Motormuzeja retro auto - Cadillac Fleetwood Sixty Special popkultūras ikona

Cadillac
Valdis Kļaviņš
21. janvāris

Drukāt

Saglabāt

Foto: Valdis Kļaviņš
Viens no visu laiku spilgtākajiem ASV autobūves pārstāvjiem – 1959. gada izlaiduma Cadillac Fleetwood –, pateicoties savām kosmiskajām aizmugurējo spārnu spurām (visaugstākajiem stabilizatoriem), – kļuva par rokenrola ēras simbolu un pielūgsmes objektu.

Aktieris

Savas elegances dēļ 1959. gada Cadillac ir piedalījies daudzās filmās un seriālos, piemēram, 3000 jūdzes līdz Greislendai, Policijas akadēmija un citās. Kāpēc tieši 1959. gada modeļi par tādiem kļuva, mēģināsim ielūkoties to tapšanas vēsturē. Par iemeslu lielākā ASV autobūves koncerna General Motors (GM) konstruktoru satraukumam kalpoja konkurentu Chrysler Motor Corp. izstrādātā 1957. gada modeļu gamma ar paaugstinātiem aizmugures spārnu galiem (spurām), kuru drosme un virsbūves līniju plūdums spilgti akcentēja amerikāniskā aerostila dizaina sasniegumus.

Tā rezultātā GM grupai bija jāpārskata visu ietilpstošo marku gamma, bet jo īpaši flagmaņa Cadillac limuzīni. 1959. gada auto pārsteidza ASV publiku, paceļoties ievērojami augstāk par konkurentu izstrādājumiem. Par panākumu galveno iemeslu kalpoja tā ekstravagantā āriene. Platā piezemētā virsbūve neradīja nospiedošu iespaidu, tā drīzāk izskatījās viegla un smalka.

Šauras jumta statnes un liels aizmugures logs. Labi izceļas aizmugures spārnu spuras.

Automobiļa priekšu veidoja četri lukturi (1959. gadā tie jau bija atļauti visos štatos), kuri izvietojās zem savdabīgiem nadziņiem, starp kuriem novietojās divpakāpju dekoratīvā radiatora restīte, kas sastāvēja no 128 anodētiem patronu čaulīšveida elementiem, kuru horizontāli pārdalīja plats dekoratīvais elements un milzīgs dekoratīvais bamperis ar iestrādātiem virzienrādītāju un miglas lukturiem. Noapaļotais panorāmas vējstikls salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu modeļiem tika novietots daudz slīpāk, iesniedzoties jumta panelī.

Tomēr visiespaidīgākais dizaina elements nenoliedzami šiem modeļiem bija aizmugurējie spārni ar visaugstākajām spurām, kurās iemontēti aizmugures lukturi, kuru forma imitēja no reaktīvās lidmašīnas atverēm izrāvušās liesmu mēles. Aizmugurējie spārni 1959. gada Cadillac bija paši augstākie visā amerikāņu autobūves vēsturē, un jāatzīst, ka tie pilnībā aizēnoja jaunās virsbūves smalko stilu.

Jāatzīmē, ka tieši 1959. gada Cadillac ar savu augsto inženiermākslas un ražošanas līmeni kļuva par vadošo stila noteicēju tā laika pasaules autobūvē.

1959. gada tirgū viņi piedāvāja 13 modeļus, sākot ar lētāko 62. sēriju un beidzot ar pašu prestižāko un greznāko Fleetwood, kuram pēc klienta vēlmes auto krāsojums tika saskaņots ar interjera apdares materiāliem. Tolaik bija pieejamai 15 virsbūves toņi, kas pēc tam tika apstrādāti ar Magic Mirror akrila laku.

Greznākais

Konstrukcijas pamatā ir masīvs X veida rāmis, uz kura montēja dažādas pilnmetāla virsbūves. Tas ļāva ražot gan kabrioletus, gan arī Hardtop coupe jeb kupejas un sedanus, kuru raksturīgākā iezīme bija durvis bez logu statnēm. Automobilis bija aprīkots ar spēcīgu V8 augšējo vārstu 6,4 l motoru, kura maksimālā jauda 325 ZS. Balstiekārta bija ar spirālatsperēm un noturīgiem hidrauliskajiem amortizatoriem. Bremzes – visu riteņu hidrauliskās trumuļu ar vakuuma pastiprinātāju. Pārnesumu kārba – Hydramatic trīspakāpju automātiskā. Visi modeļi tika aprīkoti ar stūres pastiprinātāju.

Bāzes versija skaitījās 62. sērijas modeļi, kur lētākais izpildījums bija divdurvju Hardtop coupe. Tā cena bija 4892 dolāri. Pavisam tika izlaistas četras 62. sērijas versijas, no kurām dārgākā bija kabriolets (convertible) par 5455 dolāriem. 62. sērijas modeļus ārēji ir viegli atpazīt pēc vairodziņiem uz abiem priekšējiem spārniem. Daudz greznāks izpildījums skaitījās 63. sērija ar apzīmējumu de Ville (pilsētnieks).

 

Masīvs viengabala dekoratīvais bamperis ar iebūvētiem miglas lukturiem un tikpat lieliem virzienrādītāju lukturiem malās. Radiatora reste pārdalīta pa vidu, augšā četri lukturi

Šiem automobiļiem aizmugures spārnus rotāja hromēts uzraksts Coupe de Ville vai Sedan De Ville. Tomēr 63. sērijas izpildījumā netika piedāvāts kabriolets. Šīs sērijas automobiļi bija dārgāki par 62. sērijas modeļiem apmēram par 500 dolāriem.

Vieni no visdārgākajiem 1959. gada modeļiem bija ekskluzīvie Eldorado sērijas spēkrati, kurus izgatavoja Se Ville Hardtop un Biarritz Convertible versijā (7401 $) un dizaina studijā Pininfarina Itālijā 99 eksemplāros izgatavoto ļoti reto Brougham versiju (13 075 $). Šiem automobiļiem dzinēja maksimālā jauda sasniedza 345 ZS.

75. sērija tika izgatavota uz pagarinātas bāzes šasijām un tika piedāvāti kā deviņvietīgi limuzīni vai sedani, galvenokārt valdību, finansistu, lielo firmu vadītāju un diplomātisko dienestu vajadzībām.

Tomēr ārēji visgreznākais bija 1959. gada modelis Fleetwood Sixty Special ar bagātīgāko virsbūves dekoratīvo elementu klāstu. Šo krāšņo automobili tad arī apskatīsim tuvāk.

Rozā persietis

Fleetwood 60 Special sānus rotā divi moldingi: augšējais un apakšējais, kuri kā lodes gals saiet kopā pie aizmugures bampera dekoratīvā elementa ar iestrādātajiem atpakaļgaitas lukturiem, izceļot noapaļoto aizmugures spārna apakšējo daļu. Aizmugures spārnu un daļēji arī aizmugures durvis rotā štancējums ar iestrādātu restīti, kas atgādina gaisa ventilācijas atveri. Priekšējo spārnu apakšdaļu rotā uzraksts FLEETWOOD. Arī aizmugures moldingu, kurš stiprināts uz bagāžnieka vāka rotā šāds uzraksts.

Sērija Sixty Special tika piedāvāta tikai četrdurvju Hardtop izpildījumā. Tā aprīkojumā ietilpa kondicionētājs, priekšējo sēdekļu elektropiedziņas sešu virzienu atzveltņu regulēšana un logu pacelšanas mehānisms, kruīza kontrole, centrālā atslēga, bagāžas nodalījuma elektriska atvēršana no salona (podziņa cimdu nodalījumā) un bagāžas vāka elektrisks aizvēršanas mehānisms, kā arī Autronic sistēma, kas nodrošina automātisku tuvo un tālo gaismu pārslēgšanos diennakts tumšajā laikā, uztverot pretim braucošos auto.

Zem gaisa filtra slēpjas klasisks 50. gadu V8 cilindru spēka agregāts.

Radio bija ar elektrisko antenu un programmējamām radiostacijām.  Šo automobiļu kopējais izgatavoto vienību skaits sasniedza 12 250 eksemplāru, un 1959. gadā tā cena bija 6233 $. Šodien šis modelis ir ļoti iekārots seno auto kolekcionāru aprindās, tā cena ir ievērojami cēlusies, un grūti atrast oriģinālu, labu eksemplāru.

Šo automobili 2006. gadā Vācijā iegādājās un uz Latviju atveda seno spēkratu entuziasts un kolekcionārs Uldis Klaperis. Iepriekšējais īpašnieks automobili bija pārkrāsojis rozā krāsā. Tagad tas ir atguvis vienu no 19 tā laika oriģinālajām krāsām – Persian Sand (persiešu smiltis) – un ir aprīkots ar spieķu riteņiem. Restaurācijā ieguldītais darbs šogad 14. jūlijā tika novērtēts ar balvu par skaistāko klasisko amerikāņu automobili pasākumā American Beauty Car Show Hāpsalā.

Tehniskie parametri:

Cadillac Fleetwood Sixty Special

  • Ražotājs: GM, Cadillac Motor Car Division, Detroita, Mičigana, ASV
  • Gads: 1959.
  • Motors: V8 cil., OHV, 6384 cm3
  • Jauda: 325 ZS pie 4800 apgr./min
  • Pārnesumu kārba: Hydramatic 3AT
  • Maks. Ātrums: 190 km/h
  • Pašmasa: 2300 kg
  • Degvielas patēriņš: ap 20 l/100 km

Rezumējums

Viens no pašiem skaistākajiem ASV kosmiskās dizaina ēras pārstāvjiem, jau tolaik ļoti bagātīgi aprīkots ar daudzām mūsu dienās labi pazīstamām ekstrām. Viegli vadāms, dinamisks, vienīgi ar milzīgu degvielas apetīti.

 

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs