Ekskluzīvi — ieskatāmies Nissan dizaina tapšanas aizkulisēs

Auto industrija
Toms Timoško
23. maijs

Drukāt

Saglabāt

Foto: Nissan Media
Padingtona ir mājvieta ne vien bērnu iemīļotajam lācītim, bet arī mākslas epicentrs kādam autobūves zīmolam. Viens no Londonas centrālajiem rajoniem pie Temzas upes kļuvis par vietu, kur top Nissan un Infiniti automašīnu dizains. Process no pirmās skices uzvilkšanas līdz modeļa ražošanai ilgst 5 gadus, taču mums bija unikāla iespēja pavērt priekškaru un ielūkoties šī procesa aizkulisēs vienas dienas laikā.

007 ielūgums

Šī ielūguma saņemšanu var uzskatīt par īpašu žestu. Atšķirībā no uzaicinājumiem veikt testa braucienus, kuros varam testēt jau gatavu produktu, Anglijas galvaspilsētā mums bija iespēja redzēt, kā ražotājs no pirmā tintes triepiena nokļūst līdz īstam dzelzs rumakam.

Pēc nosēšanās Hītrovas lidostā, devāmies uz metro, lai pēc aptuveni 15 minūtēm nokļūtu Padingtona slavenajā dzelzceļa stacijā. 40 eiro vērtā brauciena noslēgumā pūkaino animācijas filmu varoni neizdevās sastapt, taču mūs gaidīja jau pavisam cita žanra stāsts. Lai arī mēs nedevāmies uz turpat netālu esošo MI6 galveno mītni no Džeimsa Bonda spriedzes filmām, mūs sagaidīja slepeno aģentu cienīgs pazemes cietoksnis. Vairāku līmeņu pazemes ēka ar apsardzi, durvis ar čipkodiem un kosmosa stacijām atbilstoši baltas krāsas gaiteņi, kurus rotā uzraksti “Nepiederošiem ieeja aizliegta”.

Nissan apbruņojies ar vairākām dizaina rūpnīcām, izvietojot tās vairākos kontinentos. Pērn apritēja 15 gadi, kopš tika atklāta Padingtonas mītne, kas kalpo kā Eiropas dizaina nodaļa. Šajās sienās tapuši vairāki pasaulē populāri Nissan un Infiniti dizaini. To vidū arī Qashqai konceptauto. Šis modelis var tikt uzskatīts par krosoveru buma aizsācēju un vairākus gadus bija populāra pircēju izvēle arī Latvijā. Šeit Infiniti un Nissan strādā zem viena jumta. Neraugoties uz atrašanos vienā kapsulā, abas kompānijas strādā pavisam atšķirīgos kabinetos, lai abu japāņu zīmolu filozofijas nemiksētos.

Process

Sagrupējot atbraukušos viesus pēc to valstiskās piederības, līdzās somiem, norvēģiem, zviedriem un citu lielo valstu grupām, trīs mazās kaimiņvalstiņas kā vienmēr pakļuva zem kopējā “Baltijas valstis” karoga. Sākotnēji tikām iepazīstināti ar auto evolūcijas procesu, kas sastāv no sešiem ķēdes posmiem – modeļa plānošana, dizaineru darbs, inženieru darbs, ražošana, izplatīšana un visbeidzot pārdošana. Lai auto nonāktu līdz pircējam, katram no šī cikla posmiem jāstrādā perfekti, pretējā gadījumā visvairāk cietīs tieši noslēdzošā evolūcijas fāze.

Skice un sadarbība

Viss sākas ar skici uz papīra. Dizaineru komandas no vairākiem kontinentiem izstrādā jauno modeļu veidolus.. Lai arī visas grupas strādā viena mērķa vārdā – lai radītu pircējiem tīkamu Nissan – tās savstarpēji konkurē.

Galvenie dizaini tiek transformēti 3D digitālo bilžu formā un tālāk sākas ilgstoša informācijas apmaiņa starp dizaineriem un inženieriem, lai nonāktu līdz vienam dizainam. Abām pusēm procesa gaitā jāsabalansē dizaina pievilcība ar ražošanas iespējām. Dizainam jābūt ne vien funkcionālam, bet arī finansiāli izdevīgam. Galvenie faktori, kas jāņem vērā – virsbūves izturība avārijas gadījumā, ergonomika, emisijas un motora dzesēšana, apkārtējā pārredzamība, auto masa, auto izveides izmaksas un sarežģītība, kā arī detaļu izturība.

Nissan pārstāvji atzina, ka šis process ir izaicinājumiem bagāts, jo katra no iesaistītajām pusēm atrodas savā pasaules nostūrī.

Piemēram, Eiropas apstiprināto dizainu diendienā nākas saskaņot ar inženieriem Japānā. Abas puses šķir ne vien vairāku tūkstošu kilometru attālums, bet arī valodu un kultūras atšķirības. Tāpat nevar aizmirst 8 stundu laika zonas atšķirību. Kad Japānā ir vakars,  mēs vēl brokastojam. Ar video zvana starpniecību abas puses sazinās – kamēr vieni jaunāko informāciju nodod maiņas beigās, tikmēr otra puse to saņem rīta agrumā. Dizaina izstrādes fāze var ilgt trīs gadus, tāpēc visām pusēm jāapbruņojas ar pacietību.

Keramikas pulciņš

Procesa gaitā 3D fotogrāfija pārtop par miniatūru modeli, kas veidots no māla. Arī mums bija iespēja izmēģināt savas spējas dizaina izveidē, taču sākumskolas keramikas pulciņa apmeklējums nebija devis vēlamo rezultātu. Pēc dažām neproporcionāli mālā iegrieztām līnijām, šķeļot mālu un birdinot to zemē kā šokolādes skaidiņas, mēs atgriezāmies pie ekspertu uzklausīšanas.

Šis jau ir sestais gads, kopš Mihaels Ledgers veido Nissan modeļus no māla. Eksperts atklāja, ka šo profesiju var apgūt trīs gadu laikā. Materiāls tiek izņemts no krāsns, sākotnēji saglabājot 60 grādu temperatūru. Galvenos raksturlielumus kā riteņu arkas, logus un citus elementus nosaka tehniskā specifikācija. Tālākais jau drīkst būt dizaineru interpretācija. Aptuveni divu nedēļu laikā auto iegūst iecerēto formu un dizaina akcentus.

Eksperts atklāja, ka šos mālus iespējams izmantot atkārtoti, turklāt tie nezaudē savas īpašības vesela gada garumā. Izmantotie instrumenti no skata ir gaužām vienkārši. Vizuāli tie atgādina parastāko virtuves nazi, žileti un dārza kaplīti, taču katram no tiem ir savs pielietojums. Jo tālākā stadijā attīstījies auto dizains, jo māla modelī vairāk detaļu paliek nemainīgas, piemēram, spoilers vai difuzors tiek izveidots no cieta materiāla, ko vairs nav iespējams mainīt.

Vēlāk tiek radīts arī pilnizmēra māla modelis, kas ļauj novērtēt 1:1 mērogā to, kā līdzšinējais darba process izskatītos mašīnas veidolā. Tāpat talkā tiek ņemtas arī virtuālās realitātes tehnoloģijas, ar VR briļļu palīdzību virtuāli apskatot auto. Bieži vien rezultāts neatbilst nedz dizaineru, nedz inženieru prasībām, tāpēc nākas veikt izmaiņas.

Interjers

Līdz ar autonomo spēkratu parādīšanos pie apvāršņa, automašīnu interjeram tiks pievērsta arvien lielāka nozīme. Dažas no Nissan prezentētajām interjera skicēm vairāk atgādināja dzīvokļu labiekārtošanas kursus – telpaugi, mīksti dīvāni un citi elementi, kurus auto salonos neesam raduši redzēt. Tomēr tā ir nākotne, jo auto brauks pats, bet mums atliks zvilnēt krēslā.

Tiklīdz kļuvušas zināmas virsbūves aprises, durvju ailes un galvenie interjera elementi, auto salonā virtuāli tiek iesēdināti pasažieri, tādejādi pielāgojot kāju vietu, brīvo telpu galvai, iekāpšanas un izkāpšanas ērtumu utt. Cilvēku izmērs atbilst drošības testos redzamajām lellēm, kuras iedalās divos veidos, par 95% veidojot atbilstību vidējam vīriešu dzimtas amerikānim vai japānim.

Nissan atzina, ka Eiropas tirgum paredzētajos auto lielākoties tiek sasēdināti japāņu miesas būves cilvēciņi, tāpēc brangākiem braucējiem nebūtu jābrīnās par šaurību.

Šajā fāzē nereti nākas meklēt kompromisus vai izaicinājumus. Pat, ja visi nevar ērti sasēsties, virsbūves formu vairs nedrīkst mainīt. Tādā gadījumā inženieriem jānāk klajā ar inovatīviem veidiem, kā pielāgot esošo interjeru, piemēram, sašaurinot durvju apdares biezumu, izmantojot cita veida materiālus utt.

Kas attiecas uz aprīkojumu, liela vara ir arī pašu klientu rokās. Kamēr fidžetspineri jeb grozāmgrābšļi no Nissan skatupunkta netiek uzskatīta par tendenci vai modi, vegānisms tāds varētu būt, tāpēc ražotājs sācis izstrādāt ādas salonus, procesa laikā neizmantojot dzīvniekus. Zīmols uz aktīvu līdzdarbošanos aicina klientus, lai uzklausītu viņu pārdomas par vēlamajām tendencēm auto nozarē. Tiek nolīgti pat antropologi, lai labāk izprastu cilvēka viedokli par auto, ja viņam to ir grūtības izteikt. It kā ar to vēl nebūtu gana, dažkārt pētnieki uz noteiktu laiku dzīvo vienā mājoklī ar Nissan īpašniekiem, lai izprastu viņu ikdienu, vēlmes un domu gājienu. Tam visam ir arī taustāms rezultāts.

Nebūs ilgi jāgaida, līdz vairāku zīmolu modeļos redzēsim multimediju ekrānus, kurā no vadītāja skatupunkta redzama navigācijas karte, bet pasažieris šajā displejā tikmēr skatīsies filmu. Tāpat katram pasažierim tiks pielāgota mūzika, ko citi līdzbraucēji nedzird utt. Šīs visas ir pircēju idejas. Līdzīgi kā viedtālruņus, arī automašīnas pircēji labprāt vēlētos iedarbināt ar sejas atpazīšanas (face recognition) funkciju. Vienlaikus daļa no pircējiem ir visai paranoiski, uzskatot, ka šī atpazīšanas kameras acs viņus nemitīgi filmēšot, aizskarot privātumu. Robeža starp iegribām un patiesajām vēlmēm ir šaura.

Eksterjers

Izmēģinot mākslinieciskās dotības mālu veidošanā, atlika vien nopriecāties, ka auto vizuālā tēla radīšana nebūs uzticēta mums, bet gan itāļu dizainerim Alessandro Messale. Mākslinieks ne tikai demonstrēja savus darbus, bet arī dažu minūšu laikā uz īpaša datora ar roku uzskicēja nule izdomātu konceptauto modeli no ¾ aizmugures rakursa.

Šajā brīdī mēs sapratām, ko nozīmē frāze “tas ir talants, to nevar iemācīt”. 

Nissan savu auto eksterjeros cenšas ieviest arvien vairāk Japāņu mantojumu un šīs kultūras DNA. Aizmirstiet nindzjas, komiksus, samurajus, Tokijas spožās gaismas un ātrvilcienus. Tā vietā dizaineri dod priekšroku mierīgākai un relaksētai filozofijai, ko japāņi sauc par “Ma”. To varētu tulkot kā telpu, brīvu vietu. Tajā pašā laikā eksperti stāsta, ka eksterjers nedrīkst atstāt vienaldzīgu. Tas drīkst patikt vai nepatikt, taču neitrāla izskata mašīnu neizvēlēsies neviens, jo tai jāpauž emocijas.

Pārmaiņas

Šobrīd ražotāji saskaras ar ievērojamām auto industrijas pārmaiņām, kādas neeksistēja pirms 5–10 gadiem. Tas saistīts ne vien ar iekšdedzes dzinēju pakāpenisku nomaiņu pret elektromotoriem, bet arī esošajām benzīna un dīzeļu izmešu normām. Tas nozīmē, ka automašīnām jākļūst vieglākām un aerodinamiskākām. Nissan atzīst, ka automašīnā iespējams izmainīt vismaz 5000 dažādu detaļu, lai kaut nedaudz uzlabotu jau tā augstos sasniegumus.

Tāpat jāspēj iekļauties striktos darba izpildes termiņos. Piemēram, Skandināvijas tirgum ražotie auto iegūst papildus motortelpas aizsardzību no aukstā vēja. Šim nolūkam tiek izstrādāta plastmasas detaļa, kurai ne vien jāieguļ kopējā auto tēlā, bet jābūt funkcionālai arī brīdī, kad ar auto dosities atvaļinājumā uz tropisko Malagu. Tāpat tā nedrīkst dārgi izmaksāt un tai jābūt ātri uzstādāmai. Ik minūti no konveijera noripo jauns Nissan Qashqai – un šī mazā elementa uzstādīšanai tiek dotas ne vairāk kā 5 sekundes.

Pirms konveijera

Nonākot līdz fiziskam auto, kas veidots no metāla un brauc uz priekšu, tas pārcieš neskaitāmus testus dažādos apstākļos. Šis ir pēdējais brīdis, kad var tikt ieviestas korekcijas. Karstums, aukstums, mitrums, sausums, sniegputeņi, smilšu vētras, kalnu nogāzes un augšupejoši slīpumi. Šis ir īpaši svarīgi Eiropas reģionam, kur ziemeļos var valdīt –30 grādu sals, bet dienvidos būs par 60 grādiem siltāks, automašīnai pārciešot spēcīgas klimata izmaiņas.

Tāpat tiek veikti balstiekārtas testi, kurus gan tikpat labi varētu veikt arī Rīgas ielās. Tas dotu absolūtu garantiju arī pārejai Eiropai. Kad visi nosacījumi izpildīti, piecus gadus ilgais process ir finiša taisnē. Auto tiek apstiprināts ražošanai un jau mirkli vēlāk nonāk dīlercentru skatlogos.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs