Auto apkope — ko darīt pašam, bet ko uzticēt speciālistam?

Auto remonts
Toms Timoško
30. septembris, 2018
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Toms Timoško
Jaunu vai mazlietotu automašīnu vedam uz sertificētu servisu, bet kā ir ar lietotu? Auto Bild Latvija mēģinās noskaidrot, kurus remonta darbus varam veikt pašu spēkiem, bet kurus labāk uzticēt profesionāliem mehāniķiem. Arī par to, kurus auto elementus ir iespējams kvalitatīvi atjaunot.

Paša spēkiem

Atskaitot loga šķidruma pieliešanu, spuldzīšu nomaiņu un dažādu šķidrumu līmeņa pārbaudi, mēs varam paveikt dažus apkopes darbus pašu spēkiem. Pirmoreiz praktizējot kādu no darbībām un nopērkot nepieciešamos instrumentus, nākamreiz process noritēs ātrāk.

Eļļas maiņa

Viss, kas nepieciešams, ir dzinējam piemērota motoreļļa, filtrs, filtra atslēga un trauks, kurā veco eļļu izliet. Veco eļļu izlejam drošā traukā. Pirms jaunā filtra uzlikšanas, gumijas blīvi nosmērējam ar eļļu, savukārt kartera skrūvei vēlams izmantot jaunu blīvgredzenu katrā eļļas maiņā.

 Svaigs un tīrs gaiss dos dzinējam otro elpu. Gaisa filtru vēlams mainīt katrā dzinēja eļļas maiņā un izvēlēties kvalitatīvu ražotāju, kas nodrošinās pēc iespējas labāku atdevi.

Filtri

Gaisa filtrs visbiežāk atrodas redzamā vietā motortelpas virspusē un pēc dažu skrūvju atskrūvēšanas varēsiet izņemt aizsērējušo elementu. Vairāk laika un zināšanu prasīs citi filtri. Salona filtrs var būt paslēpts dziļāk – cimdu nodalījumā vai zem vējstikla slotiņu mehānisma, bet degvielas filtrs var atrasties ne vien pie motora, bet arī tuvāk degvielas bākai, tāpēc var nākties meklēt rampu vai garāžas bedri.

Vējstikla slotiņas

Ja lietus laikā redzamas nenotīrītas vietas uz vējstikla vai dzirdamas skrāpējošas skaņas – laiks mainīt slotiņas. Iegādājoties kvalitatīvu ražotāju slotiņas, līdzi parasti tiek dota arī montāžas instrukcija un dažādas pārejas, lai maiņu var veikt dažādu marku automašīnām.

Drošinātāji

Nedarbojoties kādai no elektroierīcēm, nereti vainīgs ir izdedzis drošinātājs. Bojātā elementa nomaiņa ir ātra, jo nereti ražotāji jau laikus ir sarūpējuši rezerves drošinātājus. Ja process nedod vēlamo rezultātu, tālāk problēmu gan nevajadzētu risināt saviem spēkiem.

Paša atbildība

Šo varam veikt uz sava riska rēķina, bet ne vienmēr viss ritēs gludi. It īpaši, ja auto pie jums ir nonācis nesen un nav zināma tā vēsture. Būs jāņem rokasgrāmata un jāsameklē daži instrumenti.

Aizdedzes sveces

Ja nolietotās sveces veiksmīgi izdodas izskrūvēt, jaunās sveces vispirms ieskrūvējiet ar roku un tad viegli pieskrūvējiet ar uzgriežņatslēgu. Diemžēl ne vienmēr maiņa norit šādi. Izmantojot nepiemērotus instrumentus, var sabojāt sveču sēžu vietas motora galvā. Turklāt svece ne vien var padoties skrūvēšanai, var arī būt ļoti grūti sasniedzama. Šādos gadījumos pašam labāk darbu neturpināt. To pašu var attiecināt arī uz kvēlsvecēm, kurām pastāv visai liels nolūšanas risks.

Siksnas

Atskaitot zobsiksnu, citas dzinēju elementu siksnas var censties mainīt paša spēkiem. Celiņsiksnas un ķīļsiksnas piedzen stūres pastiprinātāju, kondicionētāja kompresoru, ģeneratoru un citus mezglus. Kļūdīties gan nevajadzētu, pretējā gadījumā var gadīties palikt ceļa malā bez elektrības vai ar ļoti stingru stūres ratu. Galvenais – pirms darbu uzsākšanas ir jāatvieno akumulatora baterija.

Neķeries klāt!

Mēs neapgalvojam, ka šos darbus nevajadzētu darīt pašiem, tomēr to izpildei nepieciešami ne vien speciāli instrumenti, kas kurā katrā darbarīku kastē nemētājas, bet arī pieredze un liela precizitāte veikšanā. Pretējā gadījumā nekvalitatīvā remonta seku labošanai būs nepieciešama liela naudas summa.

 Zobsiksnas komplekta maiņa izmaksās vairākus simtus eiro, it īpaši, ja nepieciešams noņemt automašīnas virsbūves priekšējās detaļas. Šo procesu noteikti jāuztic speciālistiem.

Zobsiksnas maiņa

Ja ir nolietotas siksnas, tiek bojāti vārsti, vārstu sēžas un virzuļi. Ja mēģināsim pašu spēkiem mainīt, pastāv risks, ka kāda no sadales vārpstām pagriezīsies vienu atzīmi par tālu, un šī kļūme radīs dzinēja dūmošanu un nevienmērīgu darbību. Meklējiet speciālistus!

Bremžu sistēma

Bremžu caurules, šķidrums, bremžu uzlikas un diski. Tie ir vitāli svarīgi, nepareizas montāžas gadījumā apdraud ne vien jūsu, bet arī apkārtējo drošību. Svarīgi izvēlēties kvalitatīvas detaļas, jo riepas un bremzes ir vienīgais, kas mums ļauj apstāties.

Kondicionētājs

Konstatēt noplūdes sistēmā, diagnosticēt kompresora darbību un veikt freona uzpildi – tas nav paredzēts ikdienas autovadītājam. Šeit nepieciešamas speciālas iekārtas un zināšanas.

Automātiskā transmisija

Neatkarīgi no tā, vai vēlaties pārbaudīt eļļas līmeni vai jau cīnīties ar problēmām kārbas darbībā, uzreiz jādodas pie speciālistiem. Un šeit nederēs kurš katrs serviss, bet gan tikai automātisko transmisiju speciālisti. Pašdarbība var novest pie bargiem zaudējumiem. To pašu var attiecināt arī uz mehānisko kārbu.

Amortizatori

Šis ir viens no elementiem, kuru balst-iekārtas remontā vajadzētu uzticēt speciālistiem.

Veicot amortizatoru un atsperu maiņu ar nepiemērotiem instrumentiem un bez vajadzīgajām zināšanām, ir iespēja gan savainot sevi, gan palikt ar neejošu auto.

Tas nozīmē – izsaukt meistaru vai evakuatora pakalpojumus. Arī no pārējā balstiekārtas elementu remonta labāk izvairīties un uzticēt to zinošiem cilvēkiem.

 Instrumentu komplekts automašīnā būs noderīgs palīgs dažādos sīkos remontos.

Elektroinstalācija

Neatkarīgi no tā, vai centīsimies pievienot savam auto kādu ārzemju izsoļu namā pirktu navigāciju ar desmitiem funkciju vai salabot pārrīvējušos vadu, labāk uzreiz zvanīt autoelektriķim. Lai gan dažādu ierīču instrukcijās būs minēts, ka nepieciešams pielodēt tikai vienu vadu otram, nereti tam ir sekas – nedarbojas auto, ir elektrības noplūde vai pat rodas ugunsbīstamība.

Pārkarsēts dzinējs

Termostata vai dažādu dzesēšanas cauruļu maiņa daudziem auto nav sarežģīts process, tomēr patiesā pārkaršanas cēloņa noskaidrošanai vajadzēs apmeklēt servisu. Ja šo pro-blēmu laikus nerisināsim, tas var beigties ar plaisu dzinēja galvā vai pat blokā un dzesēšanas šķidrums nokļūst eļļošanas sistēmā, un tas var būt arī gals dzinēja mūžam.

Atjaunota vai jauna?

Naudas ekonomijas vai detaļas nepieejamības nolūkos dažkārt var nonākt pie dilemmas – atjaunot bojāto detaļu vai pirkt jaunu? Pastāv dažādas alternatīvas, kas gan nekalpos tik ilgi kā jauna detaļa, bet spēs pildīt savu uzdevumu. Apkopojām populārākos auto mezglus, kuriem pieļaujams atjaunošanas process.

Bremžu diski

Bremžu diskus iespējams virpot, tomēr tikai tad, ja to biezums ir pietiekams. Ja auto ir ilgi stāvējis un izveidojies apsūbējums vai tiek likti jauni bremžu kluči, vēlams, lai abas virsmas būtu vienlīdz gludas.

Turbīna

Lielu kilometrāžu piedzīvojušiem dīzeļdzinējiem vai dinamiski dzītiem benzīna motoriem turbīnas remonts ir neizbēgams. Par remontu viedokļi un pieredzes ir atšķirīgas, jo darba mūžs var būt no 10 līdz pat 100 000 km. Ja darba veicējs dod garantiju, attiecīgo laika posmu varat būt drošs par turbīnas darbību, tomēr remonts izmaksās no 300–500 eiro, un, kā atzīst daļa vadītāju, atjaunots nav jauns, un to var just auto dinamikā.

Jaunas turbīnas cena var itin viegli pārsniegt 1000 eiro slieksni, tāpēc nereti vadītāji izmanto iespēju iegādāties oriģinālu, bet lietotu turbīnu.

Kā alternatīva pastāv arī jaunas detaļas iegāde no neoriģinālā ražotāja, garantija šādos gadījumos strādā reti.

Dīzeļa sūknis un sprauslas

Pērkot jaunu sprauslu komplektu, izmaksas ir jau četrciparu skaitlis, tāpēc sprauslu restaurācija ir kļuvusi iecienīta. Tiesa, lai restaurētās vai jaunās sprauslas jau pēc neilga laika neizietu no ierindas, nepieciešams lietot kvalitatīvu degvielu, laikus mainīt filtrus un uzturēt labā kārtībā augstspiediena degvielas sūkni.

Stūres mehānisms

Tā saucamo reiku restaurācija nav dārgs process, un nereti, iekļaujoties 250 eiro robežās, šo darbu var paveikt ar gada garantiju. Autovadītāju pieredze, līdzīgi kā pēc citu mezglu restaurācijas, ir dažāda, tomēr tā tiek uzskatīta par pieņemamu alternatīvu, it īpaši, ja jaunas detaļas izmaksas ir pat desmitkārt lielākas.

Ģenerators/starteris

Šo elementu restaurācija ir iecienīta, jo izmaksas ir ne vien krietni mazākas nekā jaunai detaļai, bet arī kalpošanas ilgums ir pietiekams.

Speciālista viedoklis

Māris Ķilberts, automehāniķis ar 15 gadu pieredzi.

Jo jaunāks auto, jo vadītāja mazāka tehniskā iejaukšanās ir nepieciešama. Bez iepriekšējas prasmes nebūtu vēlams ķerties klāt pat pie šķietami vieglu mezglu remonta, jo tajā katrā ir sīkas nianses, kuru nezināšana var radīt vēl lielākus defektus. Nereti servisā nonāk automašīnas, kurām ir aplauztas skrūves priekšējām piekares svirām, nepareizā stāvoklī uzlikta zobsiksna, neefektīva bremžu sistēma un citi auto īpašnieka radīti defekti, ar kuriem laikietilpīgi un dārgi ir cīnīties.

Kas attiecas uz detaļu restaurāciju, tad tā zināmā mērā ir liela laimes spēle, un šis risks veido attiecīgo cenu atšķirību starp atjaunotu un jaunu preci. Ja grasāties lietot automašīnu vairākus gadus, labāk vienreiz nopirkt jaunu detaļu un aizmirst par problēmu. Svarīgi izvēlēties arī kvalitatīvu ražotāju, jo mazāk zināmi ražotāji bieži sniedz tikai teorētisku garantiju, allaž atrodot iemeslu, kāpēc tā ir bijusi jūsu vaina, nevis ražotāja brāķis.

Rezumējums

Nepieciešams atcerēties, ka, mēģinot ietaupīt 50 eiro, var gadīties iekļūt vismaz 500 eiro lielos zaudējumos. Turklāt – jo jaunāks auto, jo mazāk varam piedalīties tā remontā, un pat tik nelielos darbos kā šķidrumu nomaiņa ir nepieciešams dators. Gan detaļu iegādē, gan apkopes laikā atcerēsimies, ka skopais maksā divreiz. Auto Bild

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs