9 svarīgas lietas, kas jāzina par riepām un bremzēšanu

Bremžu sistēma
25. jūnijs, 2018
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: FOTO:PIXABAY
Sniegsim atbildes uz populāriem jautājumiem par riepām un bremzēšanu. Riepu protektora dziļums, vecums, veids un citi aspekti spēlē nozīmīgu lomu automašīnas uzvedībā, ko īpaši varēs just bremzēšanas brīdī. Deviņi jautājumi - deviņas atbildes.

Nodilušas riepas uz dubļaina ceļa – bīstama kombinācija. Auto ātrāk izslīd pagriezienā, bremzēšanas ceļš kļūst garāks. Turklāt ne tikai no profila dziļuma ir atkarīgs, vai ritenis slīdēs vai ne. Arī zem melnās atbalsta virsmas slēpjas plašas zināšanas: vairākas kārtas tērauda un auduma korda, blīvēšanai gumijas kārta, bet tērauda stieples borta serdenī sniedz riepai stabilitāti un nodrošina īsu bremzēšanas ceļu.

Jābrīnās, cik gan daudz ir šoferu, kas gatavi riskēt ar savu dzīvību nodilušu protektoru dēļ, turklāt gluži nevajadzīgi, jo tie, kas prot meklēt un salīdzināt cenas, atradīs arī labas un lētas riepas.

Un vērā jāņem sekojošais: riepas jāmaina, kad protektora dziļums sasniedzis trīs milimetrus vasaras vai četrus milimetrus ziemas riepu gadījumā. Likumā noteiktā robeža – 1,6 milimetri – ir krietni par maz

1. Vai dažāda profila riepas ietekmē bremzēšanu?

 Dažādi profili uz riteņu asīm ir atļauti, bet nav ieteicami

Likumdevējs gan atļauj vienai automašīnai izmantot dažādu ražotāju riepas un pat ar dažādu protektora dziļumu, taču tas nenāk par labu bremzēšanas ceļam un braukšanas īpašībām vispār. Tā iemesls – riepu raibā mikšļa dēļ to rites perimetrs un palēninājums var krasi atšķirties. Rezultāts: uz riteņiem izvietotie elektroniskie sensori sniedz automašīnas elektronikai juceklīgus signālus – vairs netiek pareizi regulēti ABS un ESP, līdz ar to tie darbojas slikti.

2. Kādēļ pārāk mazs protektors ir tik bīstams?

 Jo mazāks protektors, jo garāks bremzēšanas ceļš uz slapja seguma

Iegriezumi riepās nav nekas cits kā ūdens kanāli. To uzdevums ir uz slapja ceļa iespējami ātri aizgādāt prom ūdeni, kas atrodas zem riepas. Bez protektora, proti, ar pārāk seklu protektoru, zem riepas braukšanas laikā izveidojas ūdens ķīlis. Automašīna uzpeld, zaudē kontaktu ar ceļu, nenotiek ne stūres, ne bremzēšanas spēku pārnese. Rezultāts: automašīna pagriezienā izslīd, arī bremzēšanai ir nepieciešams daudz vairāk laika.

3. Kādēļ Auto Bild tik stingri vērtē sliktus bremzēšanas ceļa rezultātus?

 Ja bremzēšanas ceļš ir par garu – brauciens beidzas priekšā braucošā auto aizmugurē

Jo bremzēšanas ceļš nosaka eventuālā negadījuma smagumu. Mūsu riepu testā bremzējam no 100 km/h. Ja mašīna ar labām riepām apstājas pēc 50 metriem, tad ar sliktām tikai astoņus metrus tālāk. Pirmajā brīdī tas nešķiet daudz, taču skaitļu izteiksmē tas nozīmē, ka vietā, kur apstājies pirmais auto, otrs vēl traucas ar ātrumu 37 km/h. Nav grūti iedomāties, kas notiktu, ja šajā vietā auto ceļā atrastos kājāmgājējs. Trieciena enerģija atbilst tai, kāda ir kritiena laikā no sešu metru augstuma.

4. Vai riepu vecumam ir kāda nozīme bremzēšanas laikā?

 Pēc DOT numura var noteikt riepas vecumu

Jā, jo nodilst ne tikai protektors – ozona caurumi un saules gaisma liek novecot arī riepas gumijas maisījumam. Šis process, starp citu, ir izteiktāks tieši tiem automobiļiem, kas daudz stāv, piemēram, dzīvojamiem vagoniņiem, nevis tiem, kas brauc ik dienas.

Šis nu ir iemesls, kādēļ piekabju riepas nedrīkstētu būt vecākas par sešiem gadiem. Apkārtējās vides faktoru ietekmē gumija kļūst cietāka un sāk plaisāt.

Pasliktinās protektora elastība un bremzēšanas ceļš. Riepas vecumu var noteikt pēc DOT numura riepas sānu malā (skat. attēlu pa kreisi). Pirmie divi skaitļi nozīmē ražošanas nedēļu, nākamie divi – gadu. Riepām nevajadzētu būt vecākām par desmit gadiem, bet vēlams neizmantot riepas, kas vecākas jau par pieciem gadiem.

5. Kā izmērīt protektoru?

Ar likumu noteiktais protektora dziļums 1,6 mm attiecas uz visu riepas atbalstvirsmu. Dziļums tiek mērīts kontaktvirsmas galvenajos protektora kanālos. Tie atrodas apm. 3 cm attālumā no sānu malas, parasti ir nepārtraukti, tos var atpazīt arī pēc caurvijošajām gropēm. Riepas pleca daļa parasti ir nobraukta vairāk un tādēļ mērījumiem nav piemērota. Mērījumi tiek veikti protektora gareniskajās gropēs.

6. Platās vai šaurās riepas – kuras bremzē labāk?

 Formula 1 riepas: lai brauktu pa ielu, tām būtu nepieciešams dziļāks protektors

Sausu sacīkšu trašu gadījumā spēkā ir likumsakarība – jāizmanto pēc iespējas platākas riepas ar pēc iespējas seklāku protektoru, jo tādējādi riepas atbalsta virsma būs vislielākā, protektora bloki visstabilākie, pārnesot visvairāk jaudas uz ceļu. Tādēļ sacīkšu auto sausa ceļa gadījumā bieži vien izmanto speciālās, t.s., slick tipa bezprofila riepas. Gluži citādi ir slapja ceļa apstākļos. Lai vispār pastāvētu kontakts ar ceļu, ūdens pa speciāliem kanāliem jāaizvada prom no riepas kontaktlaukuma. Ja riepa ir ļoti plata, tad to ir grūti izdarīt un dziļākās peļķēs riepa sāk peldēt, tādējādi bremzēšanas ceļš pagarinās.

7. Kāda ir pieredze bremzēšanā ar lētajām riepām?

Auto Bild riepu testā tieši Tālajos Austrumos ražotajiem izstrādājumiem konstatējām daudz vājo vietu. Tādēļ mūsu ieteikums: pērciet pazīstamu ražotāju riepas! Izvēlieties savējās, veicot cenu salīdzinājumu. Konsultējieties riepu jautājumos tieši pie dīlera, izvairieties no riepu iegādes internetā. Riepu montāžu variet veikt jebkurā uzticamā servisā, tikai, protams, jārēķinās, ka tās būs vēl papildu izmaksas.

8. Kas bremzē labāk – ziemas vai vasaras riepas?

 Lameles nodrošina saķeri ar ceļu

Uz sniegotas virsmas, bez šaubām, vislabāk bremzēs ziemas riepas. Noteicošā šeit ir gan gumijas kombinācija, gan smalkās lameles protektora blokos. Tās saslēdzas ar sniega kristāliņiem, nodrošinot labu saķeri ar ceļa virsmu un bremzēšanas īpašības.

Citādi ir uz slapja vai sausa ceļa – pat ja gaisa temperatūra ir zema, vasaras riepa tomēr noteikti būs labāka. Te priekšrocība ir stabilie protektora bloki.

Svarīgi: sniega ķēdes aukstajā gadalaikā nodrošinās vislabākās braukšanas īpašības tikai kombinācijā ar ziemas riepām. Uzvelkot ķēdes uz vasaras riepas, nesasniegsiet pat visparastākās ziemas riepas līmeni.

9. Kādas uz sniega un ledus ir vissezonas riepas?

 Labas vissezonas riepas vairs tālu neatpaliek no ziemas riepu līmeņa

Modernās vissezonas riepas ir kļuvušas par vispusīgi apdāvinātām braucējām. Mūsu mazo auto klases riepu testā atsevišķos pārbaudījumos tās spēja turēt līdzi arī speciālajām ziemas riepām. Nesteidzīgi braucēji, kas aukstajā gadalaikā pārsvarā kreisē pa notīrītām pilsētas ielām, arī tādas var izmantot

Eksperta padoms

Dr. Bodo Ārenss, Goodyear Ziemas riepu attīstības departamenta vadītājs, Luksemburga

Lai samazinātu bremzēšanas ceļu, būtiskas ir divas tehnoloģijas: gumijas sastāvs un pārdomāts lameļu tīkls. Jaunas silikātu kombinācijas, kas paliek elastīgas arī zemas temperatūras apstākļos, nodrošina labāku saķeri ar ceļu. Taču vislabāk šis gumijas maisījums darbojas tieši komplektā ar pareizajām lamelēm.

Šī iemesla dēļ radītas īpašās trīsdimensiju vafeļu lameles, kādas ir, piemēram, Goodyear Ultra Grip Performance II ziemas riepām. Šīs lameles stingri saslēdzas savā starpā, nodrošina augstu stabilitāti, saīsina bremzēšanas ceļu, jo īpaši – augstas temperatūras apstākļos. Svarīgs ir arī protektora dizains, bet vēl jāņem vērā, ka ziemas riepas atlikušais protektora dziļums nedrīkst būt mazāks par 4 mm.

Rezumējums

Īss bremzēšanas ceļš nozīmē drošību – tas būtu pirmais, par ko jādomā, mainot riepas. Taču kuras īsti izvēlēties? Visas ir apaļas, melnas un smaržo pēc gumijas. Plašā piedāvājuma vidū sastopami arī tādi ražotāji, kuru izstrādājumi nespēj pildīt tos solījumus, kas skan reklāmās.

Lielākā daļa lēto riepu no Tālajiem Austrumiem neiztur konkurenci – patiesībā tās ir īsts drauds satiksmes drošībai. Gluži tāpat kā vecas, nobrauktas riepas. Ja ņemsiet vērā mūsu riepu testa ieteikumus, brauksiet patiesi droši.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs