Kā pareizi izvēlēties lietotu tautas klases auto?

Pircējiem pieejams un saprātīgs, bet vienlaikus moderns un populārs auto. Šis raksturojums atbilst tā dēvētajiem tautas klases auto, kurus īpaši iecienījuši arī Latvijas autobraucēji. Lūkosim noskaidrot, kas jāņem vērā, izvēloties lietotu tautas klases auto.
Ceļvedis auto izvēlē
21. maijs

Saglabāt

Automašīnas cena

Viens no tautas klases automašīnu trumpjiem ir to stabilā tālākpārdošanas vērtība. Šie auto bija pieprasīti pirms pieciem gadiem un būs atrodami lietoto auto plačos vēl vismaz tikpat ilgi. Auto stabilā cena ļaus pārlieku nezaudēt ieguldījumus. Par 7000 līdz 12 000 eiro iespējams iegādāties plašu klāstu lietoto auto, kas ražoti Vācijā, Zviedrijā vai Japānā. Populārāko modeļu vidū: Opel Insignia, Škoda Octavia, Volvo XC70, Volkswagen Passat vai Toyota Avensis.

Virsbūves korozija

Lai aizsargātu automašīnu no korozijas, lielākoties automašīnu virsbūves daļēji vai pilnībā tiek cinkotas. Retāk sastopami gadījumi, kad auto ticis ievests no siltajiem reģioniem ārpus Eiropas un, ņemot vērā silto klimatu, cinkošana nav bijusi nepieciešama. Diemžēl ne vienmēr ir pietiekami pat ar ražotāja garantēto aizsardzību. Pēc ceļu satiksmes negadījuma veikti virsbūves remontdarbi, nekvalitatīva krāsošana vai īpaši agresīva sāls iedarbība uz metālu ātri vien radīs labvēlīgu vidi korozijai. Tās visbiežāk ir vietas, kur sakrājušos sāli ir grūti nomazgāt, – riteņu arkas, sliekšņi, kabatas auto grīdā un numura apgaismojums. Dažiem modeļiem šīs problēmvietas ir īpaši izteiktas, un korozijas pēdas būs redzamas katram otrajam eksemplāram. Krāsošanas izmaksas gan būtiski neatšķirsies no premium automašīnu plauktiņa automašīnām un būs tikai īslaicīgs risinājums. Pilnībā no korozijas varēs atbrīvoties vien tad, ja iegādāsieties jaunu detaļu.

Apskatot auto, talkā var ņemt arī krāsas biezuma mērītāju. Tas ļauj atklāt vietas, kur zem krāsas uzklāta bieza špakteļa kārta. Jāņem vērā, ka aktīvam dzīvesstilam piemērotiem auto, piemēram, Volvo XC70, skrāpējumi uz virsbūves elementiem būs sastopami biežāk nekā pilsētā izmantotiem spēkratiem. Dažkārt iepriekšējais saimnieks ir veicis krāsošanas darbus, lai novērstu sīkus virsbūves skrāpējumus. Šajā gadījumā auto būs pievilcīgs, bez bēdīgas pagātnes, taču krāsas biezuma mērītājs norādīs uz atkāpēm no rūpnīcas krāsojuma standartiem.

Rezerves daļas

Tautas auto ne vienmēr atbilst tā apzīmējumam finansiālā izpratnē. Par sprauslu, turbīnu, EGR vārstu, automātisko transmisiju un citu tehnisko mezglu potenciālajām problēmām pircēji vismaz būs dzirdējuši, bet šķietami sīkumi var sagādāt ne mazums raižu. Piemēram, elektroniskā stāvbremze, kas pēdējās desmitgadē aizstāj tradicionālo rokasbremzi. Nestrādājoša rokasbremzes aktivizācijas poga, iestrēdzis bremžu suports, bojāta vadības sistēma vai beigts mehānisma motoriņš – atkarībā no automašīnas, mazais viduskonsoles slēdzītis var sagādāt vairāku simtu eiro remonta tāmi.

Viena no visvairāk pamanāmajām šo gadu automašīnu dizaina iezīmēm ir LED lukturu dizains. Diemžēl skaistā optika ar laiku nolietojas, atstājot strādājam vien dažas diodes vai neizstarojot gaismu vispār, – to visbiežāk var attiecināt uz aizmugures lukturiem. Vairumā gadījumu optikas remonts nav iespējams vai sasniedz tādu summas apmēru, ko auto īpašnieks nav gatavs maksāt. Ja defekts neietekmē satiksmes drošību un ir iespējams veikt tehnisko apskati, ar šo likstu var sadzīvot. Tiklīdz apskates protokolā būs ieraksts par nepieciešamību lukturi nomainīt, uzmanīgi jāizvēlas nākamais solis. Nevienam nav noslēpums, ka jauna adaptīvā ksenona luktura cena var svārstīties pat 500–1000 eiro diapazonā, tāpēc lietoto rezerves daļu pārdevēji šīs preces piedāvās par vairākiem simtiem eiro, lielākoties par produktu nesniedzot garantiju. Lukturi nereti tiek meklēti tādās ārzemju interneta vietnēs kā Ebay.com, taču, izvēloties neoriģinālo lukturi, pastāv iespēja, ka tam nebūs nepieciešamā E marķējuma. Būsiet iztērējis vismaz pusi no oriģinālās cenas, bet rezultāts izpaliks, jo lukturi varēsiet ielikt plauktiņā.

Pirms auto iegādes ir vērts pameklēt informāciju par konkrētā auto tehniskajām īpatnībām. Līdzīgi kā motoriem ar zobsiksnu, arī ķēdes piedziņai būs jāveic ķēžu un to mierinātāju/spriegotāju maiņa. Tas nav jādara ik pēc 60 000 km, taču ķēžu maiņas slieksnis ir 200 000–300 000 km (atkarībā no auto).

Balstiekārtā negaidītus pārsteigumus var sagādāt amortizatori. Lai nodrošinātu komfortablu gaitu, amortizatoriem nereti tiek pievienota elektroniskā vadība, un viena amortizatora cena sasniedz pat 300 eiro. Tas raksturīgi ne vien universāļu aizmugurējiem amortizatoriem, bet arī automašīnām, kam iespējams mainīt braukšanas iestatījumus, – sporta, komforta utt. Pneimopiekares sistēma var maksāt par vairākus tūkstošus (kompresori, baloni utt.), tomēr tos iespējams remontēt pie privātiem speciālistiem, kas šo darbu paveiks pat vairākas reizes lētāk nekā dīlercentrā.

Ja automašīnai nepieciešams kāds ritošās daļas elements, virsbūves panelis vai motora mezgls, vispirms iesakām doties uz veikalu, lai noskaidrotu elementa cenu. Izmantojot pircēju nezināšanu, auto kapsētās par lietotu detaļu nereti tiek prasīta bargāka summa nekā veikalā no plaukta. Īpaši tas attiecas uz virsbūves elementiem.

Remonts

Viens no Vācijā, Zviedrijā un Japānā ražoto auto svarīgākajiem ieguvumiem ir zinošu meistaru pieejamība. Ņemot vērā šo auto daudzumu, servisi gadu gaitā ir labi iepazinuši šo spēkratu tipiskākos defektus, un pat mazākās Latvijas pilsētās palīdzība problēmu gadījumā ilgi nebūs jāmeklē. Arī detaļu savienojamība starp dažādu zīmolu modeļiem būs trumpis. Ja nevarat atrast lietotu vai jaunu VW Passat priekšējo pusasi, liela iespējamība, ka tāda pati detaļa ir arī izmēros līdzīgam Audi, Seat vai Škoda modelim.

Izvēloties retāk sastopamus auto, var sastapties ar vairākām neērtībām. Piemēram, desmitgadīga franču autobūves modeļa tālākpārdošanas vērtība kritīs straujāk, turklāt pieredzes trūkums dažādu mezglu remontos var radīt situācijas, kad vietējie meistari atsaka remontu. Īpaši to var attiecināt uz elektrosistēmu atjaunošanu, ko nereti veic tikai zīmola specializētais dīleris. Ja pēc iegādes vēlēsieties nomainīt zobsisknas komplektu, remontvietās ārpus Rīgas var nebūt specializēto instrumentu, kas nepieciešami šādai operācijai. Tas izskaidrojams ar šo automašīnu nelielo skaitu, nespējot atsvērt specializēto instrumentu iegādi.

Diagnostika

Ņemot vērā to, ka automašīnām, kas jaunākas par 2012. gadu, tehniskajā apskatē tiek veikta elektrisko sistēmu pārbaude, diagnostikas veikšana pirms auto iegādes ir uzskatāma par obligātu. Tāpat svarīgs ir kārtīgs testa brauciens un auto pārbaude uz pacēlāja. Automātiskās transmisijas darbība, balstiekārtas trokšņi, gaisa kondicioniera darbība, šķidrumu noplūdes no motora, elektronisko sistēmu darbība un vizuālā apskate ir būtiskākie aspekti. Diemžēl Latvijā bijuši skaudri gadījumi, kad spēkrata pircējs tiek apzināti maldināts. Tas izdevies vien tāpēc, ka auto pirms iegādes nav pārbaudīts servisā. Skaļākie gadījumi skar pilnpiedziņas automašīnas.

Viena no situācijām: uz Audi A4 Avant salona paneļa un virsbūves redzamie quattro uzraksti vēsta par pilnpiedziņu. Pircējs nepārbauda auto un tikai pēc laika konstatē, ka automašīnai jau kopš rūpnīcas ir tikai priekšpiedziņa. Uzrakstus kāds vienkārši ir pielicis klāt. Tāpat var gadīties krāpniecība ar zirgspēku skaitu vai pat motora tilpumu, piemēram, 2,0 l TDI nodēvējot par 1,9 l TDI. Patiesību uzzināsiet vien tad, kad ielūkosieties tehniskajā apliecībā.

 

 

 

Otra situācija – Latvijā iecienītais Volvo XC70, kam neatkarīgi no motora vai komplektācijas ir jābūt pilnpiedziņas sistēmai. Pēc iegādes atklājas, ka iepriekšējais saimnieks saskāries ar aizmugurējo pusasu problēmām un vienkārši tās nozāģējis, atstājot veiktspējīgo auto vien ar priekšējā tilta piedziņu. Šīs situācijas netiktu pieļautas, ja automašīnu par dažiem desmitiem eiro pārbaudītu uz pacēlāja CSDD vai jebkurā servisā.

Viens no lietotu dīzeļdzinēju Ahilleja papēžiem ir kvēpu filtrs (DPF), kas nereti ir izgriezts. Ja auto ir liels nobraukums vai iepriekšējais saimnieks braucis īsas distances, filtrs ar laiku būs jātīra, jāmaina vai jāgriež ārā. Jauna elementa ievietošana lielākoties nebūs samērīga attiecībā pret auto vērtību, tāpēc dažkārt tiek lemts par filtra likvidāciju. Ja filtra attiecīgajam spēkratam vairs nav un pārējie mezgli (turbīna, sprauslas) ir darba kārtībā, filtra neesamība neliegs sekmīgi veikt tehnisko apskati, taču tas var kļūt par iemeslu sarunām par pievilcīgāku cenu.

Ņemot vērā manipulācijas ar odometru rādījumiem, mazāku uzmanību pievērsiet instrumentu panelī redzamajiem skaitļiem, vairāk koncentrējaties uz auto tehnisko stāvokli. Tieši tehniskais stāvoklis noteiks to, cik uzticami šis auto jums kalpos. Par odometra atbilstību var pārliecināties dīlercentrā vai izmantojot interneta resursos atrodamās maksas atskaites.

Ekspluatācijas izmaksas

Ja vien neizvēlēsieties lielas kubatūras benzīnmotoru, ekspluatācijas nodoklis pat ļoti ietilpīga universāļa gadījumā visbiežāk nepārsniegs 230 eiro. Atkarībā no autovadītāja stāža OCTA polises iegāde lielākoties nebūs dārga, savukārt KASKO polise atkarībā no izvēlētā seguma var maksāt arī vairāk nekā 400 eiro. Lai jūs un apdrošinātājs justos pavisam droši, auto būs jāaprīko ar signalizāciju un slepeno slēdzi, bet dažos gadījumos tiks pieprasīts arī imobilaizers.

Jāņem arī vērā, ka par komfortu būs jāmaksā. Uzturēšanas izmaksas pilnpiedziņas automašīnai ar automātisko transmisiju būs augstākas nekā priekšpiedziņas un mehānikas analogam pat tad, ja nebūs jāsaskaras ar remontiem.

Rezumējums

Detaļu pieejamība, zinoši meistari un plašais lietoto auto sortiments ir pievilcīgi argumenti, kāpēc izvēlēties tautas klases auto. Svarīgi atcerēties, ka auto pirms iegādes noteikti jāpārbauda.

Vērts apskatīt:

Volkswagen Passat (B7) (2010–2014) – 8500 eiro. Ikmēneša maksājums 130* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 7985 eiro.
Volvo XC70 (2007–2016) – 9200 eiro. Ikmēneša maksājums 141* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 8630 eiro.
Opel Insignia (2013–2019) – 9700 eiro. Ikmēneša maksājums 149* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 9091 eiro.
Toyota Avensis (2009–2015) – 10 500 eiro. Ikmēneša maksājums 161* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 9829 eiro.
Škoda Octavia (2013–2017) – 10 200 eiro. Ikmēneša maksājums 157* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 9555 eiro.

 

*Pirmās iemaksas apmērs 15%, procentu likme 3,19% + 6 mēn. Euribor, līzinga periods 60 mēneši, komisijas maksa par darījuma noformēšanu 1,5% (minimālā summa 150 eiro). Gada procentu likme 4,11%.

 

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs