• Motora turbīna — kas par to ir noteikti jāzina?

    Praktiski padomi
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    13. jūlijs, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Auto Bild
    3/3Turbīnas remonts

    Turbīnas remonts

    Turbīnas remonts

    Tiklīdz no izpūtēja nāk pastiprināti dūmi, gaisa caurulēs redzama eļļa un auto vairs neripo uz priekšu, kā ierasts, servisa meistari bez lielas iedziļināšanās mēdz uzreiz novelt vainu uz turbīnu, taču tas ir aplami. Turbīnas darbību var ietekmēt vairāki faktori – bojāta degvielas sistēma, plaisa gaisa padeves caurulēs vai interkūlerā, defekts vakuuma sistēmā, metāla daļiņas eļļā, nekorekti strādājoša elektriskā vadība u. c. iemesli.

    Turbīnu var uzskatīt par dzinēja stāvokļa spoguli. Pat ja uzliksiet jaunu mezglu uz sliktā stāvoklī esoša dzinēja, turbīna drīz atkal būs jāremontē. Lai pilnvērtīgi noteiktu esošās turbīnas stāvokli un spiedienu, to nereti nepieciešams pārbaudīt ar speciāla stenda palīdzību.

    Tieši stendu trūkums Latvijā padara turbīnas restaurāciju problemātisku.

    Piemēram, ja tiek konstatēts, ka turbīnas asītei ir brīvkustība, kas lielāka par 0,5 mm vai novērojama jebkāda gareniskā (aksiālā) brīvkustība, nepieciešama mezgla nomaiņa. Pilnvērtīgs restaurācijas process ir sarežģīts un nevar notikt bez atbilstoša balansēšanas stenda (īpaši attiecas uz turbīnām ar maināmo ģeometriju). Šāda privilēģija diemžēl nav visiem. Pat tiem, kas skaļi reklamējas.

    Mazie servisi nolietotas turbīnas iekšējās detaļas aizvietos ar jaunām, taču tas negarantē turbīnas kvalitatīvu darbību. Kamēr uzticami servisi dos viena gada garantiju, mazajiem atbildība beigsies brīdī, kad izbrauksiet no teritorijas vārtiem.

    Līdzīgi kā nekvalitatīvs sprauslu un AT remonts, arī turbīnu restaurācija var likt sastapties ar negatīvu pieredzi, liekot pārdomāt jauna mezgla iegādes iespējas. Daži iesaka meklēt lietotu, bet vēl nerestaurētu turbīnu, citi uzreiz iedrošina pirkt jaunu mezglu. To, kuram variantam par labu nosliekties, bieži izsaka cena.

    Piemēram, 2005. gada Volvo S60 D5 lietota turbīna maksā 100–200 eiro, restaurēta 300–350 eiro, bet jauna 550–1100 eiro atkarībā no ražotāja.

    Turbīnas uzstādīšana

    Ja dzinējam nav turbīnas, varbūt to var uzstādīt? Uzreiz jāsaka, ka turbīnas uzstādīšana un dzinēja vadības programmēšana nebūs lēts prieks, labāk par to aizmirst. Atskaitot autosporta nozari, ikdienas dzinēja uzlabošana ar turbopūti būs sarežģīta. Piemēram, VW Golf 5 ar populāro 2,0 l dīzeļdzinēju. Ja zemās cenas vai nejaušības pēc esat iegādājies SDI 75 ZS versiju, kura nav aprīkota ar turbīnu, 100 km/h sasniegšana līdzināsies ātruma uzņemšanai ar baržu.

    Lai 16,9 s ieskrējienu pārvērstu par 8,2 s sprintu, kā tas ir TDI 170 ZS dzinējiem, būs pamatīgi jānopūlas.

    Lai arī abu dzinēju kubatūra ir vienāda, dzinēju komponentes, eļļas sūknis, dzesēšanas sistēma, degvielas padeve un citi mezgli ir atšķirīgi un rūpnieciski paredzēti dažādiem spiedieniem. Tas nozīmē, ka nepietiks vien ar turbokompresora komplekta iegādi. Racionālāks lēmums būs pārdot SDI un iegādāties TDI versiju, kam jau no rūpnīcas uzstādīta turbopūte.

    Eksperta viedoklis

    Uldis Rolis, SIA Rolis valdes priekšsēdētājs

    Pareizi lietojot jaudīgu auto ar turbokompresoru, mēs paildzinām motora mūžu. Nav svarīgi, cik vecs vai jauns tas ir. Protams, jaunākam auto var būt iestrādātas konstrukcijā elektriskas un elektroniski vadāmas ietaises, kas aizsargā motoru, turbokompresoru utt. Ko darīt ar 10 gadus un vecāku auto? Pārbūvēt, lai mazinātu turbobedri un izmantotu maināmu vārstu atvēruma mehānismus. Tiesa, tas ir dārgi un ne vienmēr realizējami konkrētajam motoram.

    Pasaulē un arī Latvijā no vecajiem motoriem var iegūt ne sliktāku jaudas atdevi kā šodienas turbomotoriem, papildus nodrošinot elektroniski vadāmus aizsardzības pasākumus. Tagad ir plašas iespējas, ja vien ir vēlēšanās! Piemēram, no 1991. gada auto ar 2,2 l motoru ir iespējams iegūt 550 ZS un 620 Nm, nomainot tikai turbīnu un motora vadības sistēmu.

    Rezumējums

    Turbokompresors ir viens no auto nozares efektīvākajiem izgudrojumiem. Laika gaitā tā attīstība sniegusi autobraucējiem maksimālas ērtības, iztiekot ar minimāliem trūkumiem.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē