No džipa par bezceļu karali — pērkam un uzstādām vinču! 1.daļa

Bezceļu braukšana
Toms Timoško
Toms Timoško
23. jūlijs
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Auto Bild
Vairums pilnpiedziņas automašīnu nemaz nesastopas ar apstākļiem, kuros vadītājs varētu izjust četru riteņu piedziņas pārākumu. Ja jūsu īpašumā ir SUV, kas ir aprīkots vismaz ar pazeminātajiem ātrumiem, bezceļu piedzīvojumi kļūtu par jaunu hobiju. Kopā ar pieredzes bagātiem bezceļu braukšanas un pārbūves ekspertiem, aplūkosim dažādas standarta auto uzlabošanas iespējas, lai to padarītu piemērotāku bezceļiem. Šoreiz par vinču.

Vinča

Vinča ir nozīmīgs apvidus auto uzlabojums, ja vēlaties pēc iespējas drošāk justies bezceļos. Tas ļaus pārvarēt pat neiedomājamus šķēršļus. Iestiguša vai salūzuša auto izkustināšanai vinča ir neatsverams palīgs.

Vinča ir automašīnas priekšā uzstādīta elektriska ierīce, kas ietver spoli, uz kuras uztīta trose. Trosi iespējams pieāķēt pie koka, automašīnas vai cita enkura punkta. Elektromotoram saņemot strāvu no auto akumulatora, mašīna ar troses palīdzību lēnām tiks izkustināta no vietas. To diapazons ir, sākot ar kompaktu pārnēsājamo vinču līdz pat ierīcei ar 18 tonnu vilktspēju.

Ko izvēlēties?

Pasaulē zināmi dažādi vinču zīmoli, no kuriem šīs nozares pamatlicējs bija Warn, tam sekoja Superwinch un Ramsey. Vēlāk pievienojās Come Up, T-Max, Dragonwinch un citi zīmoli, katram no tiem izceļot savu vērtību. Piemēram, Runva un T-Max vinčām būs labs vilkšanas ātrums un kvalitāte, bet Dragonwinch trumpis ir pieejamā cena.

Prece jāizvēlas ar prātu, bet pārlieku taupīt nevajadzētu. Iespējams, ka vinču nevajadzēs izmantot bieži, bet tajās retajās reizēs jūs būsiet tai neizsakāmi pateicīgs. Meistari atklāj, ka līdz 300–400 eiro patiesībā nemaz nav iespējams iegādāties labu vinču, jo lielākoties tās būs labas tikai vienā parametrā.

Lētākie ražojumi būs lēnāki, neizturīgāki un mazāk noturīgi pret mitrumu. Izvērtējot vinču plašo klāstu, svarīgi, lai tehniskie parametri būtu sabalansēti.

Nereti entuziasti iegādājas jaudīgu vinču ar 5,5 t vilktspēju, bet tā elektromotora jauda ir 3 ZS un reduktora attiecība 1:315. Šādā situācijā troses ietīšana ilgst 10 minūtes – liela jauda ar mazu lietderību. Dārgāks produkts varbūt neleposies ar lielu vilktspēju, bet 5 ZS elektromotors un zemāka reduktora attiecība (piemēram, 1:130) trosi ietīs divās minūtēs. Jāizvēlas savam auto svaram piemērota vinča ar mazāku reduktora attiecību un proporcionāli lielāku jaudu.

Par lielu vilktspējas rezervi nevajadzētu domāt, jo tādā gadījumā vinča strādās tikai ar 10–30% atdevi, un troses tīšana būs ilgāka. Varētu šķist, ka troses tīšanas ātrums nav būtisks, taču ir pierādījies, ka vēlāk nepieciešams iegādāties ātrāku vinču. Kad ūdens smeļas durvīs, katra minūte svarīga. Turklāt ar lēnu vinču būs ne tikai grūtāk tikt ārā no dubļiem, bet arī pastāv lielāka iespēja, ka ātrāk nokurināsiet sajūgu, jo piepalīdzēšana ar riteņiem nebūs tik efektīva.

Mazajiem apvidniekiem ar svaru līdz pusotrai tonnai, piemēram, Lada Ņiva un Suzuki Vitara, būs piemērotas vinčas 8000 vai 9500. Vidējā izmēra apvidniekiem derēs 9500 vai 10 000. Tādiem bezceļu dinozauriem kā Nissan Patrol, Mercedes-Benz G klasei vai Land Cruiser 80 var uzstādīt arī 12 000 vinču.

Vilcējiem pieejamas arī bezvadu tālvadības pultis, kuras meža apvidū darbosies līdz aptuveni 30 m attālumam, bet atklātā vietā diapazons divkāršosies. Jāuzmanās no tālvadības pultīm komplektā ar lētajām vinčām. Mēdz gadīties, ka, mašīnai stāvot autostāvietā, vinča sāk strādāt. Izrādās, ka kāda auto signalizācijas frekvence sakritusi ar vinču. Turklāt pults nereaģē pietiekami ātri, turpinot tīt trosi pat tad, kad esat pogu atlaidis.

Vai drīkst izvēlēties lietotu vinču? Teorētiski, jā. Šajā gadījumā jāmeklē kāds no dārgajiem un uzticamajiem zīmoliem, piemēram, Runva. Diemžēl lietoto vinču tirgū gan dominē lēto zīmolu sortiments. Tas izskaidrojams ar to, ka cilvēki atzīst kvalitatīvas preces un neapmierinātie vinčotāji cenšas no lētā gala precēm tikt vaļā.

Parametri

Galvenie vinčas parametri:

  • Vilktspēja. Vinču vilktspēja tiek norādīta mārciņās. Populārākā ir 9500 vinča, un šo skaitli var dalīt aptuveni uz pusēm, lai iegūtu vilktspēju kilogramos. Vinčas jaudai jābūt vismaz divreiz lielākai par automašīnas masu. Populārā izvēle ir vinčas ar vismaz 4500 kg (9500 lbs) spēku. Pirmajos tinumos tā spēs pavilkt vien aptuveni pusi no maksimālā spēka. Maksimālā jauda būs, sasniedzot pēdējo virves tinumu.
  • Reduktora attiecība. Ieteicamā attiecība ir aptuveni 150:1. Vairāk nekā 200:1 būs optimāli tikai tām vinčām, kuru vilktspēja ir virs 5,5 t.
  • Motors. Jo jaudīgāks vinčas elektromotors, jo vieglāk tam būs izkustināt auto. Ieteicamā jaudas amplitūda būs 5–7 ZS. Jāņem vērā, ka ražotāji dažkārt nenorāda patieso elektromotora jaudu. Piemēram, 3,2 ZS vietā tiek norādīti 5,5 ZS, demonstrējot patēriņa jaudu, nevis jaudu, kas tiek novadīta uz ass. Tiklīdz ieraudzīsiet šo elektromotoru dzīvē, tā izmērs uzreiz liecinās, ka esat apmānīts.
  • Troses materiāls. Sintētiskā vai metāla trose? Lai novērtētu atšķirības, iesācējiem labāk izvēlēties metāla trosi un vēlāk to nomainīt pret sintētiku. Tai piemīt metāla troses izturība, tā ir daudzreiz vieglāka, ērtāka un neveido atskabargas. Negatīvais – sintētika ir par 150 eiro dārgāka, un to nevar izmantot apstākļos, kad jāpārvar ūdens šķēršļi nelielos mīnus grādos. Šajā situācijā trose sasalst, līdz to neatkausējat ar lodlampu vai nepiebraucat pie ugunskura. Vinčojoties uz vienu pusi un smagi to noslogojot, pastāv risks, ka troses vijumi saķersies, neļaujot vairs pilnībā iztīt virvi. Jāņem arī vērā, ka ar laiku vinčas sānu trumuļi tiek atspiesti pret reduktora malām. Vēlāk vaigus ar preses palīdzību nepieciešams atspiest atpakaļ.
  • Tīšanas ātrums. Cik ātri trose tiks satīta? Veikt spējīgām vinčām šim parametram būtu jābūt vairāk par 15 m/min.
  • Troses diametrs. Atkarīgs no vinčas jaudas. 9500 vinčām būs 8–10 mm, bet jaudīgākām būs 10–12 mm.
  • Troses garums. Troses garums parasti ir 25–30 m. Ja iegādājaties 30 m versiju, profesionāļi iesaka to saīsināt par 5 m, lai mazinātu iespēju sabojāt vinčas korpusu, nepareizi darbojoties.
  • Piedziņa. Elektriskā, hidrauliskā un mehāniskā? Hidrauliskās un mehāniskās vinčas piemērotas lauksaimniekiem un mežtehnikai – smagiem darbiem. Apvidus auto ir piemērotas elektriskās vinčas.
  • Svars. Vinču aptuvenais svars ir aptuveni 35 kg.

Uzstādīšana

Ļoti svarīgs ir vinčas uzstādīšanas aspekts. Ja vēlaties, lai vinča tiktu uzstādīta profesionāli, darba izmaksas var sasniegt 400 eiro – apmēram tikpat, cik maksās pati vinča. Process ilgs aptuveni trīs līdz četras dienas, un tikai ar metināmo aparātu šeit nepietiks.

Jāņem vērā, ka atkarībā no modeļa vinčas vilkšanas jauda ir no trim līdz piecām tonnām – spēks, ko vinčas jauda novada uz auto rāmi ir divreiz lielāks nekā paša auto svars.

Tas nozīmē, ka vinčas pamatne jāizveido tā, lai nevienā virzienā kronšteins nesavērptos, savukārt stiprinājumiem slodze jāsadala vienmērīgi. Šī gadsimta automašīnām rāmja galos izveidots deformācijas papildu rāmis, taču pie šī mezgla vinču stiprināt nedrīkst.

Vinča jāskrūvē pie nesošā rāmja, un to nedrīkst piemetināt, bet vinčas kronšteins nedrīkst pieskarties automašīnas virsbūvei. Lai, pievelkot stiprinājumu pie rāmja, izvairītos no tā deformācijas, rāmī jāiemetina vismaz četras trubiņas jeb tā sauktos distancerus. Jāizveido arī spēcīgas ruļļu atdures vietas ar leņķiem, kuras spēs izturēt vinčošanās spēku. Izvēloties vinčas reduktora slēdža novietojumu, tam jābūt pagrieztam uz priekšu, lai atvieglotu piekļuvi. Lai vinčas pamatne nesāktu rūsēt, to vēlams cinkot un nokrāsot ar pulverkrāsu.

Uzstādot vinču, būs nepieciešamas arī elektriķa zināšanas. Montējot vinčas vadību jeb releju bloku, nevajadzētu atstāt tos pašus oriģinālos vadus, kuru garums lielākoties ir aptuveni 30 cm.

Ja kontaktligzdu pults un releju bloks atradīsies pie vinčas, tad, uzliekot bamperu un resti, šiem elementiem vairs nevarēs tikt klāt.

Tā vietā nepieciešams pagarināt vadus, releju novietojot motortelpā sausā vietā, bet pults ligzdu aizvilkt līdz salonam. Bezvadu tālvadība šeit nebūs glābiņš, jo pults baterijas var nosēsties vai iekrist ūdenī, liekot ņemt nost resti un pievienot vadu, kurš visdrīzāk nebūs paņemts līdzi. Pastāv uzskats, ka nepieciešams uzstādīt masas slēdzi, lai uz vinču netiktu novadīta strāva, kad to neizmanto. Patiesībā strāva tiek novadīta tikai līdz relejam un līdz vinčai tā nonāk vien tad, kad tā strādā.

Masas slēdzis nereti ir vainojams strāvas zudumos un noved pat pie nestrādājošas vinčas, tāpēc to nav ieteicams uzstādīt. Visu ražotāju vinčām ir sastopama problēma, kad relejs paliek ieslēgts, operatoram to negribot. Šā iemesla dēļ relejs jānovieto viegli pieejamā vietā. Jāatceras uzstādīt arī piemērota diametra vadus, lai strāvas zudumi būtu pēc iespējas mazāki, neaizmirstot arī par atbilstošu izolāciju.

Kādi riski ir nekvalitatīvi uzstādītai vinčai?

Nepareizi izveidota vinčas pamatne vinčojoties izraisīs pamatnes vērpšanos un vinčas korpusa plīšanu. Vienlaikus pastāv risks, ka vinča tiks izrauta ārā no bampera. Ja netiks pievērsta uzmanība elektrības vadu izolācijai, pastāv kušanas vai aizdegšanās risks. Tāpat pie vinčas uzstādītais relejs Latvijas sāļo ziemu dēļ var nedarboties.

Ticiet vai ne, bet daži amatnieki pamanās vinčas uzstādīt otrādi, liekot mehānismam strādāt caur bremzi. Turklāt bieži tiek aprautas arī vinčas motora vada skrūves. Kaktu kantoru darba pārtaisīšana beigu beigās maksās dārgāk nekā uzticēšanās pieredzējušiem  meistariem.

Uzstādīšanas sarežģītība – 4/5

Cena: 250–1000 eiro.

Raksta otrā daļa.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

 

 

 

Privātā Dzīve

Vairāk

Receptes

Vairāk

Veselība

Vairāk

Ieva

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+