• Jauna īpašā izstāde 50 gadu Porsche 917 — ātruma krāsas

    Aktuāli
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    15. maijs, 2019
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Šogad 50. dzimšanas dienu svin, iespējams, visizcilākais sacīkšu automobilis Porsche motorsporta vēsturē — Porsche 917. No 2019. gada 14. maija līdz 15. septembrim Porsche muzejs godina autosacīkšu leģendas 50. jubileju plašā speciālajā izstādē ar nosaukumu 50 gadu Porsche 917 — ātruma krāsas. Pavisam tiks demonstrēti 14 eksponāti, tostarp desmit 917 modeļi ar kopējo jaudu 7490 ZS.

    917–001 atjaunots sākotnējā 1969. gada stāvoklī

    Ceturtās grupas sporta automobilis, kas tika izstrādāts, lai nodrošinātu absolūtu uzvaru Lemānas 24 stundu sacīkstēs un uzvarētu automobiļu marku pasaules čempionātā, tika izgatavots 1969. gadā un bija pirmais no kopumā 25 automobiļiem, kas bija nepieciešami veida apstiprināšanai. „Numur viens” iezīmē sacīkšu automobiļa 917 vienreizīgo panākumu sākumu un tāpēc ir īpašās izstādes galvenā odziņa.

    Vairāk nekā gadu muzeja mehāniķi, bijušie tehniķi un inženieri no Cufenhauzenes un Veisahas, Porsche AG vēstures arhīvs, kā arī partneruzņēmumi ir strādājuši pie šī pirmā 917 restaurācijas. Tagad tas ir tieši tādā pašā stāvoklī, kādā tas bija 1969. gada 12. martā, kad tika prezentēts pasaulei Ženēvas autoizstādē.

    917 ar īso asti — Lemānas uzvarētāji 1970. un 1971. gadā

    Vēl divi īpašās izstādes sevišķi ievērojami eksponāti ir abi automobiļi, kas uzvarēja Lemānas 24 stundu sacīkstēs 1970. un 1971. gadā. 1970. gadā Hanss Hermanis un Ričards Atvuds pilotēja 917 KH (ar īso asti) ar 23. starta numuru un pasaulslaveno sarkanbalto Zalcburgas krāsojumu pretī līdz tam pirmajai no 19 Porsche absolūtajām uzvarām trasē pie Sartas upes.

    Nākamajā gadā Helmūtam Marko un Gijsam van Lennepam izdevās atkārtot šo sasniegumu. Nobraucot 5335 km ar vidējo ātrumu 222,3 km/h, viņi uzstādīja divus rekordus, kas palika nepārspēti 39 gadus.

    Porsche 917 aizraujošo tehnoloģiju detalizēts apskats

    Līdzās septiņiem citiem 917 modeļiem, tostarp 917 PA Spyder, kas kļuva par izmēģinājumu automobili ar 16 cilindru motoru, kā arī versijām ar garo asti un turbokompresoru, īpašā izstāde sniedz padziļinātu ieskatu šo automobiļu tehnoloģijās. Hansa Mecgera izstrādātā divpadsmit cilindru motora izsmalcināto mākslu ilustrē daudzi mazi eksponāti, piemēram, kloķvārpstas, virzuļa un cilindra čaulas komplekti, izciļņvārpstas un turbokompresori. Stiklšķiedras detaļas no 917–001 restaurācijas posma apliecina toreizējos augstos virsbūves konstrukcijas standartus.

    911 Turbo parāda, kā sacīkšu tehnoloģijas, piemēram, turbokompresoru un bremžu sistēmu, sāka izmantot sērijveida ražošanā. Ar šo modeli turbotehnoloģiju, kas iepriekš ar panākumiem tika izmantota 917/10 un 917/30, 1974. gadā ieviesa Porsche sērijveida sporta automobiļos. Nedaudz vēlāk — 1978. gada modelī — 911 Turbo ieguva arī bremžu sistēmu, kas iepriekš ļoti līdzīgā veidā bija izstrādāta modelim 917. Tieši tāpat kā sacīkšu automobilī nekustīgās bremžu skavas bija izgatavotas no viegla sakausējuma materiāla, un tām bija četri virzuļi.

    917 — Porsche inženieru un konstruktoru iedvesmas avots

    Vēl divi eksponāti parāda, cik lielā mērā 917 vairākas desmitgades valdīja Porsche inženieru un konstruktoru prātos. 1970. gadā tika izveidots konceptauto modelis mērogā 1 : 4, kas sākotnēji bija viens no 917/20 „Rozā cūkas” izstrādes skiču projektiem. Šo modeli turpināja izstrādāt speciālistu grupa toreizējā galvenā konstruktora latvieša Anatola Lapiņa vadībā. Viņi to pārvērta par fantastisku nākotnes automobili, kam bija ne vien plūdlīniju formas virsbūve, bet pat datora bloks.

    Vairāk nekā pēc 40 gadiem konstruktori atkal izvēlējās 917 tēmu — šoreiz 2013. gada konceptauto formā ar nosaukumu „917 dzīvā leģenda”, ko Porsche muzejs šajā izstādē pirmo reizi parāda publikai. Šis 1 : 1 modelis tika izveidots no modelēšanas masas pirms Porsche atgriešanās izturības sacīkšu LMP1 elites klasē un ar to saistītā uzdevuma turpināt gūt absolūtas uzvaras Lemānā. Šo veltījumu leģendārajam 917 ar 23. starta numuru un Zalcburgas krāsojumu maza konstruktoru, aerodinamikas ekspertu, komplektēšanas speciālistu, šasijas un piedziņas tehniķu grupa izstrādāja tikai sešos mēnešos.

    Atdzīvojas 917 vēsture un tehnoloģijas

    Apmeklētāji var izmēģināt „gadsimta sacīkšu auto” ar pavisam sešām rīkkopām: līdztekus 917 aizraujošajām tehnoloģijām tās atspoguļo tālaika sacīkšu vidi, zīmola sponsorēšanu, kā arī tehnoloģiju pāreju no 917 uz nākamajiem Porsche sacīkšu un sērijveida automobiļiem. Interaktīvās multivides stacijas pastiprina apmeklētāju ar 917 vēsturi saistītās izjūtas, izmantojot multivides prezentācijas ar aizraujošiem kadriem no tālaika sacīkšu hronikām.

    Īsta sacīkšu atmosfēra un jubilejas grāmata

    Īpašo izstādi, kurai, iespējams, ir līdz šim lielākā jauda zirgspēkos, vainago neskaitāmi sacīkšu plakāti un mazi eksponāti. Sakarā ar 917 apaļo 50. jubileju muzeja veikalā var iegādāties īpašu 917 preču klāstu, tostarp jubilejas grāmatu ar nosaukumu Colours of Speed – 50 Jahre Porsche 917 (Ātruma krāsas — 50 gadu Porsche 917), ko izdevusi Porsche muzeja redakcija, kā arī barbekjū priekšautu, kas ir veltījums 917/20 „Rozā cūkai”.

    Porsche muzejs ir atvērts no otrdienas līdz svētdienai no pulksten 9.00 līdz 18.00. Visu attiecīgo informāciju var atrast vietnē www.porsche.de/museum.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē