Kā pareizi izvēlēties lietotu auto jaunam profesionālim?

Ceļvedis auto izvēlē
21. maijs
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Brīdī, kad automašīnas ietilpība un praktiskums nav prioritāte, lietoto auto sortimentā var lūkoties pēc pievilcīga hečbeka, premium segmenta kupejas, kabrioleta vai kāda sportiska sedana. Pateicoties kompaktam virsbūves lielumam, šos auto ir ērti novietot pilsētā, vienlaikus sagādājot prieku gan pašam braucējam, gan garāmgājējiem. Tiesa, ja būsiet neuzmanīgs, šie azarta kārie auto ātri radīs ievērojamu caurumu jūsu maciņā.

Modeļu pieejamība

Nākamo auto var izvēlēties gan pēc personīgajām simpātijām, gan vides, kurā grasāties to ekspluatēt. No plašā lietoto auto klāsta mēs sniegsim dažus piemērus, apskatot gan vācu asfalta karaļus, gan grants izklaidēm paredzētu auto.

Ja asfalta segums jūsu automašīnai kļūs par otrajām mājām, viena no iespējām ir BMW 3. sērija, kas ražota no 2006. līdz 2013. gadam. Par 9000–11 000 eiro varēs iegādāties kupeju ar labu aprīkojumu vai pat feislifta versiju, taču ir pieejamas arī kabrioleta versijas. Kā alternatīvu var izskatīt arī Audi A5 modeli, kas, atkarībā no dzinēja pieejams gan priekšpiedziņas, gan pilnpiedziņas versijā. Latvijas un Vācijas tirgū retāk sastopama būs Mercedes-Benz C klases kupeja.

Lētāks gan iegādes brīdī, gan ekspluatācijas laikā būs Volkswagen Scirocco. Divdurvju hečbeka dizains pat 10 gadu pēc tā ražošanas uzsākšanas liek garāmgājējiem atskatīties, turklāt tas pieejams ļoti pamanāmās krāsās, piemēram, koši zaļā.

Tiem, kas brīvo laiku labprāt pavada tālāk no pilsētas, grants ceļiem un nelīdzena seguma sacīkšu trasēm, labāk būs piemērots Subaru Impreza, kas ir pilnīgi pretējas filozofijas auto nekā iepriekšminētie censoņi. Japāņu pilnpiedziņas sistēma būs noderīgs un izklaidējošs ieguvums gan vasaras, gan ziemas mēnešos.

Jauda

Jebkurš no mūsu pieminētajiem modeļiem ir pieejams modifikācijās, kur zirgspēku skaits sasniedz vismaz 280 ZS, līdz 100 km/h aiztraucoties aptuveni piecās sekundēs.

Dažiem šādi jaudas rādītāji ir ārkārtīgi reta parādība. Miermīlīgākais no visiem būs Scirocco, kas lielākoties pieejams 1,4 litru turbobenzīna un ekonomiskajās 2,0 TDI dīzeļdzinēja versijās. Arī BMW un Audi var iegādāties 2,0 litru versijās, taču sportiskuma izpausmēm mēs iesakām labāk izvēlēties 3,0 litru sešcilindru agregātus. BMW gadījumā tas būs 3,0 litru dīzelis ar vienu (231 ZS) vai divām turbīnām (286 ZS), kā arī tāda paša tilpuma atmosfēriskais (272 ZS) vai Twin-Turbo (306 ZS) benzīna motors. Audi gammā iecienīts ir 3,0 TDI (204–245 ZS), kas visbiežāk sajūgts ar quattro pilnpiedziņu.

Lielākoties vācu kvarteta gadījumā konkrētie dzinēji pieejami arī lielākos modeļos. Piemēram, BMW 3,0 litru dīzeļdzinējs ar divām turbīnām būs pieejams 335D, 535D, 635D, X3 SD un X5 SD modeļos. Atliek tikai izvēlēties sev piemērotu auto.

Ja ar esošo zirgspēku un Ņūtonu daudzumu kļuvis par īsu, par 150–300 eiro var veikt čiptūningu, iegūstot vairāk zirgspēku un labāku griezes momentu. Atsevišķu modeļu gadījumā itin vienkārši var tikt vismaz pie papildu 80 ZS. Veicot nopietnākas investīcijas, motora jaudai iespējams pievienot pat vairākus simtus zirgspēku.

Arī šajā sadaļā Subaru ir pavisam cits zvērs, jo zem Impreza WRX STI motora pārsega atrodami tikai benzīna motori. Atkarībā no paaudzes un versijas šeit ir 2,0 vai 2,5 litru benzīna turbomotors, kas standartā var attīstīt pat 280 ZS. Ja tik liela jauda nav nepieciešama, var lūkoties pēc WRX versijas, kam būs 215–230 ZS. Šīs modifikācijas būs lētākas un biežāk atrodamas.

Aprīkojums

Ja vēlaties baudīt komfortu un saglabāt pēc iespējas augstāku tālākpārdošanas vērtību, izvēlieties bagātīgi aprīkotu auto. Īpaši tas attiecas uz premium segmentu. BMW gadījumā ieteicama būs sporta M pakotne, paneļa displejs un recaro ādas salons. Arī Audi vēlams izvēlēties ar S-Line pakotni, krāsaino displeju, S-Line un sēdekļiem. Mazākiem BMW labāk piestāvēs aizmugures piedziņa, bet Audi modeļiem lielāka piekrišana nereti būs tieši quattro pilnpiedziņas versijām.

Mercedes gadījumā AMG pakotne būs retāk sastopama, taču plašs aprīkojuma klāsts būs tikai ieguvums. Volkswagen saviem modeļiem piedāvā R-Line pakotni, taču ne visiem eksemplāriem būs, piemēram, multistūre vai sēdekļu apsilde – sāciet labāk ar to. Atšķirībā no vāciešiem Subaru gadījumā prioritāte būs virsbūves un tehniskais stāvoklis, vairāk novērtējot to, kas darīts motora uzlabošanā vai stāvokļa saglabāšanā, nekā pētot ekstras.

Izturība

Būdami sportiski auto, šo spēkratu tehnikai jāiztur liela slodze, pieprasot arī regulāru un pedantisku apkopi. Periodiska automātiskās transmisijas eļļas maiņa, augstas kvalitātes motoreļļa, motora neslāpēšana pēc ilgāka un sportiskāka brauciena, kā arī citi faktori palīdzēs saglabāt tehnisko mezglu izturību. Tiesa, liela daļa šo apstākļu bijuši atkarīgi no iepriekšējiem auto saimniekiem. Ja auto nav uzpasēts, jums būs jācīnās ar sekām.

Pērkot auto, kas lielāko daļu dzīves aizvadījis kalnu serpentīnu reģionos, piemēram, Itālijā, īpaši jāpārbauda automātiskās transmisijas (AT) darbība. Ilgstoša slodze šādos apstākļos AT nenāk par labu. Tāpat jābūt vērīgiem, ja auto aktīvi izmantots sacīkšu trasēs vai uz grants seguma, kas raksturīgi Subaru automašīnām. Šādos gadījumos jāizvērtē virsbūves stāvoklis.

Par dažiem apkopju intervāliem pārdevējs var noklusēt. Piemēram, Volkswagen modeļu gammai populāra ir 1,4 l benzīnmotora ķēžu problēma. Ķēžu komplekts ar mierinātājiem/spriegotājiem jāmaina ik pēc 80 000–120 000 km. Vairāki auto zīmoli ķēžu maiņu sākotnēji nav paredzējuši, uzrādot Lifetime jeb visa mūža intervālu. Līdzīgi ir arī BMW automātisko transmisiju eļļām, kam norādīts mūža intervāls. Realitātē šis periods ir ap 150 000 km.

Visdinamiskāko braukšanas ritmu nākas pieredzēt Subaru, kas neglābjami atsauksies uz mehānisko transmisiju un dzinēju, tāpēc šo modeļu gadījumā vislabāk vērsties pie šīs markas lietpratējiem. Latvijā šādu meistaru netrūkst.

Veicot VIN numura pārbaudi, varēsiet uzzināt, vai auto nav ražots ar stūri labajā pusē. Otrreizējā tirgū pircēji skeptiski izturas pret pārbūvētiem auto, ja nav zināms meistara darbības stils un paveiktā darba kvalitāte. Tas gan mazāk attieksies uz Subaru. Daļa šo modeļu tiek importēti no Japānas, jo Eiropā dažas no unikālajām sporta modifikācijām netiek piedāvātas. Salīdzinājumā ar vācu automašīnām japāņiem pārbūves process nav tik sarežģīts, jo auto elektronika ir vienkāršāka. Svarīgi, lai dinamiskā auto cimdu nodalījumā atrastos servisa grāmatiņa ar visām šī auto apkopēm. Daži ražotāji servisa vēsturi jau ilgu laiku glabā elektroniski.

Ekspluatācijas izmaksas

Atšķirībā no tautas auto klases, kur izmaksu sadaļa uzskatāma par prioritāti, šeit jau sākotnēji būs jāpieņem tas, ka par gūto braukšanas prieku nāksies maksāt vairāk, tāpēc svarīgi ir apzināties arī uzturēšanas izmaksas.

Jāņem vērā, ka ekspluatācijas nodoklī būs ievērojamas atšķirības ne tikai modeļu, bet pat modifikāciju vidū. Piemēram, BMW 320D kupejai ikgadējais nodoklis ir 133 eiro, bet tāda paša modeļa 335D versijai nodoklis ir uz pusi lielāks – 270 eiro. Vizuāli šos abus auto izdosies atšķirt tikai pēc izplūdes dūmeņiem. Divkārša nodokļa atšķirība būs arī Audi, kur veiktspējīgajiem motoriem nodoklis būs krasi augstāks. Pircēji par šādu nodokļu atšķirību nereti pat nenojauš.

Apdrošināšanas kompānijas apzinās risku, kāds pastāv Audi un BMW modeļu gadījumā attiecībā uz zādzībām un apzagšanu, tāpēc jābūt gataviem uz lielu īpašnieka pašrisku, augstu polises cenu un stingrām drošības papildaprīkojuma prasībām.

Izvēloties 3,0 litru motorus, visas apkopes būs dārgākas nekā 2,0 litru motoram. Tas attiecas uz motoreļļas, kvēlsveču vai citu elementu maiņu. To nosaka ne tikai lielāka kubatūra un vairāk cilindru, bet arī lielāks bremžu spēks. Masīvāki bremžu diski un suporti nozīmē, ka ziemā nevarēsiet uzlikt mazizmēra vieglmetāla diskus, visdrīzāk pieprasot, minimums, 17 collu diskus. Tas sadārdzinās arī riepu cenu. Ja vēlaties braukt droši, šādiem modeļiem būs nepieciešamas augstas veiktspējas riepas. Sākotnēji tas var šķist sīkums, taču kopumā atšķirība būs pietiekami ievērojama. Tas gan nemazina šo versiju pievilcību.

Attiecībā uz degvielas patēriņu auto īpašnieki mēdz lauzt šķēpus ar sešcilindru motora iespaidīgo ekonomiju. Lai arī realitātē tas nespēj patērēt mazāk degvielas nekā četrcilindru dzinējs, uz šosejas šie motori uzrāda lielisku efektivitāti, mierīgi strādājot mazā apgriezienu diapazonā. Šeit vēl būs iespējams iekļauties 10l/100 km, bet Impreza benzīnmotoru gadījumā šādi skaitļi būs tālu no realitātes.

Rezumējums

Sportiskas automašīnas ir gluži kā mīlestība – tā mēdz būt gan salda, gan arī rūgta un sagādā atmiņā paliekošas emocijas. Svarīgi, lai pārbaudītu gan šo auto vēsturi, gan esošo stāvokli. Tāpat jābūt finansiāli gataviem – šie auto mēdz sagādāt pavisam negaidītus pārsteigumus.

Vērts apskatīt:

  • Audi A5 (2007–2016) – 12 400 eiro. Ikmēneša maksājums 190* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 11 615 eiro.
  • 3. sērija (2006–2013) – 9500 eiro. Ikmēneša maksājums 146* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 8943 eiro.
  • Volkswagen Scirocco (2008–2014) – 8400 eiro. Ikmēneša maksājums 129* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 7893 eiro.
  • C klase (2011–2015) – 12 000 eiro. Ikmēneša maksājums 184* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 11 241 eiro.
  • Subaru Impreza WRX STI (2001–2007) 11 500 eiro. Ikmēneša maksājums 176* eiro, kopējā apmaksājamā summa (neskaitot pirmo iemaksu) 10 772 eiro.

*Pirmās iemaksas apmērs 15%, procentu likme 3,19% + 6 mēn. Euribor, līzinga periods 60 mēneši, komisijas maksa par darījuma noformēšanu 1,5% (minimālā summa 150 eiro). Gada procentu likme 4,11%.

 

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs