Kāpēc vēlams auto izvēlēties ar LED lukturiem?

Auto lukturi
16. aprīlis
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Autobild
Salīdzinoši īsā laikā apgaismes tehnika ir piedzīvojusi visai radikālas izmaiņas. Modernie auto starmeši kļuvuši gan kompaktāki, gan ekonomiskāki – no mazāka patērētās enerģijas daudzuma spēj iegūt ievērojami lielāku jaudu nekā tradicionālās kvēlspuldzes.

Auto apgaismes ierīcēs LED tehnoloģija ienāca ar jaunā gadu tūkstoša sākumu. Vispirms gaismas diodes (Light-emitting Diode) tika izmantotas salona un paneļa apgaismojumam. Taču itin drīz tās rada izmantojumu arī automašīnu signālgaismām. Hella bija viens no pirmajiem apgaismes tehnikas ražotājiem, kas integrēja diožu tehnoloģiju auto galvenās gaismas lukturu halogēna un ksenona moduļu sistēmā.

Augsta efektivitāte

Galvenā LED tehnoloģijas priekšrocība ir spēja izstarot spilgtu gaismu ar mazu enerģijas patēriņu. Tā, piemēram, diožu lampa ar 30 W jaudu spilgtuma ziņā ir līdzvērtīga 55 W halogēnu spuldzei. Tas ļauj samazināt automobiļa ģeneratora un līdz ar to arī dzinēja noslogojumu. Šodienas gaismas diožu vidējā gaismas plūsma ir 40 lm (lūmeni)/W. Salīdzinājumam auto starmešos izmantojamai ksenona lampai tā ir 90 lm/W, bet halogēnu spuldzei – 20 lm/W.

Lai gan ir jau sasniegti rezultāti, LED tehnoloģijas pilnveidošana turpinās. Laboratorijas izmēģinājumos jau tiek pārbaudīti prototipi, kuru efektivitātes parametri pārsniedz 130 lm/W. Otrs svarīgs arguments ir ilgmūžība. Ražotāji apgalvo, ka gaismas diožu ieviešana ļaus aizmirst par izdegušu lampiņu maiņu. Proti, LED starmešiem nav nepieciešama nekāda apkope un to darbaspējas saglabāsies visu transportlīdzekļa ekspluatācijas laiku.

Standarta H3 (halogēnu) spuldzes vidējais mūža ilgums ir 300 stundu, turpretim diožu lampām – 40 000 stundu.

Diodēm nav kvēldiegu, kas varētu pārdegt, nav trauslu komponenšu. Tās ir izturīgas pret aukstumu, karstumu, triecieniem un vibrācijām. Gaismas diožu kalpošanas laiks nav atkarīgs no ieslēgšanas un izslēgšanas biežuma. Tās ir piemērotas izmantošanai, ja ir paaugstinātas prasības pret izturību un drošību, tādēļ ir ideāls risinājums ne tikai vieglajiem un kravas automobiļiem, bet arī lauksaimniecības un industriālajai tehnikai. Vēl viena LED tehnoloģijas priekšrocība ir plašais krāsas temperatūras diapazons.

Tā iespējama robežās no 2700 līdz 7500 K (kelvini). Tādējādi auto galvenajos starmešos iespējams izvēlēties krāsas temperatūru, kas tuva dienasgaismas temperatūrai (6000 K) un tiek uzskatīta par dabiskāku un mazāk nogurdinošu cilvēka acīm. Standarta halogēnu spuldzei krāsas temperatūra ir salīdzinoši zema – 2800 K. Vēl viena pozitīva gaismas diožu īpašība ir minimāla inerce. Atšķirībā no kvēlspuldzēm tām nav nepieciešams iesildīšanās laiks, lai uzplaiksnītu ar pilnu jaudu. Lai gan runa ir tikai par sekundes desmitdaļām, signālgaismām (pagriezienu rādītājiem, bremžu lukturiem, bākugunīm u. tml.) šis laika sprīdis ir būtisks.

Plastiska daba

Autoražotāji, novērtējuši LED apgaismes sistēmu priekšrocības, savos jaunajos auto modeļos tās pakāpeniski sāk izmantot jau sērijveida komplektācijā. Tā kā gaismas elements faktiski ir gaismas diožu kopa, kur katrs komponents ir sērkociņa galviņas izmērā, dizaineriem pavērušās iespējas veidot telpiski un vizuāli sarežģītus starmešus, pielāgojot pēc vajadzības tos konkrētā transportlīdzekļa specifiskajai konstrukcijai.

Nepieciešama dzesēšana

Nepareizi ir domāt, ka LED gaismekļa spilgtums ir atkarīgs tikai no strāvas stipruma. Lai gan gaismas diožu efektivitātes koeficients ir salīdzinoši augsts, to gaismas atdeve ir stipri atkarīga no dzesēšanas efektivitātes, t. i., gaismas elementa konstrukcijas. Piemēram, diode, kuras gaismas plūsma pie 350 mA strāvas ir 107 lm, palielinot strāvas stiprumu divkārt, kļūs tikai 1,8 reizes spilgtāka.

Aritmētiski rēķinot, sešu diožu kombinācijai pie 700 mA vajadzētu izstarot 1156 lm, taču, perfekti izveidots, gaismas elements spēj tikai 850 lm. Starpība rodas tāpēc, ka daļa enerģijas aiziet siltuma ražošanai. Tas savukārt nozīmē – lai nodrošinātu pietiekami augstu LED starmeša efektivitāti, tas jāaprīko ar pārdomātu dzesēšanas/apvējošanas sistēmu.

Uzziņai

Gaismas diode ir reflektorā iebūvēts divslāņu pusvadītājs. Vienā slānī tiek izveidots elektronu pārpalikums, turpretim otrā – iztrūkums, bet to savienojuma vietā spiediena ietekmē rodas enerģija. 85–90% elektroenerģijas pārvēršas gaismā. Tradicionālās kvēlspuldzes gaismai spēj izmantot tikai 7% enerģijas, pārējais aiziet siltuma ražošanai. Dienasgaismas jeb fluorescentajām spuldzēm lietderības koeficients ir 30%.

LED tehnoloģijas priekšrocības

  • mazs enerģijas patēriņš;
  • lieliska gaismas atdeve;
  • iespēja veidot visdažādāko starmešu dizainu;
  • nav nepieciešama apkope;
  • var izmantot dažādas specializācijas transportlīdzekļos.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs