• Kā nopirkt īsto akumulatoru, uzlādēt to un pareizi piepīpēt?

    Akumulators
    Aldis Bite
    23. janvāris, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Aukstums vistiešākajā veidā ietekmē akumulatora strāvas atdošanas spēju. Jo lielāks sals, jo vairāk samazinās akumulatora baterijas atdotās strāvas daļa salīdzinājumā ar maksimāli iespējamo, ko tas spēj siltā laikā. Turklāt aukstumā starterim ir lielāka slodze, jo salā motoreļļa kļūst biezāka, un tāpēc ir jāpārvar lielāka pretestība, lai iekustinātu dzinēju. Skatīsimies, kā nepalikt ceļa malā!

    Auto akumulatoru būtiskākā sastāvdaļa ir svina plates vai elektrodi, kas ievietotas vairākās sekcijās, kuras ir pildītas ar elektrolītu (elektriski vadošu šķidrumu), parasti atšķaidītu sērskābi (H2SO4). Pozitīvās plates ir svina oksīds (PbO2), bet negatīvās plates ir porains svins. Vienas pilnīgi uzlādētas sekcijas spriegums bez slodzes ir 2,1 V, ko parasti noapaļo uz 2 V. Šo spriegumu arī sauc par elektrodzinējspēku (EDS). Ja virknē ir saslēgtas sešas sekcijas (var saukt arī par cellēm), tad šīs akumulatoru baterijas EDS ir 12 V.

    Katrs akumulators būtībā ir divi elektrodi – pozitīvais un negatīvais. Savukārt elektrodi ir svina sakausējuma plašu paketes – pozitīvā un negatīvā, kas noklātas ar aktīvo masu. Paketes tiek liktas pamīšus – tā, lai starp katru pozitīvo atrastos negatīvā, un otrādi. Lai starp elektrodiem nenotiktu īssavienojums, plates tiek atdalītas ar separatoru, kas tiek gatavots no izolējoša un poraina materiāla. Tas viss tiek ievietots slēgtā baterijas korpusā un piepildīts ar sērskābes un ūdens šķīdumu – elektrolītu.

    Ja esošā elektrosistēma ir normālā kondīcijā, destilēto ūdeni papildināt vajadzīgs tikai reizi gadā.

    Jaunākās paaudzes hermetizētajās akumulatoru baterijās nav nekādu korķīšu destilētā ūdens pieliešanai. Parasti šiem aķīšiem plākšņu svina sakausējumā tiek izmantots kalcijs, kas vēl vairāk samazina gāzu izdalīšanos, un tādēļ elektrolīta pietiek visam baterijas kalpošanas mūžam. Vēl hermetizētās baterijas mūžu paildzināt palīdz īpašas konstrukcijas akumulatora vāks, kas savāc elektrolīta tvaikus un nogādā atpakaļ.

     Tukšs aķītis un auksts salons. No šī nepatīkamā salikuma var arī izvairīties.

    Jaunās tehnoloģijas ļāvušas samazināt akumulatora pašizlādes iespēju un paildzinājušas tā derīguma termiņu uzlādētā stāvoklī. Tiesa, kalcija akumulatoriem ir viens trūkums – tie ir jutīgāki pret pilnīgu izlādi, jo tad intensīvāk notiek neatgriezeniski procesi, kas var bateriju sabojāt. Akumulatoru uzlādējot, tam pievadītā elektriskā enerģija pārvēršas ķīmiskajā enerģijā un tādā veidā tiek uzglabāta. Ja uz akumulatora ir atzīme 40 Ah, tas nozīmē 40 ampērstundas, un, izlādējot ar 40 ampēru lielu strāvu, tas darbosies vienu stundu (40 × 1= 40). Izlādējot ar 10 ampēru strāvu, akumulators darbosies četras stundas (10 × 4= 40).

    Lādējot akumulators var izdalīt ūdeņradi, tāpēc līdzās baterijai nedrīkst smēķēt vai lietot atklātu liesmu.

    Parametri

    Lai iegādātos akumulatoru, jāzina auto tehniskie parametri – dzinēja tilpums, veids un marka, modelis. Šeit noderēs arī automašīnas tehniskā pase. Auto rezerves daļu veikala pārdevēji vai servisa meistari palīdzēs orientēties tehniskajos parametros, konsultēs par piedāvāto akumulatoru īpatnībām un no kataloga piedāvās vislabāko un izdevīgāko risinājumu, kā arī garantiju un nepieciešamo servisu. Vismaz reizi pusgadā pārbaudiet akumulatora uzlādes līmeni.

    Kopšana

    Akumulatorus var iedalīt divās lielās grupās – apkalpojamie un neapkalpojamie. Pirmie atšķiras ar to, ka tiem ir korķīši, un tādēļ tiem nepieciešamības gadījumā ir iespējams pieliet destilēto ūdeni. Ja lādējamā ierīce nav ar automātisko režīmu, lādēšana ir jāieregulē ar strāvu, kura nepārsniedz desmito daļu no akumulatora ietilpības. Piemēram, 55 Ah akumulatoram tie ir 5 A. Jālādē, kamēr nesākas intensīva elektrolīta vārīšanās. Ja baterija pārāk uzsilst, lādēšanas strāva jāsamazina.

    Cik ilgi lādēt? Parasti pilnībā izlādētai akumulatora baterijai pietiek ar 8–10 stundu lādēšanu, bet, ja tiek veikta tikai profilaktiskā uzlādēšana, pietiks pusi mazāka laika. Neapkalpojamajiem akumulatoriem AGM (Absorbed Glass Mat – absorbējošo stiklšķiedras starpsienu akumulators) jeb Silver visu kalpošanas laiku elektrolīta līmenim vajadzētu palikt normas robežās.

    Vienīgais, ko ar tiem var darīt, ir uzlādēt. Akumulatora augšpusē līdzās spailēm atrodas kontroles actiņa – indikators, kas uzrāda akumulatora darbspēju. Paši modernākie ir GEL akumulatori ar silikona želeju, kuri ir izturīgāki pret vibrācijām un triecieniem, kā arī lēnāk izlādējas. Tie garantē arī ilgāku kalpošanas laiku (5–7 gadi).

    Piepīpēšana

    Ja nu tomēr akumulators ir nosēdināts, atliek vēl iespēja dzinēju iedarbināt, piepīpējot ar speciāliem vadiem no citas mašīnas. Automobiļu iedarbināšanas vadiem galvenais ir pietiekams kabeļu šķērsgriezuma diametrs, kā arī knaibļu un to stiprinājumu kvalitāte. Tam der pievērst uzmanību, jo dažos autopreču veikalos tiek piedāvāti arī nekvalitatīvi ražojumi. Parasti vadus pievieno pie akumulatoru attiecīgajām klemmēm, taču pareizāk mīnus vadu stiprināt devēja baterijas mīnusa klemmei un ņēmēja auto dzinējam ar masu.

    Turklāt moderno mašīnu dzinēji, dodot piepīpēt, ir jāizslēdz, jo pretējā gadījumā iespējams sabojāt elektrosistēmu.

    Nedrīkst aizmirst arī par abu šāda veida iedarbināšanā iesaistīto mašīnu svara kategorijām un attiecīgi arī to akumulatoru ietilpību. Nekas prātīgs neiznāks, ja strāvas devējs būs kāds mazauto, bet ņēmējs – daudzcilindru limuzīns. Ja arī auto ilgstoši netiek lietots, neatvienojiet to no akumulatora, kā bija pierasts to darīt pagājušajā gadsimtā, un nepieļaujiet tā pilnīgu iztukšošanos. Elektrības padeves pārtraukumu vadības bloks var diagnosticēt kā bojājumu ķēdē, tādēļ šāda darbība var radīt kļūdu tajā. Arī akumulatora maiņu labāk uzticēt profesionāļiem.

    Rezumējums

    Akumulatora dzīves ilgums ir proporcionāls tā ekspluatācijas kultūrai. Labāk izvēlieties pasaulē zināmus ražotājus! Pirms akumulatora iegādes konsultējieties ar profesionāļiem. Ja gaisa temperatūra ir zema vai auto ilgstoši nav lietots, nepieciešams uzlādēt akumulatoru.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē