Ford Focus RS spēks un spožums — RS sportistu saimes vēsture

Zīmola tradīcijas
19. augusts
Komentēt

Drukāt

Saglabāt

Foto: Auto Bild
305 ZS Ford Focus ar priekšpiedziņu – ne velti tā vārds ir RS. Vārds, kuru gadu desmitiem nes visašākie Ford auto. Mēs ielūdzam uz kopīgu uzgāzēšanu ar vienu no sportiskākajām autosporta ģimenēm – Ford RS saimi. Uz skatuves Focus RS, RS 200, Capri RS, Sierra RS Cosworth un leģendārais 17M RS.

Focus RS

Lūk, daži fakti, ja nu gadījumā kāds no jūsu ģimenes apjautātos, kāda jēga ir no jūsu jaunā Ford Focus RS. Tā bagāžas nodalījuma vāks atveras ļoti plaši, bagāžnieka tilpums ir 385 litri, bet aizmugurējā sēdekļa atzveltne ir nolokāma. Bez tam tas nav arī dārgs. Skaitot iztērētos eiro par katru zirgspēku, tas droši var sacensties ar Dacia Sandero. Izvēloties līdzbraucējus, jums jāņem vērā arī Focus par 230 ZS lielākā jauda. Šī mašīna ir tikpat šokējoši strauja kā visātrākie amerikāņu kalniņi tālajā Floridā.

 Čaumalas formas sēdekļi, 18 collu riteņi, viscaur spoileri. Šis Focus saka: es esmu sportists!

305 ZS un 440 ņūtonmetri ar tādu sparu iegremdē priekšējos riteņus asfaltā, ka Focus RS 5,9 sekundēs sasniedz 100 km/h ātrumu, tā maksimālais ātrums ir 263 km/h. Ļoti gudri izdomāts, jo tā tas jau ar 250 km/h atstāj aiz muguras visus premium segmenta sedanus. Un Golf GTI? Ak, nabadziņš!

Šķiet, ka zem motora pārsega mīt čūskas un zirgi, jo, kad uzbrukumā tiek sūtīti turbozirgspēki no pieciem cilindriem, agregāts šņāc un spļauj.

Kad vadītājs noņem kāju no gāzes pedāļa, rodas iespaids, ka zirgiem nāsīs ieskrējusi muša. Šoreiz radīts īsts tehnikas brīnums, jo līdz šim šķita, ka palaist 305 ZS uz priekšējiem riteņiem nemaz nav iespējams. Taču Ford pavisam viegli pierāda pretējo. Tehniķi ir uzkonstruējuši pilnīgi citādu priekšējās ass ģeometriju, kurai arī izdomājuši tēlainu nosaukumu Revo-Knuckle (revolucionārais šarnīrs).

Šai jaunajai konstrukcijai paredzēts samazināt slīdēšanu un traucējumus stūres iekārtā. Palīgs šā uzdevuma veikšanā ir arī Quaife (tā sauc tā ražotājfirmu no Lielbritānijas) diferenciālbloķētājs. Focus ar izplūdes caurulēm krāsns trubu izskatā, katamarāna formas priekšpusi un Boeing cienīgu aizmuguri ir pilnīgi neprātīgs auto.

Pārliecinošs taisnos gabalos, lielisks pagriezienos. Perfekti piemērots cilvēkiem, kas uz lodlampas vāra zupu, bet mauriņu pļauj ar motorzāģi.

Tomēr šajā stāstā ir arī divi upuri – priekšējās riepas. Tām katru mīļu brīdi – gan bremzējot, gan veicot pagriezienus – ir jāiztur pilna griezes momenta un jaudas deva. Tāpēc, ja esat braucējs ar ambīcijām, labāk iegādājieties uzreiz arī RS riepu abonementu. Saprotiet mūs pareizi – protams, 305 ZS un 440 ņūtonmetri mūsu ikdienas vajadzībām ir pilnīgi lieki, nemaz nerunājot par degvielas patēriņu un CO2 izmešiem, taču, lai cik neatkārtojams būtu šis auto, lai kā tas tiktu kritizēts vai nolādēts, tas tik un tā spēj izraisīt smaidu mūsu sejās.

Un mūžīgā dilemma starp prātu un jūtām joprojām ir aktuāla. Šoreiz ļausim jūtām uzvarēt, bet rīt atkal pieslēgsim prātu un glābsim planētu ar Econetic vai BlueMotion. Ford visai gudri izvilcis no aizmirstības saīsinājumu RS, tāpat kā Fiat savu Abarth dzeloni.

RS vēsture

 Leģendas statusu šis auto sasniedza ātrāk nekā 100 km/h robežu - 15 sekundes. Maksimālais ātrums 160 km/h.

 Motortelpā ir vietas kam vairāk: pirmais RS vēlāk bija pieejams arī ar 2,3

Taču ģimenes vectētiņš 17M RS bija ļoti rāms. Ko gan īsti nozīmē RS? Varbūt Rallija Svītras, jo tās bija šā modeļa mežonīgākā iezīme. 1968. gadā 17M RS kļuva par izmisīga mārketinga radītu pseidosporta modeli, kas absolūti neatbilda pircēju gaumei un lika Ford ieslīdēt tā pirmajā krīzē. 17M RS bija vinila jumts, hromēti buferu stūri, bagāžnieks, kurā vajadzības gadījumā varēja arī pārnakšņot, un pieci sēdekļi ar apdari rūtiņu rakstā.

Lai cik spītīgs, kritizēts un nolādēts būtu RS, šīs mašīnas vēl arvien raisa smaidu visu sejās.

Par spīti 190 ZS un V6, tā sportiskais talants nebija lielāks kā prāmim. Braucējs jutās kā vidēja lieluma laivas stūrmanis, koka (bet varbūt tā bija koka imitācija?) stūrei bija arī aptuveni līdzīgs lielums. Tieši tāpat arī šodien lielā kupeja šūpojas pa Nirburgringas viļņiem. Ja kāds ģimenes loceklis grib braukt līdzi šajā auto, laipni lūdzu! Šis RS ir Ford sporta sabiedrības miera osta, īsts baldriāns satrauktiem nerviem. Oficiāli RS nozīmē Rallye Sport. Sešdesmito gadu beigās tas arī atbilda patiesībai, un Ford sportiskās aktivitātes visbiežāk bija vērojamas mežu ielokā.

RS nozīmē Rallye Sport, taču pareizi būtu bijis teikt arī Reāls Sports, jo Capri un Escort izdevās iegūt daudz uzvaru

Pagājušā gadsimta septiņdesmitajos ātrākais bija Capri RS – ar šo 150 ZS vieglo raķeti Valters Rērls 1972. gadā pirmoreiz savaldīja visas rallija superzvaigznes. Tā bija īsta māksla uz ceļa, Capri bija ātrāks par jebkuru Porsche, taču šodien tam, visticamāk, nāktos noskatīties pat uz jebkura labāk aprīkota Fiesta ar dīzeļdzinēju aizmugurējiem lukturiem.

 RS saime pirms skrējiena Nirburgringā. Cik smalks gan izskatās Capri blakus jaunajam Focus...

Līdz pat astoņdesmito gadu sākumam rallija pasaules čempionātos vēl vairāk izcēlās Escort RS variants. Pēc tam sākās konkurentu pilnpiedziņas B grupas auto ēra un Ford zaudēja savas uzvarētāja pozīcijas. Tāpēc nākamajam RS bija jākļūst par īpašu, pat biedējošu auto – visizcilāko RS, kāds jebkad ir eksistējis. Tas tika nosaukts par RS 200, jo tikai 200 eksemplāru bija nepieciešami homologācijai. Šis mazais divvietīgais auto ar Ghia virsbūvi tikpat labi varētu stāvēt blakus Ferrari un Lamborghini pie kazino kaut kur Montekarlo, taču patiesībā tas bija šaurs un skaļš – īsts rallija monstrs.

 Motors aizmugurē, pilnpiedziņa… Šis visekskluzīvākais RS tika uzbūvēts tikai 200 eksemplāros. No 0 līdz 100 km/h – 4,9 s.

Kaujā tas tika sūtīts ar 500 ZS, uz ielas gan tikai ar 230 ZS. Taču drīz vien B grupu aizliedza, jo statistika bija traģiska – pieci miruši skatītāji Portugālē, kad vietējais matadors Hoakims Santoss ielidoja grāvī, miris blakussēdētājs rallijā Hesenē, kad bijušais F1 pilots Marks Zūrers ietriecās kokā. Un RS 200 nokļuva nekaitīgajā rallijkrosa arēnā.

 Porsche mednieks pirms GTI ēras: pie šīs stūres varēja justies kā vācu Mustang.

Sierra ēra

1986. gadā Capri un Escort pievienojās arī Sierra RS Cosworth ar aizmugurējo spoileri, kas bija iecienīts dažādās garāžu ballītēs kā lielisks bārs. Standartaprīkojumā šis automobilis ar stingrajiem amortizatoriem un ašo Cosworth motoru ar rāmo skaņu bija pieejams ar 204 ZS jaudu. Pasaules kausa izcīņā salonautomobiļiem tā jauda kļuva vēl lielāka, un 1987. gadā tas kļuva par pasaules čempionu.

 Sierra Cosworth visā savā godībā.

 Uzraksts uz motora vāka vēsta: pēc palīdzības jāvēršas pie Ford sacīkšu panākumu kalves Cosworth. Mūsdienās tā 204 ZS pārspēj jebkurš talantīgs sporta auto.

Nirburgringas testu laikā mēs pavisam nejauši satikām sacīkšu braucēju Klausu Nīdvidzu, kas savulaik bijis rūpnīcas algots Sierra braucējs: «1988. gadā es ar šo mazuli pie zoodārza pacēlos gaisā. Ātrums bija 300 kilometru stundā. Gandrīz vai uzlidoju uz šosejas. Riepa bija pārsprāgusi.

Cosworth ar savu turbo radīja tādu jaudu, ka sporta komisija mums nepārtraukti lika iekraut balastu, līdz beidzot sasniedzām 1,8 tonnas.

To nu vairs neturēja riepas. Tas bija viens no gigantiskākajiem automobiļiem, taču man gandrīz jau bija nepieciešama kravas auto vadītāja apliecība.» Jaunais Focus RS šķiet rāms kā jērs, ja vien nebūtu tās riepas… Varbūt doma par abonementu patiesi nav nemaz tik slikta.

Lasi citur

0 komentāri

Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

Pievienot komentāru

Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

 

Veselība

Privātā Dzīve

Mans Mazais

Astes

AutoBild.lv

Māja

Receptes

Dārzs