Vai kādam izdosies noķert Tesla? Trīs elektroauto no Audi, Porsche un Mercedes

Vācieši klusiem soļiem lēni pietuvojas Tesla. Ekskluzīvā reportāžā esam saveduši kopā trīs cerības nesējus no Audi, Mercedes-Benz un Porsche.
Elektroauto
Auto Bild
23. februāris

Saglabāt

Foto: Auto Bild

Kas lēni nāk, tas labi nāk. Vācu autoražotāji pēc neilgas vilcināšanās sāk Tesla apdzīšanas sacensības. Vai tas ir par vēlu vai tieši laikā? To mēs uzzināsim tikai pēc dažiem gadiem. Pagaidām izskatās, ka vācieši ir tik ļoti atpalikuši, ka panākt Tesla gandrīz nav iespējams.


Mercedes-Benz EQC

Pēc pirmā lielā sērijveida mersedess elektroauto uzreiz var redzēt tā radniecību ar GLC. Taču tas nekas, dizaina komandai ir ienākušas prātā pietiekami daudzas atšķirības, lai arī kaimiņš jau no pirmā acu skatiena redzētu: tas ir kaut kas jauns! Stilīgs priekšējais panelis ar brīvi stāvošu ekrānu.

Porsche Taycan Cross Turismo

Ar Taycan Porsche sāktos jauni laiki. Priekšējais panelis ir pilnībā digitāls bez neviena slēdža. Salonā ir tikpat daudz vietas kā lielākajā Panamera.

Audi e-tron

Sākotnēji e-tron vajadzēja balstīties uz Q5. Beigu beigās sanāca gandrīz pavisam no jauna radīts automobilis – to var redzēt pēc priekšējā paneļa. Kamēr Q vēl izskatās kā mūsdienu Audi, tad e-tron jau tiek izmantoti skārienjutīgie ekrāni slēdžu un pogu vietā.


Kamēr Model3 nu jau ir pasaulē visvairāk pārdotais elektroautomobilis (apsteidzot pat Nissan Leaf) un Tesla ASV pārdod ievērojami vairāk automobiļu nekā Mercedes-Benz, vācu vadošie ražotāji iekustas pavisam nesteidzīgi.

Audi e-tron ieradīsies pavasarī. Mercedes-Benz un Porsche ar saviem jaunajiem elektroauto tāpat dosies uz startu tikai 2019. gada vidū. Taču varbūt te arī nostrādās vecā Volkswagen taktika: vēlu ienākt tirgū, bet tad ar vislabāko automobili apgūt visu laukumu.

Šī ir pirmā reize, kad visus cerības nesējus esam apvienojuši vienuviet: zilo Audi e-tron, sudraboto Mercedes-Benz EQC un pelēkbalto Porsche Taycan Cross Turismo, kurš te ieradies pagaidām tikai kā koncepts, un tādēļ tam būtu jānes koncepta vārds Mission E.

Uzsākot braukšanu, visi trīs izklausās kā uzbrukumam gatavu lapseņu bars. Elektropasaulē nav vajadzības mainīt pārnesumus, līdz ar to arī nav aizķeres. Trio uzsāk kustību bez jebkādas aizkavēšanās. Nē, pagaidiet, tomēr ir viens izņēmums: 250 km/h ātrais Porsche pie pilna ātruma pāriet uz otro pārnesumu, lai atslogotu pārāk satraukto sistēmu.

Mercedes-Benz, sasniedzot 180 km/h ātrumu, ierobežo enerģijas padevi, bet Audi ļauj e-tron paātrināties līdz 200 km/h. Tiktāl par teoriju. Uz šosejas pēc pārāk enerģiskas akseleratora pedāļa nospiešanas parasti ieslēdzas arī sirdsapziņas pārmetumi. Kurš gan vēlas nelietderīgi izlietot nobraucamo distanci, ja pavisam drīz var nākties stāvēt stīvām kājām vismaz 20 minūtes, lai atkal uzlādētu savu braucamo?

Patiesībā jau tādi mazie automobiļi kā Smart vai Renault Zoe ir kā radīti elektropiedziņai, taču īstā nauda tiek pelnīta tikai luksusa klasē.

Tādēļ Audi savu e-uzbrukumu sāk ar sākotnēji no Q5 atvasinātā, bet tomēr pilnībā pārstrādātā e-tron. Mercedes-Benz ar savu EQC uz GLC bāzes liek likmes uz sērijveida modeļa atvasinājumu, kurš pēc iespējas mazāk izmainīts. Tikai Porsche ar Taycan ir radījuši modeli, kas izstrādāts pavisam no jauna. Nav arī nekāds brīnums, jo štutgartiešu piedāvājumā nemaz nav nevienas piemērotas platformas.

Tā kā tikai baterijas vien bez jaudas elektronikas un elektromotoriem sver 700 kg, tad visi censoņi ir ievērojami smagāki par divām tonnām. Tas atstāj iespaidu uz braukšanas dinamiku, paaugstina elektrības patēriņu un saīsina nobraucamo distanci. 2450 kg smagais Audi Boost režīma laikā (kas gan pieejams tikai astoņu sekunžu garumā) no 0 līdz 100 km/h aizskrien 5,7 s. Tikai nedaudz vieglākais (2425 kg) Mercedes-Benz šo pašu uzdevumu paveic 5,1 s. Porsche, kas var lepoties ar samērā slaidu figūru un tikai 2150 kg, kā 600 ZS jaudīgs topa modelis šo standarta sprintu pieveikšot 3,1 s. Bravo!

EQC un e-tron ierodas jau sērijveida ražošanai paredzētā izskatā, taču Taycan Cross Turismo vēl tikai gaida savu sēriju.

Elektrību mūsmājās pazīst kā muļķu drošu sistēmu: ieslēgt un izslēgt gaismu, siltāks vai aukstāks, skaļāk vai klusāk. Luksusa klases elektroauto tā lieta nav tik vienkārša. Gluži pretēji. Augsto tehnoloģiju elektroauto inženieri iebūvējuši papildu displejus, spiežamās pogas un grozāmos slēdžus. Un jau ierastie automobiļu instrumentu paneļi nav vairs nekas vienkāršs.

Blakus visām ierastajām lietām elektromobiļi parāda arī uzlādes stāvokli un atlikušo nobraucamo distanci. Tāpat redzams arī pašreizējais jaudas lietojums, enerģijas plūsma un izvēlētā rekuperācijas pakāpe. To visu vada podziņas, skārienjutīgie laukumi, stūres sviras un bīdāmie slēdži. Datora atkarīgiem pusaudžiem tas viss nebūtu nekāda problēma, taču tiešajai mērķauditorijai tomēr jāsagatavojas uz zināmu elektrošoku darbā ar šiem visu varošajiem instrumentu paneļiem.   

Te vietā būtu arī mūsu novēlējums autoražotājiem: lūdzu, beidzot radiet pārliecinošu balss vadību un aiztaupiet mums visu šo digitālo ņemšanos, kas novērš uzmanību no ceļa tikpat daudz kā pamatoti nosodītais mobilais telefons pie stūres!

Un tagad atpakaļ uz ielas. Ar elekroauto iespējams braukt pavisam ērti tikai ar vienu pedāli. Kad braucējs noņem kāju no gāzes pedāļa, sākas rekuperācijas process – tas nozīmē, ka auto pats palēninās un šī procesa laikā atkal lādē bateriju. Tādēļ lielākajā daļā situāciju bremžu pedāļa spiešana ir nevajadzīga. Taču ir arī šī likuma izņēmumi.

Kamēr, piemēram, EQC pats palēninās gandrīz līdz pilnīgai stāvēšanai, tad Porsche kā jau pilnasinīgs sportists nesamazina ātrumu uzreiz pēc kājas noņemšanas no pedāļa. Cross Turismo labāk padreifē, notur kustības plūdumu, dinamiskas braukšanas laikā tas bremzē gan hidrauliski, gan arī elektriski. Audi abos ciklos cenšas atgūt atpakaļ pēc iespējas vairāk enerģijas, turklāt pāreja no tempa samazināšanas uz strāvas iegūšanu ne vienmēr ir vienmērīga.

Visos trijos elektroauto sviras uz stūres nodrošina vēlamo rekuperācijas pakāpi – skalā no maksimālas līdz ļoti maigai. Ar dažādām braukšanas programmām ir iespējams iepriekš uzstādīt pamatprogrammu – no omulīgas līdz sportiskai.  Visi ražotāji sola, ka īsus paātrinājuma vingrinājumus bez īpaša jaudas zuduma drīkst atkārtot, ka ar pilnu ātrumu braukt pa šoseju nav nekas ekstrēms un ka pat visneizdevīgākajos apstākļos nobraucamā distance tomēr nesaruks pavisam.

Divi SUV un viens suviņš: Audi un Mercedes-Benz ir klasiski modeļi ar augstiem sēdekļiem, bet Porsche ir drīzāk paaugstināts universālis

Principā EQC attiecībā pret Taycan atrodas aptuveni turpat, kur GLC attiecībā pret Cayenne. Audi ierindojas pa vidu. Ar līdzīgu motoru tas maksā gandrīz 80 000 eiro, tas ir par 5000 eiro vairāk nekā Benz, bet par 15 000 mazāk par Porsche. Kamēr e-tron un EQC vispirms noripos no konveijera tikai ar vienu jaudas pakāpi – 408 ZS, tad Porsche vēlāk pievienošoties sekotāji ar papildu vārdiem nosaukumā Carrera (400 ZS), Carrera S (500 ZS) un Turbo (600 ZS).

Mercedes-Benz izmanto GLC tehniku ar tērauda atsperēm un līmeņa regulēšanu. EQC piedāvājumā nav aizmugurējā tilta stūrēšanas iespējas. Lai gan e-tron un Cross Turismo ģenētiski ir maz kopēja, taču gan te, gan tur amortizatori ir pneimatiskie un tiek stūrēti visi četri riteņi. Visos gadījumos ir izmantota tīri elektriska pilnpiedziņa ar selektīvo katra riteņa griezes momenta sadalījumu.

Mercedes-Benz šasija ir radīta komfortam un drošībai, taču Audi Sport Plus režīmā ar izslēgtu ESP no driftētāja pārtop par sportistu. Taču neapstrīdamais griezes momenta varonis ir Porsche, kas ar pāri par 1000 Nm spēj mirklī noēvelēt asfalta virsējo slāni. Tam seko EQC ar 765 Nm un e-tron ar 664 Nm. Taču iepriekš minētie maksimālie skaitļi ir pieejami tikai īsu brīdi, lai pasargātu baterijas.

Trīs elektrodebitantu ārējais izskats ir ļoti atšķirīgs. Audi un Mercedes-Benz ir aerodinamiski optimizēti un līdz sīkākajai detaļai noslīpēti SUV, Cross Turismo vēlas būt pavisam īpašs Porsche, par divām trešdaļām Panamera Sport un vienu trešdaļu Cayenne, ar uzlādes vāciņu kontaktdakšai, taču, saprotams, bez izpūtēja.

E-tron un EQC baterija kā tāda šokolādes tāfelīte atrodas dziļi lejā starp asīm.

Porsche, protams, vēl ciešāk pieplakusi ceļam, jo tā T formas bateriju paka abās minituneļa pusēs atstāj pietiekami daudz vietas tā dēvētajām kāju garāžām. Bateriju enerģijas kapacitāte ir 80 kilovatstundas (EQC), 95 kWh (e-tron) un 105 kWh (Taycan).

Neatkarīgi no akumulatoru kapacitātes šo triju sapņu automobiļu vērtības līmenis kāpj un krīt līdz ar pieejamās infrastruktūras izbūvi. Starptautiskais tirgus, kur priekšgalā izvirzījusies ASV un Ķīna, ievērojami šajā ziņā apsteidzis Vāciju. Tur jau sen par realitāti ir kļuvusi ātrās uzlādes iespēja teju vai ik uz stūra un elektroautomobiļu pieprasījums aug.

Elektromobilitātei būs cerība tikai visaptveroša elektrisko uzlādes staciju, augstas uzlādes jaudas, īsa uzlādes laika un vienkāršu norēķinu iespējas gadījumā. Tad arī Eiropas pircēju gaidīšanai būs pienācis gals. Piemēroti automobiļi jau nostājušies starta pozīcijās.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs