Eļļas filtrs - svarīga motora sastāvdaļa

Praktiskie padomi
Auto Bild
Auto Bild
17. jūnijs, 2018
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Auto Bild
Netīrumi eļļā ir īsta inde motoram. Smalks filtrs te rūpējas par tīrību, tāpēc īpaši svarīgi šo motora sastāvdaļu uzpasēt. Mūsu tehnikas ABC par eļļas filtru, tā nozīmi un uzbūvi.

Starp virzuli un cilindru ir labi ja dažas milimetra simtdaļas. Arī starp kloķa un sadales vārpstas gultņiem ir apmēram tikpat. Ja tur iekristu kaut vai vismazākais smilšu graudiņš, tas motora detaļu virsmā iespiestu dziļas rievas. Un, tā kā detaļu kustības ātrums ir vairāki tūkstoši reižu minūtē, pat neliels daudzums netīrumu spētu nodarīt lielu postu.

 Filtra patrona: no ekoloģiskā viedokļa visai apšaubāma, jo materiālu patēriņš ir pārāk liels.

Tāpēc gaiss un degviela, kas motorā nonāk no ārpuses, vispirms tiek kārtīgi izfiltrēti. Taču netīrumi var rasties arī motora iekšpusē, piemēram, noberzušās metāla daļiņas, kvēpi un motoreļļas nolietošanās procesā radušās vielas iedarbojas cita uz citu, un izveidojas cietas daļiņas. Tās nonāk motoreļļā un samazina eļļas iedarbību, tā vietā radot īstu slīpēšanas pastu.

Šajā gadījumā netīrumu daļiņu lielumam pat nav īpašas nozīmes. Filtru ražotāja Mann+Hummel pētījums pierāda, ka visas daļiņas, kuru izmērs ir no astoņām līdz 60 milimetra tūkstošdaļām, izraisa ievērojamu detaļu nolietošanos. Lielākas daļiņas motorā parasti tiek sasmalcinātas un arī iekļūst šajā pašā kategorijā. Tāpēc motoreļļa ir rūpīgi jāfiltrē.

Mūsdienās lieto pilnplūsmas filtru – caur to izplūst visa eļļa, kuru sūknis nogādā uz eļļošanai paredzētajām vietām. Filtrs ir novietots motora ārpusē, lai, mainot eļļu, vienkārši varētu nomainīt arī filtru. Vecākiem motoriem tas izskatās kā metāla kārba, kuru eļļas maiņas laikā noņem. Jaunākas konstrukcijas motoriem parasti ir tikai maināmi filtra ieliktņi, kas tiek ievietoti stingrā korpusā. Šajā gadījumā ir mazāk atkritumu, kas nonāk otrreizējā pārstrādē, – nav vairs jāuztraucas par izmestās metāla kārbas turpmāko likteni.

 Tīrīšana no iekšpuses: eļļa plūst no ārpuses caur filtra ieliktni uz iekšu. Drošības pārplūdes vārsts atveras gadījumā, ja eļļa ir auksta un lipīga, lai filtra ieliktni nebojātu pārlieku liels eļļas spiediens.

Papīra filtri sintētiskajās eļļās var izšķīst.

Filtra darbības veids gan vēl arvien ir tas pats vecais– eļļa tiek sūknēta caur smalku audumu, kas aiztur netīrumus. Vienkāršākajā gadījumā tiek izmantots papīrs, kas tiek sakrokots, lai izveidotu lielāku virsmu, ar kuru uztvert netīrumus. Tomēr papīrs sintētiskajās eļļās var sadalīties, tāpat arī tas nenodrošina tādu mehānisko stabilitāti, lai spētu izturēt 50 000 kilometrus bez nomaiņas.

Pastāv briesmas, ka filtrs var plīst un netīrumi kopā ar papīra atliekām nonākt motorā.

Tāpēc mūsdienu filtri tiek izgatavoti no augsto tehnoloģiju radītiem materiāliem, daļēji pat no šādu materiālu vairākām dažāda biezuma kārtām. Arī pēc vairāku desmitu tūkstošu kilometru nobraukšanas tie vēl arvien labi savāc visus netīrumus, kas rodas eļļā, tādējādi nodrošinot motoram maksimālo dzīves ilgumu.

Rezumējums

Jo smalkāks elements, jo lielāku vērību tas prasa. Eļļas filtru cenas bieži vien nesasniedz pat divciparu skaitli, bet šī elementa nozīmi nedrīkst nenovērtēt.

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

GADA KOSMĒTIKA 2020

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+