• Kā atpazīt avārijā cietušu auto?

    Auto
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    10. jūnijs, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Toms Timoško
    Kam pievērst uzmanību, lai izvairītos no avārijā cietušiem, nekvalitatīvi saremontētiem spēkratiem? Auto Bild Latvija sniegs dažus padomus, kā atpazīt automašīnu, kuras vēsture varētu būt skarbāka, nekā stāsta pārdevējs.

    Frankenšteini

    Lai izvairītos no auto, kas sametināts no trim dažādiem spēkratiem, jālūkojas visās iespējamās vietās, kurās varētu redzēt metinājuma šuves, – motortelpā, zem grīdas apšuvuma, bagāžniekā zem tapsējuma, aiz degvielas bākas vāciņa u. c. Šīs problēmas vairāk būs dārgāku auto segmentā, jo lētu auto līmēšana šiem pseidomeistariem nav finansiāli izdevīga.

    Ņemot vērā to, ka pārdevējs jums pašam ne vienmēr ļaus ielūkoties dziļākajos auto nostūros, vislabāk auto atrādīt virsbūvju speciālistam, ja rodas kaut mazākās aizdomas par šādu situāciju. Paša spēkos ir salīdzināt šasijas kodu uz vairākām virsbūves detaļām ar VIN numuru, ražošanas gadu, dzinēja kodu uz plāksnītes.

    Drošības spilveni

    Gaisa drošības spilvenu indikatoram instrumentu panelī ir jāiedegas brīdī, kad tikko ir pagriezta aizdedze. Pēc brīža indikatoram jānodziest – ja panelī šis simbols neiemirdzas nevienā brīdī vai turpina spīdēt nepārtraukti, auto ir drošības sistēmas defekts. Iespējams, blakus vadītāja sēdeklī kļūdaini strādā svara sensors, kas nekorekti sūta informāciju par blakussēdošu pasažieri arī gadījumā, ja braucat viens.

    Sliktākajā gadījumā gaisa drošības spilvenu vietā pēc notikušas avārijas šobrīd ir vien gaiss bez spilvena. Ja pirms iegādes pārbaudi veicat pie elektriķa, jāpievērš uzmanība piropatronām, kas avārijas gadījumā savelk jostu un atdala akumulatora klemmi.

    Stūre

    Stūres nodalījums vēsta par pieklājīgu auto kilometrāžu, tomēr acīs krītošs un atšķirīgs stūres vidus, kurā atrodas gaisa drošības spilvens, liecina par iepriekšēju iejaukšanos. Sasprēgājis, uzblīdis, nelīdzens stūres vidus liecina par netīru pagātni. Ja stūres vidus ir citā tonī nekā pārējā stūres daļa, iespējams, iepriekšējais airbag ir izšauts un vietā ielikts cits. Tāpat varat novērtēt arī paneļa stāvokli. Ja blakussēdētāja pusē redzama iedobe vietā, kur atrodas gaisa drošības spilvens, iespējams, veikti remontdarbi.

    Kurš gan nav dzirdējis nostāstu par Rumbulā iegādātu auto, kuram airbag vietas aizpildīšanai saliktas Imanta Ziedoņa Krāsainās pasakas…

    Stiprinājumi

    Avārijas brīdī plastmasas stiprinājumi dažādām detaļām nolūst. To var attiecināt uz lukturiem, paspārņiem, radiatora restēm utt. Gadījumos, kad nolūst viens vai divi stiprinājumi, īpašnieki mēdz izlīdzēties ar līmlenti, dažādiem gumijas koncentrātiem vai pat plastilīnu. Ja nelielus moldingus šāds īslaicīgs risinājums var noturēt pozīcijā, tad lukturi ātri vien izkustēsies un negarantēs nepieciešamo gaismas staru.

    Ja trūkst nevis viens, bet teju visi stiprinājumi, visdrīzāk remonta steigā meistari nav pievērsuši šim elementam uzmanību, izvēloties iespēju salikt pāri palikušos stiprinājumus, nevis iegādāties jaunus – galvenais, lai turas līdz pārdošanai. Salonā nenostiprinātu elementu grabēšana ātri vien izvedīs no pacietības.

    Mitrums

    Lieks mitrums salonā var būt vēstnesis par problēmām. Tiesa, ziemas periodā grīdas paklājs auto salonā var būt mitrs no sniega kušanas, bet blakus sēdētāja paklājā mitrums var krāties no bojātas apsildes krāsniņas, noplūstot dzesēšanas šķidrumam. Rūpīgāk uzmanība jāpievērš bagāžnieka nodalījumam.

    Zem rezerves riteņa krājoties mitrumam, metālā veidosies korozija. Sliktāka situācija būs tad, ja mitrums nonāks uz svarīgiem elektronikas blokiem, kas nereti atrodas bagāžas nodalījumā.

    Nolietojušās bagāžas nodalījuma blīvgumijas nebūs pārlieku dārgs remonts, bet šķībs bagāžnieka vāks var liecināt arī par nopietnām virsbūves ģeometrijas problēmām. Ja ir jau jūtams pelējuma smārds, tad var domāt, ka auto savulaik nokļuvis nopietnos plūdos.

    Durvis

    Šis ir mazāk būtisks faktors automašīnām, kurām ir jau vairāk nekā pirmais gadu desmits. Tomēr mazlietotiem spēkratiem durvju atvēršanās un aizvēršanās procesam jānorit raiti. Pavisam vienkārši – visas auto durvis atveriet un ļaujiet tām viegli aizkrist ciet. Ja kādas no durvīm ķeras un paliek daļēji atvērtā pozīcijā, tas var norādīt uz slēdzene svai mehānisma vainu. Sliktākajā gadījumā – durvis vairs nav iespējams novietot precīzi pēc nopietna negadījuma, kad ir bojāta virsbūves ģeometrija.

    Krāsojums

    Krāsas biezuma mērītājs un acu gaišums būs svarīgākās lietas, lai izvairītos no špakteļu kilogramus saturošiem eksemplāriem.

    Ja biezuma mērītājs nav kabatā vai negribas to īrēt, var izlīdzēties arī ar vienkāršu magnētu –tas ķersies klāt tikai metālam, nevis špaktelim.

    Jāaplūko motortelpas un bagāžas nodalījuma krāsojums, kuram jābūt matētam, nevis spīdīgam kā ārpuse. Krāsojuma izpēte ietver ne vien toņu salīdzināšanu starp virsbūves elementiem, bet arī atspulga novērošanu. Viegli pārslidinot roku pār automašīnu, uzreiz būs uztveramas raupjākas un gludākas virsmas.

    Siksnas

    Uz drošības siksnām ir redzama informācija par auto – izlaiduma gads, detaļas kods un dažkārt arī automašīnas modelis. Šeit jāņem vērā, ka siksna laika gaitā var būt mainīta nodiluma dēļ, nevis nopietnas avārijas gadījumā. Valkājot specifisku apģērbu ar asumiem, rāvējslēdzējiem, uzplečiem un izmantojot auto diendienā, gadu gaitā drošības siksna nodilst un CSDD šim elementam mēdz pievērst pastiprinātu uzmanību, liekot to nomainīt pret jaunu.

    Līnijas

    Virsbūves detaļu salaiduma vietas vēsta par auto pagātni un meistaru prasmēm. Ja vienā pusē dzinēja pārsegam sprauga starp spārnu ir 1 mm, bet otrā pusē tie jau ir 3 mm, tad pirms tam kāds ir nodarbojies ar virsbūves nekvalitatīvu remontu.

    Daži eksperti iesaka ar monētu braukt cauri salaiduma līnijām, citi izvēlas sajust atšķirību ar pirkstiem.

    Dažkārt atšķirīgas spraugas liecina par neveiktu detaļas pozīcijas regulāciju un problēmu ātri vien var novērst, bet var gadīties, ka šis rezultāts ir maksimums, ko no sistā auto varēja izspiest. Kas attiecas uz spraugām starp spārnu un bamperi – dažiem auto, noņemot to krāsošanai, vairs nav iespējams uzlikt tik pieguloši atpakaļ specifisko stiprinājumu dēļ.

    Bampera krāsa

    Meklējot toņu atšķirības, nevajadzētu automašīnu uzskatīt par sistu tad, ja bamperu krāsu tonis precīzi nesakrīt ar pārējo virsbūves krāsojumu. Ņemot vērā materiāla atšķirības, krāsa uz tiem reaģē dažādi (visbiežāk gaišu toņu gadījumā) un nereti detaļu tonis nesakrīt, pat ja auto nav iekļuvis negadījumā. Protams, pastāv iespēja, ka krāsots ir tikai bamperis, bet, ja pārējās automašīnas detaļas ir vienlīdz labas un krāsas biezuma mērītājs nesniedz sliktas ziņas, tad šo aspektu nevajadzētu uzskatīt par būtisku.

    Paviršība

    Detaļu spraugās sakrājies pulveris un slīpēšanas nogulsnes; pēc vienas detaļas krāsošanas attiecīgās krāsas nosēdum iredzami arī uz apkārtējām gumijām vai detaļām – šādi pierādījumi liecina par lētu un nekvalitatīvi labotu auto, kas pavisam drīz pēc auto iegādes var sākt grabēt un korodēt.

    Rezumējums

    Auto jādodas noskatīt tad, kad ārā spīd saule un auto virsbūve ir tīra. Līdzi var ņemt krāsas biezuma mērītāju, magnētu un lukturīti, taču vizuālā apskate var būt arī maldinoša. Labāk desmit redzamas švīkas uz durvīm, nevis vizuāli pievilcīgs auto ar bojātu ģeometriju un izšautiem airbag.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē