Ir pilnīgi skaidrs, ka te trūkst gaisa. Taču vai to ir pamanījis arī šoferis? Arvien zemāks spiediens riepās var beigties ar īstu katastrofu. To zina katrs. Taču kādēļ tad daudziem autovadītājiem riepu stāvoklis vēl arvien ir kā tukšs gaiss?
Sava automobiļa marku zina katrs, bet savu riepu ražotāju tikai katrs ceturtais – tieši tādi bija autovadītāju aptaujas rezultāti. Auto Bild nejauši izvēlējās pārbaudei mašīnas kāda būvmateriālu tirdzniecības centra stāvvietā un konstatēja, ka riepu spiedienam pavisam mazu uzmanību pievērš katrs trešais autovadītājs, līdz ar to zaudējot arī naudu.
Ja riepās ir pārāk mazs spiediens, pieaug degvielas patēriņš un riepu nodilšanas ātrums. Nemaz nerunājot par risku, ka riepa var vienkārši pārsprāgt.
Turklāt gaisa spiediena pārbaude ir ne tikai bez maksas, bet arī ārkārtīgi svarīga. Galu galā, katrai riepai jāspēj panest ceturto daļu no kopējās automobiļa masas. Nesošais elements jau nav gumija, bet gan gaiss. Jo tā riepā ir vairāk, jo augstāka ir nestspēja. Pārāk zems spiediens noārda sānu malas un kļūst par īstu drošības apdraudējumu.
Spiediena ietekme uz degvielas patēriņu
Pareizs spiediens riepās palīdz samazināt degvielas patēriņu. Brauciens pie 100 km/h ar Golf V 1,4 Rezultāti l/100 km; PA = priekšējā ass, AA = aizmugurējā ass.
Gaiss balsta riepas gumiju, tādējādi nodrošinot nestspēju. Ja gaisa trūkst, riepa sāk pastiprināti nodilt, pieaug rites pretestība un degvielas patēriņš.
Spiediena ietekme uz nobraucamo distanci
Kas nepārbauda un neuzpilda, iznieko daudzus kilometrus. Nobraukums kilometros (Golf V 1,4) Rezultāti aprēķināti kilometros.
Gaisa spiediena samazinājums pat par dažām desmitdaļām būtiski samazina riepas mūža garumu. Tātad regulāra kontrole nodrošina riepai ilgāku dzīvi.
Pazīmes par zemu spiedienu
Kas pazīst savu auto, pēc tā uzvedības braukšanas laikā jutīs, kad riepās spiediens ir par zemu. Gluži kā brīdinājuma zīmes. Pārāk zems gaisa spiediens vai aizmugurējās ass riepas defekts: pagriezienā pēkšņi izslīd aizmugure, mainot joslas, mašīna reaģē nemierīgi. Pārāk zems gaisa spiediens vai priekšējās ass riepas defekts: pēkšņi izslīd priekšējie riteņi, mašīna virzienā taisni uz priekš vairs nebrauc tīri. Katrā gadījumā jāņem vērā – negāzēt un pie pirmās iespējas pārbaudīt spiedienu riepās.
Jautājumi un atbildes
- Mans riepu pārdevējs ieteica tās piepildīt ar riepu gāzi. Vai tam ir kādas priekšrocības?
Riepu gāze sastāv galvenokārt no slāpekļa, kas turas riepā labāk par parasto gaisu. Tomēr regulāra spiediena pārbaude ir nepieciešama jebkurā gadījumā.
- Vai, novietojot mašīnu stāvvietā, drīkst lēni braukt pār apmali?
Nē, šādus braukšanas manevrus tomēr labāk sava auto riepām aiztaupiet. Pat ja no pirmā acu uzmetiena nav novērojamas kādas negatīvas sekas, taču vēlāk no tādām visdrīzāk nebūs iespējams izvairīties.
- Kā es varu izvairīties no kaitinošās regulārās spiediena mērīšanas?
Ar elektronisku kontroles sistēmu tas ir iespējams. Lielākoties jaunajām automašīnām šāda iekārta ir pieejama jau standartaprīkojumā, visas pārējās ir iespējams ar šādu sistēmu aprīkot,. Vienkāršāku sistēmu cena – jau no 50 eiro.
- Manai jaunajai riepai pastāvīgi noplūst gaiss, kāds varētu būt iemesls?
Ja riepā nav iestrēdzis kāds svešķermenis, pārbaudiet, vai ventilis ir blīvs. Taču gaiss no riepas var aizplūst arī gar riteņa diska malu, ja tā ir sākusi rūsēt vai arī ir tikusi bojāta.
Riepas sprāgšanas risks
Daudzi autovadītāji pārāk maz vai pilnīgi nemaz nerūpējas par spiedienu sava auto riepās. Tāds bija rezultāts, kad Auto Bild pārbaudīja automašīnas kādā Hamburgas būvmateriālu tirdzniecības centra stāvlaukumā. 21 no 60 pārbaudītajiem autovadītājiem brauca ar pārāk zemu gaisa spiedienu sava auto riepās. Gandrīz divas trešdaļas aptaujāto šoferu nezināja, kad pēdējoreiz pārbaudījuši riepu spiedienu.
Katrs trešais riskē ar riepas sprāgšanu
No mūsu viedokļa – tas ir pilnīgi nesaprotami, jo regulāra kontrole ik pēc, piemēram, 14 dienām ir paveicama ļoti ātri. Pareizais riepu spiediens atrodams automašīnas lietošanas pamācībā, uz degvielas bākas vāciņa vai pie mašīnas B statņa
Eksperta padoms
Helge Hofmans, Michelin riepu fabrikas testu un tehnikas nodaļas vadītājs Ja gaisa spiediens riepā ir pārāk zems, tā tiek saspiesta. Braukšanas laikā riepa stipri sakarst. Rezultātā pieaug degvielas patēriņš, pasliktinās braukšanas īpašības un riepa sāk sairt.
Ar pārāk augstu gaisa spiedienu degvielas patēriņu var pazemināt, taču tas notiek tikai uz sliktāka braukšanas komforta un saķeres ar ceļu rēķina.
Vienalga, vai gaisa riepā ir par daudz vai par maz, riepas mūža ilgums tiek samazināts jebkurā gadījumā. Tikai pareizs riepas spiediens nodrošina ekonomisku un drošu braukšanu.
Rezumējums
Riepas ir apaļas un melnas. Un lielākajai daļai autovadītāju (nosacīti) vienaldzīgas. Taču riepas ir svarīgākās spēka pārnesējas jūsu automašīnā. Tās ir vissvarīgākais savienojošais elements starp mašīnu un ceļu. Tādēļ tām ir nepieciešams uzmanības minimums.
Tajā ietilpst regulāra riepu spiediena pārbaude un izvairīšanās no ielas apmalēm. Tie, kas neievēro šos vienkāršos noteikumus, maksās vairāk par degvielu, kā arī jārēķinās ar citām sekām, piemēram, riepas kalpošanas ilguma samazināšanos. Ļaunākajā gadījumā pat ar riepas sprāgšanu.