Kas jāzina, ja vēlaties izmantot nomas auto

Kabriolets
27. jūnijs
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Pixabay
Agrāk, kad viss bija par zaļu pat vēl zaļāks un kad kredītus pakaļ meta, arī auto varēja iznomāt par draudzīgākiem noteikumiem. Tagad slīpēti kļuvuši visi – gan nomnieki, gan iznomātāji

Piesardzības koeficents

Vēl tikai pirms pāris gadiem viss bija vienkārši. Pēkšņi vajag auto, jo savējais remontā, vai arī jāsagādā braucamais ārzemju viesiem, aizej uz nomu, samaksā par attiecīgo laiku, paraksti līgumu, ka skādes gadījumā sapiķosi vēl tik un tik, un rullē. Tagad vairs tik lēti cauri netiksi.

Visam pa priekšu iet jēdziens pašrisks. Atšķirībā no tava personīgā auto KASKO pašriska, kur attiecīgā summa jāmaksā tikai tad, ja kaut kas patiešām notiek, iznomājot svešu mašīnu, ir otrādi – vispirms samaksā par ja nu kas, tad brauc.

Agrāk tā nebija, bet tagad auto nomām ir pieeja bankas terminālam, kas var gan iesaldēt naudu nomātāja kontā, gan arī vajadzības gadījumā rīkoties ar kontā ienākošajiem līdzekļiem. Vārdu sakot, ja tev kredītkartē nav vismaz 200 lieku eiro (neskaitot nomas maksu), īrēts auto tev nespīd. Skaidras naudas norēķini vairs praktiski neeksistē.

Iesaldētās naudas apmērs var tikt samazināts atkarībā no sezonas, klienta vecuma vai braukšanas stāža.

Bez pašriska summas iesaldēšanas auto var dabūt lietošanā tikai pastāvīgie un uzticamie klienti vai arī tie, kam nomas kantora īpašnieks ir labs paziņa. Izrādās – nekas no nekā nerodas jeb, kā saka latvieši, – kā sauc, tā atskan. Ja nebūtu negodīgu klientu, nebūtu arī tik drakonisku nomas noteikumu.

Ķēdīte vienkārša: grūti laiki – naudu vajag (gribas) – nopelnīt nemāk (negrib) – tad nu mēģina izskaitļot, kur var izkrāpt. Kā stāsta auto nomu īpašnieki, tagad par jebkuru lietotu auto Lietuvā var dabūt 2000 eiro. Matemātika vienkārša: izīrē auto uz pāris dienām, un, skat, – nozaga! Vismaz 1000 eiro kabatā. Darbiņš nav grūts, bet atbildīgs.

Šī sezona esot īpaši bagāta ar negatīviem gadījumiem, bet pret zādzībām auto īpašniekiem KASKO apdrošināšanā nav nulles riska. Vienīgā iespēja nodrošināties – noteikt tādu pašriska summu, kas atbilst KASKO noteiktajiem 10% zādzības gadījumā. Otra lieta – attieksme. Ja visi klienti ar īrēto auto brauktu kā ar savējo, bēdas neredzētu. Bet līdz šādam kultūras līmenim mums vēl augt un augt.

Visbiežāk ir tā – līdzko sveša baranka rokās, tā tik spiedīs grīdā, tā tik mauks! Un mašīnas lūst. Un remontē ne jau nomnieks, bet īpašnieks. Tā tās augstās dienas cenas un drošības naudas rodas. Sanāk, ka godīgajiem klientiem jāpļauj tas, ko negodīgie iesējuši.

Ar ko riskē nomas

Ar auto sabojāšanu (remonta izdevumi) vai pat iznīcināšanu. Ar auto zaudēšanu (no zagšanu). Ar naudas neatgūšanu, ja labticīgi atkāpies no līguma noteikumiem. Taču faktiski nomnieks neriskē ne ar ko, ja ir pārdomāta riska sistēma. Jo, kā likums, autoparkam ir KASKO apdrošināšana un biznesam – bankas nodrošinājums. Ar negodīgajiem klientiem pēc tam cīnās banka.

Ar ko riskē nomātājs

Ar neparedzētiem izdevumiem, ja nav rūpīgi izlasīts līgums. Ar pašriska summas zaudēšanu. Ar palikšanu bez auto un naudas, ja izvēlas nomāt lēti – pēc privātsludinājumiem.

Vispārīgas prasības, lai nomātu auto

  • Vecums – 21 gads.
  • Atbilstošās kategorijas autovadītāja stāžs vismaz 2 gadi.
  • Kredītkarte (nevis debetkarte), kurā ir pietiekami daudz naudas.
  • Tu neesi auto nomu melnajā sarakstā (jā, ir arī tāds).

Klientu vēlmes un mentālais raksturojums

Auto nomu īpašnieki neslēpj, ka viņu galvenie klienti ir ārzemju tūristi. Vai katrai auto nomai ir līgums ar vienu vai pat vairākām ceļojumu aģentūrām, kas piegādā klientus. Vietējais segments ir vien 15–20% klientu. Vidējam latvietim ir problēmas sagrabināt pat īres dienas naudu, nemaz nerunājot par iesaldējamo pašriska summu. Ārzemnieki esot maksātspējīgi, taču tajā pašā laikā vislielākie vislielākie knauzeri.

Ražens vācietis drīzāk izvēlēsies sēdēt mazās klases mašīnītē saliektām kājām un plecos ierautu galvu, nevis maksās divus eiro vairāk par viņa gabarītiem piemērotu auto.

Gadās pat, ka nomātājs uzsauc nabagam šos pāris eiro, redzot, kā cilvēks gatavs ciest. Protams, knauzeris labprāt ņem lielo.

Krievijas krievi naudu neskaita un izvēlas greznus auto. Sevišķi laikos, kad vēl aktuāls bija Jaunais Vilnis. Tolaik biznesa klases auto ar uguni nesameklēt. Pāris reižu gadā kāds (drīzāk kāda) jautā pēc kabrioleta, kādas desmit reizes gadā pēc džipa, bet šādu auto Latvijas nomās nav, tos pieprasa tik reti, ka neatmaksājas pirkt un uzturēt. Pieprasītākās ir mazās un kompaktklases mašīnas, jo tām ir viszemākā dienas maksa un arī mazākais benzīna patēriņš.

Kam jāpievērš uzmanība, nomājot auto

  • Nomas noteikumiem. Rūpīgi izlasi nomas noteikumus un līgumu no pirmā līdz pēdējam burtam.
  • Auto apkopes noteikumiem. Noskaidro, vai mašīna pirms atdošanas ir jānomazgā vai nav. Tāpat arī, vai būs jāmaksā par mazgāšanu un salona tīrīšanu, mašīnu atdodot. Jo ir autonomas, kas liedz klientam mazgāt mašīnu, bet tīrīšanas izdevumi iekļauti cenā.
  • Auto tehniskajam un vizuālajam stāvoklim. Rūpīgi apskati auto. Ja redzi bojājumus (ieskaitot krāsas bojājumus), piefiksē tos līgumā.
  • Maksāšanas noteikumiem. Parasti auto nomas pieprasa priekšapmaksu, taču pastāvīgajiem klientiem iespējama arī pēcapmaksa un ievērojamas atlaides.

Pārsteigumi, kas var būt līgumā

  • Nobraukuma limits. Reti, bet gadās. Vieglajiem auto var būt 300 km, bet mikroautobusiem – 500 km diennaktī. Ja limits pārsniegts, par katru kilometru pieaug nomas maksa. Bet katrs gadījums esot atrunājams atsevišķi, un pēc vienošanās spidometra rādītājs var arī netikt pierakstīts.
  • Aizliegums izbraukt no Latvijas.
  • Maksa par auto mazgāšanu. Parasti līgumā ir punkts, kas nosaka, ka mašīna jāatgriež tīra. Taču ir līgumi, kuros nomniekam jāsedz auto mazgāšanas un salona tīrīšanas izdevumi, bet nenosaka summu.
  • Skaidri nedefinēti jēdzieni «drošības nauda» un «pašrisks». Jo tie nav tie paši vēži. Ja kantoris prasa garantijas (drošības) naudu, tas nav labs rādītājs, jo liek domāt par uzņēmuma apšaubāmo finansiālo stāvokli. Šim nolūkam ir KASKO apdrošināšana, un tas līgumā saucas «Pašrisks».
  • Nav punkta par auto nomaiņu tehnisku problēmu gadījumā. Visas autonomas mutiski apgalvo, ka tehnisku problēmu gadījumā nekavējoties tiks piegādāts cits auto, taču dzīvē tas ne vienmēr tiek izpildīts. Tāpēc svarīgi, lai šāds punkts ir iekļauts līgumā, kā arī noteikti maksāšanas atvieglojumi, ja nomnieks nerūpējas par šā punkta izpildi. Svarīgi ! Bojājumu fiksēt autoservisā, lai pēc tam nav domstarpību par zaudēto laiku.
  • Augsta pašriska summa. Visbiežāk tā ir aptuveni 200 eiro, bet mēdz būt arī vairāk. Piemēram, dažkārt pat 1000 eiro, kas tiek iesaldēta klienta kredītkartes kontā. Tādā gadījumā jāatrunā un jāfiksē līgumā vai protokolā, kuri ir tie gadījumi, kad nauda netiks atgriezta vai tiks atgriezta daļēji (piemēram, krāsojuma bojājums, taču tas nemaksās visus 1000 eiro). Klientam ir tiesības palūgt aplūkot KASKO līgumu konkrētai automašīnai un pārliecināties, vai minētā summa atbilst īstenībai un ko šis pašrisks sedz, respektīvi, kāds pašrisks ir par remontu un kāds – zādzības vai auto iznīcināšanas gadījumā.
  • Dažādi neplānoti maksājumi līgumos paslēpti zem zvaigznītes vai pierakstīti kaut kur apakšā sīkiem burtiņiem. Ja neesi tos pamanījis un līgumu parakstījis – tad vairs neko.

Kādos gadījumos nedzēšas vai daļēji dzēšas pašriska summa

  1. Ja auto ir avarējis nomnieka vainas dēļ;
  2. Ja auto ir nozagts;
  3. Ja nozaudēti automašīnas dokumenti vai atslēgas;
  4. Ja lietošanas laikā ir neapmaksātas soda kvītis;
  5. Ja auto atgriež ar neuzpildītu benzīna bāku;
  6. Ja pārsniegts līgumā pieļaujamais nobraukums;
  7. Ja nomātājam pretenziju pret klientu nav, iesaldētā pašriska summa atbloķējas 14 dienu laikā pēc mašīnas atgriešanas.

Firmas seja

Labā (droši var izvēlēties):

  • ir paškopējošais līgums. Visi nomas noteikumi tiek skaidri izstāstīti;
  • detalizēta interneta mājaslapa, kurā ir apskatāms arī nomas līgums;
  • noma nepieprasa atdot mašīnu ideāli tīru (nepiecūkot salonu ir klienta iekšējā kultūra, un, ja tās nav, par to var nākties arī maksāt);
  • vajadzības gadījumā nodrošina ar šoferi (klasiskie maršruta pakalpojumi Rīga – Tallina, Rīga – Viļņa);
  • mašīnas ir ne vecākas par 3 gadiem;
  • var iznomāt papildu ekstras: bērnu sēdeklīšus, navigācijas sistēmu, jumta bagāžnieku.

Sliktā (labāk neizvēlēties):

  • drošības naudas iekasēšana; punkts, ka auto zādzības vai iznīcināšanas gadījumā nomniekam jāatlīdzina pilna tās vērtība. Tas liek domāt, ka mašīna nav apdrošināta vai arī iznomātājs cer iegūt dubultu kompensāciju;
  • ja iznomātājs apņemas segt tikai garantijas remonta izmaksas. Var izrādīties, ka konkrētajam auto vairs nav garantijas un visi remonti būs jāapmaksā nomniekam;
  • dažādi rādītāji, kas uzaudzē īres maksu: Latvijas robežas šķērsošana, nobraukuma limits, cits auto vadītājs (ne līguma slēdzējs) u.c.;
  • rādītāji, kas uzaudzē dienas maksu (izņemot, ja tas ir par nepietiekamu stāžu). Solīdā kantorī vienīgais rādītājs, saņemot un nododot auto, ir benzīna daudzums. Noma atdod auto ar pilnu bāku un ar tādu arī saņem;
  • ja prasa ķīlā atstāt dokumentus, savu auto u.c.;
  • ja neatmaksā naudu gadījumos, kad nomnieks atgriež automašīnu pirms nolīgtā termiņa;
  • autonomu pārstāvji neiesaka izvēlēties firmas, kuru darbība ir «Autoserviss un noma». Vairums šādu kantoru no ārzemēm atved lietotus auto, pāris mēnešus šeit iznomā (nodzen) un tad pārdod. Tādos iznomātājs var uzrauties uz auto viduvējā vai sliktā tehniskā stāvoklī.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs