• No džipa par bezceļu karali — kādus uzlabojumus jāveic? 2. daļa

    Auto
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    16. maijs, 2019
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Auto Bild
    Vairums pilnpiedziņas automašīnu nemaz nesastopas ar apstākļiem, kuros vadītājs varētu izjust četru riteņu piedziņas pārākumu. Ja jūsu īpašumā ir SUV, kas ir aprīkots vismaz ar pazeminātajiem ātrumiem, bezceļu piedzīvojumi kļūtu par jaunu hobiju. Kopā ar pieredzes bagātiem bezceļu braukšanas un pārbūves ekspertiem, aplūkosim dažādas standarta auto uzlabošanas iespējas, lai to padarītu piemērotāku bezceļiem. Par vinču jau rakstījām – šoreiz pievērsīsimies bamperiem, gaismām, riepām, jumtam un aizsargpannai.

    Metāla bampers

    Auto īpašnieki, kas nolēmuši savu apvidnieku aprīkot ar vinču, nereti izmanto iespēju arī uzstādīt metāla bamperu. To var papildināt ar dekoratīvo aizsargstieni jeb tā saukto ķengursitamo. Tērauda bampers padarīs auto drošāku frontālu sadursmju gadījumā, aizsargājot pret kokiem, akmeņiem un pat dzīvnieku uzbrukumiem. Papildus tas kalpos arī kā platforma papildu lukturiem, pieminētajām vinčām, antenām u. c. uzlabojumiem.

    Metāla bamperi, kas pieejami jau gatavi, nebūs labākā izvēle. Profesionāļi atzīst, ka tie ne vien izskatās nepievilcīgi, bet arī pagarina auto pārkari, kura Latvijas bezceļos būs jūtams trūkums. Turklāt automašīnām ar rāmi, universālie bamperi var precīzi nederēt.

    Ja virsbūves līnijas jaunam auto ir taisnas, tad rāmis attiecībā pret pašu virsbūvi diviem vienādiem auto var būt ar centimetra nobīdi. Sistiem auto šī nobīde var sasniegt pat 5 cm – tas nozīmē, ka, uzliekot bamperu, būs redzamas šķirbas.

    Tā vietā labāk individuāli izgatavot metāla bamperu, kurš tiks pielāgots konkrētajam auto, ietverot LED lukturu vietas, velkamo cilpu u. c. Būtiski, ka metāla bamperus var savienot ar modernākajiem auto, un nebūs nepieciešams atteikties no distances sensoriem, adaptīvās kruīza kontroles vai citām drošības ekstrām.

    Uzstādīšanas sarežģītība – 3/5

    Cena: 700–1500 eiro.

     

    LED gaismas

    Vēli rudens vakari, tumša ziema, lēnām austošais pavasaris vai svelmīgas vasaras naktis. To visu izgaismot palīdzēs papildu lukturi, kas īpaši svarīgi būs vecākiem auto, kuri no rūpnīcas aprīkoti ar halogēno tehnoloģiju. LED tehnoloģijas salīdzinājumā ar halogēnlukturiem nodrošina mazāku jaudas patēriņu, lielāku gaismas atdevi un ilgāku kalpošanas laiku. Tā var šķist stila lieta, tomēr gaismas atdeve no mūsdienu LED lukturiem ir pārsteidzoša un tumsas ieskāvumu var pārvērst par spožu klajumu.

    Piemēram, 240 W LED lukturis spēj nodrošināt gaismu viena kilometra attālumā.

    Ieteicams izvēlēties vismaz 150 W optiku. Turklāt svarīgs ir ne vien kopējais stiprums, bet arī katras spuldzes spilgtums. Optimāli vienai LED spuldzei būtu jābūt 10 W, un rezultāts tiks iegūts labāks, nekā nopērkot divas 5 W spuldzes. Cena nosaka kvalitāti, un dārgākais šoreiz būs labākais.

    Var pieņemt, ka katri 10 W maksās 15–20 eiro. Iesakām izvēlēties ūdensizturīgu korpusu, ko apzīmēs IP67–IP69 klasifikācija. LED uzstādīšana maksās tikpat dārgi kā pats lukturis.

    LED lukturus var uzstādīt gan auto priekšpusē, gan uz jumta. Efektīgāko gaismu dos uz bampera novietotas gaismas, aptuveni mašīnas lukturu augstumā. Uzstādot LED optiku uz jumta, jūs redzēsiet pāri garai zālei, vienlaikus pasargājot gaismas no dubļu peļķēm. Mitrums standarta lukturiem ar halogēna spuldzēm ir ļoti nedraudzīga vide. Pieredze gan rāda, ka jumta lukturi nepalīdzēs smalka lietus gadījumā, jo izskatīsies pēc balta mākoņa, būtiski apgrūtinot redzamību.

    Uzstādīšanas sarežģītība – 3/5

    Cena: 250–350 eiro.

    Bezceļu riepas

    Kas šajā aprīkojuma klāstā var sacensties un pat pārspēt vinču? Labas riepas. Rūpnīcās pat lauku darbiem paredzētie pikapi dažkārt tiek aprīkoti ar riepām, kuru protektors ļaus pieveikt vien piemājas smilškasti. Riepas, kas piemērotas šosejas braukšanai, būs nevērtīgas bezceļos, pat neraugoties uz pilnpiedziņu, bloķējošo diferenciāli un citiem labumiem.

    Ikdienā var izmantot AT (All Terrain) tipa riepas, kas būs komfortablas arī ikdienas braukšanai.

    Ja bezceļi sāk kļūt par hobiju, ieteicams izvēlēties MT (Mud Terrain) riepu tipu, kas piemērots dubļainiem apstākļiem.

    Rupjais protektors noderēs arī uz grants ceļa. Tiesa, jāsamierinās ar lielāku degvielas patēriņu, īsāku riepu mūžu, nedaudz dārgāku cenu un lielāku rites troksnis.

    Lielākoties priekšroka tiek dota tērauda diskiem, kuru izmērs ir 15–16 collu, savukārt riepu izmērs svārstās 235/75–315/75, tā paceļot arī klīrensu. Lietotas drīkst pirkt, taču retos gadījumos protektora atlikums būs pietiekams.

    Uzstādīšanas sarežģītība – 1/5

    Cena: 450–600 eiro.

    Jumta bagāžnieks

    Mūsdienu jumta bagāžnieki ieguvuši aerodinamisku konstrukciju un efektīvus vēja deflektorus, samazinot vēja šņākoņu un radīto degvielas patēriņu. Tērauda jumta bagāžnieki spēj izturēt līdz pat 150 kg kravu, tāpēc jums nebūs jābūt pārlieku izvēlīgiem, ko labāk atstāt mājās. Ņemot vērā džipa smaguma centru, profesionāļi tomēr iesaka izvairīties no jumta bagāžniekiem, saucot to par stila lietu.

    Ja auto jau ir pacelts augstāk, apgāšanās risks ir ļoti liels. Vienīgais racionālais iemesls – ja auto ir paredzēts tālai ceļošanai aiz Latvijas robežām. Tad degvielas kannas, domkratus un citus elementus no bagāžnieka var pārvietot uz jumta.

    Uzstādīšanas sarežģītība – 1/5

    Cena: 500–1400 eiro.

    Aizsargpannas

    Bezceļu akmeņi, celmi, šķembas un citi dažkārt nepamanīti objekti var nopietni bojāt auto virsbūvi un stūres iekārtu, transmisiju un citus mehāniskos mezglus. Lai džipu pasargātu, tam apakšā jābūt kārtīgām aizsargpannām, it īpaši, ja auto ir neatkarīga priekšējā piekare. Kā atzīst eksperti, jo jaunāks auto, jo lielāka nepieciešamība pēc aizsargpannas.

    Pietiek koka zaram noraut kādu no apakšā novietotajiem devējiem, lai auto vairs nekustētos no vietas.

    Ar tradicionālo kartera aizsargu var nepietikt. Labi, ja papildus varat uzstādīt arī sadales kārbas aizsargu un priekšējā diferenciāļa sargu. Daži ražotāji piedāvās pilnu komplektu, nodrošinot aizsardzību no priekšējā bampera līdz pat sadales kārbai. Apkopes laikā pannu pa daļām iespējams noņemt. Svarīgs ir arī tās materiāls: par plastmasas pannām varam aizmirst.

    Šeit jāizmanto alumīnijs, tērauds vai citi metāli. Lai vēl efektīvāk pasargātu virsbūvi no šķēršļiem, aizsargpannas var papildināt ar tērauda sānu sliekšņiem. Tie tiek stiprināti pie automašīnas rāmja, nodrošinot arī vieglāku iekāpšanu, kuru īpaši varēs novērtēt liftēto džipu īpašnieki.

    Uzstādīšanas sarežģītība – 2/5

    Cena: 200–800 eiro.

    Raksta trešā daļa.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē