Pasaules līmeņa restaurēšana — vēsturisko auto atjaunošana tepat Latvijā

Aizraujoši
Auto Bild
Auto Bild
1. jūlijs, 2019
1 komentārs

Drukāt

Saglabāt

Foto: Viesturs Links un Juris Zaļeskis
Rīgas Meistardarbnīca ir Latvijas un Eiropas mēroga unikāls uzņēmums, kas spēj restaurēt ikvienas markas auto. Turklāt to klientu skaitā ir cilvēki no visas pasaules. Apbrīnojamu vēsturisko auto restaurēšana tepat Latvijā.

Pa spēkam koka un metāla virsbūves

Ikviena gados cienījama un rūsas saēsta auto atjaunošana uzskatāma par varoņdarbu, ko parasti viens auto entuziasts spēj paveikt vairākos gados. Šajā laikā viņš ir atbrīvojis auto virsbūvi no spaiņiem rūsas, skrūvējis, metinājis, pavadījis neskaitāmas stundas interneta dzīlēs, lai uzzinātu, kur iespējams sagādāt trūkstošās detaļas, kādas uz šīs zemeslodes sastopamas vien dažos eksemplāros, līdz pienāk maģiskais brīdis, kad auto tiek iedarbināts un nobraukts pirmais kilometrs. Savukārt Rīgas Meistardarbnīcā šādi varoņdarbi tiek veikti gandrīz vai rūpnieciskā līmenī. Uzņēmuma portfolio ir vairāki restaurēti auto.

Turklāt, kas būtiski, ja Eiropā ir restaurēšanas darbnīcas, kas specializējas konkrētas markas auto atjaunošanā, šeit atjauno auto ne tikai ar metāla, bet arī koka virsbūvēm.

Un ieraugot darbnīcā pie instrumentu stenda parastu fuksīti, nav jāironizē, jo gandrīz visiem pirmskara auto bija koka rāmju konstrukcija, tos būvēja līdzīgi kā kuģus ar visiem stiprinājumiem, ribām, bet metāls kalpoja tikai kā apdares elements. Atjaunojot šāda tipa auto, ar galdniecības darbiem jānodarbojas vārda tiešā nozīmē, turklāt braucamrīku restaurācija ir ļoti darbietilpīga un dārga, jo neviens no tiem nav sērijveida produkts. Bet kā panākt tādu meistarības līmeni, ka uzņēmuma klienti ir gan no Singapūras, Anglijas un Vācijas, turklāt reklāmā ieguldītiem minimāliem līdzekļiem?

 Foto: Porsche 356B T6 Karmann coupe VIN212518 restaurācijas projekts ir plānots 55 darba nedēļām. Auto tika atgādāts uz darbnīcu no kārtējās izstādes TechoClassica Essen 2011. Piegādes laikā automašīna bija daļēji izjaukta un, pēc īpašnieka sacītā, tās dzinējs nebija darba kārtībā

«Sākotnēji piedalījāmies ar saviem restaurētajiem auto izstādē TehnoClassica, kas katru gadu notiek Vācijā, Esenē. Aizbraucām ar trijiem auto, noīrējām stendu un tad guvām pirmo atsaucību. Redzējām arī, ka auto restaurēšana pasaulē ir milzīga industrija. Mums iepatikās šāda biznesa specifika, un nolēmām tam pievērsties visā nopietnībā,» stāsta uzņēmuma īpašnieks Māris Bebris. Šī biznesa specifika ir pieredze un atpazīstamība, tur viss balstās uz uzticēšanos. «Cilvēki tevi meklē pēc ieteikumiem, atsauksmēm. Galvenais, lai uzticētos, jābūt nevainojama reputācija.

Izmaksas, darbu izpildes termiņi ir gandrīz vai otršķirīgi, jo šajā jomā visus auto entuziastus interesē tikai un vienīgi pirmšķirīga darba kvalitāte.

Rīgas Meistardarbnīcā ar restaurēšanu nodarbojas pieci cilvēki, viens cilvēks apkopo darba procesu, fotografē un detalizētu aprakstu ievieto interneta mājaslapā, to tulkojot vācu, angļu un krievu valodā. Vecākais mehāniķis organizē restaurēšanas procesu.

 Uzņēmuma Rīgas Meistardarbnīca vadītājs Māris Bebris stāsta, ka pasaulē viss, kas saistīts ar auto restaurēšanu, patiesībā ir milzīgs bizness, un to cilvēku skaits, kas aizraujas ar senajiem spēkratiem, arvien palielinās. Taču, lai varētu ielauzties šajā biznesa jomā, jābūt nevainojama reputācija un pirmšķirīga atjaunošanas darbu kvalitāte

Spēja paredzēt – augstākā pilotāža

Ārkārtīgi laikietilpīga ir rezerves detaļu vākšana pa visu pasauli. «Tā ir mūsu kapacitāte, mums ir pieredze, zinām, no kādiem piegādātājiem varam pirkt detaļas, kur labāk to nedarīt. Vēl situāciju sarežģī tas, ka klienti ir cilvēki no visas pasaules, un tam klāt nāk arī kultūras īpatnības. Tālākais klients ir no Singapūras, un ziemeļniekiem bija mazliet nepierasti, ka zilas krāsas auto tika pasūtīts ar gaiši sarkanu salonu. Līdz ar to apgūstam arī mēs – mācāmies saprast.»

Kā izvēlas auto, ko restaurēt?

«Patlaban lielākā daļa auto, ko restaurējam, pieder mūsu klientiem. Bet pašos pirmsākumos sākām ar to, ka iegādājāmies trīs Mercedes-Benz 190SL modeļus. Divi no tiem bija ražoti 1956., viens 1958. gadā. Šie auto nemaksāja dārgi, tāpēc bija maza riska objekti. Ir plāns iegādāties un atjaunot trīs Porsche 356B, ar kuriem piedalīties dažādos pasākumos ārzemēs.» Šajā jomā darba vadītājam jābūt ļoti lielai pieredzei, protot paredzēt darbus uz priekšu. «Vispirms mums atsūta auto fotogrāfijas. Labākajā variantā to ir daudz, sliktākajā – tikai dažas.

Piemēram, atsūta ar tekstu, ka auto vajadzētu tikai nokrāsot, viss pārējais ir darba kārtībā. Tad, aplūkojot foto, padomājot, jāprot paredzēt visneparedzamākā darba prognozi. Piemēram, kāda aina varētu atklāties, kad auto noņems krāsu. Nākamais – tev jāprot komunicēt ar cilvēku, pateikt, ka esi viņa pusē, ka auto mēs restaurēsim, bet pēc mūsu pieredzes tas izmaksās tik un tik un aizņems tik ilgu laika posmu. Vai viņu apmierina galīgie termiņi, vai viņš ir gatavs riskēt, ka tas var izrādīties tā. Un, kad auto tiek attransportēts, izjaukts, saproti, cik pareiza bija tava prognoze. Precīzs sākotnējais novērtējums ir visaugstākā pilotāža.»

Auto īpašnieku attieksme pret savu spēkratu ir gandrīz vai intīma, jo viņiem ir svarīgi pat tas, kur glabāsies oriģinālās rezerves daļas, kā tiks veikta to uzskaite.

No kurienes nāk rezerves daļas, vai tās pietiekami kvalitatīvas, par ko varētu būt jāpiemaksā vairāk. Te drīzāk vienmēr izvēlas kvalitatīvu lietu, lai cik tā būtu dārga.

Mercedes-Benz 190SL

Viens no restaurācijas objektiem. Tas radīts kā leģendārā sporta 300SL Gullwing demokrātiskā versija, saglabājot vizuālo līdzību un ritošās daļas komponentus, bet izmantojot īpašu R121 platformu un jaunu četrcilindru dzinēju M121B. Lielākā daļa no kopumā saražotajiem automobiļiem nonāca Ziemeļamerikas tirgū, veidojot jaunu pēckara tradīciju – nelieli Mercedes- Benz rodsteri, kuru kārtējo paaudzi pārstāv pašreizējie SLK modeļi.

Publikas augstais novērtējums paātrināja plašas sērijveida ražošanas programmas uzsākšanu – 190SL un 300SL projektu iniciators bija ASV Mercedes-Benz importētējs Maksimilians Hofmans („Maxi"), kas, apkopojis dīleru prognozes, paredzēja plašu pieprasījumu pēc šāda tipa automobiļiem. Abi modeļi tiešām ātri iekaroja popularitāti, un mazais brālis apsteidza piegādēs apmēram divas reizes dārgāko 300SL attiecībā 8:1.

Ar ko atšķiras vēsturiskie luksusa klases auto no mūsdienu?

 Atjaunota amerikāņu autobūves klasika – Ford Mustang

Kad auto būve vēl tikai sāka attīstīties, gandrīz ikvienam jaunam auto bija kāds tehnoloģisks jaunievedums. Jo modernāka tehnoloģija mūsdienās, jo mazāk materiāla izmanto. Vecajiem auto krāsojums tika veikts ar nitrokrāsām, katru reizi uzklājot pamatīgu krāsas slāni. Līdz ar to šādu auto varēja nopulēt pat desmit, piecpadsmit reizes, bet mūsdienās ražotu auto labi ja vienu vai divas reizes.

1 komentārs

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

Lasi citur

GADA KOSMĒTIKA 2020

 

Veselība

Vairāk

Receptes

Vairāk

Privātā Dzīve

Vairāk

Ieva

Vairāk

Mans Mazais

Vairāk

Māja un Dārzs

Vairāk

AutoBild.lv

Vairāk

Astes

Vairāk

Klubs

Vairāk

Santa+