Tehniskā apskate - vai bez tās varētu iztikt?

Praktiskie padomi
Aldis Bite
30. septembris, 2018
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Arnis Martinelli
Latvijā spriež ne tikai par to, vai tehniskās apskates veikšanu vajadzētu uzticēt tikai CSDD. Esam dzirdējuši sakāpinātas diskusijas gan par apskates veikšanas procesu, gan par tās nepieciešamību. Lūkosim skaidrot, ko par to domā eksperti no CSDD.

2015. gadā CSDD kopīgi ar Ceļu policiju uzsāka kopējus reidus uz ceļiem, kuru laikā pārbaudīja ne tikai kravas, bet arī vieglos auto. Jau esat pamanījuši, ka krietni mazāk ir kļuvis neatļautu ksenona gaismu izmantotāju, neatbilstoši luminiscējošu spuldžu lietošanas, pārlieku nodilušu riepu, izmainītu auto klīrensu, kas neatbilst ražotāja datiem. Par nožēlu šie reidi rāda autovadītāju nihilismu, kad ziemas apstākļos cilvēki brauc ar riepām, kuru protektora dziļums nepārsniedz 1,5 mm. Kurš vēl pēc šiem reidiem bildīs, ka Tehniskā apskate nav vajadzīga? Katrs drošs auto uz ceļa nozīmē, ka satiksme valstī kļūst drošāka.

Dārgi vai lēti

CSDD ir institūcija, kura vienreiz gadā sameklē praktiski jebkuru Latvijas rezidentu, ja vien viņa valdījumā ir transportlīdzeklis. Ja aplūkosit, cik naudas paliek pašā CSDD, sapratīsit, ka direkcijā paliek aptuveni ceturtdaļa no maksājumiem, pārējie papildina valsts budžetu. Izmantojot CSDD datubāzi un procedūru valstij nevajag maksāt līdzekļus parādus piedzinējiem, jo CSDD ir pirmais siets parādu iekasēšanai.

Par TA objektivitāti

Latvijā TA uzreiz iziet 59,3% automobiļu. Tātad 40,7% automobiļu ar pirmo reizi TA neveic. Jāpaskaidro, ka lielākā daļa no izbrāķētajiem auto patiesībā izmanto CSDD, lai pārbaudītu auto tehnisko stāvokli, jo šis pakalpojums ir lētāks nekā autoservisā. Zviedrijā, Latvijā un Lietuvā ir aptuveni vienāds tehniskajā apskatē izbrāķēto automobiļu skaits. Ārvalstīs TA normatīvi ir vēl stingrāki, jo tur ir jaunāks autoparks. CSDD tiek iekasēti dažādi nodokļi un sodi.

Par protestiem un reklamācijām

CSDD apšauba novērojumu – ja rindā esi septītais, tev jānāk otrreiz, ja devītais – ir tava laimīgā diena. Latvijas CSSD strādā pēc šablona, kas ir viens no progresīvākajiem Eiropā. Runājot par transportlīdzekļu pārbaudes iekārtu verificēšanu un pielaidēm, jāprasa, kāpēc gan cilvēki neapstrīd, piemēram, zobārstu darbu. Kādēļ zobārstam uzticas, bet TA inspektoram ne? Abās pārbaudes procedūrās ir visai liels subjektīvais – cilvēku – faktors.

Kā rīkoties, ja ir pretenzijas par TA kvalitāti

Ko darīt, ja auto īpašniekam šķiet, ka TA inspektors ir viņu neatbilstoši novērtējis? Darbojas precīzs mehānisms: cilvēkam tūdaļ jāvēršas pie CSDD stacijas vadītāja vai nodaļas priekšnieka ar pretenziju. Tā ir jāiesniedz uzreiz pēc TA procedūras! Auto jāizbrauc laukā no boksa un tad jādodas meklēt TA apskates punkta vadītāju. Ja arī pēc tam joprojām pastāv konflikts un klients uzskata, ka viņa auto nav pareizi novērtēts, jāvēršas CSDD centrālajā birojā Miera ielā 25, kur pretenzija tiks izskatīta atkārtoti pēc būtības.

Tiesa, posmā no pirmreizējās TA līdz atkārtotajai Miera ielā 25, auto īpašnieks nedrīkst veikt nekādas tehniskā stāvokļa izmaiņas. Procesam jānotiek mēneša laikā līdz atkārtotajai pārbaudei.

Ir daļa braucēju, kuriem bez TA inspektora nepieciešama arī kāda augstāka amatpersona, kas apstiprina (retāk noliedz) inspektora viedokli. CSDD ir izveidota tā saucamā kontroles sistēma, kur izlases kārtībā tiek atkārtoti pārbaudīti transportlīdzekļi, kuriem TA inspektors ir jau devis vērtējumu, taču nevar izdrukāt uzlīmi, jo programma pasaka, ka ir jāpieaicina augstākstāvoša CSDD amatpersona, lai veiktu atkārtotu apsekošanu. Tā ir darbinieku iekšējā kontrole, lai nodrošinātu kompetentu CSDD vērtējumu. Šādā veidā visā Latvijā tiek pārbaudīti 300–400 automobiļu mēnesī. Lielākā daļa klientu šo procedūru uztver saprotoši, bet ir indivīdi, kas protestē un saka, ka mēs kavējam klienta laiku.

Par īpašniekiem

Viens no CSDD īpašniekiem – vācu TUV – ir uzņēmums ar augtu reputāciju un precīzām prasībām pret TA kvalitāti. Toreiz 1993. gadā, kad radās CSDD, Latvijas atjaunotajā brīvvalstī dominēja padomju laiku standarti un darbinieku prasmes. Mūsu īpašumā bija zeme, profesionāli un strādāt griboši cilvēki, taču trūka tehnikas, ar kuras palīdzību var kvalitatīvi pārbaudīt auto. Nebija ne pieredzes, kā veikt TA atbilstoši Eiropas prasībām, ne naudas. Vāciešiem bija finanses, prasmes un līdzekļi, kā ieviest modernu TA procedūru, mūsu darbinieki brauca uz Vāciju stažēties. Tagad esam tikuši vāciešiem priekšā! Piemēram, Latvijā TA stacijas aprīkotas ar videokamerām, Vācijā pārsvarā tādu nav. Tur pat odometru rādījumu publiskošana nav iespējama.

TA nepieciešamība un periodi

TA ir visā pasaulē. Ir ļoti maz valstu, kur to nav. Protams, oponenti vilks laukā Gruzijas piemēru, taču šis solis toreizējā prezidenta Saakašvili laikā tika sperts, lai cīnītos ar korupciju. Pirms pāris gadiem Gruzija, Ukraina un Moldova parakstīja Asociācijas līgumu ar ES, tādēļ šim valstīm jāsakārto likumdošana atbilstoši ES prasībām arī attiecībā uz transportu, tā sertifikāciju, tehniskajām apskatēm. Faktu, ka jaunam auto TA jāveic pēc diviem gadiem, noteica mūsu likumdošana.

Rezumējums

Ja neesat apmierināts ar TA rezultātu, jums ir visas tiesības sūdzēties CSDD TA stacijas vadītājam, pēc tam galvenajā birojā Miera ielā 25. Trīs ceturtdaļas no visiem CSDD veiktajiem maksājumiem nonāk valsts budžetā.  

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

GADA KOSMĒTIKA 2020

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+