Auto vēstures pārbaude neizejot no mājas – tas ir vienkārši!

Lietots auto
Toms Timoško
1. marts
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Pixabay
Auto iegāde ir īpašs brīdis, ko nepiedzīvojam katru dienu. Pret šo procesu jāattiecas ar lielu atbildību, lai atrastu ne tikai sev piemērotu auto, bet arī maksimāli samazinātu iespēju nopirkt mašīnu ar drūmu pagātni. Lai izvairītos no odometru manipulācijām un avārijās cietušiem auto, ņemsim talkā internetā atrodamos resursus.

Latvijā reģistrēts auto

Ja esat nolēmis iegādāties Latvijā lietotu transportlīdzekli, vēstures pārbaudes process būs vienkāršs. To atvieglo CSDD izstrādātā mājaslapa e.csdd.lv, piedāvājot bezmaksas informāciju. Interneta vietnē jāievada automašīnas reģistrācijas numurs vai šasijas numurs (VIN). Ja zināms gan viens, gan otrs numurs, vēlams pārbaudīt abus. Šādā veidā redzēsiet, vai norādītie numuri vispār atbilst konkrētajam auto.

Sludinājuma bildēšanas brīdī, tirgotāji mēdz pārlikt numurus, sludinājumā ievadīt nepareizu VIN un veikt citas blēdības.

Pievērsiet uzmanību nākamajam tehniskās apskates datumam, pēdējam fiksētajam nobraukumam un izmešu rādītājiem. Pēdējais no tiem būs atkarīgs no automašīnas ražošanas gada, tāpēc varat salīdzināt līdzīga vecuma automašīnas, lai saprastu, kā jūsu nolūkotais auto izskatās uz citu fona.

Tālāk seko divi svarīgākie punkti – detalizēts pēdējās tehniskās apskates vērtējums un nobraukuma vēsture. Apskates vērtējumā varēsiet iepazīties ar to, kādus aizrādījumus auto saņēmis no apskates inspektora pēdējā skatē. Garš saraksts ar vērtējumiem 1 visdrīzāk nenorādīs uz rūpīgu attieksmi pret auto.

AutoDNA atskaitē dažkārt pieejamas bildes, kurās redzama skarba auto vēsture. Šoreiz pēc smaga negadījuma atjaunots Volvo XC60.

Jāņem gan vērā, ka lietotam auto nenozīmīga eļļas noplūde un nesošās konstrukcijas stiprību neietekmējoši korozijas bojājumi nereti ir standarta atzīmes, kuras īsto auto stāvokli neatspoguļo. Ja auto pēdējo tehnisko apskati nav veicis ar pirmo reizi, redzēsiet arī liktenīgās atzīmes 2 un 3. Šeit būs neatbilstošs atgāzu daudzums, palielinātas eļļas noplūdes, nopietni korozijas bojājumi un pat nekvalitatīvi novērstas avārijas sekas.

No tā nevajag izdarīt pārsteidzīgus secinājumus, bet ņemt vērā. Ja tiksiet līdz auto pārbaudei servisā, šīm atzīmēm varēsiet pievērst pastiprinātu uzmanību, lai saprastu, vai remonts veikts kvalitatīvi vai saķepināts tikai uz apskates brīdi.

Nobraukuma vēsture

Kas attiecas uz nobraukuma vēsturi, katrā tehniskajā apskatē fiksētais nobraukums būs redzams pārskatāmā veidā. Ja kāds no sarakstā redzamajiem odometra rādījumiem iekrāsots sarkans, tas nozīmē, ka starp apskatēm automašīnai ir samazinājies nobraukums.

Tam lielākoties ir trīs izskaidrojumi: pirmais – automašīnai pašrocīgi ir samazināts rādījums, ko nereti izdara pārpircēji, otrais – starp apskates reizēm ir ticis mainīts instrumentu panelis, un redzamais nobraukums atbilst donora auto, trešais – tehniskās apskates inspektors ir kļūdaini nolasījis odometra rādījumu.

Ar pirmo reizi apskati šis auto veicis reti, turklāt 2012. gadā tas pazaudējis teju 100 000 km. Šādu informāciju bez maksas var apskatīt e.csdd.lv.

Ja kāds ir piedzīvojis trešo punktu, tad, vēršoties CSDD, šo situāciju var labot. Mēs ieteiktu pievērst uzmanību tam, cik pakāpeniski audzis nobraukums. Zināmi gadījumi, kuros auto īpašnieks pirms katras skates nogriež nost liekos kilometrus, lai ikgadējais pieaugums būtu aptuveni 5000 km. Ja no vecmāmiņas rokām grasāties pirkt Toyota Corolla, 5000 km gadā būtu pieņemams skaitlis, taču dzīvi redzējušam VW Caddy  tas nepiedien.

Sīkāku informāciju par transportlīdzekli var iegūt par maksu. Nosūtot īsziņu (85 centi) ar automašīnas reģistrācijas numuru, iespējams noskaidrot konkrētā auto marku, izlaiduma gadu, krāsu, degvielas tipu, nobraukumu, kā arī valsti, no kuras ievests Latvijā, īpašnieku skaitu Latvijā, pēdējās tehniskās apskates Latvijā datus un informāciju par reģistrēto aizliegumu esamību vai neesamību. CSDD vietne sniegs informāciju par to laika periodu, kurā auto ir bijis reģistrēts Latvijā. Par tālāku auto pagātni būs jāizmanto citi resursi.

Ārzemēs reģistrēts auto

Ārvalstīs esoša vai tikko importēta auto pagātnes zīlēšana ir sarežģītāka. Dažas valstis publisko tehniskās apskates (TA) datus, ja tiek ievadīts VIN numurs, tehniskās pases numurs vai transportlīdzekļa reģistrācijas numurs konkrētajā valstī. Francijā apskati veic pieci uzņēmumi. Piemēram, ja konkrētais auto bijis Dekra Automotive SA apskates stacijā un datu publiskošanu atļāvis auto īpašnieks, tā ir pieejama.

Transportlīdzekļu tehniskās apskates dati Francijā tiek glabāti par pēdējiem četriem gadiem. Interesanti, ka, šajā valstī pārdodot automobili, kas vecāks par četriem gadiem, ne mazāk kā pirms 6 mēnešiem tam ir jābūt veiktai tehniskajai apskatei. Par automašīnām no Lietuvas informāciju var iegūt divos veidos. Pirmā iespēja ir apmeklēt Tehniskās apskates asociācijas mājaslapu (goo.gl/X2jZSz). 

Sadaļā TA istorija pieejami dati par tehnisko apskati (kopš 2006. gada) un par odometra rādījumiem (kopš 2009. gada). Otrs iespēja ir apmeklēt Lietuvas reģistra mājaslapu (CSDD analogs).

Vietnes, kurās pieejama informācija par ārvalstīs reģistrēto auto TA datiem:

Auto maksas atskaites

Ja nav zināms, no kurienes auto ir ievests, vai šī valsts nekādu informāciju nesniedz, būs jāvēršas pie privātajiem pakalpojumu sniedzējiem. Tam būs nepieciešams zināt VIN numuru. Diemžēl pārdevēji mēdz krāpties, norādot līdzvērtīgi aprīkota un vecuma automašīnas VIN, kuram pagātne ir krietni labāka nekā konkrētajam eksemplāram. Pilnībā par VIN patiesumu varēs pārliecināties, tikai fiziski aplūkojot šasijas numuru uz virsbūves.

Kad šasijas numurs zināms, jāizvēlas kāds no interneta resursiem, kuri par maksu piedāvā iegādāties sagatavotu vēstures atskaiti. Daži no zināmākajiem ir – www.vin-info.com, www.auto-records.com, www.autodna.lv un ASV automašīnām paredzētais www.carfax.eu.

Atkarībā no pakalpojuma sniedzēja par 3–60 eiro iegūsiet informāciju par auto komplektāciju, nobraukuma vēsturi, negadījumu skaitu, kā arī arhīva fotogrāfijas.

Tieši fotogrāfijas var atklāt šokējošu informāciju, ja auto reiz cietis satiksmes negadījumā, bijis plūdos vai piedzīvojis citu nelaimi, kā rezultātā auto jau pat bijis norakstīts. Tāpat svarīgs ir arī aprīkojuma saraksts. Šādā veidā ne viens vien Mercedes-Benz potenciālais pircējs ir sapratis, ka nolūkotais auto ripojis kā taksometrs.

Par iztērētajiem 10 eiro ne vienmēr izdosies iegūt informāciju, kas būtu noderīgāka par bezmaksas vietnēs pieejamo. Pirms noskaisties par tukšu atskaiti, uzrakstiet ziņu par konkrēto situāciju pakalpojuma sniedzējam. Lielākoties šie cilvēki ir saprotoši un veltīs laiku tieši jūsu auto izpētei, lai no datubāzu dzīlēm atrastu vajadzīgo informāciju un nosūtītu jums personīgi.

Daži ražotāji informāciju par auto vēsturi uztver kā īpaši konfidenciālus datus, savukārt citiem zīmoliem tā nav problēma. Piemēram, BMW automašīnām bez maksas var uzzināt pilnu rūpnīcas aprīkojumu (www.bimmer.work), un nobraukuma vēsture ar konkrēti paveiktu remontdarbu sarakstu būs pieejama biežāk nekā, piemēram, Volvo.

Informācija no dīlera

Lielāko un patiesāko informācijas apjomu var iegūt pie konkrētā auto dīlera, kas ir šo datu patiesais glabātājs. Tiesa, ar telefona starpniecību reti kurš dīleris iedziļināsies jūsu problēmā. Lielākoties dīleri vēlas sagaidīt jūs klātienē ar tehnisko pasi rokās, tas nozīmē, ka klāt ir jābūt arī automašīnas īpašniekam (šajā gadījumā – pārdevējam). Lielākoties dīleri informāciju sniegs bez maksas, bet citi par vēstures izklāstu var prasīt nelielu samaksu 10–20 eiro.

Ceļš līdz auto

Mēs rekomendētu šādu notikumu virkni. Vispirms sāciet ar darbībām, kas maksās vismazāk. Izmantojiet bez maksas interneta resursus, lai pārbaudītu pārdevēja sniegto informāciju. Tad varat ķerties klāt pie maksas atskaitēm. Pietiks veltīt aptuveni 10 eiro, lai saprastu auto pagātnes kopainu. Ja iepriekš nav ticis koriģēts odometra rādījums un auto nav cietis nopietnās avārijās, mājasdarbu esat izpildījis. Gadījumos, kad tiek atrasts kāds nebūtisks melnais traips vēstures lapās, tas var kalpot par iemeslu labvēlīgākām sarunām par auto cenu.

No teorijas pie prakses. Norunājiet tikšanos ar auto pārdevēju, izvērtējiet spēkrata stāvokli dzīvē.

Ja vēl joprojām viss jūs apmierina un auto ir vismaz 5000–10 000 eiro vērts, dodieties pie dīlera, lai veiktu diagnostiku. Tā izmaksās līdz 100 eiro un ilgs 1–2 stundas.

Pārbaudes rezultātā tiks sniegts verdikts, kādā stāvoklī ir auto elektronika, dzinējs, transmisija, balstiekārta un virsbūve.

Kā bonusu jūs varētu iegūt arī dīlera veiktu vēstures izpēti. Diagnostikas beigās jums tiks izsniegta tāme, kurā būs redzamas bojāto detaļu nomaiņas izmaksas. Pret šo sarakstu un redzamajām cenām mēs ieteiktu izturēties ar vēsu prātu, jo auto tomēr nav jauns. Ne viss sarakstā esošais ir jālabo, turklāt uzrādītās cenas ir pēc dīlera servisa cenrāža.

Rezumējums

Interneta resursi par dažiem eiro var sniegt ļoti svarīgu informāciju, taču šīs vietnes ir jāuztver tikai kā palīgs vēstures atklāšanai. Auto pašreizējo stāvokli noteiks tikai diagnostika.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs