• Lietots auto: BMW X3 (03–10) — ekspertu atsauksmes

    SUV
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    20. februāris, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Toms Timoško
    Piecus gadus pēc tam, kad klajā nāca BMW X5, ražotājs vēlējās piedāvāt ko kompaktāku un pircējiem pieejamāku. Tā rezultātā dienasgaismu ieraudzīja X3, kas nav tikai samazināts X5.

    X3 ražošana tika uzsākta 2004. gadā, izmantojot rūpnīcu Austrijas pilsētā Grācā, atsevišķiem tirgiem – arī Ēģiptē un Krievijā izveidotās rūpnīcas. Sākums jaunajam modelim izrādījās grūts, saņemot kārtīgu spaini skepses no profesionāliem autonozares kritiķiem un potenciālajiem pircējiem. Konkurenti premium segmentā līdz pat 2009. gadam vilcinājās ar mazā krosovera izlaišanu, pirmo soli ļaujot spert BMW. Laiks un pārdošanas rādītāji pierādīja pretējo, sagādājot raizes pat tādam dižpārdoklim kā Toyota RAV4.

    X3 dizains

    Virsbūves apakšējās daļas un riteņu arku krāsojums atšķirsies no virsbūves toņa arī bagātīgi aprīkotajos X3. Vienādu krāsojumu var iegūt, izvēloties aerodinamikas vai sporta pakotni.

    X3 bija grūti nominēt par segmenta izskatīgāko auto, un feislifta modelim vajadzēja izlabot pretrunīgi vērtēto un šķautnēm bagātīgo dizainu. 2006. gadā tas ieguva pārveidotu lukturu dizainu (to vidū arī adaptīvās gaismas), jaunus bamperus un radiatora resti. Kosmētiskās operācijas rezultātā X3 kļuva nedaudz pievilcīgāks, tomēr stūraino lukturu forma tā arī palika neizmainīta.

    BMW faniem patīkama nianse – lukturos atgriezās eņģeļu acis, kas jau toreiz kļuva par zīmola pazīšanās zīmi. Interjera apdares kvalitāte bija viena no lietām, kas sākotnējos X3 neļāva izjust pierasto premium sajūtu. Atjauninātajam modelim tika izveidots kvalitatīvāks un acīm tīkamāks panelis, bet ekstru klāstam pievienojās panorāmas lūka. Arī grīdas paklājs turpmāk tika pieskaņots sēdekļu krāsai.

    Salīdzinājumā ar X5 salons nešķiet būtiski šaurāks. Aizmugurē sēdošajiem vieta kājām un galvai ir vairāk, turklāt arī bagāžas nodalījums ir lielāks. Lai gan izmēros ir mazāka virsbūve, tas par dažiem litriem pārspēj lielāko brāli gan ar paceltiem, gan nolaistiem sēdekļiem, sasniedzot 480 līdz 1560 l ietilpību. Kurš gan to gaidīja?

    BMW dzinēji

    X3 ir laba uzticamības reputācija – viena no labākajām BMW saimē. X3 izmanto jau iepriekš pārbaudītās tehnoloģijas un agregātus no 3. sērijas E46 paaudzes modeļa. Aizmugures piekare aizgūta no 330xi, vienlaikus pārmantojot arī motoru gammu. BMW ir pazīstams ar tā lieliskajiem sešcilindru dīzeļdzinējiem, un tieši 3,0 l agregāts ir ne vien populārākais, bet arī piemērotākais.

    Sākotnēji trīslitru motors attīstīja 204 ZS, bet pēc 2006. gada jauda tika palielināta līdz 218 ZS. Degvielas patēriņš aptuveni 9–10 l/100 km robežās. Līdz ar jaudas uzlabojumiem, tika ieviesta jauna 3,0sd modifikācija ar divām turbīnām, sasniedzot teju 100 ZS uz katru dzinēja litru. 286 ZS un 580 Nm griezes momenta kombinācijā X3 katapultēja līdz 100 km/h tikai 6,4 s.

    Atraktīvs braukšanas stils ātri atspoguļosies arī degvielas apetītē vairāk par 15 l/100 km.

    Alternatīva ir četrcilindru 2,0 l dīzelis (143–177 ZS), tomēr tā degvielas patēriņš tālu neatpaliks no sešcilindru opcijas, kas skaidrojams ar pilnpiedziņu un auto svaru. Turklāt, ja radīsies iespēja abus dzinējus izmēģināt vienu pēc otra, tad atšķirība dinamikā būs jūtama.

    Benzīna motoru klāsts sākas ar pieticīgo 2,0 l 150 ZS motoru. Ja nav žēl patērēt vairāk nekā 10 l uz katriem 100 km, labāk izvēlēties sešcilindru 2,5 un 3,0 l motoru, kas tika aizstāti ar jaunas paaudzes motoriem. Jaunā 2,5si jauda pieauga no 192 uz 218 ZS, bet 3,0si no 231 eksplodēja līdz 272 ZS. Transmisiju klāstā 5AT 2006. gadā aizstāja 6AT, par alternatīvu atstājot retāk sastopamo 6MT.

    Krosovera gaitas īpašības

    Reti kurš krosovers uz ceļa spēj būt iedvesmojošs, tomēr X3 vadāmība sniedz vairāk, nekā gaidījām. Ņemot vērā to, ka X3 mērķauditorija biežāk vedīs bērnus uz sporta nodarbībā, nekā ar riteņu arkām mērīs dubļu peļķu dziļumu, balstiekārta izstrādāta, lai sniegtu braukšanas prieku uz cieta seguma.

    xDrive pilnpiedziņa strādā attiecībā 38:62 par labu aizmugures tiltam ar iespēju pilnībā visu jaudu novadīt tikai uz vienu asi.

    Ne velti BMW to nodēvējis par SAV – sportisko aktivitāšu auto, nevis izmantojis klasisko SUV apvidnieku apzīmējumu. Pilnpiedziņa un 20 cm klīrenss neliegs doties bezceļos, bet galvenais uzsvars tiek likts uz ceļojumiem pa asfalta segumu, attālināti demonstrējot gaitas īpašības, kas izslavētas 3. un 5. sērijā. Turklāt mēs sēžam augstāk.

    Lai arī citu BMW modeļu vidū M logotips uz dažādām eksterjera un interjera detaļām būtu uzskatāms par vērtību, X3 no M Sport pakotnes vēlams izvairīties. Auto gaita ir visai cieta jau standarta versijā. Pievienojot tam lielus diskus un vēl cietāku balstiekārtu, kompaktais ģimenes auto zaudēs jebkuras komforta paliekas.

    Lietots X3

    Feislifta pamanāmākais uzlabojums – paneļa apdares līste. Modeļiem ar navigācijas sistēmu ekrāns būs novietots paneļa augšpusē. Tiesa, ērtā iDrive sistēma šīs paaudzes X3 netika piedāvāta.

    Būdams jauns, tas bija lētāks nekā X5 – līdzīga situācija saglabājusies arī šobrīd, lai arī nedz toreiz, nedz tagad šis nebūs lēts pirkums. Šobrīd par 5000 eiro var iegādāties pelēkas krāsas X3 ar 2,0 l dīzeli un mazauto cienīgu aprīkojumu. Ārēji pievilcīgs un tehniski uzpasēts krosovers ar 3,0 l dīzeli maksās tuvāk 6000 eiro robežai, bet par feislifta versiju būs jāmaksā līdz 8000 eiro. Par desmitgadīgu krosoveru tas nebūt nav lēti, bet par šo naudu tiek iegūts tāds īpašību kopums, kuru to gadu konkurenti nespēja piedāvāt.

    Tas mūs nokaitināja

    • Bagāžnieka vāka aizvēršana
    • Virsbūves skrāpējumi
    • Bojāts izolācijas materiāls
    • Jāievēro AT eļļas maiņas intervāls

    Bagāžas nodalījuma vāks brauciena laikā var grabēt vai nepilnvērtīgi aizvērties, ļaujot salonā nokļūt mitrumam vai atstāt ieslēgtu bagāžas telpas apgaismojumu. Aizmugures loga slotiņas mehānisms retas lietošanas rezultātā korodēs, paralizējot mehānisma darbību. Pirms steigties ar mehānisma nomaiņu vai eļļošanu, vispirms pārbaudiet, vai nav izdedzis drošinātājs.

    Ja dzirdama nepatīkama čīkstoņa no priekšējā logu tīrītāja mehānisma, jauna mezgla izmaksas būs aptuveni 400 eiro ar mazām cerībām atrast derīgu lietotu mehānismu. Panorāmas lūka ar laiku var sākt grabēt vai iestrēgt atvērtā pozīcijā. Ar grabēšanu visdrīzāk būs jāsamierinās, taču lūkas iestrēgšanai palīdzēs restartēšana, veicot konkrētu atvēršanas pogas nospiešanas procedūru.

    Periodiski būs jāseko arī drenāžu tīrībai, lai neapplūdinātu salonu ar ūdeni.

    Atsaukumu sarakstā iekļauta gaisa drošības spilvenu kļūme, kura skar sākotnējos X3. Problēma meklējama pasažieru sēdekļa sensorā, kurš var kļūdaini deaktivizēt spilvenus. Ja ir bojāti dinamiskā ksenona lukturi, tad viena lietota luktura izmaksas būs aptuveni 400 eiro, bet jauns var maksāt piecreiz dārgāk. X3 sirgst ar mehāniskām vecuma slimībām, kuras labāk pirms iegādes pārbaudīt diagnostikā.

    Ja ir pārlieku stingra stūre, jāpārliecinās par stūres pastiprinātāja šķidruma līmeni. Ja šķidrums ir pietiekamā daudzumā, tad, iespējams, jāgatavojas sūkņa nomaiņai. Ja nestrādā priekšējā piedziņa, panelī iedegas 4×4 un rokasbremzes simboli, tad vainīga būs bojāta sadales kārba. Nodilušu servomotora zobratu iespējams nomainīt atsevišķi, un paša elementa izmaksas ir vien 20 eiro, kamēr daži meistari uzreiz noteiks 800 eiro kopējo rēķinu.

    Ar laiku sadales kārbai izstiepjas ķēde, tas būs novērojams strauji paātrinoties. Dīleris veiks visa elementa nomaiņu, taču ķēdes un citus pievada elementus var pasūtīt atsevišķi.

    Pie potenciālajām kaitēm var minēt arī priekšējo reduktoru un centrālo diferenciāli, kas ir īpaši jutīgs, ja vēlēsieties baudīt pilnpiedziņas sānslīžu priekus sniegotā laukumā. Sastopoties ar kardāna krustiņa problēmām, daži servisi ieteiks uzreiz mainīt visu elementu, tomēr ir vērts sameklēt meistarus, kas krustiņus prot nomainīt atsevišķi, ļaujot jums ietaupīt vairākus simtus eiro.

    Dzinēju spektrā varam pieminēt klasiskās kaites, kas skar desmitgadīgu dīzeļdzinēju – turbīnu, sprauslas, DPF filtru un degvielas sūkni. BMW zobsiksnas vietā saviem dzinējiem izmanto ķēdi. Tās maiņa būs nepieciešama aptuveni pēc 250–300 000 km un aptuvenās izmaksas ar visiem papildelementiem būs 800–2000 eiro (atkarībā no remonta vietas).

    Piemēram, 2,0 l 177 ZS dzinējam ķēde atrodas dzinēja aizmugurē, būtiski apgrūtinot darbu. Uzreiz pēc auto iegādes nepieciešams izņemt ieplūdes kolektora klapītes. Notrūkusi klapīte var iekrist cilindros,tas novedīs pie bojātiem virzuļiem, vārstiem, turbīnas un galu galā dzinēja maiņas. Ja uz automātiskās transmisijas redzamas eļļas pēdas, būs nepieciešama blīves maiņa, ko ērti var apvienot ar eļļas nomaiņu pie BMW dīlera vai specializētā automātisko kārbu servisā.

    Mistiskajiem transmisiju longlife intervāliem neticat. Ja auto lielākoties izmantojat pilsētā, mainiet eļļu ik pēc 50 000 km. Citos gadījumos var ievērot 60 000–90 000 km intervālu.

    Mūsu testa auto

    Ievests Latvijā 2016. gada beigās ar 170 000 km odometra rādījumu. Aprīkojuma klāstā multistūre, digitālā klimata kontrole, slēpju soma, distances sensori un mazā navigācijas sistēma. No augstākā aprīkojuma plauksta pietrūkst centrālā navigācijas ekrāna, panorāmas lūkas, priekšējo un aizmugurējo sēdekļu apsildes, apsildāmās stūres un Harman-Kardon Hi-Fi.

    Mūsu iespaidi par braucienu

    Stingrāks un cietāks nekā konkurenti, X3 uz ceļa uzvedas gluži kā standarta universālis. Apkārtskata redzamība ir ierobežota, bet manevrēšanu stāvvietā atvieglo distances sensori. Mierīgam vadītājam pietiks arī ar 2,0 l dīzeļdzinēja jaudu, tomēr X3 imidžam labāk piestāv trīslitru motori, paspilgtinot vadāmības un gaitas nianses.

    Mūsu viedoklis

    X3 ir uzticams krosovers, ar kuru ir patīkami braukt. Ar šo spriedumu varētu pietikt, bet vēl klāt pievienosim spēcīgu dzinēju paleti un lielāku ietilpību nekā X5. Jau šobrīd X3 var uzskatīt par visai populāru izvēli lietoto krosoveru segmentā, lai gan ir augsta cena. Tomēr, ja tas būtu izskatīgāks, mēs šeit runātu par labāko izvēli šajā klasē.

    Tehniskie dati

    Dzinējs 6 cilindru dīzeļdzinējs, garenvirzienā
    Vārsti/sadales vārpstas 4 uz cilindru/2
    Motora darba tilpums 2993 cm3
    kW (ZS) pie apgr./min 160 (218)/4000
    Nm pie apgr./min 500/1750
    Maksimālais ātrums 210 km/h
    0–100 km/h 7,7 s
    Pārnesumkārba/piedziņa 6AT/pilnpiedziņa
    Degvielas tvertnes tilpums/degvielas veids 67 l/dīzelis
    Garums/platums/augstums 4569/1853/1674 mm
    Bagāžas nodalījuma tilpums 480–1560 l
    Pašmasa 1885 kg

    Rezumējums

    Ja meklējat uzticamu pilnpiedziņas krosoveru, pie kura stūres nebūs garlaicīgi, X3 kandidatūru izskatiet kā pirmo.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē