• 10 populāru auto zīmolu logotipu vēsture

    Nedēļas tēma: Auto lietas
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    1. janvāris
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Auto Bild
    Logotips ir ne mazāk svarīgs kā zīmols. Līdz ar auto attīstību mainās arī logotipi, un dažiem no tiem ir jau vairāk nekā 100 gadu. Mēs sīkāk apskatīsim, kā radās 10 atpazīstami auto zīmoli un kā to logotipi attīstījušies līdz mūsdienām.

    Alfa Romeo

    Alfa Romeo logotipam ir viena senākajām vēsturēm mūsdienu auto nozarē. Ņemot vērā vecāko spēkratu neviennozīmīgo izturību, daudzi Alfas fani ilgu laiku pavadījuši, nevis braucot, bet gan pētot tos garāžā. Logotips radās vien dažus mēnešus pēc Alfa Romeo uzņēmuma dzimšanas 1910. gadā. Tiek vēstīts, ka par tā dizainu jāpateicas Romāno Kataneo.

    Itāliešu izcelsmes mākslinieks, gaidot Milānā tramvaju pie stacijas Piazza Castello, sācis skicēt logotipu.

    Iedvesmu viņš smēlās no Viskonti ģimenes ģerboņa. Šī ģimene viduslaiku Itālijā bija viena no ietekmīgākajām, jo tobrīd valdīja Milānā. Logotipā ietverta arī čūska, kas redzama virs Sforzas pils durvīm. Čūska, kas dažkārt saukta arī par pūķi, satvērusi vīrieti, simbolizējot Viskonti ienaidniekus. Alfa Romeo vadība gan vienmēr distancējusies no šādām versijām, vairāk vēršot uzmanību uz to, ka čūska simbolizē dzīvnieku, kas spēj mainīties, nomest ādu un ieņemt apļveida formu.

    Lai arī kāds būtu patiesais stāsts, šobrīd logo esošais cilvēks vairāk asociējas ar čūskas mēli vai pūķa pūstām liesmām. Logotipa kreisajā pusē redzams Milānas karogs, šī pilsēta ir Alfa Romeo mājvieta. Pēc uzvaras Pasaules čempionātā 1925. gadā logotipam tika pievienots lauru vainags, turpmāk galvenokārt mainot vien burtu izskatu.

    Audi

    Šā brīža Audi logotips ir viens no vienkāršākajiem, tāpēc bērniem tīk zīmēt četrus apļus citu citam blakām. Patiesībā šie nav četri nejauši riņķi, bet gan četri uzņēmumi. 1899. gadā vācu inženieris Augusts Horhs, kas iepriekš strādāja pie slavenā Karla Benca, nodibināja automobiļu kompāniju A. Horch&Cie. Vēlāk viņa radītais sešcilindru dzinējs kompānijai nesa zaudējumus, tas radīja nesaskaņas ar sadarbības partneriem. Šī situācija piespieda Horhu pamest savu kompāniju, un tiesvedības dēļ viņš nedrīkstēja turpmāk izmantot esošo uzņēmuma nosaukumu.

    Vācietis radīja jaunu auto uzņēmumu ar nosaukumu Audi, kas latīņu valodā nozīmēto pašu, ko vāciski horch – paklausies.

    Ekonomiskās krīzes laikā, 1932. gadā, sāncenšu kompānijas nolēma apvienoties, kļūstot par daļu no Auto-Union savienības. Četri riņķi apzīmēja DKW, Horch, Wandererun Audi kompāniju kopdarbu. Tolaik četru apļu simbols tika izmantots vien sporta  automašīnām un katra kompānija turpināja izmantot savu logo ielas auto ražošanā.

    BMW

    Mūsdienās populārais Bavārijas auto zīmols BMW (Bayerische Motoren Werke) savu darbību sāka kā motociklu un lidmašīnu dzinēju ražotājs. Tieši tāpēc pirmo reizi tā logotipu varēja redzēt 1918. gadā izdotajā rokasgrāmatā par BMW lidmašīnas dzinēju Type IIIa, bet 1932. gadā tas tika izmantots uz BMW R32 motocikla.

    Tieši lidaparātu dēļ radies populārs mīts, ka logo izcelsme skaidrojama ar lidmašīnu baltajiem propelleriem, kas šķeļ zilās debesis.

    Patiesībā par logo dizainu jāpateicas Rapp Motorenwerke, kas 20. gadsimtā bija viens no lielākajiem lidmašīnu ražotājiem. 1917. gadā uzņēmums ieguva nosaukumu BMW. Līdz ar nosaukuma maiņu vadība vēlējās mainīt logotipu un veidot to uz esošā logo bāzes. Līdzšinējo melno zirgu nomainīja Bavārijas karoga krāsas – zilā un baltā. Rapp uzraksts tika aizstāts ar BMW, un tā radās jaunais logo, kas līdz mūsdienām saglabājies visai tuvu oriģinālajam izskatam.

    Cadillac

    Pēc Henrija Forda aiziešanas no Henry Ford Company uzņēmuma liktenis karājās mata galā. Tā laika Forda finanšu atbalstītāji vēlējās izpārdot ražotni, tomēr likvidācijas procesu pārtrauca inženieris Henrijs Lelands, kas redzēja uzņēmuma potenciālu arī pēc autobūves ciltstēva aiziešanas. Kompānijai tika dots nosaukums Cadillac – par godu franču pētniekam Antuānam de la Motam Kadiljakam, kas 1701. gadā dibināja Detroitu. Cadillac ir slavens ar saviem V8, V12 un pat V16 dzinējiem, tomēr pirmais modelis bija ar viencilindra dzinēju, kas attīstīja 10 ZS. Būdams praktiski identisks Henrija Forda ražotajam Ford A, auto guva lielu popularitāti, kas sekmēja arī tā uzņēmuma tālāko darbību.

    Kamēr vairums Eiropas auto kompāniju savu uzņēmuma logotipu mainījušas ik pēc vairākām dekādēm, mainot vien dažus akcentus kopš kompānijas dibināšanas 1902. gadā, Cadillac logo mainīja aptuveni 40 reižu.

    Logotips ir visai sarežģīts, tas veidots uz vairoga formas, augšpusē tam novietotu kroni. Katra krāsa simbolizējot kādu īpašību: melna – pārākumu, zelta – bagātību, sarkana – drosmi, sudraba – vērtības un zila – varonību. Lauru vainags savukārt ir aristokrātijas un uzvaras simbols. Pirmajos logotipos redzamie putni, kas izvieto tipa trim, simbolizē Svēto Trīsvienību. Šādas vēstures saknes gan nav gājušas pie sirds mūsdienu Cadillac pircējiem. Tieši pircēju neapmierinātība ar lauru vainagu, nosaucot to par arhaisku un novecojušu, likušas Cadillac izveidot jaunu emblēmu, kurā vairs redzams vien daudzkrāsains vairogs.

    Mazda

    Kompānija Mazda savu darbību uzsāka 1920. gadā ar nosaukumu Toyo Cork Kogyo. Tolaik Hirosimā bāzētā rūpnīca ražoja sintētiskos korķus. Savu pirmo auto uzņēmums radīja 1931.gadā, prezentējot nelielu trīsriteņu kravas auto ar platformu, kuru nodēvēja par Mazda-go. Šis nosaukums netika izvēlēts nejauši. Tas radās par godu persiešu zināšanu, gudrības un harmonijas dievam Ahura Mazdao. Pēc Otrā pasaules kara japāņu kompānija savu nosaukumu mainīja uz Mazda.

    Pirmais logotips radās 1934. gadā, izmantojot tikai nosaukumu. Divus gadus vēlāk tika izvēlēta Hirosimas karogam un kalniem līdzīga stilizēta M burta forma, paspilgtinot uzņēmuma piederību dzimtajai pilsētai. Tajā bija arī manāmas līdzības ar aviācijas jomu un lidmašīnas spārniem. Vēlāk kompānija atteicās no saistības ar Hirosimu, izmantojot stilizētu spārnu formu, sauli un gaismas apli, kas ieņēma dimanta formu. Ņemot vērā to, ka tas pārāk līdzinājās Renault logotipam, atkal bija nepieciešamas pārmaiņas.

    Mazda atgriezās pie izplesto spārnu dizaina. Uzņēmuma pārstāvji šādu izvēli skaidro ar uzņēmuma plūdeno lidojumu tuvāk nākotnei, savukārt logotipa vidū esošais V burts apzīmē kaisli, radošumu un elastīgumu. Mūsdienu logotipu mēdz saukt arī par pūces logotipu.

    Mercedes-Benz

    1890. gados Karls Bencs radīja pirmo auto ar iekšdedzes dzinēju, bet vienlaikus savu pirmo spēkratu pēc smaga kopdarba izveidoja arī Gotlībs Daimlers un Vilhelms Maibahs. Ņemot vērā Vācijas ekonomiku, kas tika būtiski novājināta pēc Pirmā pasaules kara, pēc dārgajiem auto vairs nebija pieprasījuma. Tas 1926. gadā abām kompānijām lika apvienoties, izveidojot Daimler-Benz AG.

    Pirms apvienošanās kompānijai Daimler jau bija savs logo. Leģenda vēsta, ka Gotlība Daimlera dēli un tā laika uzņēmuma vadītāji atminējušies, ka Gotlībs par simbolu reiz izmantojis zvaigzni. Laikā, kad Gotlībs vēl strādāja citā kompānijā, viņš sievai sūtījis pastkarti, iezīmējot savu atrašanās vietu ar zvaigzni, un pievienoja tai tekstu: «Kādu dienu šī zvaigzne mirdzēs spoži pār manu mūža darbu.» Uzņēmuma valde tolaik pieņēma lēmumu par tirdzniecības zīmi reģistrēt triju un četru staru zvaigzni.

    19. gs. sākumā Daimler ražoja nevien auto, bet piedalījās arī kuģu un lidmašīnu izveidē, tāpēc trīsstaru zvaigzne raksturo Daimler produkciju it visur – gaisā, ūdenī un uz sauszemes. Dažus gadus vēlāk zvaigzne tika iekļauta aplī, un tai pievienojās Mercedes vārds.

    Opel

    Šā brīža Opel logo kādam saistās ar Harija Potera pieres rētu, Z burtu vai zibeni. Kā ir patiesībā? Kompānija Opel tika izveidota 1862.gadā, un tā dibinātājs bija 25 gadus vecais Ādams Opels. Tolaik Opel ražoja šujmašīnas, vēlāk attīstot velosipēdu un auto rūpniecību. 1929. gadā veiksmīgo kompāniju pārņēma General Motors un gadu vēlāk laida klajā kravas auto ar nosaukumu Blitz (no vācu valodas – zibens), kas spēlēja būtisku lomu zīmola nākotnes logotipos.

    Tobrīd Opel bija lielākais Eiropas autoražotājs, bet Otrā pasaules kara laikā uzņēmuma rūpnīcas konfiscēja nacistu valdība, pēcāk tās pārņēma padomju vara. Lai arī uzņēmums pēckara atlaba, tam vairs nav izdevies pietuvoties tā laika sasniegumiem un popularitātei. Pirmais logotips tika izveidots sarkanā un zelta kombinācijā, stilistiski apvienojot firmas dibinātāja iniciāļus – A un O.

    Nākamais dizains tika radīts par godu lēdijai Viktorijai, izmantojot frāzi Victoria Blitz. Vēlāk tika radīta emblēma ar zelta apli, simbolizējot velosipēda riepu un dirižabli, kas apzīmēja progresu. 1980. gados Opel ieguva šobrīd populāro uzņēmuma zibens formas emblēmu. Iespējams, ka pēc pievienošanās PSA grupai atkal varēsim sagaidīt kādas izmaiņas.

    Peugeot

    Peugeot savu darbību uzsāka 1810. gadā, tomēr līdz savam pirmajam auto bija jāgaida gandrīz gadsimts. 1842. gadā Peugeot nodarbojās ar kafijas dzirnaviņu ražošanu, bet 19. gs. beigās franču kompānija uzsāka velosipēdu produkciju. Auto industrijas pioniera Armāna Pežo virsvadībā 1889. gadā no rūpnīcas izripoja pirmais lauvēns, un tieši lauva ir šī uzņēmuma atpazīstamības simbols.

    Ikoniskā savvaļas karaļa pirmsākumi meklējami 1847. gadā, kad uzņēmums ražoja zāģu asmeņus un tērauda piederumus.

    Tieši zāģa asmeņi radījuši asociāciju ar lauvu – spēcīgi zobi, elastība un griešanas ātrums. Kamēr uz visiem saražotajiem darba rīkiem lauvas simbols bija redzams, pirmais Peugeot radītais trīsriteņu auto ieguva uzrakstu Automobiles Peugeot. Dažus gadus vēlāk lauva uz bultas kļuva par automašīnu jauno logotipu.

    Uz pakaļkājām stāvoša lauva, kādu to esam ieraduši redzēt mūsdienās, pirmo reizi bija redzama uz Peugeot 203 modeļa 1948. gadā. Šāds dizains tika iedvesmots no Franškontē reģiona ģerbonī redzamās lauvas tā ir Peugeot dzimšanas vieta. Līdz ar Peugeot pārtapšanu par holdinga uzņēmumu logotipā vairs bija redzama tikai lauvas galva, bet pēc apvienošanās ar Citroën lauva atkal atgriezās visā tās godībā. Līdzīgi kā Renault, arī Peugeot simbolizē noteikta krāsa – zilā.

    Tā atspoguļo firmas nākotnes vīzijas, savukārt lauvas ķepas uzsver dzīvnieka spēku un līdzsvaru.

    Renault

    Luī Reno bija tikai 21 gads, kad viņš vecāku mājas pagalmā radīja savu pirmo auto. 1898. gadā Luī saņēma jau vairākus pasūtījumus, un kopā ar saviem brāļiem un draugiem francūzis nodibināja Société Renault Frères. Renault emblēma radās divus gadus vēlāk, un tajā tika iekļauti trīs brāļu Luī, Ferāna un Marsela iniciāļi.

    1906. gadā emblēmā tika attēlota zobratā ievietota auto priekšpuse. Vēlāk to aizvietoja tanka Renault FT-17 siluets, kas bija viens no populārākajiem Pirmā pasaules kara laikā. Laika gaitā logo piedzīvoja dažādas transformācijas, līdz 1925. gadā tas kļuva līdzīgs tam, kādu Renault emblēmu redzam šodien.

    Dimanta forma līdz mūsdienām vienkāršota, un šobrīd sudrabotais dimants ieguvis trīsdimensiju izskatu. Sudraba krāsa apzīmē franču auto inženieru radošumu un izsmalcinātību. Dzeltenā krāsa, kas simbolizē labklājību un optimismu, kļuvusi teju par Renault otro firmas zīmi, un pirmo reizi šī krāsa uzņēmuma simbolikā tika iekļauta 1946. gadā.

    Škoda

    Par uzņēmuma Škoda pirmsākumiem jāpateicas diviem velosporta entuziastiem. Uzņēmumu 1895. gadā dibināja mehāniķis Vaclavs Laurins un grāmatu pārdevējs Vaclavs Klements viņi atvēra velosipēdu ražotni ar nosaukumu Slavia. Vēlāk abi vīri nodevās motociklu ražošanai ražotnē Laurin&Klement, līdz 1905. gadā pilnībā pievērsās autoražošanai.

    Pēc apvienošanās ar kompāniju Pilsen Škoda 1925. gadā, uzņēmuma nosaukums tika vienkāršots – Škoda. Pirmajiem auto tika uzstādīti logotipi ar Laurina un Klementa iniciāļiem, atstājot pagātnē motocikliem izmantoto emblēmu ar uzrakstu Slavia. Vēlāk logo tika nomainīts pret vienkāršotu uzrakstu Škoda stilizētā lauru vainagā. 1930. gadu vidū tika radīta emblēma, kas ar nelielām izmaiņām redzama vēl šodien.

    Viena no versijām: aplis simbolizē zemeslodi, spārni tehnisko progresu, bet bulta – augsti attīstītās ražošanas metodes. Citviet trīs stilizētās spārnu spalvas tiek salīdzinātas ar indiāņu galvassegu. 1999. gadā emblēma ieguva  šobrīd pazīstamo krāsu kombināciju, nomainot zilo krāsu pret zaļo. 2011. gadā Škoda logotipā vairs nav redzams uzņēmuma nosaukums, atstājot tikai spārnotu bultu.

    Rezumējums

    Autoražotāju logotipu vēsture norāda, cik lielas pārmaiņas kompānijām ir bijis jāpiedzīvo, lai saglabātu savu identitāti un spētu pastāvēt līdz mūsdienām. Visticamāk, metamorfozes turpināsies.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē