists par negatīviem komentāriem un izteiktu kritiku sociālajos tīklos par savu darbavietu vai darba devēju. Tomēr joprojām tīmekļa vidē var lasīt sūdzēšanos un aizskarošus jokus, īpaši jau dusmu uzplūdumā. Atceries: tas iedragā abu pušu reputāciju. Tāpēc, ja jūti, ka gribi izlaist tvaiku, labāk sazinies ar draugiem privāti.

    4. Tevis tīklos ir par daudz. Brīnišķīgi, ja tev ir bagāta fantāzija, laba humora izjūta vai lieliskas fotogrāfijas, bet problēma rodas tad, ja ļaujies kārdinājumam katru notikumu un katru domu pēc iespējas ātrāk publicēt tīklos. Padomā, vai tiešām viss šis saturs ir tik vērtīgs, – varbūt kaut ko vari īsināt, nepublicēt vai publicēt ierakstus ar pietiekamu laika atstarpi. Piemēram, Facebook trīs ieraksti nedēļā tiek uzskatīts par optimālu daudzumu, Twitter vari rakstīt līdz 30 reizēm dienā (tvītiem ir īss mūžs), savukārt Instagram attēlus pieklājīgi publicēt ne biežāk kā 7 reizes nedēļā.

    5. Dalīšanās ar pārāk privātu saturu un lielīšanās. Ir pilnīgi normāli sociālajos tīklos vēstīt par savu dzīvi un būvēt tur savu personību, taču šeit vietā tautas gudrība: kas par daudz, tas par skādi. Mēģini novilkt neredzamu robežu, atsijājot tematus, kas varētu kaitēt tavai reputācijai un nokaitināt citus.

    Turklāt jāņem vērā – sociālajiem tīkliem ir tāda īpatnība, ka lietotāji ilgi atceras kāda izgāšanos.

    Arī, kad tavā dzīvē notiek kaut kas lielisks, piemēram, piepildījies sapnis par jaunu auto, atvaļinājumu smalkā kūrortā vai jaunu amatu, nav nepieciešams ar šīm ziņām pārplūdināt savus kontus. Protams, tas tev nav arī jāslēpj – dalies, bet ar mēru, lai nešķebina.

    6. Par daudz heštegu. Pareizi piemeklētas mirkļbirkas jeb #heštegi var būt jaudīgs rīks, kā sasniegt vairāk sociālo tīklu lietotāju. Taču to pārmērīga lietošana neveido pozitīvu iespaidu par lietotāju, turklāt tas nenāk par labu tīklu algoritmam, kā rezultātā krīt konta vērtība.

    7. Paziņojumi par lielo tīrīšanu. Varbūt arī tu savā ziņu lentē esi redzējusi aptuveni tādus ierakstus: «Ja tu šo lasi, apsveicu – esi izturējis manu draugu un sekotāju šķirošanu.» Par šādu revīziju publiski ziņot nav nepieciešams, turklāt tas cilvēkus var arī aizvainot. Īpaši tos, kuri par šo ziņojumu uzzinājuši no kāda cita. Ja vēlies atbrīvoties no kaitinošiem virtuālajiem draugiem, labāk vienkārši izdzēs viņus no draugu loka, un ar to pietiks.

    8. Sekotāju diedelēšana. Protams, ir patīkami, ja tavam kontam ir daudz folloveru, bet, ja tos meklē agresīvi un kopējo sekotāju skaitu savos tīklos padari par galveno mērķi, tas var radīt pretēju efektu un aizbiedēt tavus domubiedrus.

    Nevajadzētu lūgties, lai cilvēki pieseko, bet gan pacenties piestrādāt pie sava satura, lai lietotāji paši vēlētos tev sekot.

    9. Pārsātināta informācija par tavu biznesu. Liels sekotāju skaits var nodrošināt labu reklāmu taviem ierakstiem, kuros stāsti par jaunumiem savā uzņēmumā, taču pārlieku daudz informācijas var pārvērsties par spamu, kas noteikti nav vēlams tava privātajā kontā. Tavi draugi un radinieki tev, visticamāk, seko ne jau tādēļ, lai lasītu par darba lietām. Ja tomēr dedzīgi vēlies ar tādu saturu dalīties, izveido tam īpašu kontu, kuram piesekos tiešām ieinteresētie domubiedri.

    10. Ziņu ignorēšana. Ja esi aizņemts cilvēks, var būt grūti reaģēt uz katru saņemto komentāru, ziņu vai jautājumu. Tomēr ir vērts vismaz pacensties. Ziņu ignorēšana sociālo tīklu dzīvē ir viena no lielākajām kļūdām – tas var ne tikai otru aizskart, bet arī atņemt jebkādu vēlmi komentēt un rakstīt tev turpmāk.

    Vari arī nesasveicināties

    Daudzi uzskata, ka, rakstot kādam vēstuli sociālajos tīklos, ir ļoti svarīgi sasveicināties, pirms uzrunāt cilvēku. Izrādās, tas nemaz nav nepieciešams – drīkst cilvēku vienkārši uzrunāt vārdā, kam seko aicinājums, lūgums vai kas cits. Tas tāpēc, ka komunikācija sociālajos tīklos ir ar laika nobīdi (nav tieša), turklāt tā nav tik formāla vide, kur noteikti būtu jāsāk ar sasveicināšanos. Protams, šis noteikums ir relatīvs – ja vēlies, sasveicinies!

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē