• Noderīgi padomi, kā droši pārvarēt bezceļu braucienus. Kā pareizi vinčoties? 2. daļa

    Auto
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    16. maijs, 2019
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Došanās ārpus ceļa ir piedzīvojums, kurā nepieciešamas dažas pamatzināšanas. Lai brauciens būtu drošāks, Auto Bild Latvija apkopoja lietas, kuras noderēs, pārvarot ikdienā nesastopamos šķēršļus. Šoreiz vairāk par to, kā pareizi vinčoties. 2. daļa.

    Vinčas enkurpunkts

    Vislabāk ir, ja pirmajā vinčošanas reizē dosieties ar kādu, kurš šo procesu pārzina un pratīs pamācīt. Smagāku auto izvilkt ir grūtāk, tāpēc velkamajā auto nedrīkst atrasties pasažieri. Lūkojoties pēc enkurpunkta, meklējiet kādu objektu, kas spētu izturēt jūsu auto svaru.

    Šim nolūkam var noderēt kāds koks vai jums piemērotā virzienā enkurpunkts. Piemēram, izbraukšanai no risēm nepieciešams meklēt auto sānos koku.

    Tālāk vinčas virve jāsavieno ar stropi, kuru apliek ap koku. Jo resnāks koks, jo augstāk varat apsiet stropi, tas atvieglos vinčas darbu, tomēr āķēties augstāk par metru nevajadzētu. Ja koka apsiešanai neizmantosiet auduma stropi, vinčas trose ne vien sabojās koka mizu un radīs koka nokalšanu, bet smagas vinčošanās gadījumā iegrauzīsies kokā un to būs grūti izdabūt ārā.

    Elektrības stabus, māju pamatus un citus objektus nav vēlams izmantot, lai pēcāk pašiem nerastos problēmas ar likumdošanu. Ja tuvumā koku nav, var izmantot celmus vai akmeņus, apsienot tos ar vinčas trosi, kura nodrošina labāku saķeri.

    Ja ir nelieli koki, būs nepieciešama palīdzīga roka, kas pieturēs stropi tuvāk zemei.

    Vinča maksimālā slodzē patērēs līdz pat 500 A, turpretim automašīnu ģeneratori lielākoties nav raženāki par 150 A. Lai akumulators ātri neiztukšotos, radio, ventilāciju, apsildi, gaismas un citas elektriskās funkcijas nepieciešams izslēgt.

    Kā pareizi vinčoties

    Pirms sākat procesu, neaizmirstiet ieslēgt visus iespējamos palīgus – pilnpiedziņu, bloķējošos diferenciāļus un pazeminātos ātrumus.

    Auto izvilkšanu nevajag atstāt tikai uz vinčas pleciem. Mēreni var piepalīdzēt ar riteņiem. Vislabākā riteņu saķere veidosies brīdī, kad laidīsiet vaļā sajūgu. Pārāk gan neaizraujieties ar sajūga slidināšanu, pretējā gadījumā to nosvilināsiet.

    Ātra riteņu griešanās tikai izraks vēl lielāku bedri un traucēs vinčas darbībai. Riteņu palīdzību nevajadzētu izmantot situācijā, kad auto jāizvelk no augstām risēm, jo auto tad slīdēs uz priekšu. Šajā gadījumā riteņus sagrieziet uz sāniem.

    Sākot vinčoties, vadības pogu turiet nepārtraukti nospiestu.

    Svarīgi, lai vinčas trose ir patstāvīgi nostiepta.

    Vaļīga trose uz spoles metīs cilpas, vēlāk apgrūtinot darbu. Tiklīdz riteņi iegūst saķeri un auto sāk braukt ātrāk, nekā vinča spēj vilkt, tad pults poga jālaiž vaļā. Nedrīkst aizmirst, ka šajā brīdī zem auto atrodas vinčas trose. Lai netīšām neuzbrauktu uz nostiprinātas troses un tā neuztītos uz riteņa, vēlams, lai kāds pieskatītu troses stāvokli, pievelkot to.

    Īpašu uzmanību prasa situācijas, kurās vienīgais atbilstošais vinčas enkurpunkts atrodas auto sānos. Riteņus līdz galam sagriežam uz to pusi, kur atrodas enkurpunkts, un jau laikus izvelkam no spoles pēc iespējas vairāk troses. Vinčojot auto uz sāniem, uz spoles trose neklāsies vienmērīgi, bet gan uztīsies tikai vienā malā. Veidojoties pārāk lielam spiedienam, vinčas ruļļi var pārlūzt. Ja trosei vairs nebūs vieta, kur tīties, riskējat salauzt arī vinčas korpusu. Lai no tā izvairītos, nepieciešams pārtīt trosi uz spoles vienmērīgi.

    Kad auto ir drošībā, atvienojiet trosi un stropi no koka. Tinot trosi atpakaļ uz spoles, tai jābūt nostieptai. Jāatceras, ka vinčai, kā jebkuram mehānismam, nepieciešama apkope. Interesanti, ka, tieši braucot uz šosejas, vinčai tiek nodarīts liels kaitējums, jo priekšā braucošo auto mestie netīrumi un sāls rada agresīvu ietekmi. Turpretim bezceļos vinča uzkarst.

    Vēlāk iebraucot ūdenī, temperatūru atšķirība ir tik liela, ka vinčā veidojas kondensāts, un parādās kontaktu apsūbējumi utt. Apkopes process ietver pilnīgu vinčas pārjaukšanu. Šo darbu var veikt paša spēkiem vai uzticēt profesionāļiem. Apkope maksās aptuveni 50 eiro. Svētdienas braucējiem apkope būtu jāveic vismaz vienreiz gadā, bet sportistiem ne retāk kā trīs reizes gadā. Vēlams, lai dažas reizes gadā vinčas elektromotors tiktu atvienots un kārtīgi izžāvēts.

    Bezceļu braukšanas padomi

    • Braucot ar auto bez stūres pastiprinātāja un turot rokas uz stūres, īkšķus turiet stūres ārpusē. Gadījumā, ja riteņi atsitīsies pret kādu šķērsli un stūre strauji pagriezīsies, pastāv risks savainot plaukstas locītavu vai pat salauzt īkšķus.
    • Ja kāds auto tiek vilkts vai izkustināts ar trosi vai stropi, nestāviet šo auto tuvumā. Drošai distancei jābūt aptuveni 1,5 reizes lielākai nekā troses garums neizstieptā stāvoklī. Trosei vai stiprinājuma āķim plīstot, līdzās stāvošie var gūt traumas.
    • Velkot izmantojiet elastīgo trosi un pārliecinieties, vai stiprinājuma punkts nav izrūsējis un vai spēs izturēt velkamo svaru.
    • Pirms dodaties bezceļu priekos, pārbaudiet, vai to ir atļauts darīt. Var gadīties, ka esat nejauši iebraucis kāpās vai citā zonā, kur iebraukšana ir aizliegta.
    • Nedodieties bezceļos viens! Ņemiet līdzi domubiedrus ar citiem auto. Tā būs gan drošāk, gan jautrāk.

    Apzīmējumi:

    • 4WD – pilnpiedziņas režīms
    • 2WD – viena tilta piedziņas režīms
    • Auto – pilnpiedziņas sistēma automātiski pielāgo jaudas novadīšanu uz riteņiem
    • 4H vai 4High – vairumam gadījumu piemērots pilnpiedziņas režīms. Izmantojot augstu pārnesumu attiecību, iespējams sasniegt lielu ātrumu.
    • 4L vai 4Low – tiek izmantota zema pārnesumu attiecība, lai riteņi iegūtu maksimāli lielu griezes momentu nelielā ātrumā. Noderīgi, kad lēni jāpārvietojas sarežģītos apstākļos vai kad esat jau iestidzis. Saukts arī par pazemināto režīmu.
    • Lock vai Diff lock – diferenciāļa bloķēšana, liekot abiem riteņiem griezties vienādā ātrumā. Svarīga funkcija slidena seguma apstākļos.
    • Piebraukšanas leņķis – maksimālais leņķis, kādā auto var uzbraukt vai nobraukt no slīpuma, virsbūvei un balstiekārtai nepieskaroties zemei.

    Eksperta viedoklis

    Edvīns Bauers, bezceļu braukšanas kustības pionieris Latvijā:

    Grūti izveidot universālu pamācību, kura derētu visos gadījumos. Bezceļu braukšana ir interesanta, jo katrs brauciens un apstākļi ir unikāli. Milzīga nozīme ir pieredzei, un pat pieredzējuši meistari mēdz kļūdīties. Galvenais ir domāt ar galvu.

    Rezumējums

    Mēs ikvienam džipa īpašniekam ieteiktu iziet no komforta zonas un pamēģināt spēkus bezceļos. Rezultāts atkarīgs no treniņa.

    Raksta pirmā daļa.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē